Windows 365 får pris och specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Då hamnar man istället på 1000+ SEK ex moms per användare, vilket är helt orimligt.

Som sagt, det är 1-2 timmars jobb. Visst, kan du inte effektivisera bort 1-2 timmar per månad med den här lösningen så är det inget för dig.

Men 1-2 timmar är alltså 1-2% effektivisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Som sagt, det är 1-2 timmars jobb. Visst, kan du inte effektivisera bort 1-2 timmar per månad med den här lösningen så är det inget för dig.

Men 1-2 timmar är alltså 1-2% effektivisering.

Tänker du på installation av laptopen?

Lär ju ta längre tid att få en användare att köra Windows 365, våra installationer är i alla fall helautomatiserade, tar 5 minuter att koppla in USB-C och boota upp från nätverket, sen gör man annat i 30-60 minuter och därefter loggar användaren på.

I 99% av fallen så ser vi inte datorn igen förrän det är dags att byta ut den om 3-5 år.

Vi har några tusen klienter, Windows 365 skulle definitivt inte spara tid och skulle tippa på att första året skulle generera jävligt mycket mer jobb för supporten.

Permalänk
Medlem

Utgår ifrån att Microsoft står för backup av allt på "maskinen" och bara därigenom gör kostnaden prisvärd för många små och medelstora företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man behöver alltså en dator för att komma åt datorn
Vilken funktion fyller då denna lösning?

Att komma åt sin arbetsdator från var man än är löser man ju med VPN och då är det en fysisk dator som företaget har bättre kontroll över än en virtuell maskin som kontrolleras av MS.
Det är ju inte heller någon super dator precis så jag kan inte se vilken fördel det skulle vara, men jag har säkert missat något.

VPN har nackdelar. Det kräver en ganska bra uppkoppling om man exempelvis ska arbeta med större eller ett stort antal filer då dessa måste överföras till den dator som man arbetar på. Även program som är beroende av stora databaser såsom affärssystem blir lätt väldigt sega om man kör via VPN. Därtill så har man faktiskt sämre kontroll över filer och data med fysiska datorer, inte bättre. Med virtuella skrivbord så kan man lägga filservrar i samma datacenter varvid inga filer eller data behöver lämna datacentrets väggar. Tappar den anställde bort sin "terminal", eller om den blir stulen så finns det inget av värde på den. Därtill så kan företaget lättare skydda sig mot att anställda tar med sig data de inte ska ha.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man behöver en terminal av något slag. Denna kan vara en vanlig pc, mac, linux, mobiltelefon & surfplatta.
Användning av en dator i molnet finns miljontals anledningar till, vanligast är såklart server. Men det kan endast vara så att man ha ett litet företag med en dyr programvara som typ Autocad som kostar runt 50 000kr/året. Genom att lägga den på en vm som alla kommer åt, så kan folk dela denna dator lokalt.
Alla företag är inte så stora så man har egna vmare exsi miljöer och absolut inte så stora så de har flera isolerade så de även kan släppa in kunder på dem.
-Alla dessa säkerhetshål i Intel, Amd och andra processorer som ständigt rapporteras gör att det inte är helt säkert att låta andra köra vm på samma hypervisor.

Autocad ligger runt 20 000 kr per år men licensieras per användare, så det är inte möjligt att dela programmet på detta sätt utan att man tecknar en licens per användare. Äldre licensformer för Autocad tillåter inte körning på virtuella maskiner enligt användaravtalet. Detta brukar vara regel snarare än undantag när det gäller lite dyrare program.

Skrivet av issue:

Det här är ju sånt som skulle kunna ersätta min jobblaptop.
Redan på tiden med Lumia 950xl så köpte jag den officiella dockan till mobilen och kopplade in skärm,tgb samt mus och använde mobilen som en tunn klient.

Tror många företag faktiskt skulle kunna ersätta datorer och den administration som medföljer genom att ansluta till en vdi med t.ex. mobilen

Att använda mobilen är i regel inte särskilt praktiskt, men man kan köpa ex. en enklare bärbar dator eller tunn klient. Nackdelen med att ansluta med något annat än en Windows dator brukar dock vara att man behöver en Windows-licens för sin VDI instans, medans den omfattas av "terminalens" licens om denna är en Windows dator. Det Microsoft förlorar på gungorna brukar de ta igen på karusellerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Utgår ifrån att Microsoft står för backup av allt på "maskinen" och bara därigenom gör kostnaden prisvärd för många små och medelstora företag.

