Min NAS(4free) har slutat svara :(

Permalänk
Medlem

Min NAS(4free) har slutat svara :(

NAS:
Moderkort: https://www.tweaktown.com/reviews/3479/asus_at3iont_i_deluxe_...
8GB ram, 4st 3TB WD Red diskar i raid 5. OS på externt usb-minne.

Allt har varit frid och fröjd flera år, men nu har den slutat svara. Hittas varken i filhanterare eller via webgränssnittet.
Misstänker att nätverksporten dog. Ingen led lyser vid porten.
Köpte ett pci-e kort istället: TP-Link TG-3468. Hoppades på att det skulle finnas nån driver till det inbyggt i nas4free, men verkar inte vara så. Eller så har ip-adressen ändrats pga nya kortet? Inställt på att inte ropa ut sin närvaro på nätverket så vet inte nåt enkelt sätt att hitta nya ip'n isåfall... *blush*

Frågan jag hemskt gärna vill ha svar på är:
Om jag bygger en ny NAS med XigmaNAS, som nas4free numera heter, (eller skapar en ny bootUSB med detta OS om det gamla USB'et blivit dåligt), kan jag då importera mina befintliga raid5-diskar och fortfarande ha datan på dem kvar?

Hoppas någon kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Har du någon Linuxmaskin i närheten så kan du köra Nmap och utesluta huruvida den har kontakt med nätet eller ej.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Cruentuz:

Eller så har ip-adressen ändrats pga nya kortet? Inställt på att inte ropa ut sin närvaro på nätverket så vet inte nåt enkelt sätt att hitta nya ip'n isåfall... *blush*

Jag skulle gissa på att du fått en DHCP -tilldelad adress på det nya kortet.
Och även om servern är inställd på att inte ropa ut sin närvaro - kommer en tilldelad adress synas i din router eller vad som ansvarar för dhcp -anropen / adresstilldelningarna.

Jag hade kollat i min router och se vilka adresser som finns tilldelade där, så hittar du den nog

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Har du någon Linuxmaskin i närheten så kan du köra Nmap och utesluta huruvida den har kontakt med nätet eller ej.

Nmap finns även till Windows med GUI. Så ska inte behöva boota upp Linux för det.

Permalänk
Medlem

Kör du en moderkorts-raid5 (det vill säga att den är konfigurerad via moderkortet), så är det inte sannolikt du kan flytta diskarna till en annan dator med bibehållen data, detta på grund av att diskarnas konfiguration ligger på moderkortet. Däremot om du skapat en raid som är kopplad till ett instickskort som håller konfigurationen kan du flytta rubbet. Om du kör raidz så ligger infon på diskarna istället. De går att flytta normalt sett.

Jag fick liknande problem med min server som också hade os på ett usb, vägrade låta sig hittas på nätverket efter en omstart och det visade sig minnet blivit korrupt så den hängde sig halvvägs vid uppstart. Men det gick ju inte se utan skärm så det var först efter jag anslöt en skärm som det gick att angripa och lösa problemet så har du ingen skärm inkopplad är det ett bra nästa steg ifall du inte fått någon indikation på att maskinen tilldelats ip.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Nmap finns även till Windows med GUI. Så ska inte behöva boota upp Linux för det.

Ännu bättre då! Tack för tipset för övrigt, nästan ruskigt många gånger man behöver det nu för tiden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

Tack alla som skrivit hittills! Uppskattas!!!

Har en Ubuntu nuc i köket så körde nmap där.
Första hittades inget : nmap -A 192.168.1.3
Körde nmap -A -Pn 192.... Då sätts hosten till "Up" pga -Pn, 0.048s latency och alla 1000 scannade portarna är filtrerade.

Får nog ladda ner Zenmap för gui. Suger på terminalen.

Edit*
Ang. Raiden. Det är alltså raid 5 via nas4free, alltså mjukvaruraid. Just för att jag inte ville bli bunden till en viss hårdvara.

Permalänk
Medlem

Anslöt NASen till en monitor. Varken mobots inbyggda lan eller nya TP-linken hittas via dess grundläggande gränssnitt/config.

Permalänk
Medlem

NICet kan ju behöva konfigureras även om drivrutiner finns och skärmen kanske bara kan fungera från boot genom en av utgångarna.
Köp nmap -Pn --open -p- -T3 192.168.0.2-254 -vvv som root
(Ersätt med ditt subnät så klart)
Du letar antagligen efter port 21, 22, 80, 139, 443, 445, kanske 8080 och 8888.
Med lite tur kanske du kan SSHa in till maskinen från din NUC, om den nu faktiskt är igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gissar att du behöver någon välbekant chipset med typ Intelchip på nätverkskortet då linuxvärlden bygger på att kunna identifiera chip och ladda in rätt modul för dito. Det finns också USB till nätverk-donglar som man kanske kan låna och prova,

Men vid felsökning av den typen så skall man alltid titta vad 'dmesg' via i en terminalfönster med sudo eller rooträttighet säger och också titta i olika /var/log/ filer och se var kärnan gnölat på vid start om den inte lyckas identifiera chipseten eller om den saknar modul för chipset.

