Råkade skriva för lite i frakt på Tradera, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Råkade skriva för lite i frakt på Tradera, vad gör jag nu?

Nu har jag tyvärr råkat skriva för lite i fraktpris på Tradera när jag skulle skicka en vara spårbart, cirka 57 kronor för lite blev det. Att skicka spårbart kostade hela 108 kronor och ändå var det bara ett väldigt lätt paket (film med fodral i kuvert.)

Jag erkänner att det var ett nybörjarfel, jag vägde inte utan höftade och det kostade mycket mer än jag hade räknat med. Har jag rätt att kontakta köparen och uppvisa digitalt kvitto för att få resterande fraktpengar, eller får jag helt enkelt stå mitt kast och göra om och göra rätt?

Tacksam för svar!

F.ö. så kan jag erkänna att jag har knappt sålt någonting alls på Tradera genom årens lopp. Kanske inte är så konstigt att det inte blev riktigt rätt då. 🙄

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att du får stå ditt kast.
Har själv gjort samma en gång, man lär sig så länge man lever

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte föreställa mig att du har någon slags rättighet att få mer än du angav i annonsen, men du kan ju alltid förklara och be snällt -- fast jag håller med ovanstående. Känns långt mer seriöst att bara köra på som ni sagt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ok, men då får det bli så.

Vet nån av er, eller nån annan, var man kan köpa en rejäl köksvåg? Jag har en sån här men är inte riktigt nöjd med den: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksreds...

Den är helt enkelt för liten, jag har ett gammalt Larry-spel från 80-talet hemma i en kartong som är såpass stor att ja, jag vill helt enkelt inte råka räkna fel på frakten fler gånger. Speciellt inte när det handlar om ett sånt spel.

Permalänk
Medlem

Vägde verkligen lite film mer än 1kg? För upp till 1kg kostar väl typ 69 eller något sånt.

Men oavsett, får du nog stå ditt kast och betala mellanskillnaden. Det hade jag gjort. Köparen har ju budat utefter det du skrivit i annonsen och räknar inte med att det helt plötsligt blir 50 spänn dyrare.

Edit: Postnord 1kg spårbart 66:-, 2kg 99:-.
Schenker 1kg 59:-, 3kg 75:- Har du verkligen valt rätt frakt?

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Vägde verkligen lite film mer än 1kg? För upp till 1kg kostar väl typ 69 eller något sånt.

Men oavsett, får du nog stå ditt kast och betala mellanskillnaden. Det hade jag gjort. Köparen har ju budat utefter det du skrivit i annonsen och räknar inte med att det helt plötsligt blir 50 spänn dyrare.

Nej, jag vägde aldrig. Fråga inte varför, jag gjorde inte det helt enkelt. Jag lade den i ett helt vanligt kuvert, gick till postombudet och bad att få skicka spårbart, han i kassan vägde och sa "Det blir 108."

Gjorde ombudet fel?

Permalänk
Medlem

Ok, kostar säkert mer att köpa det direkt hos ombud jmf med att boka själv på hemsidan eller appen.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Nej, jag vägde aldrig. Fråga inte varför, jag gjorde inte det helt enkelt. Jag lade den i ett helt vanligt kuvert, gick till postombudet och bad att få skicka spårbart, han i kassan vägde och sa "Det blir 108."

Gjorde ombudet fel?

Det är väl snarare som så att du gjorde fel genom att inte gå in på PostNords hemsida och välja att Handla Online och sen välja "Skicka direkt". Där hade du nog kommit undan med 63 kronor eller vad det kostar att skicka spårbart upp till 1 kg. Till och med några kronor mindre än så för vikt under 500 g vilket detta borde kvalat in på.

Permalänk
Medlem

Jag tror tradera har lite rabatt när du beställer frakt direkt på sidan, som ovan sa kan det vara det.

Permalänk
Medlem

säljer du via tradera, så har du rabatt hos schenker.
t.ex
135×190×14 mm
och 1KG kostar 59kr via tradera.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Så säljer du via tradera, använder fraktsystemet på deras sida då den ger rabatt och du kan få exakt pris så länge du vet måtten.
för vikten går att höfta lite me då det blir samma pris för t.ex 250g och 1kg

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Det är väl snarare som så att du gjorde fel genom att inte gå in på PostNords hemsida och välja att Handla Online och sen välja "Skicka direkt". Där hade du nog kommit undan med 63 kronor eller vad det kostar att skicka spårbart upp till 1 kg. Till och med några kronor mindre än så för vikt under 500 g vilket detta borde kvalat in på.