Nej det gör de inte. Det är begränsningen mot AVD, kör du W365 business har du inget admin gui som mot Ent. I ent kan du egentligen bara provisionera policies, user settings och on-prem connection mot din onprem site.
Därför ent kräver Azure SUB, Azure S2S VPN och en intune subscription.
Microsoft ansvarar ALDRIG för datan i molnet, vare sig det är exchange online eller annan tjänst. Är man mån av backup är det AVD man ska överväga.

Har kört W365 ent och Business sedan i måndags.

För den som vill läsa på om produkten rekommenderar jag https://getnerdio.com/academy-enterprise/microsoft-windows-36...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

3090 + 5900x/i9 + 1 TB NVME + 1000 MBIT i i sådana fall, annars får det vara!

Varför så låga krav?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Varför så låga krav?

Det är väl det minsta jag kan få kräva för en årskostnad på 3600 SEK?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

För prestandan man får så är det svindyrt.

Hade det inkluderat någon fetare version av O365 och Azure AD premiumtjänster så skulle det vara vettigt, verkar inte som det.

Då hamnar man istället på 1000+ SEK ex moms per användare, vilket är helt orimligt.

Miljövänligt är väl bra, men blir som tåg vs bil/flyg, är det hälften så dyrt så är det inte svårt att se varför folk väljer miljöbovarna.

Vi köper in våra standardlaptops med 4 kärnor, 8 trådar och 16GB RAM för ca 10k ex moms, Bas/Standard är ungefär 30-50% av prestandan så inte ens i närheten...

Detta är inget som automagiskt tar bort behov för IT-support heller, kanske till och med blir ännu mer jobb för dem.

Som en som utbildar mig till It tekniker så ser jag inte att detta skulle bli mer jobb om vi tar den dator för en 1000 lapp med 8 virtuella CPU säg att man har en programvara som kräver den prestandan men som kostar 50 000 kronor att då kunna lägga den på en virtuell dator som alla har tillgång till är ganska praktiskt och gör att det blir väldigt ekonomiskt effektivt skulle jag säga. Det handlar ju om datorer som alla på jobbet kan ha tillgång till från sina respektive datorer. Det är också som så att IT kan utnyttja detta för och testa program och testa eventuella fel som dyker genom att köpa en maskin i 24 timmar och när man är klar med den så stänger man ner den så att jag kan absolut se applikationer även för de dyrare maskinerna.

Permalänk
Medlem

300 spänn i månaden och så bara 4 Gb internminne? Då finns ju inget mer internminne för att köra program, ty Windows i sig mumsar ju lätt i sig 4 Gb...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Kan se att detta kan vara mycket användbart om man exempelvis har utvecklare som administrerar sina egna maskiner och där med kan köra många olika operativsystem, MacOS, Linux i någon smak, senare versioner av Windows och då kanske man behöver ha en liten mängd virtuella maskiner men man vill att alla användare ska ha en "standard" PC också. Men det är ju inte super praktiskt att ha 2st laptops, och har man inte behovet av att ge alla användare något virtuellt så är det kanske inte helt effektivt att köra exempelvis Citrix eller annan VDI lösnng.

Ett annat behov kan vara att kunna komma åt företaget och jobba, men att man kanske inte vill ha med sig jobbdatorn när man är ute och reser (oavsett om det är privat eller i tjänsten). M365 har ju redan stark autentisering och man kan ansluta från telefonen eller vad man nu har tillgång till för terminal.

Detta utöver alla som inte vill hålla på och administrera VDI lösningar, aningen för att de är får små eller tycker att deras tekniker ska hålla på med annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Bara jag som tycket att det kändes dyrt? För visso riktat emot företag så kanske inte är så dyrt ändå! 🤷‍♂️

Våra virtuella skrivbord säljer för cirka 9-11k per månad per användare, dock är de för tyngre användare (16 vCPU, 128GB RAM, 2TB NVMe-lagring, RTX A40/A6000, 100 Gbit/s upplänk)

Intresset för dessa är enorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Som en som utbildar mig till It tekniker så ser jag inte att detta skulle bli mer jobb om vi tar den dator för en 1000 lapp med 8 virtuella CPU säg att man har en programvara som kräver den prestandan men som kostar 50 000 kronor att då kunna lägga den på en virtuell dator som alla har tillgång till är ganska praktiskt och gör att det blir väldigt ekonomiskt effektivt skulle jag säga. Det handlar ju om datorer som alla på jobbet kan ha tillgång till från sina respektive datorer. Det är också som så att IT kan utnyttja detta för och testa program och testa eventuella fel som dyker genom att köpa en maskin i 24 timmar och när man är klar med den så stänger man ner den så att jag kan absolut se applikationer även för de dyrare maskinerna.

