Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Just ”quick suspend” är något jag verkligen älskar med Nintendo Switch, så hoppas det funkar lika bra med Steam Deck. När kommer denna funktion till Windows egentligen?

Senast jag prövade kan du använda vanliga inbyggda Sleep funktionen i Windows 10 mitt i många spel jag prövat med utan att de kraschar eller krånglar när jag startar datorn igen. Gissar det inte fungerar om man har hibernation eller hybrid-sleep dock. Vet inte om du måste se till att aktivera att nätverksadaptern inte får sova också då jag ändå alltid har detta på, annars tänker jag kanske en del spel som är känsliga med att ha internet uppkoppling kan krångla.

Kan inte uttala mig om det fungerar i alla spel då jag ändå kör mest MP spel och då är funktionen förståeligt rätt oanvändbar, så då har jag ändå vana att bara stänga av spelen innan jag söver datorn. Har dock av misstag sövt dator mitt i spel med t.ex
en del schemalagda grejer som jag glömt varit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Är kanske inga jättestora problem att få in emulatorer som Dolphin och köra Nintendospel på den, samt även alla PC spel man har på Steam då. Fräck mojäng, men jag har för lite tid utan min dator för att motivera ett köp.

Känner precis samma, det skulle vara på flyg och tågresor men det är kanske 4-5 ggr om året och då sover jag oftast Och på semestern så "semestrar" jag

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det var en redigt stor apparat, nästan så man lika gärna skulle kunna använda en MS Surface-grunka istället, men de e klart denna har ju integrerade handkontroller i och för sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Undrar hur elgato ställer sig till namngivningen!?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Det kanske blir en enorm succé, men vete fasen om timingen är så bra, det känns som den borde kommit långt tidigare? Hade den kommit typ när switchen kom så hade den nog blivit mer efterfrågad.

Med cloud gaming så kommer man kunna spela det mesta på mobilen, köra typ Xcloud och sedan har jag bara en "kontroll" som sitter på båda sidorna om telefonen så det blir exakt samma princip som Steam Deck i utförandet. Har 120hz skärm på mobilen också. Visst det blir inte exakt samma utbud av spel, men jag får en lättare produkt och framförallt behöver jag inte släpa på två grunkor.

Permalänk
Medlem

Finns det nya steamos separat?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker också det är lite märkligt men det görs ju riktigt bra LCD idag, fast de drar väl mer?

Var skulle den annars vara?

Känns intressant. Med linux och mantle får man nog ut rätt bra kräm, trots att det ser klent ut på pappret.

Detta är absolut inte en produkt man ska köpa direkt.

Kan också tänkas att Gen 2 blir något betydligt bättre.

Undersidan så den faktiskt går användas medans man laddar den?

Liksom hur många mobiler idag laddar man på ovansidan?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns det nya steamos separat?

SteamOS 3.0 finns inte ute ännu för public. Men när det finns kommer det finnas här : https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

Permalänk
Medlem

Har svårt att se någon skulle prioritera denna istället för en gaming laptop eller stationär dator, kvar blir tech nördar (5%) som vill prova och äga allt nytt.
Flopp och ointressant när streaming alternativ finns som kan användas på en gammal surfplatta eller telefon.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Visst, Windows-spel kan komma att få problem, nu var det ett tag sen jag testade SteamOS, men alla native Linux-spel flöt på bra och det var 0 strul med att köra dem. Testade Proton när stödet släpptes initialt, det var väl lite hit & miss då, men antar att det blivit bättre med tiden.

Var inte så neggig, det är ju kul att de gör något "annorlunda" istället

Kört Pop i snart 2 år, visst det kan vara lite knix men hittills inte hittat något spel jag kör som inte fungerar.
De allra flesta större spelen fungerar tillräckligt bra att det inte krävs ytterligare konfigurationer, så det har definitivt mognat. (Har slutat dualboota och kör bara Linux, med Officepaketet i en VM)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

SteamOS 3.0 finns inte ute ännu för public. Men när det finns kommer det finnas här : https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

Så Valve har bytt från Debian till Arch. Kanske prestandarelaterat? Arch görs enbart för x86 och ska vara mer optimerat om jag uppfattat det rätt. Men jag är dåligt insatt i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Senast jag prövade kan du använda vanliga inbyggda Sleep funktionen i Windows 10 mitt i många spel jag prövat med utan att de kraschar eller krånglar när jag startar datorn igen. Gissar det inte fungerar om man har hibernation eller hybrid-sleep dock. Vet inte om du måste se till att aktivera att nätverksadaptern inte får sova också då jag ändå alltid har detta på, annars tänker jag kanske en del spel som är känsliga med att ha internet uppkoppling kan krångla.

