Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MickeBoy:

Men om ni hade ett kort att sälja och stod i valet mellan att lägga upp annonsen på swec eller blocket, hur mycket mindre pengar hade ni kunnat tänka er att få för kortet om ni bara fick det sålt på swec? 1000 kronor, 3000 kronor eller kanske mer ändå? Alltså, hur mycket pengar är medlemsskapet på swec värt i det läget?

Det är ju helt ok att vara medlem på swec o vilja ha mer pengar för sitt kort:
Sälj det på blocket då om du tror att de kommer att bjuda högre än vad folk gör på swec.

Att vara medlem på swec handlar inte om att vinstmaximera, det handlar inte heller om att ge allmosor till folk.

Så gör det som passar dig personligen bara. Inte så komplicerat eller så polariserande egentligen. Du blir ju inte av med ditt medlemskap om du säljer grafikkort dyrt på blocket om du nu vill göra det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja utan problem, för att i samma anda om jag hade pengar till det kunna erbjuda någon här på Sweclockers låt oss säga 30k för ett 3090 FE...

Och när du då säljer till en annan person som är medlem på swec och du vet med dig att du kunde fått mer pengar på en annan marknadsplats, känner du då att du ger hela communityt lite tillbaka även om det endast kommer en enda person tillgodo?

Det finns såklart inget rätt eller fel här. Jag är intresserad av att få veta hur du resonerar, alltså hur mycket du värderar communityt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Om jag säljer en begagnad vara så räknar jag inte med att tjäna några pengar på det, jag har haft några försäljningar på saker jag ägd och nyttjat själv en längre tid. Och vet inte om det är något slags svar på frågan, men om det inte handlade om omständigheter jag ej kan råda över som kompabilitetsproblem eller liknande så skulle jag använda mitt kort om jag fick tag i ett, och inte sälja för att gå med vinst på annat folk som kanske väntade på ett.

Nu är du väldigt generell här. Titeln på denna tråden är "Regler kring försäljning av bristvaror på SweClockers Marknad", så jag tänker att ämnet för diskussionen är just bristvaror och just p.g.a bristen så drivs priserna upp. Även begagnade bristvaror säljs för mer pengar än när de köptes nya. Att använda eller inte använda kortet är ju inte heller så intressant eftersom vi här pratar om att sälja bristvaror, alltså när man verkligen har bestämt sig för att sälja sin vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är ju helt ok att vara medlem på swec o vilja ha mer pengar för sitt kort:
Sälj det på blocket då om du tror att de kommer att bjuda högre än vad folk gör på swec.

Att vara medlem på swec handlar inte om att vinstmaximera, det handlar inte heller om att ge allmosor till folk.

Så gör det som passar dig personligen bara. Inte så komplicerat eller så polariserande egentligen. Du blir ju inte av med ditt medlemskap om du säljer grafikkort dyrt på blocket om du nu vill göra det.

Jag är med på allt det där. Jag försökte att sätta saker på sin spets som en replik på att priser på tradera och blocket är scalperpriser och det är på sweclockers som de riktiga/vettiga priserna finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeBoy:

Nu är du väldigt generell här. Titeln på denna tråden är "Regler kring försäljning av bristvaror på SweClockers Marknad", så jag tänker att ämnet för diskussionen är just bristvaror och just p.g.a bristen så drivs priserna upp. Även begagnade bristvaror säljs för mer pengar än när de köptes nya. Att använda eller inte använda kortet är ju inte heller så intressant eftersom vi här pratar om att sälja bristvaror, alltså när man verkligen har bestämt sig för att sälja sin vara.

