Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Ok! Hade du någon erfarenhet öht av ämnet innan du började studierna?

Intresse inom teknik, läste även programmering 1 & 2, webbserverprogrammering 1 samt webbutveckling 1 på komvux innan utbildningen. Så jag var bättre förberedd än de flesta i klassen.

Skrivet av anon317915:

Är 67 och efter ett helt yrkesliv inom olika sysselsättningar som sjöman, bilmek, fabriksarbetare, lagerarbetare etc etc så blir man lite provocerad av att se vad vissa får i lön för jobb som man knappt förstår vad dom gör för nytta. Nu jobbar jag som personlig assistent hemma för min fru som haft MS i över 30 år och är pensionär samtidigt och finns tillgänglig dygnet runt 365 dagar om året för 500 000 nånting om året.

Jag kan förstå känslan. Jag har själv arbetat inom många olika yrken tidigare och aldrig överstigit en lön på 25000. Men efter 2 års utbildning så höjde jag alltså lönen med 10000.
Många olika yrken är underbetalda, samt många yrken som är överbetalda. Men man får göra vad man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Är 67 och efter ett helt yrkesliv inom olika sysselsättningar som sjöman, bilmek, fabriksarbetare, lagerarbetare etc etc så blir man lite provocerad av att se vad vissa får i lön för jobb som man knappt förstår vad dom gör för nytta. Nu jobbar jag som personlig assistent hemma för min fru som haft MS i över 30 år och är pensionär samtidigt och finns tillgänglig dygnet runt 365 dagar om året för 500 000 nånting om året.

500 000 om året som Personlig Assistent?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

500 000 om året som Personlig Assistent?

Gissningsvis ska det täcka alla omkostnader för personen han är assistent för också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Gissningsvis ska det täcka alla omkostnader för personen han är assistent för också.

Fast det borde ju inte var en del av lönen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Fast det borde ju inte var en del av lönen.

Ja, har svårt att tro att det är enbart lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, har svårt att tro att det är enbart lön.

Han skriver ju dock att han är pensionär också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fick en liten löneökning trots pandemin...Kommer eventuellt en till senare i år vilket vore välkommet.

Yrke: IT-driftansvarig (Windows Server, Linux, Nätverk, SAN, Cloud)
Lön: 28 000 kr
Erfarenhet: 10 år i branschen
Utbildning: YH 2 år
Ålder: 37 år
Plats: Uppsala
Förmåner: Laptop, mobil, 10 minuter till jobbet (?)

Även om du inte är i Stockholm så kan du få upp den där lönen rejält genom att byta arbetsgivare.
10 års erfarenhet, jösses.

Kollega på mitt förra jobb hade liknande ansvar och hade 66 000:- i månaden.
Han gick vidare för att han inte var nöjd med lönen.

Edit: Fixade lite stavfel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Han skriver ju dock att han är pensionär också.

Man kan jobba och få lön och samtidigt ta ut pension dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man kan jobba och få lön och samtidigt ta ut pension dock.

Japp, men jag tror att han får ut en halv mille sammanlagt för både lön och pension.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Japp, men jag tror att han får ut en halv mille sammanlagt för både lön och pension.

Precis vad vi redan konstaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Precis vad vi redan konstaterat.

Ah, tror vi har missuppfattat varandra.

När jag skrev "Han skriver ju dock att han är pensionär också", så menade jag egentligen att pensionen förmodligen utgör en stor del av det han tjänar. Alltså att han då inte tjänar en halv miljon om året bara för att jobba som personlig assistent eller att det rör sig om extra omkostnader för frun.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har fått lite huvudbry sista dagarna. Har blivit erbjuden en tjänst (6mån initialt). Blir som en chefstjänst kan man säga. Sitter på 43k nu men vad kan man begära tro?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag har fått lite huvudbry sista dagarna. Har blivit erbjuden en tjänst (6mån initialt). Blir som en chefstjänst kan man säga. Sitter på 43k nu men vad kan man begära tro?

Vad innebär tjänsten?
Var utgår tjänsten ifrån?
Industri?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad innebär tjänsten?
Var utgår tjänsten ifrån?
Industri?

Tjänsten innebär mån-fre men ansvar såklart dygnet runt och ansvar för kvalitet och säkerhet i vård och omsorg.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Tjänsten innebär mån-fre men ansvar såklart dygnet runt och ansvar för kvalitet och säkerhet i vård och omsorg.

Det här är inte i närheten av specifikt nog för att kunna hjälpa dig.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Tjänsten innebär mån-fre men ansvar såklart dygnet runt och ansvar för kvalitet och säkerhet i vård och omsorg.

