Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu har jag visserligen aldrig varit där men finns det verkligen så många kristna kyrkor att hyra i Japan?

Enligt den här artikeln så är kristna brollop vanligare än den traditionella inhemska typen, trots att bara 1 % av befolkningen är kristna. Just eftersom man uppskattar estetiken och inte bryr sig om det religiösa innehållet.

Men jag tror att de bara smyckar en vanlig lokal så att den ser ut som en kristen kyrka. Liknande som man gör här i Sverige när man tar bort de kristna symbolerna i ett kapell när det ska hållas en sekulär begravning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Den man är med i just nu.

Och vilken är det ? =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Enligt den här artikeln så är kristna brollop vanligare än den traditionella inhemska typen, trots att bara 1 % av befolkningen är kristna. Just eftersom man uppskattar estetiken och inte bryr sig om det religiösa innehållet.

Men jag tror att de bara smyckar en vanlig lokal så att den ser ut som en kristen kyrka. Liknande som man gör här i Sverige när man tar bort de kristna symbolerna i ett kapell när det ska hållas en sekulär begravning.

Ja man kan definitivt uppskatta arkitekturen även om man inte är kristen. Skulle vara häftigt att se något nytt som är inspirerat av kyrkor och är pampigare än den pampigaste av kyrkor.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka man ska bjuda in som gäster avgör nog var och en bäst på egen hand.

Men du har ju nu argumenterat i flera inlägg att vi som inte är medlemmar på nåt vis är dåliga som åker snålskjuts när vi är gäster på våra vänners bröllop. Det är ett mycket konstigt argumenterande. Du säger själv att du är emot religion, men att du är med ändå är med för du "drar nytta av det". Med det antar jag att du menar att du ändå är lite kyrklig och vill gifta dig i kyrkan etc? Och att du även därför tycker att alla andra också ska vara med, för annars är det typ orättvist mot dig som betalat?

Jag kommer även i fortsättningen närvara på mina vänners högtider som giftemål etc utan dåligt samvete. Jag kommer inte tacka nej när jag blir bjuden som nåt jäkla asshole bara för att det är i kyrkan. För mig är kyrkan vilken byggnad som helst. Det är deras stora dag, om de vill vara i kyrkan och vill ha mig där så fine, jag kommer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Med det antar jag att du menar att du ändå är lite kyrklig och vill gifta dig i kyrkan etc? Och att du även därför tycker att alla andra också ska vara med, för annars är det typ orättvist mot dig som betalat?

Dina frågor är besvarade redan i tidigare inlägg, bättre att du läser dom än att jag repeterar svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Enligt den här artikeln så är kristna brollop vanligare än den traditionella inhemska typen, trots att bara 1 % av befolkningen är kristna. Just eftersom man uppskattar estetiken och inte bryr sig om det religiösa innehållet.

Men jag tror att de bara smyckar en vanlig lokal så att den ser ut som en kristen kyrka. Liknande som man gör här i Sverige när man tar bort de kristna symbolerna i ett kapell när det ska hållas en sekulär begravning.

Rätt skön inställning faktiskt och väl i linje med vad som tidigare diskuterades om att Svenska Kyrkan vore bättre utan Gud och religionen Artikeln verkade ligga bakom en betalvägg (iaf för mig) men det vore intressant att veta om det är det kristna som lockar eller om det mer är "Hollywood", typ att man sett stora bröllop på TV och liknande och kanske mest är ute efter själva showen, kanske till och med utan att veta om att det är en kristen högtid man kopierat.

Permalänk

Vissa tror på tomten och andra tror på Gud och så får det vara. 😀

Gick endast ur av ekonomiska skäl. Lägger hellre 3500kr/år på annat.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Vissa tror på tomten och andra tror på Gud och så får det vara. 😀

Gick endast ur av ekonomiska skäl. Lägger hellre 3500kr/år på annat.

Hmm....

"Plats Knutby"

Man blir ju onekligen liiiite nyfiken när man ser orten nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vissa tror på tomten och andra tror på Gud och så får det vara. 😀

Gick endast ur av ekonomiska skäl. Lägger hellre 3500kr/år på annat.

