Rykte: Nästa generations grafikkort kan dra uppemot 500 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är bara nätaggregatet som räknas i effektivitet tror jag. Resten har de bara satt upp en övre kWh/år gräns för.

Uppriktigt en del mer än nätaggregat

COMMISSION REGULATION (EU) No 617/2013

of 26 June 2013

implementing Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council with regard to ecodesign requirements for computers and computer servers
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013R0617

Ersätts av:

COMMISSION REGULATION (EU) 2019/424

of 15 March 2019

laying down ecodesign requirements for servers and data storage products pursuant to Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council and amending Commission Regulation (EU) No 617/2013
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1553786820621&uri=CELEX%3A32019R0424

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått det här med att kort max får dra si och så mycket. Skiter väl jag i vad mitt grafikkort drar eller?

Inte direkt så att det kostar så jäkla mycket i ström alltså. Några spänn i månaden typ.

Och vid vanligt användande så ligger ju inte kortet på maxbelastning 24/7 heller.

Dock så förutsätter detta att prestanda per watt blir bättre, annars är det ju lite av en flopp á la Bulldozer.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Undrar om det finns någon gammal kärnreaktor till salu ifrån någon skrotad rysk atomubåt man kan köpa billigt.

I övrigt så har det inte gått att använda min 5600x + 3070 när det varit varmt ute, för det blir snabbt väldigt varmt i rummet.

Inga problem, har en stående. Är bara att hämta den!
Är bara ett litet problem, den saknar bränsle. Hmm...

Edit: Vi ses någon gång, nu knackar det på dörren....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Skrivet av sesese:

Pris med alla kostnader är ca2kr/KWh så 5h spelande med max belastning ger 2,5kr/dag eller ca1825kr/år (för bara grafikkortet)

spelar du 4h mån-fre 15h lör-sön så blir det 50h/Vecka/7daga*365dagar/år*2kr/KWh*0,5KWh=ca2600kr/år (för bara grafikkortet)

PC övrigt 200w+ skärm 150W=0,35KW/h +grafikkort 0,5KWh=0,85KWh alt1 8,5kr/dag 3100kr/år ALT 2 4400kr/år

Är du tvungen att köra med AC för att kyla så går det åt ca 3KWh för att kyla 1KWh så då kan du 3dubbla kostnaden för bara kylningen av din PC.

Tycker du det är billigt?

Ganska lustigt att så många av oss skriker att korten kostar för mycket, men har vi samtidigt inga problem med deras elförbrukning.

Permalänk
Medlem

Skönt att man fick ett 3080.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

DEN HÄR GENERATION ÄR 100% bättre..

ps. Drar också 100% mer ström..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

DEN HÄR GENERATION ÄR 100% bättre..

ps. Drar också 100% mer ström..

Kul för alla som kör ITX chassin också, de blir nog riktigt mysigt varmt där i

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Kul för alla som kör ITX chassin också, de blir nog riktigt mysigt varmt där i

ingår i den skaran =(, well well vi får se när det kommer. Men finns ju redan sfx på 800w så ska la gå att få och lira i ett kammarchassi.. men de går väl inte in istället..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Uppriktigt en del mer än nätaggregat

COMMISSION REGULATION (EU) No 617/2013

of 26 June 2013

implementing Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council with regard to ecodesign requirements for computers and computer servers
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013R0617

Ersätts av:

COMMISSION REGULATION (EU) 2019/424

of 15 March 2019

laying down ecodesign requirements for servers and data storage products pursuant to Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council and amending Commission Regulation (EU) No 617/2013
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1553786820621&uri=CELEX%3A32019R0424

Du pratade mest om Kaliforniens regelverk så det var det jag syftade på.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Knotvillage:

Har du direktverkande el annars kanske du klarar dig på 16A. Det kan ju skilja några hundra per månad.

Nej det är vattenburen värme men det värms av elpatron vid behov när luft-luft pumparna inte räcker till. Det borde helt klart gå med 16 om man styr/balanserar optimalt. Får sätta mig och räkna på det någon gång. Inte säker på att jag vill ladda bilen sakta på vintern dock..
En av faserna är ganska mycket last på emellanåt, upp till 25A när jag laddar bilen. Inget konstigt egentligen, den kan dra 16A själv från varje fas.

Edit:
Kollade upp prisskillnad hos mig.
100 kr/mån mindre att gå ner till 20A och ytterligare 50kr/mån ner till 16A

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara intresserad om det är samma GPU till laptop som till stationära utan den förbannade powerlimit som man kör nu med. Skulle vilja uppgradera min gtx1070 laptop men betalar inte för nerskalade modeller.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du pratade mest om Kaliforniens regelverk så det var det jag syftade på.

Ohh...

Hur kan det misstolkas?

Skrivet av Bengt-Arne:

Standarden kommer säkert!

