Uppdatera BIOS, direkt till nyaste eller sekventiellt?

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS, direkt till nyaste eller sekventiellt?

Hej!
Det var länge sedan jag uppdaterade BIOS så nu har jag en fundering.

Jag har ett Gigabyte X470 AORUS GAMING 7 WIFI som jag funderar på att uppdatera BIOS på.
På nedladdningssidan för BIOS står det på vissa BIOS versioner att man först måste installera en tidigare version av BIOS innan man kan installera den versionen. Men det står ingenting om det på de nyaste versionerna av BIOS. Någon som vet om jag kan flasha direkt till senaste versionen (för att få stöd för AMD 5000 serien) eller om jag måste flasha dem i sekvens.

Om jag hade använt mig av Windows och deras Windows-verktyg hade det säkert löst sig automatiskt, men nu kör jag ju Linux...

/LinuxSam

Permalänk
Medlem

I normala fall går det bra att ta senaste.
Du skriver ju över allt med nya BIOS.

Skulle följa rekommendationerna från tillverkaren.
Ska ju inte behövas med senaste versionen.

Permalänk
Medlem

När det står att du behöver uppdatera till en viss version först gäller det generellt alla senare versioner också. De ändrar formatet på senare BIOS-versioner så du behöver flasha den versionen som ansvarar för migreringen först.

Jag kan inte med säkerhet säga att det fortfarande gäller då de behövde göra stora ändringar igen för att få in Ryzen 5000-stöd för 400-serien, men det var bevisligen något som kunnat orsaka problem tidigare så jag skulle säga att det är värt att göra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

I ditt fall blir det nog: F31, F40, F50 och sen F60 eller F61c (versioner med en bokstav efter brukar vara beta version)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Jag får väl köra den säkra versionen och göra som lambdan säger... har ju i och för sig dualbios så det går väl att chansa...

/LinuxSam

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinuxSam:

Tack för hjälpen! Jag får väl köra den säkra versionen och göra som lambdan säger... har ju i och för sig dualbios så det går väl att chansa...

/LinuxSam

Har du möjlighet att styra vilket BIOS-chipp den bootar från eller på något sätt möjlighet att flasha båda när du väl bekräftat att det fungerar korrekt? Vissa av Gigabytes moderkort har vad jag förstått en implementation där detta är valbart, medan andra bara hanterar detta automatiskt. De sistnämnda kan tydligen få problem med att moderkortet bestämmer sig för att växla BIOS på grund av något POST-problem, exempelvis vid överklockning, med resultatet att du helt plötsligt tappar stöd för din processor. Har du då inte BIOS flashback kan det bli lite jobbigt om du inte har en gammal kompatibel CPU att sätta i.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q