Printnightmare fortfarande ett problem trots säkerhetsuppdatering

Permalänk
Melding Plague

Printnightmare fortfarande ett problem trots säkerhetsuppdatering

Microsofts akuta säkerhetsuppdatering löser problemet delvis, men alla tillåts inte vakna från mardrömmen ännu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Oavsett säkerhetshål så skulle jag vilja påstå att skrivare är en fullständig mardröm att handskas med...

Permalänk
Medlem

Kanske Microsoft skall se till att hålla aktiva version av sitt operativsystem säkert istället för att ta fram nya versioner?
Känns som att alla vinner på det
Hade de "ökade säkerhetskraven" i W11 skyddat oss mot detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsofts råd för de som inte kan installera uppdateringen av någon anledning är att permanent inaktivera print spooler-tjänsten. Detta innebär dock att enheten inte längre kan kommunicera med nätverksanslutna skrivare, inte ens över ett lokalt nätverk, men säkrar helt mot ett eventuellt angrepp.

Tror nog att tjänsten behövs även för direktanslutna skrivare, dvs, man kommer inte kunna skriva ut alls om man inaktiverar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Oavsett säkerhetshål så skulle jag vilja påstå att skrivare är en fullständig mardröm att handskas med...

Vågar man hoppas på att det här ger ringar på vattnet så vi äntligen kan börja avveckla skrivare? Pappersutskrifter känns väldigt 2005 imo.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det är mer strul med skrivare idag än för 10-15 år sedan, så något relaterat är antagligen systematiskt svagt i Windows. Sannolikt har man nerprioriterat området.
Generellt tips för att undvika en del problem är att installera skrivare genom gamla kontrollpanelen. Om Windows redan tagit över processen så tag en kopp kaffe och vänta ifall det ser konstigt ut till en början.

Permalänk

Bävar varje dag för samtalet från farsan Skrivarsupport här inne ska ha en stor eloge!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av JonasT:

Oavsett säkerhetshål så skulle jag vilja påstå att skrivare är en fullständig mardröm att handskas med...

Med tanke på mina två desperata försök innan gårdagens lunch är jag högst benägen att hålla med.
Spelar ingen roll hur tech-savvy man tror att man är, skrivarproblem är obarmhärtiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är mer strul med skrivare idag än för 10-15 år sedan, så något relaterat är antagligen systematiskt svagt i Windows. Sannolikt har man nerprioriterat området.
Generellt tips för att undvika en del problem är att installera skrivare genom gamla kontrollpanelen. Om Windows redan tagit över processen så tag en kopp kaffe och vänta ifall det ser konstigt ut till en början.

Jag har mer fått intrycket att felet ligger hos skrivartillverkarna. Man lusar ner skrivarna med finesser ingen frågat efter så att det blir instabilt. Jag har för närvarande tre HP-skrivare. En svartvit laser som är drygt tio år som bara går. De två andra är rätt nya och bara konstrar t ex tappar de inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vågar man hoppas på att det här ger ringar på vattnet så vi äntligen kan börja avveckla skrivare? Pappersutskrifter känns väldigt 2005 imo.

Nu finns det ju människor med andra behov än de som du har. Min Epson SC-P700 Surecolor som är en högklassig 10-färgers A3-skrivare för fotoutskrifter är definitivt inte något som känns 2005.

Permalänk
Medlem

Undrar om det har samband med att min skrivare slutat fungera helt. Fungerade prima 2 veckor sedan men igår satt jag 2 timmar innan jag gav upp och boota Ubuntu live USB och fixa utskriften direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vågar man hoppas på att det här ger ringar på vattnet så vi äntligen kan börja avveckla skrivare? Pappersutskrifter känns väldigt 2005 imo.

I hemmen och att företagen som kräver pappersutskrift från privatpersoner slutar med detta. Men det finns många företag där pappersutskrift underlättar väldigt mycket istället för att behöva gå och titta på en skärm. Man kan inte alltid ha skärmar överallt eller vid arbetsstationen då den skulle vara i vägen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Oavsett säkerhetshål så skulle jag vilja påstå att skrivare är en fullständig mardröm att handskas med...

Om man inte har en HP Laserjet 5 (räddad från en jobbcontainer) med ett par hundra tusen sidor skrivna såklart.
Dom kommer att överleva armageddon/apokalypsen/etc

Permalänk
Medlem

spooler tjänsten har ju alltid haft liknande bekymmer och varit en attack vektor så länge jag minns för att få admin åtkomst, och jag minns från Windows XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om man inte har en HP Laserjet 5 (räddad från en jobbcontainer) med ett par hundra tusen sidor skrivna såklart.
Dom kommer att överleva armageddon/apokalypsen/etc

Hahaha driftsäkrare modell får man nog leta efter xD

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

Om man inte har en HP Laserjet 5 (räddad från en jobbcontainer) med ett par hundra tusen sidor skrivna såklart.
Dom kommer att överleva armageddon/apokalypsen/etc

Jag sa skrivare, inte stridsvagn.

Permalänk
Medlem

Det enda som är värre än vanliga skrivare är etikettskrivare. De är bara helt hopplösa!

Permalänk
Medlem

Många som skriver om skrivare o krångel. Tycker det är lite kul att dessa produkter fortfarande är en problemkälla. Skrivare är ju mitt i mellan den digitala och verkliga världen. Det känns nästan poetiskt att det är stora problem i den gränsen

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske Microsoft skall se till att hålla aktiva version av sitt operativsystem säkert istället för att ta fram nya versioner?
Känns som att alla vinner på det
Hade de "ökade säkerhetskraven" i W11 skyddat oss mot detta?