Vad händer om du startar datorn med en USB-sticka med rescue-Linux av någon slag - typ https://www.system-rescue.org/ eller liknande - eller en ubuntu-live DVD, då lär du få reda på om nätverkskorten är borta eller plötsligt kanske dyker upp i sagda distributioner - och om de inte dyker upp att du har riktiga skador/fel

Det kan också vara att du har chipskador efter tex. åska (indirekt via elnätet oftast) och det kan vara mer skador på moderkortet då en Ethernet-anslutning normalt har en isolerande trafsformator-barriär på minst 1000 Volt och skrotar man drivstegen bakom på moderkortet som driver ethernet-porten så har smällen varit ganska stor.

Detta med olika HW-stöd är också lite av nackdelen med bantade OS som 4free att HW-stödet inte är lika stor som en Ubutu-distrubition

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Asus P11C-i med 32Gb ecc och en 8350K på. Installerade nyaste Xigmanas på en ny usb-sticka. Lite ovant med konfigureringen, men lyckades importera softraiden utan problem. Jäkla smidigt att inte vara bunden till ett visst raidchip.
Tack alla för hjälp!

Så nu tittar jag efter nya diskar. Känns som jag har varit skyddad av högre makter som kommit undan med raid 5 utan problem i 7 år med mina WD Red 3Tb. "Alla" säger ju hela tiden hur värdelöst raid5 är.
Vill köra ZFS filsystem på boot ssd, och raidz på 5 hdds. Blir massa utrymme över på bootdriven och undrar om man inte kan använda det till swap och extra cache? Eller är en ssd för långsam för cache?

Permalänk
Medlem

Du e inte sugen på zfs on root då? Slipper du ha en OS/boot disk

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Fick tag på ett Asus P11C-i med 32Gb ecc och en 8350K på. Installerade nyaste Xigmanas på en ny usb-sticka. Lite ovant med konfigureringen, men lyckades importera softraiden utan problem. Jäkla smidigt att inte vara bunden till ett visst raidchip.
Tack alla för hjälp!

Så nu tittar jag efter nya diskar. Känns som jag har varit skyddad av högre makter som kommit undan med raid 5 utan problem i 7 år med mina WD Red 3Tb. "Alla" säger ju hela tiden hur värdelöst raid5 är.

RAID5 är skyhögt mycket bättre än att köra JBOD - det är inte roligt att köra tillbaka typ 24 TB med filer efter att man klantade och skrev på fel disk på fel dator... (har provat, vådan med för många SSH-terminaler uppe samtidigt och efter <enter> och det börja skramla i fel burk...)

'svagheten' med RAID5 som den anklagas för är att när man byter disk så tendera det att en disk till går sönder under synkningen pga. latenta fel i de kvarvarande och visar sig först vid hård disklast - ofta på rätt gammal RAID med diskar från samma batch. Detta är egentligen utanför scoopet som RAID5 med enkel paritet skall klara men har fått mycket skit för det.

När det gäller hantering av mdadm-RAID i samband med upprepande strömavbrott och diskarna har write-cache aktiv så är det tveksamt att RAID6 skulle ha någon fördel över RAID5 - skit kan det bli med mdadm-RAID i alla fall - rejält skit... och varligaste orsaken att man tappar en icke diskfelsrelaterad RAID i köpeNAS.

RAID5/6 kan hantera fel som när diskar ger IO-fel eller inte finns alls - men situationer med integritetsfel mellan diskarna för att skrivningarna inte blev kompletta och kanske i fel ordning (det är inte FIFO för diskars writecache utan effektivast skrivning med hänsyn till huvudposition vilket innebär att äldre data kan skrivas senare än datat som nyss skickades till disken) och ingen säger att det är IO-error och RAID kan inte lösa konflikten.

Med filsystem som BTRFS och ZFS så kan man på filsystemnivå reda ut konflikten med användning av transaktionsordning och verifiera data med checksumma - ja under förutsättning att de får sköta RAID-delen själva och inte ligga ovanpå en HW-RAID, mdadm-RAID eller LVM - och slutligen, de bryr sig inte om diskutrymme som inte används vid synkning/resilvering, bara det som har värdefull data och vid tomma diskar så spar det mycket tid och prestanda som nyuppsatt NAS där synkningsprocessen inte behöver rulla på 1-4 dygn innan full prestanda som annars med mdadm-RAID där varenda sektor på diskarna läses och skriv oavsett nyttig data eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Du e inte sugen på zfs on root då? Slipper du ha en OS/boot disk

Jag får kolla upp det. Tänkte köra som denna gentleman:

https://youtu.be/y8Jj7oymZlE

5 diskar + bootdrive är köpta nu iaf.