Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på öppna hörlurar fast med en Ohm på runt 80?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tack för det svaret, dock har jag sett om ja kollat på beyerdynamic så hittar jag inga öppna lurar som har längre Ohm som mitt ljudkort orkar driva, har läst om det och mitt ljudkort (goxlr mini) orkar inte driva 250ohm fullt ut vad jag kunnat läsa mig till som sagt, vilken modell ska man kolla på som har open back och som har ett Ohmantal som mitt ljudkort orkar driva?

Det finns en DT990 edition på 32 ohm:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1358594
(990 kan nog vara rätt vass i toppen om du är känslig för diskant dock)

*edit*
Sen har du ju tex Philips Fidelio X2 och X3 som är lågohmiga.
X2 har ganska u-formad frekvenskurva men är underhållande (ger lite undertryckt mellanregister dock) De är hyfsat luftiga men ger kanske inte bästa precision för var motståndare är osv.

X3 är lite basfattigare och lite vassare i övre mellanregister/diskant. Nog generellt lite mer korrekta, och upplevs lite lättare än X2. "Resåren" i headbandet kan upplevas för styvt i början om man har stort huvud dock enligt min erfarenhet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som har tips på öppna hörlurar fast med en Ohm på runt 80?

Jag kör på Hifiman Sundara och är sjukt nöjd. 37 ohm på dem. Tycker att de generellt har fått bra reviews också. Har inga dyrare att jämföra med, men tycker att generella bilden verkar vara att de slår över sin prisklass. Finns för 3900:- på Hembiobutiken.se men det går att komma betydligt billigare undan om man beställer direkt från Hifimans egna webbutik, eller Amazon. Standard verkar vara c:a $350.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag kör på Hifiman Sundara och är sjukt nöjd. 37 ohm på dem. Tycker att de generellt har fått bra reviews också. Har inga dyrare att jämföra med, men tycker att generella bilden verkar vara att de slår över sin prisklass. Finns för 3900:- på Hembiobutiken.se men det går att komma betydligt billigare undan om man beställer direkt från Hifimans egna webbutik, eller Amazon. Standard verkar vara c:a $350.

Sundara har en känslighet på 94 dB. Vilket betyder att en hörlursförstärkare bör rekommenderas. Kan inte verifiera detta då jag inte testat Sundara, men man ska inte bara stirra sig blind på antalet ohm/impedans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Sundara har en känslighet på 94 dB. Vilket betyder att en hörlursförstärkare bör rekommenderas. Kan inte verifiera detta då jag inte testat Sundara, men man ska inte bara stirra sig blind på antalet ohm/impedans.

Bra poäng! Personligen så använder jag en liten USB-DAC/förstärkare och har en Schiit-stack på väg, så du har helt rätt där.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Bra poäng! Personligen så använder jag en liten USB-DAC/förstärkare och har en Schiit-stack på väg, så du har helt rätt där.

Vilken stack är det? Själv sitter jag på en Asgard 3 från samma tillverkare som hörlursförstärkare. Ingen flådig sak men det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vilken stack är det? Själv sitter jag på en Asgard 3 från samma tillverkare som hörlursförstärkare. Ingen flådig sak men det låter.

Magni Heresy + Modi. Var först inne på Magnius + Modius eller en Jotunheim med DAC för balanserat, men kom på att jag tror att Single-End räcker för mig, och jag börjar lite lätt med Schiits grejer (köper olyssnat). Kan alltid uppgradera sen om jag vill. Har rätt lätt att bli "carried away" när jag ska handla elektronik, så ibland måste jag ta ett steg tillbaka och fråga mig om jag verkligen behöver mer än vad Magni + Modi kan erbjuda. Svaret just nu är nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Magni Heresy + Modi. Var först inne på Magnius + Modius eller en Jotunheim med DAC för balanserat, men kom på att jag tror att Single-End räcker för mig, och jag börjar lite lätt med Schiits grejer (köper olyssnat). Kan alltid uppgradera sen om jag vill. Har rätt lätt att bli "carried away" när jag ska handla elektronik, så ibland måste jag ta ett steg tillbaka och fråga mig om jag verkligen behöver mer än vad Magni + Modi kan erbjuda. Svaret just nu är nej.

Nån dag ska man väl testa nån finare förstärkare/DAC och uppleva skillnaden själv. Tror man kommer en bra bit på Heresy+Modi. Klivet från moderkort till extern DAC+hörlursförstärkare är ju ganska stort. Lite som gå från 30-60 fps till 144 fps i dataspel. Kör från moderkortet med jämna mellanrum bara för att få perspektiv. Körde tex mina DT990 600 ohm från moderkortet en gång bara för att testa, och det blev givetvis en skitpannkaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sINsen:

Tack för det svaret, dock har jag sett om ja kollat på beyerdynamic så hittar jag inga öppna lurar som har längre Ohm som mitt ljudkort orkar driva, har läst om det och mitt ljudkort (goxlr mini) orkar inte driva 250ohm fullt ut vad jag kunnat läsa mig till som sagt, vilken modell ska man kolla på som har open back och som har ett Ohmantal som mitt ljudkort orkar driva?

Kanske ett par AKG K702, sedan köra en basmodd på dem?