Inte en chans.
Om du tänker på TPM-kravet i Win11 så har det noll med operativsystemets säkerhet i sig att göra.
TPM-kretsar nyttjas för att lagra en krypteringsnyckel, för exempelvis diskkryptering.

Det finns mängder av riktigt gammal kod i Windows som inte rörts på åratal, Microsoft behöver göra ett totalt omtag och sluta med alla UI-ändringar samt släppa mycket av bakåtkompabiliteten som ofta är ett hinder för härdning av system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om man inte har en HP Laserjet 5 (räddad från en jobbcontainer) med ett par hundra tusen sidor skrivna såklart.
Dom kommer att överleva armageddon/apokalypsen/etc

Som det slumpar sig så står det en laserjet 5M här

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Oavsett säkerhetshål så skulle jag vilja påstå att skrivare är en fullständig mardröm att handskas med...

Håller med! Sen kan man ju fråga sig varför det behövs så mycket olika modeller från varje tillverkare som bara är halvdana och bara skapar problem för den som ska använda den. Så ohyggligt trött på skrivarproblem

Permalänk
Medlem

"Kan jag skicka det digitalt? Det kräver ju inte underskrift eller något. Och om det så var kan jag skriva under digitalt."
- "Nej, det måske skickas fysiskt. Och det ska vara två kopior."

Enda anledningen till att jag har skrivare.
Myndigheter och troglodyter.
Hade det varit möjligt i mitt tillfälle så hade jag slagit av alla services som har med skrivare att göra.
Eller, jag hade nog bara kört Linux...

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Håller med! Sen kan man ju fråga sig varför det behövs så mycket olika modeller från varje tillverkare som bara är halvdana och bara skapar problem för den som ska använda den. Så ohyggligt trött på skrivarproblem

För att folk köper en ny skrivare istället för att rackla med sin gamla?
Dvs varför göra en bra som man får sälja en gång när man kan göra 10 dåliga som man får sälja en var av?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är mer strul med skrivare idag än för 10-15 år sedan, så något relaterat är antagligen systematiskt svagt i Windows. Sannolikt har man nerprioriterat området.
Generellt tips för att undvika en del problem är att installera skrivare genom gamla kontrollpanelen. Om Windows redan tagit över processen så tag en kopp kaffe och vänta ifall det ser konstigt ut till en början.

Jag köpte nyligen en skrivare för att kunna skriva ut protokoll som behöver undertecknas och en del annat och blev positivt överraskad över hur smidigt det var. Koppla upp skrivaren (brother) mot wlanet, sök efter en nätverksskrivare i windows och den hittades, klart. Inga drivrutiner, ingen konf - bara funkade direkt. Nice också att kunna skriva ut direkt från ipad/iphone.
Förutom protokoll så är mitt största användningsområde för utskrifter: recept. Bråkar man med 3 olika recept samtidigt så är det inget alternativ att ha dem på en padda och byta mellan dem för att se mått och instruktioner. Sorry Greta, men jag behöver 3 A4 sidor.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Oavsett säkerhetshål så skulle jag vilja påstå att skrivare är en fullständig mardröm att handskas med...

Obligatoriskt videoklipp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det enda som är värre än vanliga skrivare är etikettskrivare. De är bara helt hopplösa!

Löste det med att skriva ZPL-kod (zebra etikettskrivare) och köra det direkt till skrivaren... Lite mer jobb, men den har fungerat i flera år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Retursedlar när man ska skicka in produkter på service eller nyttja ångerätten samt någon enstaka bild att rama in är nog därför man ha en skrivare idag.
Används så lite dock att bläcket ta slut bara genom att skrivaren gör lite självrengöring där bläcket går åt så munstyckerna inte cloggar.

Då man änvänder den så lite så gjorde jag så att tjänsten stängdes av på alla datorerna i hushållet när sårbarheten annonserades, klappat och klart.
10 min efter jag sagt att jag stängt tjänsten och varför till frugan och barnen så ropar frugan att skrivaren inte fungerar 🙄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Det enda som är värre än vanliga skrivare är etikettskrivare. De är bara helt hopplösa!

Alla som jobbar med IT support mot sjukvården kan nog intyga att det stämmer. Hjälper sällan att de ofta är 10+ år gamla.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att stänga ner funktioner för Windows 7 användare i företag som vägrar uppgradera, "print spooler disabled".
Man får hoppas det hänger ihop lite, dom som skriver ut en massa är dom som sitter med gamla sunkiga ej supporterade OS.

Permalänk

Har faktiskt länge misstänkt att Print Spooler är en svag punkt i Windows och att det skulle hittas ett säkerhetshål i den. Den verkar inte vara något stabilt bygge, kraschar och börjar käka CPU hipp som happ.

Säkerhetshål eller inte är det en skandal att utskriftssystem fungerar så dåligt som de faktiskt gör - kan tänka mig att hela systemet skulle tjäna på en översyn. En utskrift skulle t.ex. kunna vara HTTP POST till skrivaren utav en PDF-fil, då kringgår man helt behovet av olika drivrutiner. Delvis är detta löst med PCL som standard, men inte helt, en drivrutin behövs fortfarande för att ackomodera skrivarens specifika behov som pappersfack, färginställningar mm.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns