Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Du behöver inte bygga en låda det är bara omständligt och onödigt. Ta en kartongbit som täcker den främre delen och tejpa fast din slang på den och montera direkt på gallret. Du kan inte få mer tilluft än vad slangen kan leverera så det är lika bra att montera den direkt emot gallret. Gallret på sidan kan du tejpa igen.

Smart, det borde jag ju tänkt på. Nåja, nu har jag gjort en liten låda med en mil silvertejp eller något sånt. Upp till bevis! Står och tuffar för fullt, känns bra. Blev ett helt annat undertryck i rummet iallafall så någon nytta gör den helt klart. Fortfarande lite sug i dörren men misstänker att min låda helt enkelt läcker någonstans, får gå igenom den mer noga sen i morgon.

Permalänk

Snygga lösningar många gjort för att bygga om till tvåslang, de som 3D printat alltså!

Någon som skulle kunna tänka sig att printa en sådan till någon modell för en slant?

Har ingen AC ännu då jag vill ha med två slangar utan att fulmodda, så är någon sugen på att sälja en adapter till någon AC av valfri modell är jag sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Smart, det borde jag ju tänkt på. Nåja, nu har jag gjort en liten låda med en mil silvertejp eller något sånt. Upp till bevis! Står och tuffar för fullt, känns bra. Blev ett helt annat undertryck i rummet iallafall så någon nytta gör den helt klart. Fortfarande lite sug i dörren men misstänker att min låda helt enkelt läcker någonstans, får gå igenom den mer noga sen i morgon.

Då maskinen inte är byggd för 2 slangs lösning så är den inte helt tät inombords så det är normalt att du fortfarande har lite undertryck.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min AC som jag köpte på Bauhaus just nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag började fundera på vad som drar minst el och är mest energieffektivt, stänga av den när man inte är i rummet, eller låta den vara på?

Om man stänger av den så drar den ju såklart inget under den perioden, å andra sidan får AC:n köra på max för att kyla ner rummet igen under en längre tid, samt allt i rummet håller en högre temperatur och alstrar värme.

Har jag igång den hela tiden så drar den ju förvisso energi, men den behöver enbart starta korta perioder för att bibehålla inställd temperatur, och sakerna i rummet håller den temperaturen och bidrar inte med extra värmeenergi.

Vad är mest effektivt?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Jag började fundera på vad som drar minst el och är mest energieffektivt, stänga av den när man inte är i rummet, eller låta den vara på?

Om man stänger av den så drar den ju såklart inget under den perioden, å andra sidan får AC:n köra på max för att kyla ner rummet igen under en längre tid, samt allt i rummet håller en högre temperatur och alstrar värme.

Har jag igång den hela tiden så drar den ju förvisso energi, men den behöver enbart starta korta perioder för att bibehålla inställd temperatur, och sakerna i rummet håller den temperaturen och bidrar inte med extra värmeenergi.

Vad är mest effektivt?

Det beror väl på hur länge den ska vara avstängd/hur länge du är borta från rummet. Det enklaste är ju att koppla in en energimätare (likt denna eller motsvarande https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st... ) mellan ACn och eluttaget och mäta själv. Detta under förutsättning att du har en energimätare hemma eller kan låna en. Måste du köpa en så gissar jag att kostnaden för energimätaren kanske blir större än vinsten du gör att använda den ena eller den andra metoden för att spara energi.

Du får bara tänka på att när du stänger av ACn när du går ut ur rummet och sedan slår på den igen när du kommer tillbaka måste du ju mäta tills den når samma rumstemperatur samt att du mäter under en lika lång period under båda mätningarna. Utetemperaturen bör ju också vara lika för att man ska kunna jämföra båda mätningarna.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa extra 150mm "munstycke" med rimlig leveranstid? Vet inte ens vad korrekt term är att söka efter. Ett sånt här alltså:

Enda jag hittat är Amazon och Banggood, båda med leverans från Kina. Alternativt någon annan typ man kan använda till ett fönsterkit med dragkedja.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hur mycket kondensvatten blir det för er när ni använder den för att enbart kyla? Min har gått i ett par dygn nu men det var bara ett par deciliter att tömma idag, hade förväntat mig att få tömma den stup i ett men verkar inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Hur mycket kondensvatten blir det för er när ni använder den för att enbart kyla? Min har gått i ett par dygn nu men det var bara ett par deciliter att tömma idag, hade förväntat mig att få tömma den stup i ett men verkar inte så.

