Google vill erbjuda Stadias infrastruktur till andra aktörer

Permalänk
Melding Plague

Google vill erbjuda Stadias infrastruktur till andra aktörer

I en annons på Linkedin nämner Google Stadias framtid som white-label-produkt för andra aktörer att bygga strömmade speltjänster med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas majoriteten av mer en hundra spel inte är små indie spel, det är där svagheten ligger just nu!

Mera x plattform play är en annan, användar skaran för multiplayer enbart hos Stadia är i dagsläget för liten.

Men döda det tror jag faktiskt inte de är på länge, mest folk som apar efter andra o måste få häva ur sig

Permalänk
Medlem

Jag hade inte haft något emot att köpa ett spel på Steam som öppnade upp en strömningstjänst på samma sätt som det startade ett spel, även om jag föredrar lokalt renderade spel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Google får nog hålla sig till att bryta krypto, då spel som kräver reaktionsförmåga bör renderas lokalt och spel som inte kräver reaktionsförmåga gör sig oftast bäst med mus & TGB.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag hade inte haft något emot att köpa ett spel på Steam som öppnade upp en strömningstjänst på samma sätt som det startade ett spel, även om jag föredrar lokalt renderade spel.

Som GeForce Now fast smidigare...

Gissningsvis kommer Steam ut med sin egen snart, kanske lagom till Steam Deck? Altenativt då en tätare integrering med just GFN.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Går stadia inte så bra? Om fallet är så får man hitta på nått annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Som GeForce Now fast smidigare...

Gissningsvis kommer Steam ut med sin egen snart, kanske lagom till Steam Deck? Altenativt då en tätare integrering med just GFN.

/hulle.

Jag tänker att slutanvändaren inte behöver tänka på vilken tjänst som är i bakgrunden, på samma sätt som vi inte tänker på på spelets multiplayerservrar är hos AWS eller Azure.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Undrar dock om det är någon som kommer att nappa på det, när inte ens google själv verkar vara säkra på att stadia kommer att fungera, och med en historia av att lägga ner tjänster. Vem skulle vilja ta risken att bygga upp en platform där själva backbone kanske läggs ned. Känns ju rent spontant som att endast oseriösa aktörer skulle vilja ta den risken. (typ g2a stuket)
Nåja, vi får väl se hur det blir med detaljerna sen.

Permalänk
Medlem

Google kommer lägga ner detta om en vecka...som allt annat de gör!

Dock tror jag spel streaming kommer bli stort på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Google får nog hålla sig till att bryta krypto, då spel som kräver reaktionsförmåga bör renderas lokalt och spel som inte kräver reaktionsförmåga gör sig oftast bäst med mus & TGB.

Skrivet av FUtech:

Google kommer lägga ner detta om en vecka...som allt annat de gör!

Dock tror jag spel streaming kommer bli stort på sikt.

Jag har testat Stadia på webbläsaren, gick utmärkt att spela spel med handkontroll.
Testade immortal fenyx rising (eller vad det nu heter), kändes som att spela lokalt, kanske att det pixlade lite i streamen nån gång.
Men enligt dom kunniga ska man spela med en Chromecast ultra.
Däremot bör jag testade Destiny med mus och tangentbord kände man av latency, men det säger sig självt att det är nog svårt att hänga med.
Men som sagt med kontroll gick det bra, känns inte som en tjänst google kommer lägga ner, snarare utveckla.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Går stadia inte så bra? Om fallet är så får man hitta på nått annat.

Det är precis så jag läser det, Google ser inte att att det kommer fungera men har investerat i hårdvara och infrastruktur som annars blir oanvänd, därför bjuder de in andra.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Tekniken är ju det häftiga helt klart, får se vad det blir av detta, för affärsmodellen av Stadia är ju inte så intressant i övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Det är precis så jag läser det, Google ser inte att att det kommer fungera men har investerat i hårdvara och infrastruktur som annars blir oanvänd, därför bjuder de in andra.

Hoppas andra kan göra nått vettigt av det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Intressant att så många är negativa. Är det enbart för att det är coolt att vara negativ? Eller är det liknande som när bakåtsträvare inte tyckte att musikstreaming skulle fungera?

