Bildskärmar med 480 Hz-panel planeras till 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

Tänk en 1000 hz gaming stol på det sen !!!

https://www.youtube.com/watch?v=y43FRm0CJNY

Fun fact: Det är över 8000 i originalet. 9k är en felöversättning

OT: 400+ Hz låter mer som en försäljningsgimmick än nåt som folk vill ha. Ser Elgigantensäljaren framför mig när han talar sig varm om att den här dyra skärmen är fyra ggr snabbare än en 144hz skärm.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Enligt Wiki så kan ögat upptäcka skillnader i 200Hz så frågan är vad vi ska få för fördelar i dubbla hastigheten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bildhastighet

Dessa tester är basserade på en flashande bild och en som trycker om en ser det, men inte flera bilder efter varandra som i datorspel.

När Ufo testet ser likadant ut i rörelse som på stillbild då har vi nog kommit till det stadiet att människan inte kan se mer hz blandat med responstid.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fun fact: Det är över 8000 i originalet. 9k är en felöversättning

OT: 400+ Hz låter mer som en försäljningsgimmick än nåt som folk vill ha. Ser Elgigantensäljaren framför mig när han talar sig varm om att den här dyra skärmen är fyra ggr snabbare än en 144hz skärm.

Kommer ihåg för 5-6 år sedan, när jag var på elgiganten och mediamarkt och de snackade om hur Samsungs "200hz" tv apparater gjorde att filmer och tv-program såg bättre ut.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Vid vilken frekvens blir adaptiv sync redundant? Märker ibland inte att freesync stängt av sig på en 144 Hz.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kanske en väldigt dum fråga men vore inte BFI i något annat än 1:2 intressant när man börjar komma upp i så höga uppdateringsfrekvenser?
Jag har en 120 Hz skärm med 240 Hz BFI i dagsläget. jag ogillar hur mörk bilden blir men om man hade kunnat driva det i något annat än varannan uppdatering så kanske det hade funkat bättre. Vida låga uppdeteringsfrekvenser hade det nog kunnat själva mer än hjälpa eftersom hjärnan är känslig för ojämnheten men jag inbillar mig att det hade kunnat funka bra i höga uppdateringsfrekvenser.

Så med 480 Hz tänker jag mig 360 fps men att var fjärde uppdatering då blir en black frame. Det skulle motsvara det jag har i dagsläget på min skärm men borde inte göra bilden alls lika mörk tänker jag. Eller så kanske det hade uppfattats som flimmer, I dunno. Kan uppenbarligen för lite om det här

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Enligt Wiki så kan ögat upptäcka skillnader i 200Hz så frågan är vad vi ska få för fördelar i dubbla hastigheten.

En upplevelse av klarare bild. Vi ser inte saker i "bilder per sekund". En skärm som klarar av att visa 480 skarpa bilder per sekund kommer upplevas som klarare och skarpare än en skärm som visar 240 skarpa bilder per sekund.

Anledningen till varför jag skriver "skarpa bilder" är att det finns andra saker som responstid osv som spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ännu en bit till 1000hz men nu börjar det likna något

Tänkte oh nära processorerna snart.... men NEJ Intels 4004 körde på 740kHz

Säg till när det kommer en skärm med 740 000 Hz, först då snackar vi!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

240 Hz över 144 Hz: ja, det tror jag.
480 Hz över 240 Hz: vet inte.

Det handlar mindre om reaktionstid™ och mer om att det man ser, samt kopplingen mellan det man gör (mus) och det man ser (skärm), ska vara så naturligt som möjligt.

Skrivet av Stefflo:

Det handlar mycket om att minska rörelseoskärpa också.
Blur Blusters påstår att vi kommer kunna upptäcka minskning i rörelseskärpa hela vägen upp till omkring 1000 Hz/fps om inte ännu högre (ffa i VR).

https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=174

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kan dom inte istället gå tillbaka till att göra skärmar i 16:10 aspekt igen? Tycker jag vore bättre är denna jävla jakt på Hz.

Permalänk
Sötast
Skrivet av NcLr:

Och en annan sitter fortfarande på en skärm med FullHD, 60Hz. Känns som jag ligger lite efter...

