Permalänk
Medlem

6800XT Red Devil

Säljer mitt 6800XT då jag äntligen lyckats få tag i ett 3080!

Köpt 3 Maj i andra hand på Tradera. Originalkartong och digitalt kvitto från Dustin finns (orderdatum 12/09-2020).

Spoltjut förekommer under belastning (inte i idle). T.ex. Lågt konstant brus under spelsessioner, kortare "syrsande" under launch screens.

Endast bud i kommentarstråden tack

Köpare som hämtar får 300 kr försprång i budgivningen. Fraktkostnad är inkluderad i budet.

Ex: (Bud på 8000 + hämtning är likvärdigt med 8300 + frakt)

Startbud: 8000 SEK eller 8300 med frakt (fraktkostnad är inkluderad i budet)
Budtak: 12000 SEK eller 12300 med frakt (fraktkostnad är inkluderad i budet)

Avslut: Onsdag 28/7 kl 19:00 med 5 minuters antiprickskytt eller så fort budtak är uppnåt.

Betalning med swish, hämtas i Malmö eller skickas spårbart med Postnord

Allt gott!

Läs hela annonsen här

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

8000kr

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem

Riktigt bra kort har likadant och hade 3080 strix oc som jag valde att sälja istället eftersom 6800 xt spöade 3080 strix i exakt alla spel och benchmarks speciellt oc vs oc blev skillnaden ännu större med SAM aktiverat. 3080 skiner enbart med RayTracing påslaget men åker annars på stryk.

Lycka till med försäljningen!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Riktigt bra kort har likadant och hade 3080 strix oc som jag valde att sälja istället eftersom 6800 xt spöade 3080 strix i exakt alla spel och benchmarks speciellt oc vs oc blev skillnaden ännu större med SAM aktiverat. 3080 skiner enbart med RayTracing påslaget men åker annars på stryk.

Lycka till med försäljningen!

Tackar!

Jo, det har riktigt fin rasterprestanda. Blev byte till 3080 för mig då min skärm bara har G-sync, samt att jag behöver NVENC och CUDA.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Byte mot auros master 6800XT? Finns också i Malmö

Permalänk
Medlem

Birkus, Hur synlig är skillnaden mellan 6800xt och 3080 för dig som har testat båda ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Byte mot auros master 6800XT? Finns också i Malmö

Tack men nej tack, behöver som sagt mitt kort från det gröna laget!

Skrivet av Sc_king:

Birkus, Hur synlig är skillnaden mellan 6800xt och 3080 för dig som har testat båda ?

Tja, vad ska man säga, har haft det nya kortet i c:a en vecka jag spelar bara 2 spel för tillfället; DOTA 2 och Mordhau och på båda korten så flaskar min 3900X långt före något annat så det är skitsamma vilket jag har. (i QHD)

Vart förvånad över hur vettig AMD:s videokodare var för lokal inspelning efter allt skit man hört om den, verkar främst vara vid låg bitrate som den halkar efter. Annars är den helt okej!

Tycker radeon software har snäppet bättre UI men det är inga större skillnader. Kan inte riktigt uttala mig om upplevelsen av drivrutiner osv efter så här kort tid.

Red devil känns bra mycket mer gediget byggt än mitt 3080 Eagle. Dock inte nödvändigtvis snyggare, åtminstone på baksidan (RGB-flänsarna).

Största lyftet så långt har vart att få adaptiv synk att fungera igen. Men det stöder ju båda lagen, bara man har rätt skärm.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sc_king:

Birkus, Hur synlig är skillnaden mellan 6800xt och 3080 för dig som har testat båda ?

I forza horizon med exakt samma setup UTAN sam påslaget var det 165 vs 195 fps i 3440x1440 till 6800 xt fördel. SAM påslaget får 6800 xt 223 fps i forza horizon.

RDR2 utan sam påslaget så slår 3080 mitt 6800 xt med 2 fps men med sam påslaget slår det röda laget det gröna med 6 fps 101 vs 95.

AC valhalla skiljer det ca 70% mellan korten där 6800 xt utklassar 3080 med både SAM och utan.

Horizon zero dawn vinner återigen 6800 xt med 7 fps skillnad.

Även i Firestrike fick jag nästan 2k mer score i gpu score oc vs oc. Båda korten va grymma ex där 3080 gjorde 2180mhz på kärnan och 6800 xt gör 2700mhz på kärnan.

