Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Med systemkrets signerad AMD och löften om att kunna driva senaste snittets spel, släpper Valve den handhållna spelkonsolen som rykteskvarnen länge talat om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Häftigt!
Stämmer det att de gör om SteamOS till Arch-baserat istället för Debian som det varit tidigare?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Häftigt!
Stämmer det att de gör om SteamOS till Arch-baserat istället för Debian som det varit tidigare?

Vad är skillnaden undrar en som inte har koll på Linux?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Men klarar den Crysis?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Lite mellan att lägga en förbokning på 256GB eller 512GB modellen när bokningarna öppnas till att invänta vad mer som dyker upp. Ett bra tag till lanseringen och utan Windows vilket gör en helt låst till hur bra denna hempulade lösning fungerar.

Men på många vis är det vad jag väntat på. Ingen Valve fanboy men litar mer på att de supportar sin produkt än alla random Kinesiska tillverkare som redan lanserat liknande och betydligt dyrare produkter.

Utseendet funkar. Ser ut som en blandning av Switch, Xbox One-kontroller och random mobilkontroller. Spännande att se mer!

(Från: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639600-steam-deck-ste... )

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Thomas:

Häftigt!
Stämmer det att de gör om SteamOS till Arch-baserat istället för Debian som det varit tidigare?

Jag citerar mig själv från artikeln:

"På mjukvarufronten används det Arch-baserade operativsystemet Steam OS och precis som vid användning av Steam på en dator finns funktioner för molnsparning, kommunikationsmöjligheter genom chatt och den vanliga butiken och spelarens befintliga Steam-bibliotek. Konsolen levereras med mjukvaran Proton förinstallerad, som i realtid kan driva spel även om de saknar officiellt Linux-stöd."

Jag har tyvärr dålig koll på Linux, så precis som @Cenorida nämner ovan skulle jag uppskatta en pedagogisk förklaring Av det jag läst och sett kring Linux-spelande verkar Proton-delen vara ett vettigt inslag. Är det någon som har erfarenhet av detta också?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att tekniken är redo för x86 pc-hårdvara i det här formatet. Enheten är för klumpig och har för dålig batteritid för att det ska vara en trevlig upplevelse att spela i handhållet läge.

Men vi får se. Ska bli spännande att se hur mottagandet är i recensioner och omdömen. Det är ju bara revision ett också.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande! Kan inte vänta på att Digital Foundry gör en djupdykning av den här :).

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen drömt om en sådan produkt trodde aldrig att det kan hända. Nu har nogån vågat göra det. Ser väldigt lovande ut och jag kommer att förboka en såklart

Permalänk
Medlem

Får lite Sega Game gear, Atari lynx vs. Game boy vibbar...
(Deck vs. Switch)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wittwang:

Jag citerar mig själv från artikeln:

"På mjukvarufronten används det Arch-baserade operativsystemet Steam OS och precis som vid användning av Steam på en dator finns funktioner för molnsparning, kommunikationsmöjligheter genom chatt och den vanliga butiken och spelarens befintliga Steam-bibliotek. Konsolen levereras med mjukvaran Proton förinstallerad, som i realtid kan driva spel även om de saknar officiellt Linux-stöd."

Jag har tyvärr dålig koll på Linux, så precis som @Cenorida nämner ovan skulle jag uppskatta en pedagogisk förklaring Av det jag läst och sett kring Linux-spelande verkar Proton-delen vara ett vettigt inslag. Är det någon som har erfarenhet av detta också?

Jo, men det var just den biten jag var osäker på om det var rätt eller inte.
SteamOS har ju funnits länge och har varit baserat på Debian, vilket är en "konkurrent" till Arch. Att byta bas-distribution är i stort sett att göra om det från grunden. Absolut inte omöjligt, men stort nog för att jag blir lite fundersam på om det stämmer eller är nån typo eller liknande.

Det finns inte riktigt någon motsvarighet till Linux-distributioner vad gäller Windows, så jag har ingen bra liknelse för att göra om SteamOS från Debian-baserat till Arch-baserat.
I grunden så ju Linux självt bara en kärna, som sköter om lågnivåsaker som kommunikation med hårdvara, minnessäkerhet, filsystem, systemanrop (som program använder för att kunna kommunicera med hårdvara), kommunikation mellan program/processer och en massa liknnade saker.