Stadia fungerar väldigt bra och blir bara bättre och bättre. Utmaning som de har är att få nya AAA titlar, men det är väl normalt med en ny plattform. Förhoppningsvis kommer det att lossna och Stadia blir en standardplattform på samma sätt som PC, PS och Xbox. Mer konkurrens är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Intressant att så många är negativa. Är det enbart för att det är coolt att vara negativ? Eller är det liknande som när bakåtsträvare inte tyckte att musikstreaming skulle fungera?

Stadia fungerar väldigt bra och blir bara bättre och bättre. Utmaning som de har är att få nya AAA titlar, men det är väl normalt med en ny plattform. Förhoppningsvis kommer det att lossna och Stadia blir en standardplattform på samma sätt som PC, PS och Xbox. Mer konkurrens är bra.

Hur bra hade Spotify slagit igenom om du trots prenumerationen måste köpa dom albumen du vill lyssna på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Intressant att så många är negativa. Är det enbart för att det är coolt att vara negativ? Eller är det liknande som när bakåtsträvare inte tyckte att musikstreaming skulle fungera?

Stadia fungerar väldigt bra och blir bara bättre och bättre. Utmaning som de har är att få nya AAA titlar, men det är väl normalt med en ny plattform. Förhoppningsvis kommer det att lossna och Stadia blir en standardplattform på samma sätt som PC, PS och Xbox. Mer konkurrens är bra.

Inte negativt inställd, spelströmning som produkt/tjänst är en smart idé då det sänker tröskeln rejält för de som inte har pengar att köpa egen hårdvara. Håller dock med andra om att Google inte har ett bra track record med sina många initiativ som de lagt ned, vissa av dem som varit bra och fungerat väl, har helt enkelt svårt att se Google utveckla en sådan tjänst.

Kan tycka att man borde satsa på exklusiva multiplayer titlar med potential för stor spelarbas, gärna spel som inte lider av input lag.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Intressant att så många är negativa. Är det enbart för att det är coolt att vara negativ? Eller är det liknande som när bakåtsträvare inte tyckte att musikstreaming skulle fungera?

Stadia fungerar väldigt bra och blir bara bättre och bättre. Utmaning som de har är att få nya AAA titlar, men det är väl normalt med en ny plattform. Förhoppningsvis kommer det att lossna och Stadia blir en standardplattform på samma sätt som PC, PS och Xbox. Mer konkurrens är bra.

Du köper ju inte musik som du bara kan strömma från en tjänst, fördelen för musik är ju att du får tillgång till tusentals album utan att köpa...

Sen kan man såklart tillägga Wave, Plus, ... inte världens bästa historik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Google får nog hålla sig till att bryta krypto, då spel som kräver reaktionsförmåga bör renderas lokalt och spel som inte kräver reaktionsförmåga gör sig oftast bäst med mus & TGB.

Tror du missat hur Stadia fungerar. Du kan köra på din dator via webbläsaren (- grafikkort för 9000+) med mus och tgb.
Pratet om latens och liknande kanske är aktuellt för fem populära online-fps men jag tror mest det är folks hjärnspöken och inbillning som märker skillnad. Personligen tycker jag såna spel är skit och borde förbjudas då de är fördummande men, alla andra spel fungerar bättre på Stadia än lokalt.
Cyberpunk är nog det bästa exemplet, inte ett problem sen lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88212:

Tror du missat hur Stadia fungerar. Du kan köra på din dator via webbläsaren (- grafikkort för 9000+) med mus och tgb.
Pratet om latens och liknande kanske är aktuellt för fem populära online-fps men jag tror mest det är folks hjärnspöken och inbillning som märker skillnad. Personligen tycker jag såna spel är skit och borde förbjudas då de är fördummande men, alla andra spel fungerar bättre på Stadia än lokalt.
Cyberpunk är nog det bästa exemplet, inte ett problem sen lansering.