Jo fast nu snackar jag om större skala, inte enstaka datorer med 50k mjukvara, vilket också skulle bli mer kostnadseffektivt med prestandalaptop går lös på runt 15-20k ex moms, du får då 50-100% bättre prestanda än den du får med 8 kärnor från MS.

Prestandan är helt enkelt skit för det man betalar för, ungefär som när man köper en Mac ( nu pissar jag inte på Macs prestanda eller funktionalitet, bara priset ).

Att köpa in datorer till kontoret för att köra virtuella datorer är ju bara dubbla kostnaden, förstår inte vad du menar med det.

För att felsöka testa appar så ger inte denna lösning något mervärde mot t.ex. gratis virtuella maskiner som man kan köra på valfri PC.

Virtuella maskiner har sin plats, kostar de mer än en dedikerad HW-klient så är det helt poänglöst för att ersätta klienter på större skala vilket MS tror att de kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma går redan att göra idag från just Microsoft genom Azure. Detta är dock färdig paketerat och bara klicka på beställ och allt är klart. Grundproblemet är att kostanden för en tekniker är runt 1000kr/h, så om en tekniker får pilla i 3h för att få ordning allt så motsvarar detta 10månader. Om jag ej missminner mig så kostar vm lika mycket hos Microsoft, så det finns inga penar att tjäna på att köra den varianten hos dem, det enda är att man får mer kontroll.

Många bäckar må.. Det är 300kr per användare.

Är väl inte riktigt till för att ersätta varenda dator där ute, kanske främst som komplement till Vägkrigare som kanske inte får lagra viss info i den lokala burken mm.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tänker du på installation av laptopen?

Nej, jag tänker på att du behöver jobba/fakturera 1-2 timmar för att kunna betala den kostnaden, som någon redan har sagt, det är åtminstone 180 arbetstimmar på en månad.

Skrivet av GuuFi:

Vi har några tusen klienter, Windows 365 skulle definitivt inte spara tid och skulle tippa på att första året skulle generera jävligt mycket mer jobb för supporten.

Hur vet du det, du har ju inte ens provat!? Nu vet inte jag riktigt av Microsoft erbjuder, men...att dra igång/kopiera en virtuell maskin tar 10-60sekunder, så redan här....

Skrivet av GuuFi:

...våra installationer är i alla fall helautomatiserade, tar 5 minuter att koppla in USB-C och boota upp från nätverket, sen gör man annat i 30-60 minuter och därefter loggar användaren på...

Så med ett par tusen klienter, (säg 2000) så är det 8000 minuter som ni skulle spara, det är 133timmar, á säg 1000kr, det är 133.000kr.

Sen är det såklart som alltid så att det är den vars jobb är i farozonen vid automatisering som är mest rädd för automatisering..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma går redan att göra idag från just Microsoft genom Azure. Detta är dock färdig paketerat och bara klicka på beställ och allt är klart. Grundproblemet är att kostanden för en tekniker är runt 1000kr/h, så om en tekniker får pilla i 3h för att få ordning allt så motsvarar detta 10månader. Om jag ej missminner mig så kostar vm lika mycket hos Microsoft, så det finns inga penar att tjäna på att köra den varianten hos dem, det enda är att man får mer kontroll.

Många bäckar må.. Det är 300kr per användare.

Du förstår inte syftet med tjänsten. Tanken är inte att konkurrera mot den tradiotionella PCn. W365 är till för mobila användare (säljare etc), som är ute på fält och behöver kunna komma åt företagets crm system etc direkt via telefon/surfplatta/valfri dator.
Vill man göra tyngre beräkningar och har krav på redundans etc så är AVD/ Azure VM pay-as-you-GO mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej, jag tänker på att du behöver jobba/fakturera 1-2 timmar för att kunna betala den kostnaden, som någon redan har sagt, det är åtminstone 180 arbetstimmar på en månad.