En Linux-distribution är i princip en samling program som hör till Linux-kärnan och gör att man kan göra något vettigt med datorn. Det är allt från lågnivåsaker (tänk Windows-mappen ) till vanliga program som Firefox, Steam eller officepaket. De har nästan alltid en pakethanterare som används för att installera och uppdatera program (och hantera att program X kräver bibliotek Y, som i sin tur kräver A, B och C). Den biten finns också till Windows (Chocolatey t ex), men det är inget som gemene man använder.
Vill man t ex installera Firefox så går man i regel inte till getfirefox.com utan istället till sin pakethanterare (grafiskt eller i konsol) och installerar den där, vilket i regel går enormt snabbt. Just i Arch så skulle man nog kunna dra in Firefox på 5-10 sekunder med snabb uppkoppling och en SSD.

Skillnaderna mellan olika distributioner kan variera rätt bra, men alla de största har sina egna pakethanterare, som fungerar på väldigt snarlika sätt i princip men kan ha en del skillnader. I regel så kan man alltid installera samma program, så du kan få samma utseende och användarupplevelse oavsett vilket man väljer, även om vissa är bättre anpassade till vissa skrivbordsmiljöer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad är skillnaden undrar en som inte har koll på Linux?

Skrivet av Wittwang:

Jag citerar mig själv från artikeln:

"På mjukvarufronten används det Arch-baserade operativsystemet Steam OS och precis som vid användning av Steam på en dator finns funktioner för molnsparning, kommunikationsmöjligheter genom chatt och den vanliga butiken och spelarens befintliga Steam-bibliotek. Konsolen levereras med mjukvaran Proton förinstallerad, som i realtid kan driva spel även om de saknar officiellt Linux-stöd."

Jag har tyvärr dålig koll på Linux, så precis som @Cenorida nämner ovan skulle jag uppskatta en pedagogisk förklaring Av det jag läst och sett kring Linux-spelande verkar Proton-delen vara ett vettigt inslag. Är det någon som har erfarenhet av detta också?

Lite enkelt förklarat.
Arch är lite mer bleeding edge och får mjukvaropaket mycket snabbare.
Debian är ett väldigt stabilt system, men får paketen med jämna mellanrum och inte lika snabbt.

Men tycker det låter konstigt att gå från Debian till Arch på en gång, då de är ganska långt ifrån varandra.
Men Arch är också väldigt populärt när man ska anpassa saker efter sina behov, så kanske därför?

EDIT:
Eller så är det för att bas Debian inte anpassas lika snabbt för nya Linux Kernels. Och med dom nya Kernels så får man ju mer hårdvarustöd, vilket är ju A och O på ett gaming OS.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

We’ve built a quick suspend / resume feature into SteamOS. Press the power button, and Steam Deck will suspend your game and go into sleep mode. Push the power button again and it will wake up right where you left off.

Just ”quick suspend” är något jag verkligen älskar med Nintendo Switch, så hoppas det funkar lika bra med Steam Deck. När kommer denna funktion till Windows egentligen?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Thomas:

Jo, men det var just den biten jag var osäker på om det var rätt eller inte.
SteamOS har ju funnits länge och har varit baserat på Debian, vilket är en "konkurrent" till Arch. Att byta bas-distribution är i stort sett att göra om det från grunden. Absolut inte omöjligt, men stort nog för att jag blir lite fundersam på om det stämmer eller är nån typo eller liknande.

Det finns inte riktigt någon motsvarighet till Linux-distributioner vad gäller Windows, så jag har ingen bra liknelse för att göra om SteamOS från Debian-baserat till Arch-baserat.
I grunden så ju Linux självt bara en kärna, som sköter om lågnivåsaker som kommunikation med hårdvara, minnessäkerhet, filsystem, systemanrop (som program använder för att kunna kommunicera med hårdvara), kommunikation mellan program/processer och en massa liknnade saker.

En Linux-distribution är i princip en samling program som hör till Linux-kärnan och gör att man kan göra något vettigt med datorn. Det är allt från lågnivåsaker (tänk Windows-mappen ) till vanliga program som Firefox, Steam eller officepaket. De har nästan alltid en pakethanterare som används för att installera och uppdatera program (och hantera att program X kräver bibliotek Y, som i sin tur kräver A, B och C). Den biten finns också till Windows (Chocolatey t ex), men det är inget som gemene man använder.
Vill man t ex installera Firefox så går man i regel inte till getfirefox.com utan istället till sin pakethanterare (grafiskt eller i konsol) och installerar den där, vilket i regel går enormt snabbt. Just i Arch så skulle man nog kunna dra in Firefox på 5-10 sekunder med snabb uppkoppling och en SSD.

