Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Beställde hem ett par lurar och känner nu att jag även behöver en AMP men har noll koll.

Kör i vardagsrummet på mitt Xbox Series X och en LG CX. Vad jag förstår så supportar Xbox inte amp via USB och de har även tagit bort optical uttaget.

Det jag undrar nu är om det ändå finns någon lösning via USB (vet att MixAmp från Astro har löst det på något sätt men förstått att det bara är deras som funkar efter mjukvaruppdateringar).

Eller ska jag försöka köra Optical via Tvn? Försämras kvaliten av ljudet då? Och vilken AMP ska jag satsa på isåfall?

Headsetet jag beställde tänkte jag köra med en modmic och en 2till1 adapter (ljud och mic till en).

Permalänk
Skrivet av Warus:

L30 topping. Den kostar 450kr mer via audiophonics,

Ah, pga frakten antar jag?

Tror du kommer undan billigare via https://shenzhenaudio.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Ah, pga frakten antar jag?

Tror du kommer undan billigare via https://shenzhenaudio.com/

Moms, frakt, samt att de har ökat priset på produktrn nyligen. Blir nog ungefär samma från shenzhenaudio efter inräknad moms + avgift. 😢

Permalänk

Btw tipsar om att monoprice EU har prissänkt Monolith THX med 30%.
https://www.monoprice.eu/products/monolith-by-monoprice-thx-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Man får 10€ i välkomsrabatt = 275€, vilket är en grym deal! ☺️

Själv letar jag efter en single ended AMP. Står mellan L30 Topping eller JDS Lab Atom, som ska kopplas till min E30 med en AKG K550 & DT880/DT1990.

Permalänk

Har just köpt ett par audio technica ath-a550z, och tänkte köpa till ett ljudkort då det på moderkortet är nog för vekt, vad har ni för tips?

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

Både produkterna är väl tillräckligt för praktiskt taget alla typer av användare. Själv är jag svag för Atom efter att ha ägt en ODAC/O2 från JDS Labs.
Ingen av produkterna gör väl egentligen nånting fel, så andra preferenser får avgöra, t ex pris och design.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Både produkterna är väl tillräckligt för praktiskt taget alla typer av användare. Själv är jag svag för Atom efter att ha ägt en ODAC/O2 från JDS Labs.
Ingen av produkterna gör väl egentligen nånting fel, så andra preferenser får avgöra, t ex pris och design.

Blir ungefär samma resultat av båda. Bara att stacken ser bättre ut, och inte är plastig ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Bra pris!
Om jag inte redan hade haft en SMSL SP200 hade jag nog slagit till på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Bra pris!
Om jag inte redan hade haft en SMSL SP200 hade jag nog slagit till på den.

Aldrig ägt någon förstärkare men undrar om dessa hade kunnat kopplas till min LG CX och få ut spelljud från mitt Xbox Series X? Får förhoppningsvis hem mina DT 770 där jag valde 80 ohm, har svårt att se att min kontroll ska kunna klara av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Hmm, fattar ni vad de menar i beskrivningen när de skriver: "Balanced and single-ended inputs: The amplifier features an XLR balanced input, plus 1/4in and 3.5mm single ended inputs to eliminate the need for adapters."
Såvitt jag kan se på bilderna finns det väl ingen 3.5mm input på baksidan?

Och vet någon om PASS-kontakterna på baksidan är en passthrough av signalen? (verkar rimligt, men står inget om den i featurelistan) Isåfall, påverkas den av volymkontrollen? (troligen inte om jag får gissa )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Sitter här med med en Schiit-stack (Magni 3+ och Modi 3+) och har problem med att högerkanalen dör tidvis. När jag bara hade ampen hade jag inte detta problem så tror det antingen är DACen eller DACens samspel med ampen. Högerkanalen dör som i att den fadear ut under 2-3s och sen kommer den tillbaka under 2-3s. Har haft en del kontakt med Schiits support men får bara samma gamla trötta svar om att "har du testat med en annan USB-kabel".

Någon som har en aning om vad det här kan bero på?