Jo men jag var inne lite på bristvaror som folk köper upp men som egentligen inte behöver för att sen sälja dyrt till folk som behöver produkterna. Sen finns det ju värre exempel på det då man köper upp hela lager för att utnyttja i kriser. Man gör ju så om man vill, men jag personligen vill inte ha med sånt folk å göra.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det ju en inbyggd tröghet i systemet med manuell rapportering och borttagning, vilket innebär att det fortfarande är en ganska stor andel av alla nya annonser som strider mot reglerna. Har rapporterat en del annonser själv och av de jag kollat historiken på uppskattar jag att åtminstone ca 25% av alla annonser gällande t.ex. RTX 3000-serien bryter mot regeln.

Förstår att ett automatiserat system som automatiskt flaggar nyckelord kan vara tidskrävande att implementera, men hur vore det om man när man skapade en annons fick se listan på bristvaror och själv kryssa i en ruta som anger om annonsen innehåller en sådan eller inte?

Om "Ja" så flaggas annonsen och säljaren kan inte skapa en annons med "Ja" ikryssat igen under 6 månader. Om "Nej" och det visar sig inte stämma kan annonsen rapporteras, tas bort och varning utdelas även om annonsen inte bryter mot reglerna i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

På något sätt är det lite humor att det finns regler mot försäljning till marknadspris och att folk dessutom tar sig tid att leta och "rapportera" dessa.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

På något sätt är det lite humor att det finns regler mot försäljning till marknadspris och att folk dessutom tar sig tid att leta och "rapportera" dessa.

Det är väl för att förebygga mänsklighetens värsta fiende: girighet. Liksom massor med annat så hade vi inte behövt en massa regler om människan hade varit klyftigare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det är väl för att förebygga mänsklighetens värsta fiende: girighet. Liksom massor med annat så hade vi inte behövt en massa regler om människan hade varit klyftigare.

Problemet med rapportering osv av annonserna här, knappast kommer påverka att folk säljer sina nyinköpta kort dyrt till tredje part. Får man inte sälja här så finns ju blocket. Sen blir ju priserna per automatik höga då folk mer än villigt bjuder över varandra. Ska man då som säljare säga nej till ett högre bud?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ragnvlad:

Problemet med rapportering osv av annonserna här, knappast kommer påverka att folk säljer sina nyinköpta kort dyrt till tredje part. Får man inte sälja här så finns ju blocket. Sen blir ju priserna per automatik höga då folk mer än villigt bjuder över varandra. Ska man då som säljare säga nej till ett högre bud?

Ingen har sagt att du inte får acceptera högre bud än marknadspris, bara att du inte kan KRÄVA det i utgångsläget för annonsen. Att folk bjuder över varann är inte säljarens fel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Problemet med rapportering osv av annonserna här, knappast kommer påverka att folk säljer sina nyinköpta kort dyrt till tredje part. Får man inte sälja här så finns ju blocket. Sen blir ju priserna per automatik höga då folk mer än villigt bjuder över varandra. Ska man då som säljare säga nej till ett högre bud?

Ser det lite som klimatfrågan, vad spelar det för roll att t.ex. lilla Sverige, Norge eller Finland sätter ambitiösa mål då resten av världen sackar efter? Jo någon måste alltid ta det första klivet så kanske regler appliceras så småningom i större utsträckning och får starkare verkningsgrad.

Tycker ett finskt forum jag har varit medlem i en lång tid har en bra regel va gäller bjudgivning. Där finns en regel som säger att säljaren måste sälja till det pris som man har satt i annonsen till den som först bjuder det (förstås får man bjuda lägre och säljaren kan förstås sälja till ett lägre bjud om ingen vill köpa det för annonspriset). Dvs. det är inget "vem som bjuder högst som vinner" ifall det bjudits redan vad säljar efterfrågar. Denna regel gör det enkelt och tydligt, tar bort onödigt tjafs, först till kvarn gäller. Tycker det är bra regel för en entusiast forum där man ofta har likasinnade personer som gläds åt att så många som möjligt får vara med och dela med sig utav hobbyn. Sålt flera ggr själv där, ser inga problem med det, gäller bara att sätta ett tillräckligt högt pris i annonsen som du är nöjd med ifall du får sålt för det priset.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

På något sätt är det lite humor att det finns regler mot försäljning till marknadspris och att folk dessutom tar sig tid att leta och "rapportera" dessa.

