Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Stack förbi biltema o fixade en slang, testar med tvåslang nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Betalade ca 1kr/kWh där, nu ligger jag runt 1,15 kr/kWh. Min drog dock långt ifrån 1 kW i snitt, efter morgonens nedkylning gick kompressorn lite av och till och på kvällarna var det mestadels fläkt igång och väldigt lite kompressor. Dagarna när det var 30 grader ute gick den dock lite mer såklart.

Tyvärr får jag på lägenhetsabonnemanget inte någon el levererad alls för 1 kr/kWh, då enbart de rörliga avgifterna och skatten på elnätsfakturan uppgår till några ören under 1 kr/kWh ink moms. På det tillkommer dessutom den fasta månadsavgiften, som dock inte ökar med förbrukningen så ser man till marginalkostnaden så är den inte relevant. I villa har man normalt bättre pris, men högre fast avgift. Sedan skiljer det förstås på var man bor, ibland en hel del, men de stora aktörerna är rätt dyra allihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag blir själv inte klok på dessa skandalösa elnätsavgifter!
Tittar jag ut genom fönstret så ser jag ett enormt vattenkraftverk som det står Vattenfall på (Jag har vattenfall som elbolag) (bor precis vid Göta Älv) och ändå kostar det fy sjutton 400 spänn för att få hit elen!

Just din el kommer förstås ifrån Harsprånget.

Permalänk
Medlem

Finns det någon AC som är underhållsfri gällande kondensvatten etc? Jag har en lokal med lite datorer som skulle må bra av lite kyla, men jag kanske inte besöker dom fysiskt ibland på flera veckor. Nu har jag bara en fläkt som pumpar ut värmen men det är inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Finns det någon AC som är underhållsfri gällande kondensvatten etc? Jag har en lokal med lite datorer som skulle må bra av lite kyla, men jag kanske inte besöker dom fysiskt ibland på flera veckor. Nu har jag bara en fläkt som pumpar ut värmen men det är inte tillräckligt.

Jag har inte behövt röra någon av mina AC vad gäller kondens, är det ett vanligt problem? Mina är i prisklassen 5000-6000kr.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag har inte behövt röra någon av mina AC vad gäller kondens, är det ett vanligt problem? Mina är i prisklassen 5000-6000kr.

Jag har en portabel som pumpar ut 1L vatten i timmen som man behöver ta reda på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Min Woods Venezia har jag inte tömt på några droppar vatten sedan 2018 när den köptes.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Jag har en portabel som pumpar ut 1L vatten i timmen som man behöver ta reda på.

Hur fan är det ens möjligt? Du har torrt så saker självantänder hemma nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Hur fan är det ens möjligt? Du har torrt så saker självantänder hemma nu eller?

Jag vet inte vilka bostäder du bott i men kan lova att lägenheten jag hyr här i Göteborg är inte lufttät.
Det är ungefär 50-60% luftfuktighet med ACn på dygnet runt. Får ut 20L~ vatten per dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Stack förbi biltema o fixade en slang, testar med tvåslang nu

https://i.imgur.com/nI1My1b.jpg
https://i.imgur.com/O1TWPTn.jpg

skillnad på temp med tvåslangslösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Min Woods Venezia har jag inte tömt på några droppar vatten sedan 2018 när den köptes.

Tror jag tömt min Delonghi PAC N77 ECO på några få droppar under dom 2 år jag haft den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

skillnad på temp med tvåslangslösning?

Upplever ingen jätteskillnad än så länge, men har varit väldigt varmt ute idag.

Permalänk

Jag säger bara en sak gott folk, titta på decibel.
Är det över 53 decibel så titta vidare annars kommer ni ångra er.
En portabel ac ska humma, inte låta som ett gammalt kylskåp med dåligt aggregat.

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Skrivet av Morax:

Finns det någon AC som är underhållsfri gällande kondensvatten etc? Jag har en lokal med lite datorer som skulle må bra av lite kyla, men jag kanske inte besöker dom fysiskt ibland på flera veckor. Nu har jag bara en fläkt som pumpar ut värmen men det är inte tillräckligt.

Det finns ac som har två olika dräneringsalternativ, en för manuell tömning och en automatisk dränering och då är det en slang du drar till ett avlopp eller ut genom fönstret.
Instruktioner finns oftast med hur du då ska göra

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Stack förbi biltema o fixade en slang, testar med tvåslang nu

https://i.imgur.com/nI1My1b.jpg
https://i.imgur.com/O1TWPTn.jpg

Jag tror inte att man ska mixtra med funktionen på en ac, om det hade gjort någon betydelse så hade det kommit med alternativ att koppla på två slangar.