Ja, det var en DVD i gammalt snap-case (pappersfodral) kan tilläggas. Då vet jag hur jag ska göra i fortsättningen, istället för att låta ombudet göra det slutgiltiga jobbet!

Skrivet av PeoplesMC:

Jag tror tradera har lite rabatt när du beställer frakt direkt på sidan, som ovan sa kan det vara det.

Nu förstår jag faktiskt inte? Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Så säljer du via tradera, använder fraktsystemet på deras sida då den ger rabatt och du kan få exakt pris så länge du vet måtten.
för vikten går att höfta lite me då det blir samma pris för t.ex 250g och 1kg

Det är ju sjysst av dem att ge rabatt. Med Schenker, är det inte ifall man väljer att skicka genom dem, eller om det är via DHL, där man själv måste skriva ut fraktlappen?

Permalänk
Medlem

Jag råkade en gång göra samma miss o då pratade jag med köparen om det och han var snäll och hade inget emot att betala lite extra. Dock var detta typ 10 år sedan och Tradera var en trevligare plats då.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du fått fel portotyp? 108kr stämmer med Rek brev, det du ville haft är Skicka Lätt eller Skicka Hem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Jag råkade en gång göra samma miss o då pratade jag med köparen om det och han var snäll och hade inget emot att betala lite extra. Dock var detta typ 10 år sedan och Tradera var en trevligare plats då.

Gjorde samma sak själv vid ett tillfälle. Sålde ett komplett och i bra skick exemplar av Pokémon Blue och missade att kontrollera frakten. Det den skulle skickas i för att komma fram säkert var för liten och det nya emballaget gjorde att vikt och kostnad drog iväg.

10-13 år sedan så kollade även jag med köparen som blankt vägrade. Men värt ett försök är det ju alltid värt, köparen kan ju ha förståelse.

Det sagt skulle jag inte ta i Tradera med tång ens idag, speciellt inte som säljare. Tror du vet tråden jag syftar på.

Permalänk
Medlem

Jag som köpare skulle generellt inte betala mer i frakt efter avslutad affär. Fraktpriset vägs ju in i budgivningen.

Jag tror dessutom ytterst få skulle gå med på att betala extra när säljaren valt att köpa fel (dyrare) frakt än han behövde. Varför skall köparen stå för det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv

Du har nog valt fel frakt.
Brev Skicka Lätt hos Postnord är spårbart och kostar 66 kronor för 1 kg och 99 kr för 2 kg om man beställer via Postnords webbplats:
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/b...
Det går inte bara att skicka brev med den här frakttypen utan även små paket. Det enda som krävs är att du håller dig inom storleks- och viktgränserna.

Vad gäller kostnaden så får du ta den på erfarenhetskontot ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Nu förstår jag faktiskt inte? Hur menar du?

När du lägger upp annonsen skriver du ju in frakttyp, och när annonsen avslutat och köparen betalar väljer du skicka/köp frakt från tradera sidan med sålda autioner, då får du ju en redan ifylld fraktblanket som du antingen kan skriva ut eller ta ordernumret till ombudet som kan skriva ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Kan det vara så att du fått fel portotyp? 108kr stämmer med Rek brev, det du ville haft är Skicka Lätt eller Skicka Hem.

Ja, det var skicka lätt jag egentligen skulle ha haft. Jag sa att jag ville skicka spårbart. Förmodligen var det han som uppfattade det som att jag ville skicka rekommenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

När du lägger upp annonsen skriver du ju in frakttyp, och när annonsen avslutat och köparen betalar väljer du skicka/köp frakt från tradera sidan med sålda autioner, då får du ju en redan ifylld fraktblanket som du antingen kan skriva ut eller ta ordernumret till ombudet som kan skriva ut den.

Aha, jag trodde att man måste sätta ett fraktpris innan det att man publicerar annonsen.

Har ingen skrivare tyvärr, kanske får skaffa mig en. Kan man skriva ut med Chromebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Aha, jag trodde att man måste sätta ett fraktpris innan det att man publicerar annonsen.