Det är jättesynd!
Skärmen är den datorkomponent man använder mest. Du lägger all din datortid framför skärmen. Gjorde därför valet tidigt och gick över till 144Hz, 1440P @ 27"

Det gör enorm skillnad för desktop. Text renderas fortfarande lite pixligt vid den upplösningen så man borde egentligen gå över till 4K.

1080p och text och annat är verkligen inte skönt för ögonen.
i 60hz så hackar samtliga fönster när man rör dem, skrollar text och annat. Om man inte 'märker av det' så har man helt enkelt bara vant sig vid något sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ännu en bit till 1000hz men nu börjar det likna något

Helt klart en bra bit kvar till 10 000 hz.

I framtiden kommer vi se tillbaka på exempelvis 240 hz likt vi idag ser på 30hz. Jag förstår inte hur folk står ut idag med dessa låga frekvenser.

Men visst. Jag håller ändå med om att 1000 hz hade varit en förbättring även om det inte på långa vägar är tillräckligt det heller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stefflo:

Några saker hos skärmen som omedelbart kan förbättras av högre temporal upplösning (dvs snabbare panel)

• Ännu tightare kontroll över eftersläp

• Mer tid för temporal dither/FRC för att kunna återge fler nyanser (mindre posterisering)

• Effektivare BFI/eftersläpsreducering med mindre crosstalk

Det vill säga sådant som fortfarande är visuella artefakter på dagens 240 Hz-skärmar. Och som dagens 240 Hz-skärmar också är bättre på än 144 Hz-skärmarna – oavsett vilken FPS man renderar i.

Permalänk
Medlem

480 Hz vore väl trevligt men sen ska pixlarna hänga med att slå om mellan alla olika lägen av färg och ljusstyrka för att det ska bli skarpt. Finns många 144-240 Hz skärmar som har problem att hänga med om inte funktionen Overdrive maxas, vilket då brukar leda till en hel del artefakter.

Dagens IPS men med vilken som helst märkbar nivå av förbättrad svärta tas gärna emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kanske en väldigt dum fråga men vore inte BFI i något annat än 1:2 intressant när man börjar komma upp i så höga uppdateringsfrekvenser?
Jag har en 120 Hz skärm med 240 Hz BFI i dagsläget. jag ogillar hur mörk bilden blir men om man hade kunnat driva det i något annat än varannan uppdatering så kanske det hade funkat bättre. Vida låga uppdeteringsfrekvenser hade det nog kunnat själva mer än hjälpa eftersom hjärnan är känslig för ojämnheten men jag inbillar mig att det hade kunnat funka bra i höga uppdateringsfrekvenser.

Så med 480 Hz tänker jag mig 360 fps men att var fjärde uppdatering då blir en black frame. Det skulle motsvara det jag har i dagsläget på min skärm men borde inte göra bilden alls lika mörk tänker jag. Eller så kanske det hade uppfattats som flimmer, I dunno. Kan uppenbarligen för lite om det här

Jag skulle gissa på att det inte upplevs som flimmer hela tiden, åtminstone. Man är ju bäst på att uppleva kort tidsförlopp när det är stor kontrast mellan det som förändras och omgivningen. Men du får nog hela enkelt testa och se, jag ser med förväntan fram emot det testet på SweClockers.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺

Tar vi lite bro science-perspektiv är vi framme vid målet med 8K på ≈32 tum och 1 KHz. Då kan vi nog Nyquista skiten ur allt vi stör oss på med dagens skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tar vi lite bro science-perspektiv är vi framme vid målet med 8K på ≈32 tum och 1 KHz. Då kan vi nog Nyquista skiten ur allt vi stör oss på med dagens skärmar.

Vadå målet? Jag tycker färgomfånget på dagens bildskärmar är alldeles för lång från ultraviolett och infrarött.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Vadå målet? Jag tycker färgomfånget på dagens bildskärmar är alldeles för lång från ultraviolett och infrarött.

Du vill känna värmen från explosioner och bli solbränd av ökenbanorna i Battlefield?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hehe.