Så tror inte att det har ngn betydelse på hur bra den kyler.

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Jag tror inte att man ska mixtra med funktionen på en ac, om det hade gjort någon betydelse så hade det kommit med alternativ att koppla på två slangar.

Så tror inte att det har ngn betydelse på hur bra den kyler.

Ok, jag har bara gått på vad andra har sagt. Hur som helst, ingen större skillnad för mig, men skönt o slippa undertrycket

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Ok, jag har bara gått på vad andra har sagt. Hur som helst, ingen större skillnad för mig, men skönt o slippa undertrycket

Ja om man känner av undertrycket så kan det vara en lösning, tänkte inte på det.

Jag tänker också på en annan sak, bara den inte går sönder efter som du har ändrat på funktionen lite, men det kanske inte gör ngt

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Ja om man känner av undertrycket så kan det vara en lösning, tänkte inte på det.

Jag tänker också på en annan sak, bara den inte går sönder efter som du har ändrat på funktionen lite, men det kanske inte gör ngt

Det hoppas jag verkligen inte!
Massa som har gjort detta i denna tråden och ingen verkar ha haft den oturen.

https://www.sweclockers.com/galleri/15425-portabel-ac-tvaslan...
https://www.woolie.co.uk/article/convert-ac-from-single-hose-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag har en portabel som pumpar ut 1L vatten i timmen som man behöver ta reda på.

Då hade jag inte ens använt skiten.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Då hade jag inte ens använt skiten.

Har man lägenhet så är det svårt att montera AC som skickar ut all fukt.

Det är ju avfuktningen som gör mest på sommaren, är ju helt amazing att slippa ha 100% luftfuktighet inne.

Skrivet av Huge-Raven:

Jag tror inte att man ska mixtra med funktionen på en ac, om det hade gjort någon betydelse så hade det kommit med alternativ att koppla på två slangar.

Så tror inte att det har ngn betydelse på hur bra den kyler.

Då har du nog helt missat hur ACs fungerar och att ACs med två slangar är standard i andra delar av världen. Det är en jävla förbättring med två slangar när det är varmt ute

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har man lägenhet så är det svårt att montera AC som skickar ut all fukt.

Det är ju avfuktningen som gör mest på sommaren, är ju helt amazing att slippa ha 100% luftfuktighet inne.

Då har du nog helt missat hur ACs fungerar och att ACs med två slangar är standard i andra delar av världen. Det är en jävla förbättring med två slangar när det är varmt ute

Vad är rätt och fel, inget antar jag.

Sen kan man fundera varför man ska ta varm luft utifrån till insuget istället för den luften som blir kall i rummet?
Jag köpte en ac med kylkapacitet som är lite underdimensionerad till rummet den står i(vardagsrummet).
Har ett rör ut genom fönstret med ett fönsterkitt, precis enligt instruktionerna.
Ett undantag är att jag också behövde köpa en längre slang från Biltema då den medföljande inte räckte.

När jag slog på ac var det 27-28 grader i rummet, efter 1-1,5h var det nere i 22 grader och jag började nästan frysa och det går att få ännu kallare om man vill.
Så våran fungerar bra utan modifikation på luftintaget.

Men är man en person som vill meka och förbättra saker, så kör på säger jag

"Inget är så bra att det går att förbättra, eller?"

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Sen kan man fundera varför man ska ta varm luft utifrån till insuget istället för den luften som blir kall i rummet?

Det är främst för att slippa undertrycket som blir. Kör du den på luften i rummet så kommer den blåsa ut några hundra kubik luft i timmen, du behöver ersätta den luften vilket sker genom alla öppningar som finns. Oftast då utifrån med varm luft, är det svalare ute än inne gör detta bara så att det går snabbare att kyla ner dock.

Men när det är varmare ute så kan det t.om värma upp rummet. I mitt vardagsrum (ganska exakt samma storlek som ACn är gjord för) så gick temperaturen upp 2c på ungefär 30min när jag provade köra en standard portabel AC. Bara för att den kunde suga in luft runt alla fönster och dörrar. Andra rum i lägenheten blev ännu varmare.