Har ingen skrivare tyvärr, kanske får skaffa mig en. Kan man skriva ut med Chromebook?

Man behöver inte skrivare själv, du får också ett nummer du ger till ombudet så kan dem skriva ut fraktsedeln.

Permalänk
Inaktiv

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07YX6QKDB/ref=sr_1_1?dchild=1&...
Lagom stor och väger upp till 15 kg. Har dessutom en smart funktion som gör att du kan lägga på ett lite större paket, ta av det och sedan läsa av vikten efteråt.
Bra pris och fri frakt. Den kanske finns billigare någon annanstans, men det får du kolla upp själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Definitivt. Just nu håller jag på att jaga en bättre köksvåg. Du råkar inte känna till någon stor? Jag har redan länkat till en liten Andersson för 99 några inlägg ovanför men den är jag inte nöjd med. Har testat att väga med badrumsvågen men det funkar inte tyvärr. Den är dock i lite mer rätt storlek för ändamålet.

Har den du länkade till och jag skickar många paket utan större bekymmer.

Permalänk
Medlem

De tar ut en serviceavgift om du köper frakt på Serviceställe. (PostNord)

Permalänk
Skrivet av vibby:

Nej, jag vägde aldrig. Fråga inte varför, jag gjorde inte det helt enkelt. Jag lade den i ett helt vanligt kuvert, gick till postombudet och bad att få skicka spårbart, han i kassan vägde och sa "Det blir 108."

Gjorde ombudet fel?

Fel och fel. Postombud har inte möjlighet att sälja de olika Skicka lätt-alternativen som faktiskt enbart kan hittas på Postnords hemsida eller i appen. Så när du kommer och säger att du vill skicka något spårbart till en privatperson så är det oftast Brev med rek-tillägg(vilket gör att försändelsen blir både spårbar OCH försäkrad) alternativt postpaket(spårbart och försäkrat men främst avsett för större och tyngre grejer) som gäller. Bägge är i de flesta fallen betydligt dyrare än Skicka Lätt, men då ingår också som sagt försäkring.
Felet som personalen hos postombudet gjorde var möjligtvis att underlåta sig att fråga ifall försäkring var nödvändig och därefter att informera om och hänvisa till Skicka Lätt på Postnords hemsida.

Därefter kan man nog säga att Postnord är lite knepiga som har det på det här sättet, att utbudet varierar på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Hände mig en gång som köpare, säljaren hörde av sig vänligt och frågade om jag ville skicka de 30;- extra för frakt men hade full förståelse om kag inte gjorde det. Skickade de 30;- extra och fick en litet "bonus" spel, inget som täckte värdet men ändå snyggt skött av säljaren när jag var sjyst. Gör det som känns bäst

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Aha, jag trodde att man måste sätta ett fraktpris innan det att man publicerar annonsen.

Har ingen skrivare tyvärr, kanske får skaffa mig en. Kan man skriva ut med Chromebook?

Man kan numera även få fraktsedeln från Schenker utskriven hos ombud. Det är rätt nytt men jag fick sms om detta när jag bokade frakt i veckan. Man visar en QR-kod eller uppger en sifferkod hos ombudet.

M.a.o. Du behöver inte köpa skrivare då både Postnord och Schenker numera erbjuder utskrift hos ombud.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

När du lägger upp en annons på Tradera så finns det en fraktkalkylator du kan använda på samma sida som du väljer bild och text för annonsen. Kalkylatorn räknar dessutom in eventuell Tradera-rabatt när du matar in ditt pakets mått och vikt. Du kan också lägga till fler fraktalternativ om du vill, till exempel både Postnord och Schenker. Nuförtiden kan du dessutom lägga på extra fraktkostnad om du vill ta betalt för emballage eller dylikt.

För att sedan betala fraktpriset med rabatt så måste du boka frakten från Tradera när varan väl är såld. Och som ovanstående person redan skrev så kan du få din fraktsedel utskriven hos ombudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Man kan numera även få fraktsedeln från Schenker utskriven hos ombud. Det är rätt nytt men jag fick sms om detta när jag bokade frakt i veckan. Man visar en QR-kod eller uppger en sifferkod hos ombudet.

M.a.o. Du behöver inte köpa skrivare då både Postnord och Schenker numera erbjuder utskrift hos ombud.

Ok, erbjuder även DHL det?