Beror så mycket på luftfuktigheten. När jag hade en så kunde den ibland, när det var extremt fuktigt i luften, fylla tanken på några timmar. Andra gånger, när luftfuktigheten varit relativt låg, kunde det gå flera dagar utan att tanken blev full.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gått o tänkt på köpa AC sedan Maj, men tänkte nyligen att fan sommaren är ju över snart ändå och har dåligt med pengar just nu.
Kollade väderleken. Kommande 10 dagarna. 28,30,29,28,26,28,29 etc. Man bara wtf händer.
Juni slog väll värmerekord på vissa håll, känns som Juli blir en helvetesmånad också.

Man ångrar ju att man inte köpte i Maj, hade man sluppit lida som fan i flera månader.

Permalänk
Medlem

Känns som att mångas ac kommer få jobba hört den här veckan. Ny smällvärme...usch.
Wish I was living in Alaska ❄️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Dags att visa upp min tvåslangsmodd:

Resultat bestående av en skiva plywood, tätlist, 150mm OD stosar + 152mm ID slang, och två skåpshandtag för att lättare manövrera åbäket på plats.

Och monteringen på AC:n. Den här modellen, med lite justeringar för att kunna skriva ut den i två bitar och limma ihop. Plus den här fästanordningen. Även denna omdesignad lite för att istället fästa slangen med slangklämmor.
Allting utskrivet i PETG (ignorera Z-bandningen pga något dåligt justerad skrivare), så borde klara värmen från utblåset utan problem.

Snyggt!

Var köpte du slang och stos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Känns som att mångas ac kommer få jobba hört den här veckan. Ny smällvärme...usch.
Wish I was living in Alaska ❄️

Är nog svårt att undgå värmen vart man än bor
https://www.climate.gov/news-features/event-tracker/high-temp...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Oj då 😂 den hade man missat just. Jo, helt kommer man väl inte undan...tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

In before att samma sak händer med AC-marknaden som GPU-marknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

In before att samma sak händer med AC-marknaden som GPU-marknaden.

Att det kommer någon kryptovaluta som går att bryta med en portabel AC?

Tillgången i år har varit så bra som man kan önska, i princip alla vettiga maskiner finns hos flera återförsäljare till rimliga priser.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Just nu skulle jag kunnat bo i min eqc, där undvek jag värmen i några timmar utan problem

Permalänk
Medlem

Om det är fler som vill skriva ut en dubbel-slang mod till sin Tristar AC-5529 så finns nu mina filer på thingiverse.
https://www.thingiverse.com/thing:4908765

Permalänk
Medlem

tittar på att köpa ny portabel-AC men ser att på vissa står att de är 2 kylsteg men inget mer jag har googlat men blir inte klokare för det någon som kan förklara vad de betyder?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Här hemma går dom för fullt i värmen, riktigt skönt att kunna sova i 20c. Såg precis att det är bra med rabatt hos Electrolux. https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-...

Nästan så man ska köpa en sån till för att ersätta våran klena istället för att hålla på och byta plats på dom när kvällen närmar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

tittar på att köpa ny portabel-AC men ser att på vissa står att de är 2 kylsteg men inget mer jag har googlat men blir inte klokare för det någon som kan förklara vad de betyder?

has du länk till någon sådan ?

annars verkar elektrolux och woods maskiner vara ganska säkra kort och kan hämtas i butik på många håll även nu såhär på senare halvan av sommaren (det kunde man knappast säga sommaren 2018 där man fick åka 40 mil om man hade turen att hitta någon som sålde en portabel AC - även i begagnad skick...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

has du länk till någon sådan ?

annars verkar elektrolux och woods maskiner vara ganska säkra kort och kan hämtas i butik på många håll även nu såhär på senare halvan av sommaren (det kunde man knappast säga sommaren 2018 där man fick åka 40 mil om man hade turen att hitta någon som sålde en portabel AC - även i begagnad skick...)