På vilket sätt är det humor? Det har ju redan fastställts att en stor majoritet här på SweC är emot scalping och är positivt inställda till de här reglerna. Tyvärr är det ju dock som sagt inte optimalt att varje annons som bryter mot reglerna ska behöva rapporteras manuellt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

På vilket sätt är det humor? Det har ju redan fastställts att en stor majoritet här på SweC är emot scalping och är positivt inställda till de här reglerna. Tyvärr är det ju dock som sagt inte optimalt att varje annons som bryter mot reglerna ska behöva rapporteras manuellt.

Är det alltså fastställt att att majoriteten är för dessa regler ang. försäljning?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Är det alltså fastställt att att majoriteten är för dessa regler ang. försäljning?

Nej det är det inte, ingen enkät eller liknande som genomförts, så tekniskt fastställt är ett felaktigt påstående.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Är det alltså fastställt att att majoriteten är för dessa regler ang. försäljning?

Tyvärr har det inte gjorts någon publik omröstning vad jag vet, hade gärna sett en sådan, men enligt Herr Chefredaktör'n själv (UndaC) så har det i få frågor funnits en så tydlig majoritet. Han borde ju ha hyfsad koll på det

Sen kan man ju gå igenom inläggen i den här tråden också, även om det säkert kan ge en lite missvisande bild. Man får titta på unika användare då och inte antalet inlägg eftersom vissa varit väldigt aktiva i diskussionen (bl.a. några som själva ägnat sig åt scalping här ). Nu orkar jag inte sitta och räkna antalet inlägg, men är ganska övertygad om att det är en klar majoritet som är positivt inställda.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Då Ryzen 5000-serien numera är vida tillgänglig i butik omfattas de processorerna inte längre av reglerna.

Fimpade också en hel del inlägg med onödigt högt tonläge. Inga varningar eller avstängningar utfärdade, men alla som läser det här inlägget ska se det som en vänlig men mycket bestämd uppmaning om att hålla god ton. Man kan faktiskt ha helt diametralt skilda åsikter och ändå bemöta varandra med respekt! Amazing.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En snabb undran.

Kanske ska stå med i reglerna ang byten av bristvaror?.

Fick en annons nedstängd pga det, där jag försöka byta bort en bristvara mot förra generation.

Slår lite fel ibland kan jag tycka.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av baner85:

En snabb undran.

Kanske ska stå med i reglerna ang byten av bristvaror?.

Fick en annons nedstängd pga det, där jag försöka byta bort en bristvara mot förra generation.

Slår lite fel ibland kan jag tycka.

Vi har valt att låta reglerna gälla alla annonstyper eftersom annonstyperna missbrukades för att kringgå reglerna.
Det vill säga, folk lade ut bytesannonser utan avsikt att byta något egentligen, bara sälja.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

En snabb undran.

Kanske ska stå med i reglerna ang byten av bristvaror?.

Fick en annons nedstängd pga det, där jag försöka byta bort en bristvara mot förra generation.

Slår lite fel ibland kan jag tycka.

Om jag inte kommer ihåg fel stod det även i din bytes annons att du tog emot bud på ditt grafikkort... Apropå att kringgå reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om jag inte kommer ihåg fel stod det även i din bytes annons att du tog emot bud på ditt grafikkort... Apropå att kringgå reglerna.

Där gjorde jag ett misstag, mest pga att jag helt missat att just den serien var med på listan över bristvaror. Speciellt när det inte är någon större brist på dom och kommer in mer för varje dag som går.

Dock var tanken att kortet skulle bytas bort och inte säljas.

Hant få en hel del bytesalternativ, men jag som har gjort fel så kommer inte att ta något av dess. Hamnar på annan säljes site eller skickas tillbaka.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MegaSvinto:

Det börjar absolut ordna upp sig där ute vad det gäller tillgänglighet. Priserna är ju tokiga men det är en annan femma förstås.