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, fattar ni vad de menar i beskrivningen när de skriver: "Balanced and single-ended inputs: The amplifier features an XLR balanced input, plus 1/4in and 3.5mm single ended inputs to eliminate the need for adapters."
Såvitt jag kan se på bilderna finns det väl ingen 3.5mm input på baksidan?

Och vet någon om PASS-kontakterna på baksidan är en passthrough av signalen? (verkar rimligt, men står inget om den i featurelistan) Isåfall, påverkas den av volymkontrollen? (troligen inte om jag får gissa )

De måste ha skrivit fel och menat outputs. Den har ju XLR/6.3/3.5 vilket gör att du inte behöver hörlursadaptrar.

Skrivet av Son of Qwerty:

Sitter här med med en Schiit-stack (Magni 3+ och Modi 3+) och har problem med att högerkanalen dör tidvis. När jag bara hade ampen hade jag inte detta problem så tror det antingen är DACen eller DACens samspel med ampen. Högerkanalen dör som i att den fadear ut under 2-3s och sen kommer den tillbaka under 2-3s. Har haft en del kontakt med Schiits support men får bara samma gamla trötta svar om att "har du testat med en annan USB-kabel".

Har du testat med en annan USB-kabel då? Har du möjlighet så bör du försöka isolera problemet. D.v.s. testa med annan dator, andra RCA/ström-kablar (tveksamt att det är detta men skadar inte att prova), förstärkaren direkt in i en dator (RCA->3.5 eller liknande) och DAC t.ex. via en stereo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bobiri:

Aldrig ägt någon förstärkare men undrar om dessa hade kunnat kopplas till min LG CX och få ut spelljud från mitt Xbox Series X? Får förhoppningsvis hem mina DT 770 där jag valde 80 ohm, har svårt att se att min kontroll ska kunna klara av det.

Tvn har analog ljudutgång så det går att koppla på en hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

De måste ha skrivit fel och menat outputs. Den har ju XLR/6.3/3.5 vilket gör att du inte behöver hörlursadaptrar.

Så enkelt är det antagligen
Förvirrande!

Skrivet av Son of Qwerty:

Har du provat gå tillbaks till gamla DAC:en (tex moderkortet) för att säkra att det inte är lurarna som börjat glappa eller liknande?
Osannolikt kanske, men du har ingen annan amp du kan koppla till Schiit DAC:en för att säkra att felet inte ligger i ampen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra lurar, främst till spel men lyssnar mycket på musik också, har ett par arctis 7 wireless idag, sjukt gött med trådlöst men dock en del white noise, tar som sagt gärna tips på alla möjliga lurar som jag kan kolla upp
Pris till 3500:-

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som har tips på bra lurar, främst till spel men lyssnar mycket på musik också, har ett par arctis 7 wireless idag, sjukt gött med trådlöst men dock en del white noise, tar som sagt gärna tips på alla möjliga lurar som jag kan kolla upp

För 3500 får du ett par Sennheiser HD 650, det är väldigt bra lurar!

Har själv ett par sedan många år tillbaka.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

För 3500 får du ett par Sennheiser HD 650, det är väldigt bra lurar!

Har själv ett par sedan många år tillbaka.

Ska kika in dessa då!

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Rekommenderar DT880. Väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Rekommenderar DT880. Väldigt mycket för pengarna.

Okej, de där med 250ohm jag sitter med en goxlr idag, o verkar som att de inte orkar driva 250ohm fullt ut :/

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, de där med 250ohm jag sitter med en goxlr idag, o verkar som att de inte orkar driva 250ohm fullt ut :/

Finns i 32, 250 och 600 Ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Finns i 32, 250 och 600 Ohm.

Jaha okej! Får kolla upp de då, antar att du kör i 250ohm? Undrar om de är lika bra i 32ohm

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Införskaffade ett par dt770.
Kika in på www.rtings.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jaha okej! Får kolla upp de då, antar att du kör i 250ohm? Undrar om de är lika bra i 32ohm

Är liten skillnad mellan dem, men störst mellan 600 Ohm och resten. Min bror har DT880 32 Ohm och de låter väldigt bra. ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

HD560s för ca 1500kr är också otroligt prisvärda 👍

https://www.amazon.se/Sennheiser-HD-560S-H%C3%B6rlurar-Svart/...