Helge... Is that you?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

https://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Kan rekommendera denna hemsidan, fick hem ett brev (med frimärke) och blanketten från församlingen att fylla i och skicka tillbaka. Supersmidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av user789:

Jag bor i Österåker med Sveriges lägsta skatt , så jag har råd att betala skatt till kyrkan. Stackars många andra som har hög skatt som går till olika politiska organisationer, och måste lämna kyrkan.

Grattis? Även om jag har råd så är det inget jag vill stötta ekonomiskt. Ännu lägre skatt är väl bara bra? Du kan köpa fina datorprylar för pengarna

Man kan se det som en förening man kan gå ur om man inte tycker om den. Tycker heller inte om när skattepengar går till politiska organisationer. Tycker överhuvudtaget inte om skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

https://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Kan rekommendera denna hemsidan, fick hem ett brev (med frimärke) och blanketten från församlingen att fylla i och skicka tillbaka. Supersmidigt!

Men hur funkar det där? Ser ut som nån HTML-kodad sida från en privatperson?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Men hur funkar det där? Ser ut som nån HTML-kodad sida från en privatperson?

Ja det är inte en myndighet, utan en tjänst som någon gjort så det ska gå smidigt. Du kan såklart göra det själv gratis. Kolla upp vilken församling du tillhör här:

https://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling

Sen skickar du ett brev dit (fysiskt med underskrift) i stil med "Härmed avslutar jag mitt medlemskap i Svenska Kyrkan" eller nåt sånt. Finns kanske bättre formuleringar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Gick ur kyrkan för fyra år sen eller nåt. Har inte saknat det på något sätt kan tilläggas. Enda gångerna jag besöker kyrkan är när det är begravningar, bröllop eller dop. Brukar inte lyssna så mycket på vad prästen säger då allt är en påhittad historia och är alltid lite fundersam hur människor faktiskt kan tro på detta. Samma sak gäller om det är muslimer, kristna eller vad som helst. Samma dynga men med olika ord och olika historier.

Annars är kyrkor många gånger enormt vackra och häftiga byggnader som jag absolut vill ska bevaras men det är ju ett helt annat kostnadsställe så inga problem här.

Att sen kyrkan även utför brottsliga handlingar när de gömmer människor på flykt och kan komma undan med det tycker jag är så otroligt fel och absolut inget jag vill att mina pengar ska gå till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

För er som undrar om borgerligt bröllop, så blev jag vigd i ett slott(standard i kommunen jag bodde i) av en miljöpartist och det var ju i min åsikt bättre än alla bröllop jag varit på, men inte helt olikt ändå, bara att miljöpartisten inte försökte indoktrinera en i något man inte tror på.
I övrigt så är jag inte döpt så jag kan inte lägga till så mycket till ämnet.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Stefflo:

Att sen kyrkan även utför brottsliga handlingar när de gömmer människor på flykt och kan komma undan med det tycker jag är så otroligt fel och absolut inget jag vill att mina pengar ska gå till.

Har det blivit olagligt att gömma flyktingar utan uppehållstillstånd? Vad jag kan minnas var det lagligt för ca tio år sedan åtminstone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Har det blivit olagligt att gömma flyktingar utan uppehållstillstånd? Vad jag kan minnas var det lagligt för ca tio år sedan åtminstone.

I mina ögon sett så är det olagligt även om det tyvärr inte är det. Hjälper man en mördare att gömma sig så kan man åka dit för medhjälp men att gömma en utvisad flykting är inte brottsligt av någon anledning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Lika egoistiskt som ditt val att inte vara med i Sveriges Muslimska Förbund? Eller Scientologerna?

Om man inte är religiös så är det helt ologiskt att låta välgörenhet passera via ett prästerskap som naturligtvis tar sin andel.

Skrivet av Jonas13:

Vilket trist påhopp. Låter inte som att du är särskilt mogen själv.

Skrivet av Molotov:

Stopp stopp nu, vad är det du menar egentligen?
Läste du mitt inlägg korrekt?