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för sundara också, lät sjukt bra även genom min usb-c dac till telefonen.
Låter givetvis bättre genom min zendac, men finns säkert enklare man kan använda om man vill

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag slår ett slag för sundara också, lät sjukt bra även genom min usb-c dac till telefonen.
Låter givetvis bättre genom min zendac, men finns säkert enklare man kan använda om man vill

Ja jag är verkligen sjukt nöjd med de lurarna. Provlyssning rekommenderas!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Är de inte lite ljusa i ljudet? Här får man definitivt intrycket att det saknas bas och att lurarna har extra diskant:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hi...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Är de inte lite ljusa i ljudet? Här får man definitivt intrycket att det saknas bas och att lurarna har extra diskant:

Med lite EQ låter de fantastiskt. Tycker inte de låter tunt men kan förstå om någon har den uppfattningen.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kör med trubass på min Zendac, men även genom min usb-dongel så lät de fantastiskt mycket bättre än allt annat jag har lyssnat på tidigare.
Basen är inte den kraftigaste i grunden, men den är där, och den låter bra

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Skrivet av psp123:

Med lite EQ låter de fantastiskt. Tycker inte de låter tunt men kan förstå om någon har den uppfattningen.

Skrivet av sweisdapro:

Kör med trubass på min Zendac, men även genom min usb-dongel så lät de fantastiskt mycket bättre än allt annat jag har lyssnat på tidigare.
Basen är inte den kraftigaste i grunden, men den är där, och den låter bra

Håller med ovanstående. Basen finns där och är lagom (inget basmonster alltså), och blir ännu bättre med lite parametrisk EQ. Lyssnar lika gärna med dem EQ:ade som utan (om möjlighet till det saknas). Kör med en Hidizs S9 Dac/amp i mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag älskar HiFiMAN Sundara! Tyvärr är de väldigt obekväm för mig, och gör ont efter 30 min.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Fiio E10K är något att ha? Tänkte köra mina dt770 80 via den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Är du nöjd med dina dt770? Funderat på sånna

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag har kört den kombon eller jag hade en E10, var väldigt nöjd med både lurarna och E10an

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Är du nöjd med dina dt770? Funderat på sånna

Fantastiskt nöjd. Hade betydligt dyrare gaminglurar innan som inte kommer i närheten av dessa. In till någon musikbutik och testa, de kan sin grej i butikerna.

Skrivet av Zmt:

Jag har kört den kombon eller jag hade en E10, var väldigt nöjd med både lurarna och E10an

Då kanske det blir en order. Kikade på dom och det som länkats tidigare i gruppen (https://www.monoprice.eu/products/monolith-by-monoprice-thx-a...) men vet ej om jag behöver det trycket. Jag lirar på ett Series X.

Vad tror du? Skiljer cirka 2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Då kanske det blir en order. Kikade på dom och det som länkats tidigare i gruppen (https://www.monoprice.eu/products/monolith-by-monoprice-thx-a...) men vet ej om jag behöver det trycket. Jag lirar på ett Series X.

Vad tror du? Skiljer cirka 2000kr

Svårt att säga, har ingen erfarenhet av den du länkade där men skulle nog säga att den är overkill för D770 80 ohm men samtidigt ger det dig spelrum inför framtiden. Dock är den du länkade en amp och E10K en dac/amp.

Kommer tyvärr inte ihåg till fullo men har för mig det inte blev enorm skillnad när jag skaffade schiit stacken till mina DT770 jämfört med E10an. Det ska det tilläggas att jag saknar mina DT770, riktigt nice lurar!

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Svårt att säga, har ingen erfarenhet av den du länkade där men skulle nog säga att den är overkill för D770 80 ohm men samtidigt ger det dig spelrum inför framtiden. Dock är den du länkade en amp och E10K en dac/amp.

Kommer tyvärr inte ihåg till fullo men har för mig det inte blev enorm skillnad när jag skaffade schiit stacken till mina DT770 jämfört med E10an. Det ska det tilläggas att jag saknar mina DT770, riktigt nice lurar!

Tack för dina inputs, uppskattas. Blir nog en E10, du har rätt med overkill. Passar bra till mina ändamål. Tack!

Permalänk
Medlem

Förstärkaren i min Schiit-stack har börjat glappa. Den är 6 år gammal och inget som Schiit vill laga, vad borde jag köpa för att ersätta den?

Hörlurarna som jag kör med är HD600, fostex trp50 III, fostex th-610 och Philips Fidelio x2 och SHP9500.

Håller mig gärna under 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Förstärkaren i min Schiit-stack har börjat glappa. Den är 6 år gammal och inget som Schiit vill laga, vad borde jag köpa för att ersätta den?

Hörlurarna som jag kör med är HD600, fostex trp50 III, fostex th-610 och Philips Fidelio x2 och SHP9500.

Köp en ny likadan förstärkare?

Permalänk
Medlem

Kanske passar i denna tråden, även om det är headset jag är ute efter, vart håller man sig lättast uppdaterad om när nya såna släpps?
Ute efter ett par trådlösa och läst att de ofta har nackdelar i 12-1300kr prisklassen, så hade varit nice att få en överblick vad som släpps nu närmsta 2 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Köp en ny likadan förstärkare?

Schiit-Europe har inget i lager och har inte haft på evigheter, funderar på om de håller på att lägga ned verksamheten, annars hade jag givetvis gjort som du föreslog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Schiit-Europe har inget i lager och har inte haft på evigheter, funderar på om de håller på att lägga ned verksamheten, annars hade jag givetvis gjort som du föreslog.

Beställ från USA, blir ju inte så mycket dyrare och du slipper väntan på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Kanske passar i denna tråden, även om det är headset jag är ute efter, vart håller man sig lättast uppdaterad om när nya såna släpps?
Ute efter ett par trådlösa och läst att de ofta har nackdelar i 12-1300kr prisklassen, så hade varit nice att få en överblick vad som släpps nu närmsta 2 månaderna.

Microsoft släppte nyligen ett par för tusenlappen. Kanske något för dig?

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Vad kör du för schiit dac idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Vad kör du för schiit dac idag?

Modi 2, förstärkaren var en Magni 2 Uber.