Permalänk
Medlem

Hur anser ni med closed/open back? Vad ska man titta på och vad är för o nackdelarna med de ena jämt emot de andra? jag kollade lite på dt770pro vilket är closed back.
Jag har ju steelseries arctis 7 idag, de räknas väl som closed också? O de här ju jag ljud igenom iallafall

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur anser ni med closed/open back? Vad ska man titta på och vad är för o nackdelarna med de ena jämt emot de andra? jag kollade lite på dt770pro vilket är closed back.

Förenklat och generaliserat:
Closed back tenderar att ge tyngre bas och upplevt högre ljudintryck... Men de tenderar att vara svårare att ge en jämn och fin frekvenskurva utan resonanser och distortion, så de låter sällan lika korrekt. Slutna lurar ger generellt sett även en mindre ljudbild och sämre positionering. De blir även generellt varmare och känns mer instängda/dämpade.

Öppna lurar läcker istället ljud - åt båda hållen! (du kan störa din omgivning och de kan störa dig)
De kan även vara bastunna då de inte har kåpan att stödja sig mot. (och de kan dista i basen på de lurar som klarar skapa bastryck)

Min preferens: så länge ljudläckaget inte är ett problem brukar öppna lurar kännas och låta bättre, med viss liten reservation för basen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förenklat och generaliserat:
Closed back tenderar att ge tyngre bas och upplevt högre ljudintryck... Men de tenderar att vara svårare att ge en jämn och fin frekvenskurva utan resonanser och distortion, så de låter sällan lika korrekt. Slutna lurar ger generellt sett även en mindre ljudbild och sämre positionering. De blir även generellt varmare och känns mer instängda/dämpade.

Öppna lurar läcker istället ljud - åt båda hållen! (du kan störa din omgivning och de kan störa dig)
De kan även vara bastunna då de inte har kåpan att stödja sig mot. (och de kan dista i basen på de lurar som klarar skapa bastryck)

Min preferens: så länge ljudläckaget inte är ett problem brukar öppna lurar kännas och låta bättre, med viss liten reservation för basen.

Tack för det svaret, dock har jag sett om ja kollat på beyerdynamic så hittar jag inga öppna lurar som har längre Ohm som mitt ljudkort orkar driva, har läst om det och mitt ljudkort (goxlr mini) orkar inte driva 250ohm fullt ut vad jag kunnat läsa mig till som sagt, vilken modell ska man kolla på som har open back och som har ett Ohmantal som mitt ljudkort orkar driva?

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sINsen:

Tack för det svaret, dock har jag sett om ja kollat på beyerdynamic så hittar jag inga öppna lurar som har längre Ohm som mitt ljudkort orkar driva, har läst om det och mitt ljudkort (goxlr mini) orkar inte driva 250ohm fullt ut vad jag kunnat läsa mig till som sagt, vilken modell ska man kolla på som har open back och som har ett Ohmantal som mitt ljudkort orkar driva?

Philips Fidelio X2HR är billiga just nu, hyfsat lättdrivna och riktigt bra ljud. Komplett har inga i lager men har kostat 1290, på Amazon kostar de 1258,74: https://www.amazon.se/-/en/dp/B01N5VHLUG/ref=sr_1_1?dchild=1&...

Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388967

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sINsen:

Öppna lurar låter generellt mycket bättre men läcker ljud, ingen av de riktigt bra lurarna är slutna och det har nog aldrig funnits en sluten lur som slagits i den absoluta ljudkvalitetstoppen. Slutet går att få bra men det går inte att komma högre än bra om man säger så.

Lägre impedans gör luren svårare att driva om man ser det utifrån ljudkvalitet, de brukar däremot kunna spela starkare då de tenderar att behöva lägre spänning för ett givet ljudtryck.
Det finns 2 mycket bra tekniska artiklar som även innehåller mätningar att läsa om impedansens påverkan som inte länkats på ett tag så här är de igen.
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-impedance-expla...
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.h...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.