LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk

Köpte en LG CX 65 och är supernöjd , stor uppgradering från plasma. Bara lite störigt att jag köpte den från komplet precis och nu rear mediamarkt ut den mycket billigare 😣

Permalänk
Medlem

Fått upp min GX på väggen nu, allt är frid och fröjd men märkte att det inte finns stöd för Google Home ännu. Chattade med LGs support och frågade om det finns något datum när det är tänkt att introduceras:

"Tyvärr inte, det var tänkt att vara klart för ett år sedan men sen dess har vi inte fått någon ny information."

Hoppas det blir av under detta år iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Köpte en LG CX 65 och är supernöjd , stor uppgradering från plasma. Bara lite störigt att jag köpte den från komplet precis och nu rear mediamarkt ut den mycket billigare 😣

Du kan ju testa att kontakta komplett om dom matchar priset i efterhand. Dom har ju prismatchning. Annars går det att lämna tillbaka på öppet köp.

Permalänk
Skrivet av Pekka:

Du kan ju testa att kontakta komplett om dom matchar priset i efterhand. Dom har ju prismatchning. Annars går det att lämna tillbaka på öppet köp.

Komplett säljer den för samma som jag köpte den för så tror inte det går

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en LG77CX som jag funderar på att väggmontera. Hur högt upp från golvet bör man montera den?
Tänker något mellan 60-80cm?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Jag har precis beställt en LG77CX som jag funderar på att väggmontera. Hur högt upp från golvet bör man montera den?
Tänker något mellan 60-80cm?

dela gärna vilken väggmonteringsanordning du väljer..
Har själv funderat på att väggmontera min 77" på en sån arm men vet inte vilken jag ska köra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som vet status för dolby vision i 120hz stöd på CX modellerna?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Har en 65" CX, ni som kör inbyggda högtalare, vad har ni för ljudinställningar för optimalt ljud?

Jag vet, en sådan tv ska ha ett ljudsystem som matchar den otroliga bilden. Men det är ingen ide då jag bor i lägenhet med gipsväggar.

Använd hörlurar av bättre kvalité så kan du få ett ljudsystem som motsvarar den otroliga bildupplevelsen utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

dela gärna vilken väggmonteringsanordning du väljer..
Har själv funderat på att väggmontera min 77" på en sån arm men vet inte vilken jag ska köra.

Det lutar mest åt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5402101
Såhär kan det se ut med denna monterad: https://imgur.com/WMicOTP

Jag funderar på att eventuellt sänka ner elektronikdelen i väggen för att minska avståndet. Men det finns en del saker att fundera ut då.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Det lutar mest åt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5402101
Såhär kan det se ut med denna monterad: https://imgur.com/WMicOTP

Jag funderar på att eventuellt sänka ner elektronikdelen i väggen för att minska avståndet. Men det finns en del saker att fundera ut då.

ahh ok-. Jag är ute efter ett fäste med en arm så den kan komma ut lite från väggen (har snetak här). Sedan kunna vinkla lite hade vart nice också

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Jag har precis beställt en LG77CX som jag funderar på att väggmontera. Hur högt upp från golvet bör man montera den?
Tänker något mellan 60-80cm?

Närmre 60 än 80 om du frågar mig
Men det beror kanske lite på hur du sitter och vad du har för bord emellan TVn och vad du har för ev högtalare och utrustning som ska få plats framför TV:n mm...

Har du en väldigt bakåtlutad sittställning (typ fotölj du fäller bakåt eller divan eller nått sånt) så kanske lite högre mot 60-70...
Om inte, så kanske snarare mot ca 60 eller till och med snäppet under 60!
Som jämförelse så har jag en ca 80 tums duk till min projektor och själva duken börjar ca 57 cm ovanför golvet.
Hade jag inte behövt ha en någorlunda stor centerhögtalare under så hade jag kanske sänkt några centimeter till.

En höftning jag använde var att när jag satte mig ganska upprätt på min plats i soffan så ska huvudet vara ungefär mitt i bilden. (i höjdled förstås )

Men det är bara min personliga ödmjuka åsikt - finns kanske andra tankar också?

(och ska erkänna jag är sugen på att byta gamla projjen till CX77 nu när den är nere på 25000 )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Närmre 60 än 80 om du frågar mig
Men det beror kanske lite på hur du sitter och vad du har för bord emellan TVn och vad du har för ev högtalare och utrustning som ska få plats framför TV:n mm...

Har du en väldigt bakåtlutad sittställning (typ fotölj du fäller bakåt eller divan eller nått sånt) så kanske lite högre mot 60-70...
Om inte, så kanske snarare mot ca 60 eller till och med snäppet under 60!
Som jämförelse så har jag en ca 80 tums duk till min projektor och själva duken börjar ca 57 cm ovanför golvet.
Hade jag inte behövt ha en hyfsat centerhögtalare under så hade jag kanske sänkt några centimeter till.