Det var enkelt val att sälja 3080 eftersom det hade högre andrahandsvärde och presterade sämre (utan RT)

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Hej

Så mycket reklam för den röda laget, måste bara bjuda 8100 + frakt som är satt på 300 av säljaren 😁.

Med vänliga hälsningar
Alexej

Permalänk

8000kr, hämtas.
Mvh

Permalänk
Medlem

Tack Ottomanslap , du läste mina tankar , var exakt det du nämnde jag var ute efter . Jag är en believer efter detta . 5k billigare kort för bättre prestanda i 98% av fallen . Löljigt att betala 5k extra för dessa 2% som man knappt märker av .

Permalänk
Medlem

8100 + upphämtning

Permalänk
Medlem

Det är bara detta som oroar mig lite " Spoltjut förekommer under belastning (inte i idle). T.ex. Lågt konstant brus under spelsessioner, kortare "syrsande" under launch screens." Är det något vanligt för 6800xt eller är det en defekt ?

Tillägg
Permalänk

När ni pratar om belastning är det när gpu överstiger en viss temp så börjar det låta en massa och detta ljud försvinner ej förens det svalnat? Eller Ljudet uppstår när det belastas tungt under några sek sen avtar? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sc_king:

Det är bara detta som oroar mig lite " Spoltjut förekommer under belastning (inte i idle). T.ex. Lågt konstant brus under spelsessioner, kortare "syrsande" under launch screens." Är det något vanligt för 6800xt eller är det en defekt ?

Tror det är hyffsat vanligt på grafikkort i allmänhet, även mitt 3080 tjuter lite emellanåt. Ingenting man (jag) märker av om man har hörlurar på eller ljud i högtalarna, men med datorn på bordet, utan ljuddämpning och med tystgående fläktar går det att höra om inget annat ljud är igång samtidigt

Skrivet av ChristofferICC:

När ni pratar om belastning är det när gpu överstiger en viss temp så börjar det låta en massa och detta ljud försvinner ej förens det svalnat? Eller Ljudet uppstår när det belastas tungt under några sek sen avtar? Mvh

Har ej med temperatur att göra såvitt jag vet, bara spolar som vibrerar när ström passerar igenom dem. Låter mest på launch screens då fps är obegränsad och liknande. Blir ett dovare, konstant brus under faktiska spelsessioner.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Är inte så glad för dessa brusljud .
Kommer från en rtx 2070 som knappt hörs även när jag pressar den i 4k och har svårt att gå över till något som låter mer därför får jag ta tillbaka mitt bud och önska dig lycka till med försäljningen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sc_king:

Är inte så glad för dessa brusljud .
Kommer från en rtx 2070 som knappt hörs även när jag pressar den i 4k och har svårt att gå över till något som låter mer därför får jag ta tillbaka mitt bud och önska dig lycka till med försäljningen .

Alright

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

All heder åt @Birkus som skriver att kortet spoltjuter under belastning. Jag vill bara inflika där, för de som inte känner till detta fenomen, att det är extremt vanligt bland i princip alla moderna, högpresterande grafikkort. Hög frekvens med hög intensitet är störande (vanligt vid uncapped fps på laddningsskärmar eller menyer), medan låg frekvens brukar vara svårt att höra över fläktljud (vanligt vid "normalt" spelande).

Det finns givetvis vissa exemplar som har oacceptabelt mycket spoltjut, men att leta efter ett som inte alls har spoltjut är i min mening rätt dödfött. Därtill kan en kraftigt spoltjutande GPU i en maskin vara knäpptyst i en annan, och vice versa, då andra komponenter (särskilt nätaggregat) kan vara boven i dramat.

Ps. Jag är inte sponsrad av @Birkus, snarare konkurrerar med min egen snarlika annons.

Permalänk
Medlem

8100 + frakt.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att överblicka tråden men @alexejrm leder fortfarande på 8400 ink frakt. Avslut imorgon som planerat

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Har samma tjut på mitt ASRock Phantom Gaming D OC 6800XT, men som du, bara ibland.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

8500kr inkl frakt

Visa signatur

WS: 7950x3d, 64GB Ram
Server: 5600x, Asus Pro WS X570, 64GB ECC

Permalänk

8700kr inkl frakt

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem

9000kr inkl frakt

Permalänk
Medlem

Vinnare kontaktad

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Annonsören har avslutat denna annons.

Visa signatur

5900X | 3080