Precis som vid tidigare förändringar av reglerna kommer vi att skynda långsamt här.
Vi vill inte hatta fram och tillbaka.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har ni haft något snack om att släppa på reglerna?.

Är ju inte direkt någon brist på något just nu.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av baner85:

Har ni haft något snack om att släppa på reglerna?.

Är ju inte direkt någon brist på något just nu.

Hej, om vi ändrar något lär det blir mot slutet av nästa vecka eller veckan därpå.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Har ni haft något snack om att släppa på reglerna?.

Är ju inte direkt någon brist på något just nu.

Det anser jag vara en definitionsfråga gällandes grafikkort.
Visst man kan få tag på kort i butik om man är aktiv men:

  1. Allt som kommer in tar fortfarande slut (fast efter 2 timmar istället för 5 minuter)

  2. Priserna är fortfarande långt över rekommenderat pris och justeras fortfarande aktivt mellan leverenser (inga priser ligger fast)

Enda skillnaden nu mot tidigare verkar ju vara att butikerna får in kort oftare och några fler till antalet.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Det anser jag vara en definitionsfråga gällandes grafikkort.
Visst man kan få tag på kort i butik om man är aktiv men:

  1. Allt som kommer in tar fortfarande slut (fast efter 2 timmar istället för 5 minuter)

  2. Priserna är fortfarande långt över rekommenderat pris och justeras fortfarande aktivt mellan leverenser (inga priser ligger fast)

Enda skillnaden nu mot tidigare verkar ju vara att butikerna får in kort oftare och några fler till antalet.

Du måste ju se till syftet med reglerna. Det är att förhindra scalping, någon sådan situation har vi inte längre i mitt tycke.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rauf:

Du måste ju se till syftet med reglerna. Det är att förhindra scalping, någon sådan situation har vi inte längre i mitt tycke.

I så fall tycker jag att den del av reglerna som bör permanentas är att det är förbjudet att sälja en produkt dyrare än vad det kostar att köpa likvärdig nytt i butik, oavsett lagerstatus.

Man kan nog ta bort de specifika reglerna kring specifika produktserier, och reglerna kring att sälja fler än X kort per tidsperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I så fall tycker jag att den del av reglerna som bör permanentas är att det är förbjudet att sälja en produkt dyrare än vad det kostar att köpa likvärdig nytt i butik, oavsett lagerstatus.

Man kan nog ta bort de specifika reglerna kring specifika produktserier, och reglerna kring att sälja fler än X kort per tidsperiod.

Och hur skall Sweclockers kunna kontrollera att ingen säljer en produkt dyrare än vad en likvärdig produkt kostar i butik?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och hur skall Sweclockers kunna kontrollera att ingen säljer en produkt dyrare än vad en likvärdig produkt kostar i butik?

På precis samma sätt som Sweclockers kollar alla andra regelbrott, genom att medlemmarna anmäler inlägg och annonser som bryter mot reglerna.

Jag utgår dock från att det inte kommer vara nödvändigt annat än i undantagsfall, och att folk i allmänhet kommer att följa de regler som sätts upp. Precis som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

På precis samma sätt som Sweclockers kollar alla andra regelbrott, genom att medlemmarna anmäler inlägg och annonser som bryter mot reglerna.

Jag utgår dock från att det inte kommer vara nödvändigt annat än i undantagsfall, och att folk i allmänhet kommer att följa de regler som sätts upp. Precis som idag.

Men det är ju ingen skillnad mot hur det går till idag, ingen har ju koll på vad som sker i privata meddelanden mellan medlemmarna, det kanske är dags att ta bort den funktionen från forumet för att kunna uppnå full insyn för alla och envar.

Det kanske förekommer olagligheter som droghandel eller liknande redan nu via forumets privata meddelande funktion…