Redan nu så råder säljstopp för vissa färdigbyggda system i USA, som då har för låg effektivitet.

Liknande har varit på tall i ett antal år även i EU.

Edit: Letade på Kalifornien i ett försök att förstå vad du feltolkade, detta är vad jag fan:
This product cannot be shipped to the states of California, Colorado, Hawaii, Oregon, Vermont or Washington due to power consumption regulations adopted by those states," the website says. "Any orders placed that are bound for those states will be canceled.
Källa: https://www.theregister.com/2021/07/26/dell_energy_pcs/

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Slutförvar kan hanteras.

Hanteras med samma stabilitet som tex Fukushima, Chernobyl och Three mile island?

Det är inte så jag ser några vettiga alternativ till kärnkraft, men jag hoppas verkligen den inte tas för givet och att vi fattar vad vi ger oss in på, på låååååååång sikt.
Men skitsamma, lite väl off-topic för den här tråden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skribent

Väldigt många här som verkar tro att RTX 4060 kommer dra 500W (om man ska döma från kommentarerna i alla fall) — Det kortet från nästa generation som med största sannolikhet kommer att sälja mest, om inte en lägre nivå ändå i form av typ ett RTX 4050 blir bästsäljaren.

"lyxhobby" är det inte på tal om, inte när gemene man i klar majoritet spelar i 1080p/720p och GTX 1060 är det mest dominanta kortet på marknaden fortfarande, tätt följt av kort som 1050 Ti och 1650... Bara entusiaster som åter igen får öppna plånböckerna både för inköp av GPU, PSU och el

Den "vanliga gamern" köper inte grafikkort för 4 000(+) kronor, oberoende I- eller U-land. Det är XX50 respektive XX60-modellerna från Nvidia som gäller här (och motsvarande från AMD), även i färdiga system. Och dessa drar inte ens 200W även om vi kollar på RTX 20- respektive 30-serien.

Fixade upplägg och grammatik.
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

För en hålla igång sin hobby?
Ja, då är det riktigt billigt.
Den som ändå hade den tiden att lägga på spelande.

Killen räknade ju t.om låg, är ju mesiga siffror för någon som har gaming som hobby!
Mån-tors 6-10h, fre-sön 16h kör ju en gamer

Skrivet av Kaleid:

Vi exporterar el 10 månader av 12, bland annat till Finland. Och man fortsätter att bygga ut kapaciteten i Sverige.

Klart man bygger ut kapaciteten, Elområde 1 som står för en stor del av exporten kommer inom tio år behöva importera el (ibland) för sitt behov. Utvecklingen i Norrbotten som pågår just nu kommer öka landets elförbrukning med omkring 30%.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Fy fan, det vore inte helt toppen för min nuvarande rigg.
Visst kan jag köpa nytt nätagg men jag har ju vattenkylning för CPUn som utblås upptill (Cooler Master SL600M) och om grafikkortet genererar ytterligare mer värme än min nuvarande... då får jag helt tänka om där eller rättare sagt köpa nytt chassi.

Permalänk
Medlem

Det här kommer få polarisen att smälta mer och ännu mer översvämning vid kusterna och lågländer.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se kylarlösningarna på dessa om ryktena visar sig stämma. Blir det vattenblock för hela slanten lär det ju kosta apskjortans, kanske något biffigt luftkylarmonster (Sayonara till alla tramsiga små minichassin!)? Ägde ett 290X en gång, folk sa att de var varma och drog många watt...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

En liten jämförelse:
2014 bestämde EU att en dammsugare inte får dra mer än 1600W. Detta ledde till omdesign och innovation hos tillverkarna, vilket gav oss tystare dammsugare men som fortfarande presterade bra.

2017 skärpte EU kravet och sänkte maxeffekten till 900W. Nu är dammsugarna både tysta, svala och förhållandevis energisnåla.

Om beslutsfattarna kände till att gamers snart sitter med grafikkort som drar 500W 24/7 så kommer det så klart regleras.
Jag menar Tv-apparater har ju genomgåtts motsvarande revidering åtskilliga ggr, vilket bla ledde till det ökända fusket som Samsung nyttjade i åratal och som kanske ligger till grund för deras idag stora marknadsandel, men det är en annan historia.

Högre energiförbrukning än dagens redan hutlösa förbrukning, nä då är det färdigt. Blir konsol 100% då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

En liten jämförelse:
2014 bestämde EU att en dammsugare inte får dra mer än 1600W. Detta ledde till omdesign och innovation hos tillverkarna, vilket gav oss tystare dammsugare men som fortfarande presterade bra.

2017 skärpte EU kravet och sänkte maxeffekten till 900W. Nu är dammsugarna både tysta, svala och förhållandevis energisnåla.