Hej på er!

Det var tanklöst skrivande av mig i lördags så vill helt enkelt pudla för det blev helt fel och ingen bra diskussion. Hade en dålig dag men det skall såklart inte gå ut över andra.
Ber om ursäkt för ogenomtänkta inlägg som inte gav något till diskussionen utan eldade på.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Gick ur kyrkan för fyra år sen eller nåt. Har inte saknat det på något sätt kan tilläggas. Enda gångerna jag besöker kyrkan är när det är begravningar, bröllop eller dop. Brukar inte lyssna så mycket på vad prästen säger då allt är en påhittad historia och är alltid lite fundersam hur människor faktiskt kan tro på detta. Samma sak gäller om det är muslimer, kristna eller vad som helst. Samma dynga men med olika ord och olika historier.

Annars är kyrkor många gånger enormt vackra och häftiga byggnader som jag absolut vill ska bevaras men det är ju ett helt annat kostnadsställe så inga problem här.

Att sen kyrkan även utför brottsliga handlingar när de gömmer människor på flykt och kan komma undan med det tycker jag är så otroligt fel och absolut inget jag vill att mina pengar ska gå till.

Jag höll med dig fram tills sista stycket. Kyrkan har gömt människor på flykt i åtminstone de senaste tusen åren eller så, och det det är inte brottsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

I mina ögon sett så är det olagligt även om det tyvärr inte är det. Hjälper man en mördare att gömma sig så kan man åka dit för medhjälp men att gömma en utvisad flykting är inte brottsligt av någon anledning.

Det är inte olagligt. Men även om det hade varit olagligt så tycker jag att det är moraliskt rätt att göra det. Präster som gömmer flyktingar ska i alla fall ha heder för att de håller låter moral och medmänsklighet stå över myndighetsbeslut.

Skillnaden mellan att gömma en mördare och att gömma en flykting är att mördaren har mördat någon medan flyktingen försöker fly från någon som vill mörda eller på annat sätt skada dem.

Men oavsett om man är för att hjälpa flyktingar eller vill jaga ut dem ut landet så behöver man inte koppla det till ett medlemskap i kyrkan utan det finns organisationer som arbetar mer inriktat på det och som gör mer "nytta" för pengarna än att man ger dem till miljardföretaget Svenska kyrkan.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Stefflo:

I mina ögon sett så är det olagligt även om det tyvärr inte är det. Hjälper man en mördare att gömma sig så kan man åka dit för medhjälp men att gömma en utvisad flykting är inte brottsligt av någon anledning.

Är det rimligt att ta lagen i egna händer och anse att något som är tillåtet är olagligt? Vi har ju lagar att förhålla oss till eftersom allas moraliska kompass är annorlunda och det funkar helt enkelt inte att ha hittepå-lagar.

Sen tror jag inte att Sverige hade klarat flyktingkrisen 2014-15 om det inte vore för kyrkans humanitära arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja det är inte en myndighet, utan en tjänst som någon gjort så det ska gå smidigt. Du kan såklart göra det själv gratis. Kolla upp vilken församling du tillhör här:

https://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling

Sen skickar du ett brev dit (fysiskt med underskrift) i stil med "Härmed avslutar jag mitt medlemskap i Svenska Kyrkan" eller nåt sånt. Finns kanske bättre formuleringar.

Svenska Kyrkan har en blankett man kan fylla i och skicka till den församling man tillhör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag höll med dig fram tills sista stycket. Kyrkan har gömt människor på flykt i åtminstone de senaste tusen åren eller så, och det det är inte brottsligt.

Skrivet av Iskra:

Det är inte olagligt. Men även om det hade varit olagligt så tycker jag att det är moraliskt rätt att göra det. Präster som gömmer flyktingar ska i alla fall ha heder för att de håller låter moral och medmänsklighet stå över myndighetsbeslut.

Skillnaden mellan att gömma en mördare och att gömma en flykting är att mördaren har mördat någon medan flyktingen försöker fly från någon som vill mörda eller på annat sätt skada dem.