Sen ibland så suger ACn så mycket luft att man vänder hela ventilationen i huset och kan förstöra ventilationen för alla i samma trapp.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är främst för att slippa undertrycket som blir. Kör du den på luften i rummet så kommer den blåsa ut några hundra kubik luft i timmen, du behöver ersätta den luften vilket sker genom alla öppningar som finns. Oftast då utifrån med varm luft, är det svalare ute än inne gör detta bara så att det går snabbare att kyla ner dock.

Men när det är varmare ute så kan det t.om värma upp rummet. I mitt vardagsrum (ganska exakt samma storlek som ACn är gjord för) så gick temperaturen upp 2c på ungefär 30min när jag provade köra en standard portabel AC. Bara för att den kunde suga in luft runt alla fönster och dörrar. Andra rum i lägenheten blev ännu varmare.

Sen ibland så suger ACn så mycket luft att man vänder hela ventilationen i huset och kan förstöra ventilationen för alla i samma trapp.

Använder två AC en på kontoret och en i sovrummet. Båda är med endast en slang ut genom fönstret och med fönsterkitt för att minska att varm luft utifrån kommer in. Rummen är inte speciellt stora utan omkring 20kvm. Innan var temperaturen i båda rummen omkring 28 grader och får utan problem ner till 22 inom en timme. Behöver inte hålla på med att tömma vatten eller liknande och senaste veckan har det varit 30+ ute och det är fortfarande 22 grader. För min del funkar det utmärkt men hade jag bott i hus hade jag installerat något mer avancerat.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Använder två AC en på kontoret och en i sovrummet. Båda är med endast en slang ut genom fönstret och med fönsterkitt för att minska att varm luft utifrån kommer in. Rummen är inte speciellt stora utan omkring 20kvm. Innan var temperaturen i båda rummen omkring 28 grader och får utan problem ner till 22 inom en timme. Behöver inte hålla på med att tömma vatten eller liknande och senaste veckan har det varit 30+ ute och det är fortfarande 22 grader. För min del funkar det utmärkt men hade jag bott i hus hade jag installerat något mer avancerat.

Ingen avfuktning alls eller?

Typ alla lägenheter i landet har regler om att man inte får sätta AC som kan droppa kondens på fasaden tyvärr så därför typ krav att ha AC med slang för vattnet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ingen avfuktning alls eller?

Typ alla lägenheter i landet har regler om att man inte får sätta AC som kan droppa kondens på fasaden tyvärr så därför typ krav att ha AC med slang för vattnet.

En portabel utan dränering droppar inte vatten ur slangen. Det förångas och skickats ut med den varma luften. Har aldrig blivit kondens från min iaf och har aldrig behövt tömma den på vatten.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag har en portabel som pumpar ut 1L vatten i timmen som man behöver ta reda på.

Låter som en billig portabel AC i prisnivå under 4000:- - de har ofta inte vattenhjulet (för typ max 200:- i tillverkningskostnad) som skvättar kondensvattnet på kondensorn och ångar upp kondensvattnet till ånga och går ut med varmluften genom slangen som de lite dyrare maskinerna gör.

Med andra ord köper man portabel AC så måste man väldigt noga kolla hur den hanterar kondensvattnet och att den verkligen förångas upp av den portabla AC:n själv då att hela tiden tömma bytta med kondens var och varannan timme för att maskinen skall hålla igång blir riktigt PITA efter ett tag.

Dessutom förbättras maskinen COP en aning av att kondensvattnet håller kondensorn lite svalare medans det förångar upp kondensvattnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Låter som en billig portabel AC i prisnivå under 4000:- - de har ofta inte vattenhjulet (för typ max 200:- i tillverkningskostnad) som skvättar kondensvattnet på kondensorn och ångar upp kondensvattnet till ånga och går ut med varmluften genom slangen som de lite dyrare maskinerna gör.

Med andra ord köper man portabel AC så måste man väldigt noga kolla hur den hanterar kondensvattnet och att den verkligen förångas upp av den portabla AC:n själv då att hela tiden tömma bytta med kondens var och varannan timme för att maskinen skall hålla igång blir riktigt PITA efter ett tag.

Dessutom förbättras maskinen COP en aning av att kondensvattnet håller kondensorn lite svalare medans det förångar upp kondensvattnet

Har en Electrolux i 4000kr~ klassen.