Om beslutsfattarna kände till att gamers snart sitter med grafikkort som drar 500W 24/7 så kommer det så klart regleras.
Jag menar Tv-apparater har ju genomgåtts motsvarande revidering åtskilliga ggr, vilket bla ledde till det ökända fusket som Samsung nyttjade i åratal och som kanske ligger till grund för deras idag stora marknadsandel, men det är en annan historia.

Högre energiförbrukning än dagens redan hutlösa förbrukning, nä då är det färdigt. Blir konsol 100% då.

Ändå så har vi fortfarande flera hundra dammsugare på marknaden som drar en bra bit över 900W, ja även över 2kW.

Antar att centraldammsugare är undantagna.

PS!
Spelkonsoler är undantagna från EU's krav på årlig förbrukning i kWh/år.

PS!
Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Måste ju vara dummaste kommentarerna jag någonsin sett i en Sweclockerstråd här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ohh...

Hur kan det misstolkas?
Edit: Letade på Kalifornien i ett försök att förstå vad du feltolkade, detta är vad jag fan:
This product cannot be shipped to the states of California, Colorado, Hawaii, Oregon, Vermont or Washington due to power consumption regulations adopted by those states," the website says. "Any orders placed that are bound for those states will be canceled.
Källa: https://www.theregister.com/2021/07/26/dell_energy_pcs/

För färdigbyggda datorer har de ett tak på hur mycket el som får förbrukas per år, ett visst antal kWh/år. För nätaggregat har de ett effektivitetskrav.

Permalänk

En tidsfråga innan vi inför rekommenderade datatider tack vare denna bakvända utveckling. En Facebookbild med vattentryck som visar ställningstagande borde vara på sin rätta plats.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ser frammemot att köra en 1500w PSU för en instegsrigg då!

Vattenfall också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För färdigbyggda datorer har de ett tak på hur mycket el som får förbrukas per år, ett visst antal kWh/år. För nätaggregat har de ett effektivitetskrav.

Får fråga.
Vilket syftar det på?
Kalifornien, Colorado, Hawaii, Oregon, Vermont, Washington eller EU?

Jag har pratat om EU Från början...

EU täcker mer än endast ett tak över hur mycket en PC får förbrukas i kWh/år, eller ett nätaggregats verkningsgrad.
Det är olika kategorier där grafikkort klassas specifikt beroende bandbredd som ex., även olika instickskort, hårddiskar m.m.
Allt sammanställs till en total årlig max förbrukning som är olika för var enhet (PC, laptop...) , samtidigt så görs en löpande revidering av kraven.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX... (Obs! PDF)
Saxat från länk:
diskret grafikkort (dGfx): en diskret intern komponent som innehåller en eller flera grafikprocessorer med ett gränssnitt för lokal minneskontroll och lokalt grafikspecifikt minne, och som delas in i följande kategorier:
a) G1 (rambuffert – bandbredd ≤ 16).
b) G2 (16 < rambuffert – bandbredd ≤ 32).
c) G3 (32 < rambuffert – bandbredd ≤ 64).
d) G4 (64 < rambuffert – bandbredd ≤ 96).
e) G5 (96 < rambuffert – bandbredd ≤ 128).
f) G6 (rambuffert – bandbredd > 128 [med rambuffert – databredd < 192-bitar]).
g) G7 (rambuffert – bandbredd > 128 [med rambuffert – databredd ≥ 192-bitar]).

Med rambuffert – bandbredd (FB_BW) avses den mängd data som behandlas per sekund av samtliga grafikprocessorer
(GPU) på ett diskret grafikkort (dGfx), och den beräknas enligt följande:
Rambuffert – bandbredd = (datahastighet × databredd)/(8 × 1 000)
Där följande gäller:
a) Rambuffert – bandbredd uttrycks i gigabyte/sekund (GB/s).
b) Datahastighet är den effektiva minnesdatafrekvensen mätt i MHz.
c) Databredd är databredden hos minnets rambuffert, ut­tryckt i bitar.
d) Med siffran 8 omvandlas resultatet till byte.
e) Division med 1 000 omvandlar megabyte till gigabyte.

G1 till G7 får sen olika krav på kWh/år, krav som justeras ner med tiden.

Var dator delas in i klasser där max förbrukning för grafikkort varierar.
Exempel.
Från 1'a Juli 2014 gällde för G1 34 kWh/år, från 1'a Januari 2016 så var det 18 kWh/år föe G1.
För en annan klasifiering gäller motsvarande 12 kWh/år och 7 kWh/år.

Hmm... 7 kWh/år innebär med ett 500W grafikkort totalt 14 timmars spelande per år, det är något för en gamer

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Får fråga.
Vilket syftar det på?
Kalifornien, Colorado, Hawaii, Oregon, Vermont, Washington eller EU?

Jag har pratat om EU Från början...