Jag vet precis hur det fungerar och det är kass.
Latens är bara en av många faktorer som jag inte orkar lista alla men här är några:
-Det är Google
-Du äger inte spelet
-Du äger inte maskinen spelet körs på
-Du äger inte rättighet att spela spelet när du vill
-Internet kan gå ner när du minst anar det

Att du tar upp den buggigaste interaktiva filmen som går att hitta som bästa exempel, säger väldigt mycket om dig som spelare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FUtech:

Google kommer lägga ner detta om en vecka...som allt annat de gör!

Dock tror jag spel streaming kommer bli stort på sikt.

Nu har väl visserligen andra företag som exempelvis microsoft en större lista av nedlagda tjänster som kostar pengar.
Med det sagt så är stadia konkurrenter till dagens konsoler och de andra konsolerna kan inte bli nerlagda på samma sätt. Har man köpt dem - samt fysiska spel så är man mycket mer säker med konsoler än med stadia (eller steam ).

Sedan har väl varken gmail, google, maps, google analytics, google docs, google ads eller android lagts ner ännu vad jag vet. Så jag tror faktiskt inte det stämmer riktigt att google lägger ner allt de gör.

Och att de skule lägga ner stadia om en vecka låter inte heller så troligt. Jag är beredd att slå vad om en tusing att det inte kommer ske nästa vecka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Undrar dock om det är någon som kommer att nappa på det, när inte ens google själv verkar vara säkra på att stadia kommer att fungera, och med en historia av att lägga ner tjänster. Vem skulle vilja ta risken att bygga upp en platform där själva backbone kanske läggs ned. Känns ju rent spontant som att endast oseriösa aktörer skulle vilja ta den risken. (typ g2a stuket)
Nåja, vi får väl se hur det blir med detaljerna sen.

Ett företag som går in i ett samarbete med Google skriver rimligtvis ett avtal med Google som löper över en tidsperiod, exempelvis flera år, och att Google då ska tillhandahålla tjänsten under den perioden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Hur bra hade Spotify slagit igenom om du trots prenumerationen måste köpa dom albumen du vill lyssna på?

Fast... Det det konceptet fungerade ju väldans bra för xbox. Och playstation. Och nintendo.
Alltså att man måste köpa varje spel för att få spela. Stadia konkurrerar med de andra konsolerna på liknande premisser.
Steam har väl samma grej och det verkar ju ändå gå ganska bra.

Så det konceptet har bevisligen fungerat flertalet gånger.

Detta har i stadia kombinerats med att man inte behöver köpa hem renderingshårdvaran utan den finns i molnet.

För den som specifikt vill ha tillgång till en prenumerationstjänst för spelbibliotek så passar inte stadia riktigt. Eller nintendo switch för den delen. Steam kan inte erbjuda det heller. Så är det såklart.

Jag tror att den del av missnöjet kring stadia handlar om att Google gjorde ett dåligt marknadsföringsjobb inför releasen. Många förstod inte vad tjänsten var för något så förväntningarna stämde inte riktigt med verkligeheten vid lansering och här någonstans skapades en del missnöje som ligger kvar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Hur bra hade Spotify slagit igenom om du trots prenumerationen måste köpa dom albumen du vill lyssna på?

Fast Stadia i 1080p är ju gratis? Det är bara 4k man måste betala för, 99 kr/mån och 3-4 spel gratis varje månad och typ 70 % rabatt på lika många till.

Jag tycker varken det är konstigt eller speciellt dyrt. I mitt fall är Stadia billigare än att köpa gaming PC (speciellt med priserna på grafikkort nu) och jag kan dessutom sitta var jag vill oavsett om det är datorn, telefonen eller framför TVn och välja mellan tangentbord + mus, kontroll eller touch. Är man inte supermegahardcoregamer är Stadia ett bra alternativ.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... Det det konceptet fungerade ju väldans bra för xbox. Och playstation. Och nintendo.
Alltså att man måste köpa varje spel för att få spela. Stadia konkurrerar med de andra konsolerna på liknande premisser.
Steam har väl samma grej och det verkar ju ändå gå ganska bra.

Så det konceptet har bevisligen fungerat flertalet gånger.

Detta har i stadia kombinerats med att man inte behöver köpa hem renderingshårdvaran utan den finns i molnet.