En höftning jag använde var att när jag satte mig rätt så upprätt på min plats i soffan så ska huvudet vara ungefär mitt i bilden.

Men det är bara min personliga ödmjuka åsikt - finns kanske andra tankar också?

(och ska erkänna jag är sugen på att byta gamla projjen till CX77 nu när den är nere på 25000 )

japp köpte den för 25k idag på NetOnNet. Jag sålde min Epson projje med 90" duk. Satt 3.2m från duken. Jag har också läst idag att ögonen bör hamna mitt på tv:en när man sitter som man vill sitta. Nu hoppas jag bara på leverans imorgon.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

hur stänger man av ASBL på en CX48 oled? Måste man ha en servicekontroller?
Var är smidigaste stället att köpa det i så fall?

Annan fråga till er som använder cx48an för gaming via windows. Några speciella inställningar ni gjort? Jag har i stort sett bara satt den ur kartong till HDMI deep color moch Game response läget på den HDMI porten jag kör - sen gejma.

Någon speciell TV setting som är rekommenderad utöver?

---

Sista frågan - LG 77 CX - Om man inte vill väggmontera - finns det något bättre stativ till den som tar mindre plats? Likt detta som går att använda för cx48:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953509

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nima2001:

hur stänger man av ASBL på en CX48 oled? Måste man ha en servicekontroller?
Var är smidigaste stället att köpa det i så fall?

Ställer du reglaget "Nivå för högsta ljusstyrka" på Av-läget kommer du i praktiken stänga av ABL. Då har du också en maximal ljusstyrka i panelen runt en 120–130 nits i SDR. Mer än tillräckligt för de flesta, men kan vara lågt ifall du tänkt använda skärmen dagtid så här års och har ett ljust rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ställer du reglaget "Nivå för högsta ljusstyrka" på Av-läget kommer du i praktiken stänga av ABL. Då har du också en maximal ljusstyrka i panelen runt en 120–130 nits i SDR. Mer än tillräckligt för de flesta, men kan vara lågt ifall du tänkt använda skärmen dagtid så här års och har ett ljust rum.

Tack, lite osäker på var den inställningen finns dock? Har iofs GUI på engelska så det kanske heter något helt annat där..

Jag kommer mestadels använda skärmen i ett nedsläckt mörkt rum men ibland mitt på dagen kommer det vara lite mer dagsljus och rummet kommer vara ljusare. Kommer det vara väldigt svårt att se skärmen då?

---

Till andra i tråden som inte är experter som Laxpudding - så finns här en genomgående guide för vilka inställningar man kan ha för PC gaming, XBOX, HDR etc.. går även igenom vad man ska ställa in i nvidia panelen, i spelet osv..

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/mbpiwy/lg_oled_...

EDIT:
Kan det vara AI Brightness control du menar? Ligger under settings/general/AI Service ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

hur stänger man av ASBL på en CX48 oled? Måste man ha en servicekontroller?
Var är smidigaste stället att köpa det i så fall?

Det ska gå med service controller eller med en Android telefon som har en "IR-blaster" (vilket nog inte så många nya telefoner har) och rätt service app.
Jag vet inte vilken väg som är enklast/billigast/smidigast dock.

Skrivet av Laxpudding:

Ställer du reglaget "Nivå för högsta ljusstyrka" på Av-läget kommer du i praktiken stänga av ABL. Då har du också en maximal ljusstyrka i panelen runt en 120–130 nits i SDR. Mer än tillräckligt för de flesta, men kan vara lågt ifall du tänkt använda skärmen dagtid så här års och har ett ljust rum.

Fast ABL och ABSL är väl inte riktigt samma sak?

ABSL drar ner ljusstyrkan efter ett par sekunder om man har statiskt info på skärmen, även om ljusstyrkan inte är hög nog att trigga ABL... Så ABSL kan störa för typ skrivbordsarbete men är nog sällan ett problem i spel/film.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nima2001:

Tack, lite osäker på var den inställningen finns dock? Har iofs GUI på engelska så det kanske heter något helt annat där..

Kan det vara AI Brightness control du menar? Ligger under settings/general/AI Service ?

Peak brightness heter reglaget i engelska menyer. Ett av de vktigaste reglagen om man ska skräddarsy ljusbeteendet hos panelen.

AI Brightness är ljussensorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Peak brightness heter reglaget i engelska menyer. Ett av de vktigaste reglagen om man ska skräddarsy ljusbeteendet hos panelen.

AI Brightness är ljussensorn

hittar den inte heller.. Är det under någon hemlig/servicemeny?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Fast ABL och ABSL är väl inte riktigt samma sak?

ABSL drar ner ljusstyrkan efter ett par sekunder om man har statiskt info på skärmen, även om ljusstyrkan inte är hög nog att trigga ABL... Så ABSL kan störa för typ skrivbordsarbete men är nog sällan ett problem i spel/film.