Men oavsett om man är för att hjälpa flyktingar eller vill jaga ut dem ut landet så behöver man inte koppla det till ett medlemskap i kyrkan utan det finns organisationer som arbetar mer inriktat på det och som gör mer "nytta" för pengarna än att man ger dem till miljardföretaget Svenska kyrkan.

Skrivet av Nissling:

Är det rimligt att ta lagen i egna händer och anse att något som är tillåtet är olagligt? Vi har ju lagar att förhålla oss till eftersom allas moraliska kompass är annorlunda och det funkar helt enkelt inte att ha hittepå-lagar.

Sen tror jag inte att Sverige hade klarat flyktingkrisen 2014-15 om det inte vore för kyrkans humanitära arbete.

Vi tycks tycka olika inom detta ämne men det är lika bra att vi lämnar det innan varningar och annat börjar delas ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk vill lämna kyrkan, varför gick ni med till att börja med isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Förstår inte varför folk vill lämna kyrkan, varför gick ni med till att börja med isåfall?

Öh, har du missat att många av oss blev medlemmar vid födseln, alternativt när vi blev döpta som bebisar?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Annars är kyrkor många gånger enormt vackra och häftiga byggnader som jag absolut vill ska bevaras men det är ju ett helt annat kostnadsställe så inga problem här.

Att sen kyrkan även utför brottsliga handlingar när de gömmer människor på flykt och kan komma undan med det tycker jag är så otroligt fel och absolut inget jag vill att mina pengar ska gå till.

Just detta är skäl varför jag tycker att det borde vara staten och inte Svenska Kyrkan som äger och förvaltar kyrkor och liknande. Då kan man vara med och stötta det man tror på (bevarandet av kulturarvet) utan att samtidigt bli påtvingad någon religion. Sen kan man väl fundera på hur väl det skulle fungera i praktiken med icke religiösa kyrkor.

Man kan dra paralleller till Folkbildningsrådet , en ideel förrening som i praktiken agerar som något av en myndighet fast utan insyn och som slussar hundratals miljoner varje år till minst sagt tveksamma verksamheter. Men som samtidigt också gör en del bra som det vore synd om det försvann.

https://www.expressen.se/ledare/efter-fusket-pa-jarvafaltet-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Förstår inte varför folk vill lämna kyrkan, varför gick ni med till att börja med isåfall?

Trollar du? Alla är inte födda efter 1996 och som bebis har man inte så mycket att säga till om.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Förstår inte varför folk vill lämna kyrkan, varför gick ni med till att börja med isåfall?

Nu är det bara måndag men ditt inlägg blir nog svårt att slå...

Se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kyrkan#Medlemskap

Medlemskap var, likt vad som redan nämnts, påtvingat. Se även siffrorna i tabellen som visar medlemskap i förhållande till invånare. Och på det att det fanns religionstvång tidigare.

Permalänk
Medlem

Varför ska Gud och kyrkan ha mina pengar? Gud är väl allsmäktig och kan säkert utrota all fattigdom och hemska sjukdomar ifall han hade haft lusten. Frågan är varför han inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Öh, har du missat att många av oss blev medlemmar vid födseln, alternativt när vi blev döpta som bebisar?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Trollar du? Alla är inte födda efter 1996 och som bebis har man inte så mycket att säga till om.

Skrivet av anon5930:

Nu är det bara måndag men ditt inlägg blir nog svårt att slå...

Se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kyrkan#Medlemskap

Medlemskap var, likt vad som redan nämnts, påtvingat. Se även siffrorna i tabellen som visar medlemskap i förhållande till invånare. Och på det att det fanns religionstvång tidigare.

Själv så är jag renblodig, då jag aldrig varit medlem i kyrkan, inte ens som spädbarn Precis som gud menade! Och född innan 96!

Reagerar lite på att "Vårdnadshavare kan även häva medlemskap för minderåriga. För minderåriga över tolv krävs personens godkännande.", för att lämna kyrkan. I princip alla andra fall så kan vårdnadshavare göra allt för barn under 18år. Men inte lämna kyrkan?