Permalänk
Medlem

Jag skiter i om skärmar har 240hz eller 400hz eller 800hz, kan vi istället se till att man kan få OLED teknik i panelerna nu till vettig kostnad med bra refresh rate?? Är lite jobbigt att behöva gå tillbaka till en AOC ultrawide 144hz med IPS-teknik och icke-fungerande "G-sync" (trots AOC alltid skriver det ska fungera såklart) när man nu i 4 månader vägrat koppla bort sin dator från den nya LG OLED:en man införskaffat.. OLED is da shit!!

Permalänk
Medlem

Meeen hur kommer den stå sig mot LGs senaste OLED måntro?
Det jag mest undrar är huruvida priserna på 240-360Hz kommer sjunka och "bli nya 144Hz"? Eller om tillverkningskostnaderna för dessa är det som håller uppe priserna oavsett? En hundraprocentig ökning från 240Hz lär ju märkas i alla fall. Men givetvis lär det avspegla sig i priset och så länge man inte har sponsorer eller tjänar pengar på spelandet så lär väl de flesta stanna på 240Hz. Det jobbiga är att behöva uppgradera för att hänga med i svängarna när alla man möter sitter på värre hårdvara än en själv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag skiter i om skärmar har 240hz eller 400hz eller 800hz, kan vi istället se till att man kan få OLED teknik i panelerna nu till vettig kostnad med bra refresh rate?? Är lite jobbigt att behöva gå tillbaka till en AOC ultrawide 144hz med IPS-teknik och icke-fungerande "G-sync" (trots AOC alltid skriver det ska fungera såklart) när man nu i 4 månader vägrat koppla bort sin dator från den nya LG OLED:en man införskaffat.. OLED is da shit!!

Hur mycket är du villig att betala? Hur mycket tror du att den genomsnittlige användaren är villig att betala? Det är nog där någonstans problemet ligger, skulle jag tro.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur mycket är du villig att betala? Hur mycket tror du att den genomsnittlige användaren är villig att betala? Det är nog där någonstans problemet ligger, skulle jag tro.

Fast är det verkligen ett problem? När folk köper bara grafikkort för ibland 20.000:- nuförtiden ? Skärmarna är inte helt billiga idag heller, jag köpte min budget AOC ultrawide för 1-2 år sedan för knappt 4000:- och jag är så missnöjd så jag inte ens vill sitta vid den nu. Folk har ju också länge suttit med triple setups av dyra 144hz skärmar eller värre nuförtiden.

I takt med att fler vill ha OLED och tillverkare satsar på det så att utbudet och utvecklingen ökar och priset i sin tur går ner så kommer vi nog kunna se OLED till dator förr eller senare.

Och jag erkänner här - jag hade ingen som helst jävla aning om vilken skillnad det var förräns jag testade själv i år med OLED. Det finns en anledning jag inte suttit vid min AOC skärm på 4 månader för att spela nu, att säga att den skärmen kan visa svarta färger borde vara falsk marknadsföring, det är grått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kladdpapper:

Vid vilken frekvens blir adaptiv sync redundant? Märker ibland inte att freesync stängt av sig på en 144 Hz.

Aldrig, bara tanken av att skärmen visar bilderna synkroniserat som de ska får mig att må bra

Edit: Jag märker genast ifall det är av på 144hz och cappar fps på 140 för att slippa tearingen

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag strobing gör ett bättre jobb än vad ren uppdateringsfrekvensboost åstadkommer eller ska vi säga man åstadkommer mer med mindre resurser, redan 144Hz med strobing ger ett bättre flyt/klarare bild vid rörelser än 360Hz och utan strobing tycker jag säger en hel del och då krävs inte lika stark hårdvara heller. Visst man går ju misste om input lag förbättringen men den är förhållandevis liten och om man kan dra nytta sen av den i praktiken är sen en annan fråga. Men det att 480Hz ens är tekniskt möjligt (då antar jag utan en massa crosstalk som följd) skulle ju va tekniskt sett imponerande om det går att fixa. Sen lär dessa bli e-sports fokuserade, gissar på samma storlek 24.5" 1080p som tidigare som de flesta "vanliga" konsumenter inte säkert är längre så intresserade utav.