Om det är i offentlig sektor är lönerna offenentliga handlingar, om det finns en motsvarande befintlig tjänst kan du begära ut lönen för denna (och förstås även för andra i verksamheten för att få ett hum om vad som är rimligt).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Om det är i offentlig sektor är lönerna offenentliga handlingar, om det finns en motsvarande befintlig tjänst kan du begära ut lönen för denna (och förstås även för andra i verksamheten för att få ett hum om vad som är rimligt).

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl begära ut skattedeklartion på vilken svensk medborgare som helst nu för tiden? Minns inte på rak arm hur pass bra specat löneinkomster står på deklarationen, men man bör ju kunna få ett humm åtminstone. Men det kanske är lite överkurs..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl begära ut skattedeklartion på vilken svensk medborgare som helst nu för tiden? Minns inte på rak arm hur pass bra specat löneinkomster står på deklarationen, men man bör ju kunna få ett humm åtminstone. Men det kanske är lite överkurs..

Du kan få ut summan men inte om det är enbart lön eller massa andra inkomster.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kan få ut summan men inte om det är enbart lön eller massa andra inkomster.

Sist jag begärde information (dock via Ratsit) var det uppdelat i förvärvsinkomst och inkomst från kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Sist jag begärde information (dock via Ratsit) var det uppdelat i förvärvsinkomst och inkomst från kapital.

Ja, men förvärvsinkomst betyder inte samma sak som lön.
Man kan ha ett annat jobb, tror t ex hobbyverksamhet räknas in där osv.
Det påverkas ju av avdrag dessutom, min förvärvsinkomst har legat mer än 50k under min årslön vissa år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@anon317915 Spekulationer i all ära men det vore nog inte fel om du som lär vara den enda som vet svaret förtydligade vad som är vad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

@åskmutter Spekulationer i all ära men det vore nog inte fel om du som lär vara den enda som vet svaret förtydligade vad som är vad

Personen blev upprörd och tycks ha lämnat forumet: #19166922
Inte varit in sedan dess, men kan ju tänkas att personen ångrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personen blev upprörd och tycks ha lämnat forumet: #19166922
Inte varit in sedan dess, men kan ju tänkas att personen ångrar sig.

Man skulle nästan kunna tro att han var gift med Arga Tanten som ringde P4 efter den sågningen

Nå väl, kanske dags att åter gå on topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personen blev upprörd och tycks ha lämnat forumet: #19166922
Inte varit in sedan dess, men kan ju tänkas att personen ångrar sig.

Herregud... Han får gärna läsa 5 år på någon av de värsta utbildningarna och sen återkomma med de där påståendena.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Man skulle nästan kunna tro att han var gift med Arga Tanten som ringde P4 efter den sågningen

https://www.youtube.com/watch?v=GGvwcHBxSak

Nå väl, kanske dags att åter gå on topic

That escalated quickly...

Skrivet av ultima:

Herregud... Han får gärna läsa 5 år på någon av de värsta utbildningarna och sen återkomma med de där påståendena.

En smula respektlöst mot de som betalar för hans pension dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Herregud... Han får gärna läsa 5 år på någon av de värsta utbildningarna och sen återkomma med de där påståendena.

Fast en del av hans poäng var väl att det knappt behövs någon formell utbildning för att tjäna bra med pengar inom IT. Två år på YH eller dylikt är inget krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fick en liten löneökning trots pandemin...Kommer eventuellt en till senare i år vilket vore välkommet.

Yrke: IT-driftansvarig (Windows Server, Linux, Nätverk, SAN, Cloud)
Lön: 28 000 kr
Erfarenhet: 10 år i branschen
Utbildning: YH 2 år
Ålder: 37 år
Plats: Uppsala
Förmåner: Laptop, mobil, 10 minuter till jobbet (?)

Du är kraftigt underbetald för rollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Civilingenjör miljö
Miljökonsult
Examen 2008
37000 kr/mån brutto
Luleå

Numera Boden, blev erbjuden 49 kkr på annat jobb, men min arbetsgivare ville inte släppa iväg mig. Nu har jag 49 kkr på gamla jobbet vilket jag är nöjd med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Någon som jobbar som UX-designer? Hört att det är svårt att komma in i branschen (med t.ex YH-utbildning). Intresserad över att veta läget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Någon som jobbar som UX-designer? Hört att det är svårt att komma in i branschen (med t.ex YH-utbildning). Intresserad över att veta läget!

Superenkelt, men UX designer är samma sak som vara en heminredare, är du duktig och har du har öga för design så får du jobb men har du inte det så är det ingen bransch för en...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1