Ja, att se alla ACs i lager idag gör mig lite glad för alla som vill ha AC. 2018 var det riktigt kul. Fick beställa på tre olika hemsidor och vänta 2 månader innan en AC dök upp i lager.
Men det var ju mest pga nya miljölagar som gjorde att tillverkarna var tvungna att byta GAS och därmed ändra på sina fabriker lite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av nait:

Här hemma går dom för fullt i värmen, riktigt skönt att kunna sova i 20c. Såg precis att det är bra med rabatt hos Electrolux. https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-...

Nästan så man ska köpa en sån till för att ersätta våran klena istället för att hålla på och byta plats på dom när kvällen närmar sig.

Alla borde köpa en helt klart, apparaten ovan finns även 700kr billigare på prisjakt. Frågan är hur länge de är kvar i lager dock.

Det var 30c i skuggan utanför igår på kvällen, inne kunde jag tom dra på mig täcket en liten bit och vaknade utvilad istället för slow cooked zombie.

Permalänk

Diskuterat detta med frugan sedan förra året men köpte aldrig någon portabel AC.

Igår var det 35.7 grader ute och inne vart det inte bättre...
Hela familjen sover dåligt pga värmen och en vanlig fläkt räcker ju inte till.
Nu i början av veckan klickade jag hem en Nedis 12 000BTU från webhallen och ska hämta ut den snart.

Något man bör tänka på? slang för vatten? Behöver man det för kondensvattnet ska ledas ut i t.ex. badrummet om man kan dra det så långt?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unnotized:

Diskuterat detta med frugan sedan förra året men köpte aldrig någon portabel AC.

Igår var det 35.7 grader ute och inne vart det inte bättre...
Hela familjen sover dåligt pga värmen och en vanlig fläkt räcker ju inte till.
Nu i början av veckan klickade jag hem en Nedis 12 000BTU från webhallen och ska hämta ut den snart.

Något man bör tänka på? slang för vatten? Behöver man det för kondensvattnet ska ledas ut i t.ex. badrummet om man kan dra det så långt?

Du behöver inte tänka på slang om du bara använder cool mode, vattnet som blir åker med ut genom fönstret då.
Jag tror det är max 150cm slang man kan ha, kanske går med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja, att se alla ACs i lager idag gör mig lite glad för alla som vill ha AC. 2018 var det riktigt kul. Fick beställa på tre olika hemsidor och vänta 2 månader innan en AC dök upp i lager.
Men det var ju mest pga nya miljölagar som gjorde att tillverkarna var tvungna att byta GAS och därmed ändra på sina fabriker lite.

Så var det ja.
Satt just och funderade på anledningen till bristen, tack för påminnelsen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RVX:

Så var det ja.
Satt just och funderade på anledningen till bristen, tack för påminnelsen

Scalpers och miners, 100%.
Ny kryptovaluta, cryo-coin som lagras i kondensvatten från AC-enheter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja, att se alla ACs i lager idag gör mig lite glad för alla som vill ha AC. 2018 var det riktigt kul. Fick beställa på tre olika hemsidor och vänta 2 månader innan en AC dök upp i lager.
Men det var ju mest pga nya miljölagar som gjorde att tillverkarna var tvungna att byta GAS och därmed ändra på sina fabriker lite.

Och det var ynkligt av tillverkarna att inte anpassa redan innan då att det skulle skärpas inte var någon nyhet och det har skramlats om det i 10 år innan (det var bara ett fåtal som Deloghi som har kört med R290 i flertal av sina modeller i flertal år innan, mycket för att det är stor australiensk marknad som tillät och uppmuntrade användning med HC-kölmedel som R290 och skatterna på HCF-köldmedlen mycket högre långt innan EU införde samma sak - inte av miljöskäl utan för att importen av HCF-köldmedel var så stor att det var PITA i Australiens national-ekonomin då utan fungerande AC så skulle stor del av landet bli obebobar) - och när det väl föll in så hade man inga tillverkningslinor kvar som hanterade R22/R407C AC (som var rätt vanligt i portabla AC kring 2000-talet) som är relativt lätta att konvertera till R290 (i princip bara justera längden på kapillärrörets längd en smula och ta bort eller omplacera lite brytare med öppna elkontakter till kapslade eller elektroniska dito eller montera dem högt i kabinettet) då man hade gått 'all in' på R410A för att man sparade in koppar på slingorna (tillverkaroptimerat alltså på bekostnad av lägre verkningsgrad gentemot R22/R407C-fyllda maskiner) - det var flertal tillverkare och varumärken som slogs ut av de nya reglerna för att man körde så länge det gick och inte adapterade sig efter de nya reglerna i tid.