Kan inte uttala mig om det fungerar i alla spel då jag ändå kör mest MP spel och då är funktionen förståeligt rätt oanvändbar, så då har jag ändå vana att bara stänga av spelen innan jag söver datorn. Har dock av misstag sövt dator mitt i spel med t.ex
en del schemalagda grejer som jag glömt varit på.

Funkar alldeles utmärkt för i princip alla spel. Nätanslutna kopplar i regel upp mot server igen... men det är klart, det varierar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Att ha laddning på ovansidan.. Är nog något som kommer vara en dealbreaker för många =/

Fast det lär ju vara bästa stället att ha det på? Du kan inte ha det på sidorna för där har du händerna, du kan inte ha den neråt för du gör det omöjligt att vila den mot typ bord eller benen etc. utan en kabel som hamnar ivägen..

Vart skulle du säga hade varit bättre ställe och varför? Kom ihåg att den här väger märkbart mer än en switch exempelvis så att hålla den uppe längre period utan att vila den mot något kommer antagligen vara väldigt jobbigt för armarna..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så Valve har bytt från Debian till Arch. Kanske prestandarelaterat? Arch görs enbart för x86 och ska vara mer optimerat om jag uppfattat det rätt. Men jag är dåligt insatt i Linux.

Arch gör inte mycket alls i form av optimeringar. Alla paket ges ut i så nära standardutförande som möjligt. Fördelen med arch kontra debian är att man får de senaste versionerna av mjukvara och således också drivrutiner väldigt snabbt efter release, något som man vinner särskilt mycket på när det kommer till AMD-hårdvara.

Det är dock stor chans att Valve själva kommer paketera paketen i SteamOS med extra optimeringar som de gör själva, men vi får se hur det blir med det. Det finns chans att de kör compile target som passar extra väl till just Zen 2.

Permalänk
Medlem

Bara 20 minuter kvar... kan inte bestämma mig mellan 250 och 500 verran. Hur tänker ni som ska köpa? 250 räcker ju bara till max ca 4 moderna spel, och man vill ju inte maxa. Baldurs Gate 3 ska tydligen vara 150. Samtidigt vet vi inte hur lång tid det kommer ta innan Steam Decks prestanda börjar sinka den och det är dags för uppgradering. Och för handhållet spelande kanske man inte har lika mycket installerat som på sin PC direkt.

6800kr är också väldigt mycket för bärbart spelande...

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Men klarar den Crysis?

Bah! Det viktigaste är väl att det går att spela Doom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Bara 20 minuter kvar... kan inte bestämma mig mellan 250 och 500 verran. Hur tänker ni som ska köpa? 250 räcker ju bara till max ca 4 moderna spel, och man vill ju inte maxa. Baldurs Gate 3 ska tydligen vara 150. Samtidigt vet vi inte hur lång tid det kommer ta innan Steam Decks prestanda börjar sinka den och det är dags för uppgradering. Och för handhållet spelande kanske man inte har lika mycket installerat som på sin PC direkt.

Du kan väl se det såhär, spel som typ verkligen vill ha snabb loading kör man från SSD'n, andra kan köras utan så stora problem från SD kort där det inte är såå viktigt med streama mycket data eller massa loadscreens konstant.

Kan tänka mig det är rätt skönt att ha den större modellen dock för bara convenience, lär bli mer nöjd med det valet desto äldre den blir, sen får man väl fundera på hur mycket lifespan den kan tänkas ha också innan man vill ersätta med något bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Du kan väl se det såhär, spel som typ verkligen vill ha snabb loading kör man från SSD'n, andra kan köras utan så stora problem från SD kort där det inte är såå viktigt med streama mycket data eller massa loadscreens konstant.

Kan tänka mig det är rätt skönt att ha den större modellen dock för bara convenience, lär bli mer nöjd med det valet desto äldre den blir, sen får man väl fundera på hur mycket lifespan den kan tänkas ha också innan man vill ersätta med något bättre.

Också tänkt så. Kan dock inte komma på ett enda AA spel som jag skulle acceptera långsammare laddning på. Iofs är väl SD kort inte så fruktansvärt långsamma nu för tiden. Är väl i alla fall bättre än standard HDD från några år tillbaka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sienar:

Bara 20 minuter kvar... kan inte bestämma mig mellan 250 och 500 verran. Hur tänker ni som ska köpa? 250 räcker ju bara till max ca 4 moderna spel, och man vill ju inte maxa. Baldurs Gate 3 ska tydligen vara 150. Samtidigt vet vi inte hur lång tid det kommer ta innan Steam Decks prestanda börjar sinka den och det är dags för uppgradering. Och för handhållet spelande kanske man inte har lika mycket installerat som på sin PC direkt.