Köpte speciellt en där vattnet kommer ut så för att slippa bli vräkt som man kan bli med en modell som skickar ut vattnet som ånga. Men har man villa så kan man nog köra med en som skickar ut vattnet med utblåset, nästan alla hyresvärdar och BRF verkar dock ha regler emot det (har kollat flera olika där jag bott eller funderat på att bo).

Byta var och varannan timme är ju lite överdrift. Man kan köra vattnet till en 20L dunk och ha 20h+ mellan varje tömning. April, maj, augusti, september när det inte är så fuktigt så brukar min kunna gå i flera dagar utan att jag behöver tömma.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hej,
så inte en AC fråga men överlevnads fråga i värmen så känner att det borde passa in här

Jag kör en AC men vill bättra på luftgenomströmmningen i lägenheten de dagar det är varmt men luftflöde kan avhjälpa det hela (eller bara ha en fläkt på andrasidan lägenheten på natten som du inte direkt hör men hjälper till att skapa fluftflöde genom öppet fönster i t.ex. sovrum).
Har en väldigt avlång vidsvåning med fönster åt nästan alla håll samt en central luftpump då det är radon i lägenhet vilket betyder ett luftendrag genom lägenheten till kök och toa som båda ligger i ena ändan av lägenheten (inte tillräckligt luftflöde för att kyla tyvärr). Så det jag har gjort är att ställa en stor pelarfläkt ca ½-1 meter från ett öppet fönster i köket för att trycka ut luft och två fläkter på andra delen av lägenheten för att hjälpa till att flytta luften ditåt. Men, det är ganska ineffektivt sätt så vanliga fläktar tar väldigt lite luft rakt bakifrån utan mest från sidorna. Så jag letar efter typ en boxfläkt som är gjort som frånluftsfläkt. Då skulle man kunna bygga ställ för dom och ha dom direkt i fönstret och få ännu bättre effektivitet.
Någon som vet någon fläkt som är gjord för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har en Electrolux i 4000kr~ klassen.

Köpte speciellt en där vattnet kommer ut så för att slippa bli vräkt som man kan bli med en modell som skickar ut vattnet som ånga. Men har man villa så kan man nog köra med en som skickar ut vattnet med utblåset, nästan alla hyresvärdar och BRF verkar dock ha regler emot det (har kollat flera olika där jag bott eller funderat på att bo).

Byta var och varannan timme är ju lite överdrift. Man kan köra vattnet till en 20L dunk och ha 20h+ mellan varje tömning. April, maj, augusti, september när det inte är så fuktigt så brukar min kunna gå i flera dagar utan att jag behöver tömma.

Du blir inte vräkt för att du skickar ut vattenånga… Hur skulle de ens veta om att du gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdb:

Hej,
så inte en AC fråga men överlevnads fråga i värmen så känner att det borde passa in här

Jag kör en AC men vill bättra på luftgenomströmmningen i lägenheten de dagar det är varmt men luftflöde kan avhjälpa det hela (eller bara ha en fläkt på andrasidan lägenheten på natten som du inte direkt hör men hjälper till att skapa fluftflöde genom öppet fönster i t.ex. sovrum).
Har en väldigt avlång vidsvåning med fönster åt nästan alla håll samt en central luftpump då det är radon i lägenhet vilket betyder ett luftendrag genom lägenheten till kök och toa som båda ligger i ena ändan av lägenheten (inte tillräckligt luftflöde för att kyla tyvärr). Så det jag har gjort är att ställa en stor pelarfläkt ca ½-1 meter från ett öppet fönster i köket för att trycka ut luft och två fläkter på andra delen av lägenheten för att hjälpa till att flytta luften ditåt. Men, det är ganska ineffektivt sätt så vanliga fläktar tar väldigt lite luft rakt bakifrån utan mest från sidorna. Så jag letar efter typ en boxfläkt som är gjort som frånluftsfläkt. Då skulle man kunna bygga ställ för dom och ha dom direkt i fönstret och få ännu bättre effektivitet.
Någon som vet någon fläkt som är gjord för detta?

Beroende på vad du har för fönster/vädringsluckor så kanske det går att fixa med datorfläktar?

Kör själv med portabel AC men brukar ha datorfläktar som drar in luft på natten för att få ''gratis'' kylning.

4 stycken 200mm fläktar på bilden med en Lian Li fläktkontroller om jag minns rätt och en portabel hårddisks strömadapter som matar dem med 12 volt.

Noctua har en liten PWM kontroller som funkar bra att styra flera PWM fläktar med och man får det nästintill ljudlöst på låga varv.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire