Linus Tech Tips unboxar uppgraderingsbar laptop

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips unboxar uppgraderingsbar laptop

Vad tror ni, är det en fluga?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Fluga vet jag inte, tror på konceptet men däremot att det kommer ta år innan det slår på allvarjsg gillar dock designen och stilen på Panasonic Toughbooks mer:

Och nej jag skojar inte 🙂 Är nåt med den betydligt mer industriella och råa designen i just deras Toughbook serier som lockar. Sen att dom kostar betydligt mer är en sak vi inte behöver gå in alltför mycket på 😆

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag tror verkligen inte att "Right to repair", DIY - laptops är en fluga, snarare en asskön frisk fläkt i ett annars rätt mögigt/låst laptop-träsk! Däremot är det väl alltid en risk med ett startup, älskar däremot idén

Skulle vara kul att prova men verkar ej som de shippar till Sverige i nuläget enl deras site

Någon som vet om det finns en europeisk tillverkare av laptops i samma kategori?

Permalänk
Medlem

https://frame.work/. Inte världens snabbaste sajt. Inte lätt när man blir uppmärksammad av Linus. "Framework is undergoing maintenance right now."

"We haven’t opened ordering in your region yet"

"we’ve also tested for compatibility with common Linux distributions and will be publishing guides on using them"

Någon dag kanske det blir intressant.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant och hade gärna köpt om det garanterat kommer finnas gott om support för nya moduler. Risken finns att fler tycker likadant och att det på så sätt blir en ond cirkel av det.

Permalänk
Medlem

Som andra sade så verkar de inte skeppa hit än, och för tillfället verkar det bara vara 13"are som man kan beställa? Dock verkligen läckert, inte speciellt farligt pris heller så det här är helt klart något jag hade kunnat tänka mig som nästa laptop

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Kul att Linus har investerat i Framework. Skulle nog kunna bli en sån om jag någonsin köper en bärbar PC igen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tycker det är en intressant dator men hade faktiskt velat ha något mer standard. De extra portarna är lite onödiga för de flesta. Hade de satt en eller två usb-c/thunderbolt + usb a + hdmi så hade det räckt för de flesta..
Att sen ha två portar som är utbytbara så är det helt klart trevligt.
Har bara en usb-c på min nuvarande + 2 usb A och hdmi och för det mesta så räcker det.
Samtidigt är min gamla Thinkpad T420 ancient men i och med att den hade expresscard expansion så kunde jag sätta in en usb3 kontroller i expresscard och helt plöttsligt var den rätt mycket modernare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nu är jag en person som helst kör desktop men det här kan helt klart bli intressant som en arbetsdator framöver, när de väl skeppar till EU

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

När ska jag kunna uppgradera min GPU eller CPU?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kul att Linus har investerat i Framework. Skulle nog kunna bli en sån om jag någonsin köper en bärbar PC igen.

Tyvärr blir han inte längre oberoende.

Han har tidigare varit sponsrad av Intel, men då har det varit för specifika videos som varit klart utmarkerade.
Nu kommer det gälla samtliga videos som handlar om Framework eller en konkurrent till dem.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av buchno:

Tyvärr blir han inte längre oberoende.

Han har tidigare varit sponsrad av Intel, men då har det varit för specifika videos som varit klart utmarkerade.
Nu kommer det gälla samtliga videos som handlar om Framework eller en konkurrent till dem.

Tar ändå allt han säger med en nypa salt. Han har ett ganska vinklat perspektiv i grunden jämfört med vad jag själv tycker oftast.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Tyvärr blir han inte längre oberoende.

Han har tidigare varit sponsrad av Intel, men då har det varit för specifika videos som varit klart utmarkerade.
Nu kommer det gälla samtliga videos som handlar om Framework eller en konkurrent till dem.

Han har ju också möjligheten att lämna recensioner helt till andra i sitt team och vara utanför diskussionen. Många recensioner har tidigare gjorts av Alex och Anthony.
Gillar dem men just recensioner är kanske inte det jag är där för, inte för att de gör det så ofta längre ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bortsett från USB-C modulerna så undrar jag på vilket sätt denna är mer modulär än exempelvis en Dell XPS? Mängden fastlödda komponenter på moderkort respektive löstagbara moduler ser ut att vara ungefär lika. Ok, Dell använder inte färgkodade skruvar och det finns inte etiketter på delarna som förklarar vad de är vilket gör det mer lättskruvat för amatörer men det är inget som gör den mer modulär heller. De XPS jag har skruvat med har heller inte innehållit några limmade komponenter, utan de har varit förhållandevis enkla att ta isär och byta komponenter i, en mejselsats med några få olika bits och Dells egna instruktioner hur man byter delar har varit allt som krävs.

Problemet med modulära produkter är att dessa är beroende av standardiserade interface mellan modulerna; ändras detta interface så kommer de gamla modulerna inte att fungera ihop med de nyare. Om det är något som man gillar att göra i datorer, och särskilt i bärbara sådana, så är det att byta interface. 2,5" diskar med SATA-anslutning ersattes av mSATA som ersattes av M.2 NVMe, DDR3 SO-DIMM ersattes av DDR4 SO-DIMM och snart har vi DDR5 SO-DIMM. På anslutningssidan så har vi olika versioner av USB, Thunderbolt, display-port, hdmi och så vidare. Eftersom interfacen mellan modulerna hela tiden ändras så begränsas fördelarna med den modulära uppbyggnaden till att enkelt kunna byta ett fåtal komponenter till andra av samma generation.