6800kr är också väldigt mycket för bärbart spelande...

Inte beslutat mig för vilken av dessa två jag själv lär slå till på. Fördel 512GB då jag kommer köra in Windows i den. Så utrymmet lär behövas. Egentligen bara det som tilltalar mig med denna, glasskärm kanske är trevligt i övrigt är det bara massa krafs som inte intresserar som skiljer.

Edit: "Loading..."

Jag brukar försöka hålla antalet installerade spel nere, vet med mig att risken blir att jag inte kan välja ett. Men dagens spel är gigantiska, 256GB är aningen smått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Också tänkt så. Kan dock inte komma på ett enda AA spel som jag skulle acceptera långsammare laddning på. Iofs är väl SD kort inte så fruktansvärt långsamma nu för tiden. Är väl i alla fall bättre än standard HDD från några år tillbaka?

Ja köper man lite mer high-end SD kort så är de inte totalt skräp längre som de var rätt länge, de matchar eller kan även vara bättre än en vanlig HDD (förutom på durability fronten då, där är de märkbart sämre) och HDD har ju varit acceptabla för spel rätt länge.. Är väl att man blivit bortskämd med SSD hastigheter väldigt snabbt sen HDD's började fasas ut mer och mer.

Tänker typ om man ska köra stort emulator arkiv på den eller något så är det inga problem att ha det på ett SD kort, flesta lite äldre spel är inga problem heller, vet inte riktigt om man typ vill spela senaste cod eller typ cyberpunk på den där ändå lixom även om det säkert funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Edit: "Loading..."

Ja, vad var oddsen att sajten skulle hålla? : )

Permalänk
Medlem

Överbelastat när bokningen öppnade iallafall

Permalänk
Inaktiv

Hade en 512GB i korgen, skulle slutföra och sidan död. xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Ja, vad var oddsen att sajten skulle hålla? : )

Haha ja, detta är ju den klassiska Valve experience trots allt. Simulerad eller äkta? Tror själv att många kraftigt underskattar intresset, speciellt när Valve själva tar fram den.

Skulle avsluta köp och då försvann ordern. Börja om igen...

Permalänk
Medlem

Lyckades köpa en 512GB efter många F5 klick och väntade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brolsy:

Lyckades köpa en 512GB efter många F5 klick och väntade.

Börjar stabiliserar lite även här, fördel om man haft hela summan redo på Steam dock.

Grattis!

Permalänk
Medlem

"It looks like you've been attempting a lot of purchases in the last few hours. Please wait a while before trying again"

Ta inte mina pengar då...

Edit: Provade att logga in på datorn istället, får då istället:

"Your account is too new to reserve early. Reservations will open for you on Sunday July 18th, 10am PDT"

Ööh... 17 år räcker inte eller?

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strepto:

"It looks like you've been attempting a lot of purchases in the last few hours. Please wait a while before trying again"

Ta inte mina pengar då...

Fick samma även jag. Samt innan något i stil med att ett köp redan håller på och slutföras. Den dog på vägen även den.

Epic fail av Valve som återigen inte lyckas hantera belastningen. Får se om man nu får tag i en ens.

Permalänk
Medlem

Ah, Valve Index minnen...

Fick bli 256gb. Kunde inte motivera 6800kr för en bärbar konsol. 256gb kommer i alla fall räcka för ett riktigt stort spel, och om jag känner mig själv rätt så brukar det vara max det jag faktiskt kör. Tänker mig ett Baldurs Gate 3, med kanske något annat 60gb spel till. För att inte nämna flera små spel. Förhoppningsvis går det lätt att föra över spel från SD till SSD så kan man ha med sig extra spel ifall man känner så. 1300kr extra kändes för mycket att betala för convenience.

Dock ändå osäker på om jag gjorde rätt val, min dator har svårt att klara 1TB, då dock med många spel jag inte spelar så ofta. Oavsett är det ju inte hela världen heller.

Permalänk
Medlem

Bråkade lite, men fick igenom en bokning av 512gb varianten.
För dom som har problem, jag la själva beställningen 19:01 men beställningen gick inte igenom och fastnade på "working" och låg som pending till 19:20.

Tips är att kolla account details > View purchase history för att se om det är på gång eller ej.