EU täcker mer än endast ett tak över hur mycket en PC får förbrukas i kWh/år, eller ett nätaggregats verkningsgrad.
Det är olika kategorier där grafikkort klassas specifikt beroende bandbredd som ex., även olika instickskort, hårddiskar m.m.
Allt sammanställs till en total årlig max förbrukning som är olika för var enhet (PC, laptop...) , samtidigt så görs en löpande revidering av kraven.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX... (Obs! PDF)
Saxat från länk:
diskret grafikkort (dGfx): en diskret intern komponent som innehåller en eller flera grafikprocessorer med ett gränssnitt för lokal minneskontroll och lokalt grafikspecifikt minne, och som delas in i följande kategorier:
a) G1 (rambuffert – bandbredd ≤ 16).
b) G2 (16 < rambuffert – bandbredd ≤ 32).
c) G3 (32 < rambuffert – bandbredd ≤ 64).
d) G4 (64 < rambuffert – bandbredd ≤ 96).
e) G5 (96 < rambuffert – bandbredd ≤ 128).
f) G6 (rambuffert – bandbredd > 128 [med rambuffert – databredd < 192-bitar]).
g) G7 (rambuffert – bandbredd > 128 [med rambuffert – databredd ≥ 192-bitar]).

Med rambuffert – bandbredd (FB_BW) avses den mängd data som behandlas per sekund av samtliga grafikprocessorer
(GPU) på ett diskret grafikkort (dGfx), och den beräknas enligt följande:
Rambuffert – bandbredd = (datahastighet × databredd)/(8 × 1 000)
Där följande gäller:
a) Rambuffert – bandbredd uttrycks i gigabyte/sekund (GB/s).
b) Datahastighet är den effektiva minnesdatafrekvensen mätt i MHz.
c) Databredd är databredden hos minnets rambuffert, ut­tryckt i bitar.
d) Med siffran 8 omvandlas resultatet till byte.
e) Division med 1 000 omvandlar megabyte till gigabyte.

G1 till G7 får sen olika krav på kWh/år, krav som justeras ner med tiden.

Var dator delas in i klasser där max förbrukning för grafikkort varierar.
Exempel.
Från 1'a Juli 2014 gällde för G1 34 kWh/år, från 1'a Januari 2016 så var det 18 kWh/år föe G1.
För en annan klasifiering gäller motsvarande 12 kWh/år och 7 kWh/år.

Hmm... 7 kWh/år innebär med ett 500W grafikkort totalt 14 timmars spelande per år, det är något för en gamer

Jag pratar självklart fortfarande om Kalifornien eftersom det återigen var det du nämnde i ditt inlägg. Jag repeterade det jag sa innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hanteras med samma stabilitet som tex Fukushima, Chernobyl och Three mile island?

Det är inte så jag ser några vettiga alternativ till kärnkraft, men jag hoppas verkligen den inte tas för givet och att vi fattar vad vi ger oss in på, på låååååååång sikt.
Men skitsamma, lite väl off-topic för den här tråden.

Nej.
Slutförvar av kärnbränsle och när det används i kärnkraftverken är två olika saker.
Men slutförvar är inte heller helt oproblematiskt.

Vi skulle behöva kärnkraftverk som kan ge ett bättre utnyttjande av kärnbränslet.
Det skulle leda till
+ Mindre brytning av nytt kärnbränsle.
+ Få ut mer energi av befintligt kärnbränsle.
+ De som sen ska slutförvaras efter mer effektiv användning blir mindre mängd nytt kärnbränsle per år.
+ Radioaktiviteten hos de kärnbränsle som ska slutförvaras efter mer effektiv användning har lägre stråldoser än idag.

Det blir win-win-win.

Om vi ska fortsätta använda kärnkraft, vilket nog kommer behövas om jordens befolkning ska fortsätta växa.
Så skulle det behöva läggas mer resurser på forskning och utveckling av att bygga så effektiva och säkra kärnkraftverk som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag pratar självklart fortfarande om Kalifornien eftersom det återigen var det du nämnde i ditt inlägg. Jag repeterade det jag sa innan.

Hmm... Tror du får gå tillbaka och se var Kalifornien först nämndes
Det var inte jag som nämnde Kalifornien först, tror det rörts ihop lite

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunke:

Måste ju vara dummaste kommentarerna jag någonsin sett i en Sweclockerstråd här

Du får nog specificera vilka i så fall så vi får en rimlig chans att bemöta ditt påstående! 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ja har man enbart elradiatorer för uppvärmning så är det skitesamma energimässigt (givet att elradiatorerna används precis som du är inne på). Behöver inte ens behöva skruva ner termostaten, de kommer ändå gå igång mer sällan.

Ja, dessa grafikkort skulle ha lanserats under 70-talet istället 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3