Skillnaderna mellan olika distributioner kan variera rätt bra, men alla de största har sina egna pakethanterare, som fungerar på väldigt snarlika sätt i princip men kan ha en del skillnader. I regel så kan man alltid installera samma program, så du kan få samma utseende och användarupplevelse oavsett vilket man väljer, även om vissa är bättre anpassade till vissa skrivbordsmiljöer.

Skrivet av Beltet:

Lite enkelt förklarat.
Arch är lite mer bleeding edge och får mjukvaropaket mycket snabbare.
Debian är ett väldigt stabilt system, men får paketen med jämna mellanrum och inte lika snabbt.

Men tycker det låter konstigt att gå från Debian till Arch på en gång, då de är ganska långt ifrån varandra.
Men Arch är också väldigt populärt när man ska anpassa saker efter sina behov, så kanske därför?

EDIT:
Eller så är det för att bas Debian inte anpassas lika snabbt för nya Linux Kernels. Och med dom nya Kernels så får man ju mer hårdvarustöd, vilket är ju A och O på ett gaming OS.

Grymt förklarat. Tackar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

We’ve built a quick suspend / resume feature into SteamOS. Press the power button, and Steam Deck will suspend your game and go into sleep mode. Push the power button again and it will wake up right where you left off.

Just ”quick suspend” är något jag verkligen älskar med Nintendo Switch, så hoppas det funkar lika bra med Steam Deck. När kommer denna funktion till Windows egentligen?

Jag hoppas verkligen att quick resume, eller vad det heter till Xbox Series, dyker upp något tag, förslagsvis när DirectStorage börjar implementeras.

Suspendfunktionen gillas. Och saknas som fan på PC.

Permalänk
Medlem

Gillar idén, men vet inte vad jag ska tänka om utförandet. Inga spel från senaste åren kommer gå jättebra med 8CU, men samtidigt vill man ju ha den bärbar...

Bra att de inte försökte göra en hybrid med en vanlig platta som surface i grunden. Denna är dedikerad till sitt syfte.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande! Roligt att den kör Arch Linux med KDE i grunden, jag kör samma på min dator. Med sina öppna lösningar märks det att Valve bryr sig betydligt mer om sina konsumenter än konkurrenterna.

Lite märkligt att de har fått in RDNA2 medan AMD valde Vega för de kommande 5600G/5700G...

Skrivet av medbor:

Gillar idén, men vet inte vad jag ska tänka om utförandet. Inga spel från senaste åren kommer gå jättebra med 8CU, men samtidigt vill man ju ha den bärbar...

Bra att de inte försökte göra en hybrid med en vanlig platta som surface i grunden. Denna är dedikerad till sitt syfte.

De både förklarade och visade att de flesta moderna spel går bra i skärmens upplösning (720p) med medium till höga inställningar. Ett exempel var Control.

Skrivet av anon5930:

Lite mellan att lägga en förbokning på 256GB eller 512GB modellen när bokningarna öppnas till att invänta vad mer som dyker upp. Ett bra tag till lanseringen och utan Windows vilket gör en helt låst till hur bra denna hempulade lösning fungerar.

Nästan alla spel fungerar bra med Steam OS, men det ska även gå att installera Windows om man så önskar enligt IGN.

Skrivet av Thomas:

Jo, men det var just den biten jag var osäker på om det var rätt eller inte.
SteamOS har ju funnits länge och har varit baserat på Debian, vilket är en "konkurrent" till Arch. Att byta bas-distribution är i stort sett att göra om det från grunden. Absolut inte omöjligt, men stort nog för att jag blir lite fundersam på om det stämmer eller är nån typo eller liknande.

Betvivlar att de skulle vara något större arbete att byta till Arch från Debian. Steam fungerar bra på båda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Gillar idén, men vet inte vad jag ska tänka om utförandet. Inga spel från senaste åren kommer gå jättebra med 8CU, men samtidigt vill man ju ha den bärbar...