Att det inte fanns portabla AC år 2018 var att behovet på en natt mer än 10-dubblades och kombination med flertal somrarna i rad innan var svala med låg omsättning på portabla AC att man höll låg lagersaldo generellt och det fans många hyllvärmare som kanske var flera år gamla maskiner - och så kom värmen och det blev sopslut överallt på några få dagar och det gick heller inte fylla på lagren då de få tillverkarna som byggde R290-baserade maskiner hade redan sålt ut hela sin produktion och det fanns ingen möjlighet att skala upp det 10 ggr på kort tid för dem.

Nu var det inte förbjudet med R410A fyllda maskiner ens 2018 men EU har en CO2-ekvivalet pott som bestämmer hur mycket HCF-köldmedel som får importeras totalt både som flaskor och det som följer med maskiner - och den kvoten var slut redan vilket innebar att man heller inte fick importera in HCF-fyllda maskiner från utanför EU trots att marknaden i EU skrek efter portabla AC-maskiner under sommaren 2018 - nu var det inte jätteproblem då värmeböljan var också utanför EU så det fanns knappt några lager att köpa ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och det var ynkligt av tillverkarna att inte anpassa redan innan då att det skulle skärpas inte var någon nyhet och det har skramlats om det i 10 år innan (det var bara ett fåtal som Deloghi som har kört med R290 i flertal av sina modeller i flertal år innan, mycket för att det är stor australiensk marknad som tillät och uppmuntrade användning med HC-kölmedel som R290 och skatterna på HCF-köldmedlen mycket högre långt innan EU införde samma sak - inte av miljöskäl utan för att importen av HCF-köldmedel var så stor att det var PITA i Australiens national-ekonomin då utan fungerande AC så skulle stor del av landet bli obebobar) - och när det väl föll in så hade man inga tillverkningslinor kvar som hanterade R22/R407C AC (som var rätt vanligt i portabla AC kring 2000-talet) som är relativt lätta att konvertera till R290 (i princip bara justera längden på kapillärrörets längd en smula och ta bort eller omplacera lite brytare med öppna elkontakter till kapslade eller elektroniska dito eller montera dem högt i kabinettet) då man hade gått 'all in' på R410A för att man sparade in koppar på slingorna (tillverkaroptimerat alltså på bekostnad av lägre verkningsgrad gentemot R22/R407C-fyllda maskiner) - det var flertal tillverkare och varumärken som slogs ut av de nya reglerna för att man körde så länge det gick och inte adapterade sig efter de nya reglerna i tid.

Att det inte fanns portabla AC år 2018 var att behovet på en natt mer än 10-dubblades och kombination med flertal somrarna i rad innan var svala med låg omsättning på portabla AC att man höll låg lagersaldo generellt och det fans många hyllvärmare som kanske var flera år gamla maskiner - och så kom värmen och det blev sopslut överallt på några få dagar och det gick heller inte fylla på lagren då de få tillverkarna som byggde R290-baserade maskiner hade redan sålt ut hela sin produktion och det fanns ingen möjlighet att skala upp det 10 ggr på kort tid för dem.

Well du förklarade det lite mer utförligt men summeringen var ju att företagen inte hade bytt till nya R290 som lagen krävde.

Som alla företag sedan många år tillbaka. Kortsiktiga vinster är bättre än långsiktiga. För då kan man sälja till större företag och sen skapa nåt nytt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Hade tänkt beställa Sandstrøm portabel luftkonditionering SAC07C19E
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

Det står i specifikationerna att ventilationsslangen är max 150cm. Jag vill ju gärna dra min upp till ventilationen i taket så behöver en slang på 240cm. Hur och vart fixar jag detta lättast och smidigast?