För den som specifikt vill ha tillgång till en prenumerationstjänst för spelbibliotek så passar inte stadia riktigt. Eller nintendo switch för den delen. Steam kan inte erbjuda det heller. Så är det såklart.

Jag tror att den del av missnöjet kring stadia handlar om att Google gjorde ett dåligt marknadsföringsjobb inför releasen. Många förstod inte vad tjänsten var för något så förväntningarna stämde inte riktigt med verkligeheten vid lansering och här någonstans skapades en del missnöje som ligger kvar.

Skrivet av olafett:

Fast Stadia i 1080p är ju gratis? Det är bara 4k man måste betala för, 99 kr/mån och 3-4 spel gratis varje månad och typ 70 % rabatt på lika många till.

Jag tycker varken det är konstigt eller speciellt dyrt. I mitt fall är Stadia billigare än att köpa gaming PC (speciellt med priserna på grafikkort nu) och jag kan dessutom sitta var jag vill oavsett om det är datorn, telefonen eller framför TVn och välja mellan tangentbord + mus, kontroll eller touch. Är man inte supermegahardcoregamer är Stadia ett bra alternativ.

Exakt, håller helt med er båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Hur bra hade Spotify slagit igenom om du trots prenumerationen måste köpa dom albumen du vill lyssna på?

Det är ju där du har fel, dom spel du har köpt behövs ingen sub för att spela

Permalänk
Medlem

Så hur mycket lagens pratar vi om? 10-15 ms mellan servrarna? Märks knappt ö h t för gemene man.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Så hur mycket lagens pratar vi om? 10-15 ms mellan servrarna? Märks knappt ö h t för gemene man.

Om det vore så väl att det bara var latensen som är relaterat för trafik till servern, det är ju även video som ska kodas och avkodas. Så är väl snarare kanske runt 70ms som tillkommer.

En 60fps titel med en monitor med hyfsat lågt lagg och handkontroll kommer nog en majoritet inte ha några problem med. Men man kan komma upp över 200ms i totalt lagg under sämre förutsättningar, där kommer desto fler märka av det, och mus & tangentbords-spelande åker ut ur fönstret direkt.

Latensen för tekniken i sig skulle jag säga är good enough (för handkontroll iaf), men det sätter krav på andra variabler för att hålla totala latensen under störande nivåer då man ligger betydligt närmre smärtgränsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag vet precis hur det fungerar och det är kass.
Latens är bara en av många faktorer som jag inte orkar lista alla men här är några:
-Det är Google
-Du äger inte spelet
-Du äger inte maskinen spelet körs på
-Du äger inte rättighet att spela spelet när du vill
-Internet kan gå ner när du minst anar det

Att du tar upp den buggigaste interaktiva filmen som går att hitta som bästa exempel, säger väldigt mycket om dig som spelare.

Du behöver nog träna din hjärna med något annat än Fortnite.

-Det är Google - buhu, de lägger ibland ned tjänster men är världens främsta mjukvaruföretag.
-Du äger inte spelet - hm, vill du ha en CD eller?
-Du äger inte maskinen spelet körs på - precis, mindre saker som blir utdaterade eller går sönder.
-Du äger inte rättighet att spela spelet när du vill - vad pratar du om? Du kan tvärtom spela vartsomhelst, närsomhelst utan att släpa med en koloss till dator med tillräckligt kraftigt grafikkort.
-Internet kan gå ner när du minst anar det. - Ja, och strömmen kan gå. Hur bra funkar dina blipp-blopp online FPS utan internet? Hur får du ned dina uppdateringar.

Cyberpunk som du förstås som riktig "gamer" ser ned på fungerade från dag 1 utan någon märkbar bugg på Stadia. Jag vet att det verkar ha varit värdelöst på alla andra plattformar men jag hävdar att det förmodligen är det bästa spelet som släppts de senaste tio åren.

Eftersom du uppenbarligen inte har Stadia så vågar jag påstå att jag som har allt kan ge en mycket bättre jämförelse.
Hemma-PC marknaden är död inom fem år. Ända anledningen den är vid liv nu är att grafikkortstillverkare fortfarande säljer tillräckligt stora volymer till överpriser direkt till konsumenter. I takt med att försäljningen förskjuts till datacenter kommer konsumentmarknaden att dö.