Bra att de inte försökte göra en hybrid med en vanlig platta som surface i grunden. Denna är dedikerad till sitt syfte.

Jag tänker att 8 CU RDNA 2 borde smida hyfsat fint i portabelt läge sett till att det endast är 1280 x 800 pixlar som ska renderas. I dockat läge mot en skärm med betydligt högre upplösning kommer det dock bli svettigt att hålla bildfrekvensen uppe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Betvivlar att de skulle vara något större arbete att byta till Arch från Debian. Steam fungerar bra på båda.

Det blir nog bökigt om de ska tillåta uppgraderingar från existerande installationer dock?
Skulle gissa på att lösningen på det är att säga till alla att installera om -- förutsatt att SteamOS 3.0 ens släpps till vanliga datorer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Jag tänker att 8 CU RDNA 2 borde smida hyfsat fint i portabelt läge sett till att det endast är 1280 x 800 pixlar som ska renderas. I dockat läge mot en skärm med betydligt högre upplösning kommer det dock bli svettigt att hålla bildfrekvensen uppe.

Ungefär vad för fps kan man förvänta sig på runt medium i någorlunda moderna titlar med detta?

Överväger starkt att sälja laptopen (i5 7300/1050 2GB) och Switchen I förmån för Steam Deck på fullaste allvar nämligen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Lite enkelt förklarat.
Arch är lite mer bleeding edge och får mjukvaropaket mycket snabbare.
Debian är ett väldigt stabilt system, men får paketen med jämna mellanrum och inte lika snabbt.

Men tycker det låter konstigt att gå från Debian till Arch på en gång, då de är ganska långt ifrån varandra.
Men Arch är också väldigt populärt när man ska anpassa saker efter sina behov, så kanske därför?

EDIT:
Eller så är det för att bas Debian inte anpassas lika snabbt för nya Linux Kernels. Och med dom nya Kernels så får man ju mer hårdvarustöd, vilket är ju A och O på ett gaming OS.

Senaste SteamOS versionen är ju snart 2 år gammal så antar att de har jobbat på detta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, men det var just den biten jag var osäker på om det var rätt eller inte.
SteamOS har ju funnits länge och har varit baserat på Debian, vilket är en "konkurrent" till Arch. Att byta bas-distribution är i stort sett att göra om det från grunden. Absolut inte omöjligt, men stort nog för att jag blir lite fundersam på om det stämmer eller är nån typo eller liknande.

Det finns inte riktigt någon motsvarighet till Linux-distributioner vad gäller Windows, så jag har ingen bra liknelse för att göra om SteamOS från Debian-baserat till Arch-baserat.
I grunden så ju Linux självt bara en kärna, som sköter om lågnivåsaker som kommunikation med hårdvara, minnessäkerhet, filsystem, systemanrop (som program använder för att kunna kommunicera med hårdvara), kommunikation mellan program/processer och en massa liknnade saker.

En Linux-distribution är i princip en samling program som hör till Linux-kärnan och gör att man kan göra något vettigt med datorn. Det är allt från lågnivåsaker (tänk Windows-mappen ) till vanliga program som Firefox, Steam eller officepaket. De har nästan alltid en pakethanterare som används för att installera och uppdatera program (och hantera att program X kräver bibliotek Y, som i sin tur kräver A, B och C). Den biten finns också till Windows (Chocolatey t ex), men det är inget som gemene man använder.
Vill man t ex installera Firefox så går man i regel inte till getfirefox.com utan istället till sin pakethanterare (grafiskt eller i konsol) och installerar den där, vilket i regel går enormt snabbt. Just i Arch så skulle man nog kunna dra in Firefox på 5-10 sekunder med snabb uppkoppling och en SSD.

Skillnaderna mellan olika distributioner kan variera rätt bra, men alla de största har sina egna pakethanterare, som fungerar på väldigt snarlika sätt i princip men kan ha en del skillnader. I regel så kan man alltid installera samma program, så du kan få samma utseende och användarupplevelse oavsett vilket man väljer, även om vissa är bättre anpassade till vissa skrivbordsmiljöer.

Göra om från grunden är lite att ta i. Steam utvecklare även andra utvecklare (Nvidia) säkert fler också har använt Arch just av anledningen till att AUR är så stort och Arch kommer relativt fort med ny kernel och diverse paket (nackdel för Nvidia dock). PKGBUILD systemet är också grymt enkelt för relativt novisa men även avancerade användare att komma igång.