Sen IPS med bättre kontrast låter ju bra men har inte alltför stora förhoppningar, gissar det blir minimal hopp där man marknadsför 1500:1 kontrast istället för det typiska 1000:1 men i praktiken landar man på ca 1200 - 1300:1 (nån enstaka modell kanske lite högre) sen då den är kalibrerad men visst allt är ju hemåt! Finns ju paneler än idag som bara har runt 800:1 kalibrerat, borde nog inte accepteras längre tycker jag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du vill känna värmen från explosioner och bli solbränd av ökenbanorna i Battlefield?

Alltså, jag vet att det är ett skämt, men jag tycker faktiskt att det är en bättre idé än luktinternet. Tänk dig en flashbang, vilken inlevelse när man sitter och blinkar i två minuter efteråt!

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det har hänt mycket sedan du skaffade din skärm. Gissar att din arm har en TN-panel också? Om du använder datorn mycket, överväg att uppgradera till en schysst IPS med 4K @ 120 Hz eller 1440p @ 165 Hz. Det gör gigantisk skillnad för helhetsupplevelsen oavsett vad du gör vid datorn.

Får fundera på det. Kör mest WOT/WOWS och redigerar bilder. För det sistnämnda hade jag gärna haft en skärm med högre upplösning ffa. Tyvärr använder jag idag en 32" och en 27" ultrawide så det kostar ett par spänn att uppgradera till lite vettig storlek...

Skrivet av Allexz:

Det är jättesynd!
Skärmen är den datorkomponent man använder mest. Du lägger all din datortid framför skärmen. Gjorde därför valet tidigt och gick över till 144Hz, 1440P @ 27"

Det gör enorm skillnad för desktop. Text renderas fortfarande lite pixligt vid den upplösningen så man borde egentligen gå över till 4K.

1080p och text och annat är verkligen inte skönt för ögonen.
i 60hz så hackar samtliga fönster när man rör dem, skrollar text och annat. Om man inte 'märker av det' så har man helt enkelt bara vant sig vid något sämre.

Rätt säker på att jag "vant" mig. Har ju ingen dunder rigg men med en Ryzen 3600, 32 GB DDR4@3600MHz och ett 1080 så bör ju burken klara driva dubbla 1440-skärmar i kanske 120Hz iaf!? Blir bara så jäkla mycket pengar... Men jag får väl lösa in lite semesterdagar som vanligt antar jag. Överskott på semesterdagar är väl en av de få fördelarna med att bli "gammal".

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Härligt för de som kör hardcore fps och är unga
Min vänta på skärm är annars 27" 1440p OLED 240hz. Men det lär aldrig komma då OLED och 4k är det som gäller.
Vill inte ha jävla 4k. Jäkla minitext / störig scaling och omöjligt o driva (speciellt i 200+ fps).

Annat hopp vore Samsung G7 flat VA panel som är lika bra som deras curved skit. Men nej Samsung lanserade deras nya serie med IPS paneler så dom är som vilken annan skärm som helst. Antar inte ens Samsung kan göra en bra platt VA.

Blir nog en 27" 1440p IPS 240hz till hösten istället. Alternativt 32" 1440p 180ish + hz ips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Beror på hur flimmerkänslig man är. Själv kan jag se flimmer i en bra bit över 200Hz. Har inte haft möjlighet att testa högre än så. Men jag skulle inte uppskatta 120Hz flimmer som skulle bli om du körde 120fps av BFI.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Beror på hur flimmerkänslig man är. Själv kan jag se flimmer i en bra bit över 200Hz. Har inte haft möjlighet att testa högre än så. Men jag skulle inte uppskatta 120Hz flimmer som skulle bli om du körde 120fps av BFI.

Fast du har ju ingen aning om hur det flimret skulle upplevas. Det beror ju mycket på panelen hur pass mycket det växlar mellan ljust och mörkt; och hur snabba övergångarna är. Jag skulle tro att för att veta hur det upplevs måste man testa.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sniglom:

Vidare mot 960 Hz med andra ord

Visa signatur

240p är livet