Permalänk
Inaktiv

Den enda jag kan se som borde vara intresserad är nog Valve. Stadia kör Linux(?) Och kan då Valve trycka in SteamOS istället så har de snudd på en färdig lösning som använder kundens egna bibliotek.

Det största problemet att man måste köpa om sina spel hos ett företag som är ökända för att lägga ner saker. De tekniska problemen går att lösa om intresset finns.

Samtidigt kryllar det av aktörer redan, det Googles lösning skulle kunna göra bättre är att kunna erbjuda mindre aktörer lösningen till en förmånlig kostnad.

Finns potential, jag är inte tveksam till strömmade spels framtid så länge utvecklingen håller i sig och svagheterna det medför.

Hade jag kunnat få tillgång till en stor andel spel, nya såväl som retro strömmat utan att behöva samla på mig en massa hårdvara eller krångla med kompatibilitet och emulation hade mycket tid sparats.

Jag är nog försiktigt positiv även för egen del även om jag föredrar lokalproducerade pixlar och hög prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88212:

Du behöver nog träna din hjärna med något annat än Fortnite.

-Det är Google - buhu, de lägger ibland ned tjänster men är världens främsta mjukvaruföretag.
-Du äger inte spelet - hm, vill du ha en CD eller?
-Du äger inte maskinen spelet körs på - precis, mindre saker som blir utdaterade eller går sönder.
-Du äger inte rättighet att spela spelet när du vill - vad pratar du om? Du kan tvärtom spela vartsomhelst, närsomhelst utan att släpa med en koloss till dator med tillräckligt kraftigt grafikkort.
-Internet kan gå ner när du minst anar det. - Ja, och strömmen kan gå. Hur bra funkar dina blipp-blopp online FPS utan internet? Hur får du ned dina uppdateringar.

Cyberpunk som du förstås som riktig "gamer" ser ned på fungerade från dag 1 utan någon märkbar bugg på Stadia. Jag vet att det verkar ha varit värdelöst på alla andra plattformar men jag hävdar att det förmodligen är det bästa spelet som släppts de senaste tio åren.

Eftersom du uppenbarligen inte har Stadia så vågar jag påstå att jag som har allt kan ge en mycket bättre jämförelse.
Hemma-PC marknaden är död inom fem år. Ända anledningen den är vid liv nu är att grafikkortstillverkare fortfarande säljer tillräckligt stora volymer till överpriser direkt till konsumenter. I takt med att försäljningen förskjuts till datacenter kommer konsumentmarknaden att dö.

Väldigt många antaganden där, jag har spelat fortnite i max 5 minuter och spelar väldigt lite FPS-spel.
Google vet jag inte var jag ska börja men att dem är ett monstermegaföretag som missbrukar sin makt konsekvent, stör iaf mig.
Hellre en CD än molnet. Att äga spelet betyder att man kan sälja det vidare utan tredje part.

Om jag inte äger maskinen kan jag ju ösa in mynt i arkadhallen, det blir en väldigt dyr hobby.

Om man måste ha en massa saker för att kunna spela spelet så kan man vare sig spela när man vill eller var man vill. Internet finns inte överallt även om du säkert skulle önska det, än mindre orkar man släpa runt en kontroll och ett konto överallt, lycka till att spela när du simmar i en sjö att släpa runt en monitor är inte lätt det heller.
Du måste sedan förlita dig på att kabeln/Wi-Fi fungerar där du är, sedan att internetoperatören inte pillrar med något, att alla mellanhandsservrar håller sig uppe samt att Google håller sina servrar uppe och att dem inte hittar på en massa extra betalväggar, samt att dem inte slutar tillhandahålla tjänsten.
Strömmen kan såklart gå, men det kan den alltid om man håller på med elektronik, det går inte komma ifrån, men att blint förlita sig på internetuppkoppling överallt fungerar nog bara innanför stockholms tullar, där går ju iofs strömmen oftare istället.

Jag är inte internetknarkare som dig, behöver inte senaste uppdateringarna omgående.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.