Arch kör inga releases utan är rullande dvs inga versionsnummer på distron utan uppdateringar kommer när de är redo. Här blir det intressant hur de tänker hantera uppdateringar då Debian bland andra kör upgrade från en config till en annan automatiskt medans Arch låter det till användaren att hantera, känns som de kommer implementera någon form av image/container system för att uppgradera mellan versioner vilket då känns något kontraproduktivt men men.

SteamOS har inte varit mycket mer än bara enstaka patchar och moduler för bättre support av spelkontroller och på det mer uppdaterad kernel + mesa för absolut senaste firmware och opensource drivrutiner för AMD. Sedan så körde de igång sin SteamOS Big Picture på det istället för att köra en hel desktop enviroment dvs laddade inte skrivbordet dock så kunde man ändra det självklart.

Proton är en glorifierad Wine version som bygger på mer "experimental" och större integration till Steam och deras apier där Valve sponsrar en del av utvecklingen av exempelvis DirectX10/11/12/OpenGL => Vulkan

Närmast är nog Lutris i den bemärkelsen.

Gällande Distro är nog bästa jämförelsen jag kan tänka på är Android ROM från Samsung, OnePlus etc. De kommer med sina egna förinstallerade program och ibland också egna "Store's" men grunden är relativt lik, vissa baserar också på Android Open Source

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

I got a bad feeling about this.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Göra om från grunden är lite att ta i. Steam utvecklare även andra utvecklare (Nvidia) säkert fler också har använt Arch just av anledningen till att AUR är så stort och Arch kommer relativt fort med ny kernel och diverse paket (nackdel för Nvidia dock). PKGBUILD systemet är också grymt enkelt för relativt novisa men även avancerade användare att komma igång.

Hm, jag vet inte jag. Känns som att de isåfall skulle behöva manuellt verifiera all PKGBUILDs innan de släpps. Kan nog bli lite struligt om en opålitlig person slänger upp nåt och ger sig själv rootaccess till alla Steam Decks som sålts.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ungefär vad för fps kan man förvänta sig på runt medium i någorlunda moderna titlar med detta?

Överväger starkt att sälja laptopen (i5 7300/1050 2GB) och Switchen I förmån för Steam Deck på fullaste allvar nämligen.

Det beror mycket på vad du spelar, men prestandan är ju lite lägre än de bättre APU:n som finns. Det lär väl innebära runt 30-45 fps i 720p medium i moderna spel. Lite framöver så förhoppningsvis 30.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tänker att 8 CU RDNA 2 borde smida hyfsat fint i portabelt läge sett till att det endast är 1280 x 800 pixlar som ska renderas. I dockat läge mot en skärm med betydligt högre upplösning kommer det dock bli svettigt att hålla bildfrekvensen uppe.

Givet att 6700XT har 40CU @ 2500MHz
Denna har 8CU @ 1200-ish?

Så ca 10% av prestandan...

Känns lite klent kan jag tycka. Känns mer som något för äldre spel är min känsla.

Kommer den ens slå en 1050 mobil gpu eller en hyfsad integrerad krets?

Priset är ju dock rätt, och de kommer kunna optimera specifikt för chippet i dessa... tänker dock att gen2 om den blir av kommer vara mer attraktiv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fire_Ice:

Nästan alla spel fungerar bra med Steam OS, men det ska även gå att installera Windows om man så önskar enligt IGN.

Låter lovande. Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

I got a bad feeling about this.....

Valve time?

Permalänk
Medlem

Kommer nog definitivt testa en begagnad sån här när folk köpt och inte spelat börjar sälja sina. Lär kunna få bra mycket bättre grafik med denna än en Switch, även om man kanske inte kan lira Ultra settings. Nintendo kanske får lite eld i baken med att priskriga etc också. Så bra med konkurrens.

Det tråkiga blir ju tyvärr att de bara kommer släppa 2 generationer och sedan kan de inte räkna högre.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa med den här nyheten är att innovation lever i allra högsta grad, att det inte bara är windows, xbox, nintendo och ps5 som gäller.

Kul att se att steam/valve fortsätter med hårdvarusatsningar trots att dom kanske inte lyckats till 100% med tidigare försök.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604