Permalänk
Medlem

Laptop cooler

Jag har märkt att mina laptops mår bra av litet extra kylning i den värsta sommarvärmen. På Amazon finns det olika slags laptop coolers med varierande pris, t.ex. den här, men Amazon är ju inte särskilt trovärdiga. Så nu har jag två frågor:

  1. Funkar sådana här laptop coolers?

  2. Känner ni till någon modell som är bra?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

De fungerar, men hur bra beror på fläktar och hur bra din laptop för bort värme undertill.

Ibland räcker det med att lägga typ 2 sudd under datorn (4 om man vill höja hela) för att få ner tempen lite.

Permalänk

jag har en liknande denna.

https://www.inet.se/produkt/1963994/targus-kylplatta-17-svart...

sänkte väl genomsnittet på laptoptempen typ 5°c eller något sånt att faktiskt få lite luftflöde under laptopen där insugen för fläktarna sitter.

sen om fläkten gör nån skillnad eller inte låter jag vara osagt då det nog kan bero lite på hur fläktarna matchar insugen på laptopen.

men både den du läkade och den jag länkade typ helgarderar ju där de flesta laptops iaf delvis har sina insug vilket brukar vara vanligast nånstans i bakkanten oftast relativt nära bakre hörnen samt ventilation för ram nånstans på mitten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har en liknande denna.

https://www.inet.se/produkt/1963994/targus-kylplatta-17-svart...

sänkte väl genomsnittet på laptoptempen typ 5°c eller något sånt att faktiskt få lite luftflöde under laptopen där insugen för fläktarna sitter.

sen om fläkten gör nån skillnad eller inte låter jag vara osagt då det nog kan bero lite på hur fläktarna matchar insugen på laptopen.

men både den du läkade och den jag länkade typ helgarderar ju där de flesta laptops iaf delvis har sina insug.

Tack för ditt svar! Jag ska ta och testa en. Tempen är bara ett problem på sommaren när det är riktigt varmt, så förhoppningsvis räcker en cooling pad för att hålla den på rätt nivå.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Tack för ditt svar! Jag ska ta och testa en. Tempen är bara ett problem på sommaren när det är riktigt varmt, så förhoppningsvis räcker en cooling pad för att hålla den på rätt nivå.

för mig gjorde att byta ut snoret som laptoptillverkaren kalla kylpasta nästan 3x så mycket effekt som att ha den på kylplattan.

i mitt fall Acer men även på brorsans lite äldre MSI så fick det ungefär samma effekt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

för mig gjorde att byta ut snoret som laptoptillverkaren kalla kylpasta nästan 3x så mycket effekt som att ha den på kylplattan.

i mitt fall Acer men även på brorsans lite äldre MSI så fick det ungefär samma effekt.

Tyvärr är det nog inte lämpligt att göra det på en företagslaptop.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Tyvärr är det nog inte lämpligt att göra det på en företagslaptop.

nä det kan ju vara dumt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

OK, det blev en Cooler Master Ergostand III. Jag hämtade den innan lunch, så har inte haft tid att prova den så mycket, men än så länge verkar det som att den kyler tillräckligt mycket för att förhindra att det slår i taket. Drar jag på bordsfläkten, som ändå behövs i värmen, går kyls den dock mer.

Innan slog den i TJ Max under belastning, men nu har inte nått det stadiet än. Värt att notera är att SSDn ligger på en stadigt lägre temperatur, vilket jag hoppas beror på att hela innanmätet har en lägre temperatur nu. Fläkten är väldigt tyst, och jag önskar att jag hade kunnat dra upp hastigheten litet till, ifall det nu skulle ge något. USB-hubben på baksidan har fyra portar, vilket är användbart.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga. Jag har haft 2 typer av ställ.
Först hade jag ett liknande: https://www.amazon.se/Duronic-DML121-Laptopst%C3%A4ll-Multifu... dock i aluminium.
Jag skaffade sedan ett ställ liknande det @Rouge of Darkness länkat.

Jag upplevde dock att den passiva kylningen som laptopstället medförde hade bättre effekt än stället med fläktar.
Det kan dock ha berott på att min laptop helt saknas ventilationshål på undersidan.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Kan bara tillägga. Jag har haft 2 typer av ställ.
Först hade jag ett liknande: https://www.amazon.se/Duronic-DML121-Laptopst%C3%A4ll-Multifu... dock i aluminium.
Jag skaffade sedan ett ställ liknande det @Rouge of Darkness länkat.

Jag upplevde dock att den passiva kylningen som laptopstället medförde hade bättre effekt än stället med fläktar.
Det kan dock ha berott på att min laptop helt saknas ventilationshål på undersidan.

troligen. iom att jag antar att det var en alminiumbaksida på den antar jag att hela baksidan agerade "kylfläns" men kan luften inte cirkulera så hjälper det ju inte hur många fläktar man än har då det också kräver att luften den försöker flytta kan ta sig nånstans.

den du länkade ser ju ut att vara i någon form av metall så gissar att den hjälpte till vad den kunde att passivt avleda värmen lite iaf

och att den inte stod med majoriteten av kylflänsen täkt med något som knappt leder värme öht gör nog mer underverk i dessa fall än blockerade fläktar monterade i material som inte leder värme.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen. iom att jag antar att det var en alminiumbaksida på den antar jag att hela baksidan agerade "kylfläns" men kan luften inte cirkulera så hjälper det ju inte hur många fläktar man än har då det också kräver att luften den försöker flytta kan ta sig nånstans.

den du länkade ser ju ut att vara i någon form av metall så gissar att den hjälpte till vad den kunde att passivt avleda värmen lite iaf

och att den inte stod med majoriteten av kylflänsen täkt med något som knappt leder värme öht gör nog mer underverk i dessa fall än blockerade fläktar monterade i material som inte leder värme.

Nej, det är det som är det mest intressanta. Den bärbara datorn har en undersida av plast dock en ovansida i aluminium.
Min bärbara har en 15,6"-skärm, medans laptop-stället utan problem hade plats för en bärbar med 17-skärm, kanske större.
För att få lite bättre förståelse för storleken så fick ett normalstort tangentbord plats under utan problem, det var också storleken som var orsaken till att jag letade efter något annat.