Jag undviker servicemenyer eftersom de är just servicemenyer och funktioner där är dolda från användaren av anledning. Så utgår (och bedömer) apparater utifrån de reglage som är tillgängliga för användare.

Har därför inte exakt koll på ABSL vs ABL mer än att båda diskuteras på nätet runt samma ämne, nämligen att folk frågar kring ABL-beeteendet. Där flera diskussioner och guider tyvärr missar att förklara betydelsen av Peak Brightness-reglaget. Tror inte Rtings ens nämner reglaget i sin settings-guide. Men visar bilder på det som "Off".

Jag har ganska ofta statiska testbilder och inte sett att de dimmas efter ett par sekunder på Peak Brightness: Off men att det händer direkt om Peak Brightness står på High.

En skillnad för övrigt med C1 och CX är att C1 inte dippar lika snabbt och lika mycket med Peak Brightness på High.

Permalänk
Medlem

Annan fråga är var man kan ladda ner firmware för sin cx48?
På LG's hemsida finns alla storlekarna utom 48" för nedladdning.. 48an finns inte med alls någonstans?

https://www.lg.com/se/support/software-firmware

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nima2001:

hittar den inte heller.. Är det under någon hemlig/servicemeny?

Från rtings guide:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har ganska ofta statiska testbilder och inte sett att de dimmas efter ett par sekunder på Peak Brightness: Off men att det händer direkt om Peak Brightness står på High.

Ok kanske är längre tid innan absl triggas (nån halvminut kanske? jag har inte full koll ska jag erkänna) eller så blandar folk nog ofta ihop det med abl-beteendet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Ok kanske är längre tid innan absl triggas (nån halvminut kanske? jag har inte full koll ska jag erkänna) eller så blandar folk nog ofta ihop det med abl-beteendet

Har inte tajmat med tidtagarur, men kan sitta i flera minuter ibland och skriva anteckningar medan testbilden ligger statiskt. Då kan ljusnivån ha sakta dämpats över tiden. Plötsliga synliga växlingar efter ett par sekunder är ett tecken på att man inte funnit de lämpligaste inställningarna. Eller så får man lära sig leva med växlandet om man vill ha en högre ljusstyrka överlag.

Fast ja, det verkar som många beskriver det vanliga ABL-beteendet, men inte har koll på Peak Brighntes-reglagets betydelse. Kanske också har sådant som strömsparare igång. Det är ju rätt många reglage utspridda i olika menyer som påverkar det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har inte tajmat med tidtagarur, men kan sitta i flera minuter ibland och skriva anteckningar medan testbilden ligger statiskt. Då kan ljusnivån ha sakta dämpats över tiden.

Och så fort man gör något så går den tillbaks till normalt ljusläge? Det är ABSL såvitt jag förstår

Skrivet av Laxpudding:

Plötsliga synliga växlingar efter ett par sekunder är ett tecken på att man inte funnit de lämpligaste inställningarna. Eller så får man lära sig leva med växlandet om man vill ha en högre ljusstyrka överlag.
Fast ja, det verkar som många beskriver det vanliga ABL-beteendet, men inte har koll på Peak Brighntes-reglagets betydelse. Kanske också har sådant som strömsparare igång. Det är ju rätt många reglage utspridda i olika menyer som påverkar det här.

Verkar rimligt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Och så fort man gör något så går den tillbaks till normalt ljusläge? Det är ABSL såvitt jag förstår

Stämmer. Så fort jag meckar något, byter bild eller aktiverar en meny så kommer ljuset tillbaka.

För övrigt något som alla OLED-modeller har. Philips OLED är de som har den tydligaste regleringen. Fullt ös. Fullt ös. Fullt ös. Tjohooo! Nu hoppar vi från 200+ nits ned till 80 nits en stund och stannar där ett tag. Tack för kaffet.

Permalänk
Medlem

Hos mig är de inställningarna utgråade - gör på Game läget just nu.. Under det gråa ser jag att den står på "off" men det kanske kvittar..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nima2001:

Hos mig är de inställningarna utgråade - gör på Game läget just nu.. Under det gråa ser jag att den står på "off" men det kanske kvittar..?

Då har du något som kör över den inställningen, vilket kan vara game-läget i sig självt. Men också strömspararfunktioner och ljussensor.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats ladda ner firmware till CX 48 via LG?
Verkar ju inte finnas för nedladdning till denna storleken alls? Bara 55" och upp..

Vill slippa koppla upp den via wifi bara för firmware update

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som lyckats ladda ner firmware till CX 48 via LG?
Verkar ju inte finnas för nedladdning till denna storleken alls? Bara 55" och upp..

Vill slippa koppla upp den via wifi bara för firmware update

Tar ju i o för sig bara nån sekund o logga in på wifi:et.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Vill slippa koppla upp den via wifi bara för firmware update

Finns väl inget negativt med att ha WIFI igång?

Visa signatur

Mr. Scriptman