Hur vet du det, du har ju inte ens provat!? Nu vet inte jag riktigt av Microsoft erbjuder, men...att dra igång/kopiera en virtuell maskin tar 10-60sekunder, så redan här....

Så med ett par tusen klienter, (säg 2000) så är det 8000 minuter som ni skulle spara, det är 133timmar, á säg 1000kr, det är 133.000kr.

Sen är det såklart som alltid så att det är den vars jobb är i farozonen vid automatisering som är mest rädd för automatisering..

Jag hänger inte med, jag jämför att deploya en maskin till en användare, tar som sagt 5 minuter av min tid, sen kanske 2 minuter till att leverera den till användaren.

Efter det har jag en mer eller mindre problemfri klient i 3-5 år, fattar inte var du får 180 arbetstimmar som jag måste lägga till.

Inte så att jag sitter och håller mina kollegors hand när de jobbar...

Skrivet av Skippy:

Du förstår inte syftet med tjänsten. Tanken är inte att konkurrera mot den tradiotionella PCn. W365 är till för mobila användare (säljare etc), som är ute på fält och behöver kunna komma åt företagets crm system etc direkt via telefon/surfplatta/valfri dator.
Vill man göra tyngre beräkningar och har krav på redundans etc så är AVD/ Azure VM pay-as-you-GO mycket bättre.

CRM och andra appar kommer man åt via web/vpn och man vill ju visst ersätta traditionella PC med detta koncept.

Har du använt en virtuell/remote Windows-PC på en surfplatta/telefon? Ingen höjdare kan jag säga, Windows 365 löser inte det problemet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av AplAy:

Det är väl det minsta jag kan få kräva för en årskostnad på 3600 SEK?

Ja, de hade ju bara behövt hyra ut den i 20 år för att gå i vinst, helt rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jag hänger inte med, jag jämför att deploya en maskin till en användare, tar som sagt 5 minuter av min tid, sen kanske 2 minuter till att leverera den till användaren.

Efter det har jag en mer eller mindre problemfri klient i 3-5 år, fattar inte var du får 180 arbetstimmar som jag måste lägga till.

Inte så att jag sitter och håller mina kollegors hand när de jobbar...

CRM och andra appar kommer man åt via web/vpn och man vill ju visst ersätta traditionella PC med detta koncept.

Har du använt en virtuell/remote Windows-PC på en surfplatta/telefon? Ingen höjdare kan jag säga, Windows 365 löser inte det problemet.

Vart skriver Microsoft att de ska konkurrera med traditionella PCn? Jag håller med dig att jag har svårt att se en större efterfrågan på produkten. Men för säljare etc som sitter och jobbar med MAC ute på fält kan den bli populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jo fast nu snackar jag om större skala, inte enstaka datorer med 50k mjukvara, vilket också skulle bli mer kostnadseffektivt med prestandalaptop går lös på runt 15-20k ex moms, du får då 50-100% bättre prestanda än den du får med 8 kärnor från MS.

Nu är det förvisso inte den tjänsten som Microsoft erbjuder, men alla större 3D studior (alltså, alla ställen där verklig prestanda behövs) har för länge sedan virtualiserat sina miljöer, helt enkelt eftersom det erbjuder högre prestanda än vad en enskild maskin kan erbjuda.Dom kör i princip på tunna klienter.

Skrivet av GuuFi:

Att köpa in datorer till kontoret för att köra virtuella datorer är ju bara dubbla kostnaden, förstår inte vad du menar med det.

Det är klart det inte är.

Skrivet av GuuFi:

Virtuella maskiner har sin plats, kostar de mer än en dedikerad HW-klient så är det helt poänglöst för att ersätta klienter på större skala vilket MS tror att de kommer göra.

Kostar dom mer är det möjligtivs diskutabelt, men det bygger på ditt felaktiga antagande ovan. Men även om det skulle kosta mer, så är det inte så självklart. Miljö är en annan aspekt, tillgänglighet, osv. osv. Det finns mängder av faktorer som spelar in, det är ju inte så att det som är billigast är det som är bäst.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Du förstår inte syftet med tjänsten. Tanken är inte att konkurrera mot den tradiotionella PCn. W365 är till för mobila användare (säljare etc), som är ute på fält och behöver kunna komma åt företagets crm system etc direkt via telefon/surfplatta/valfri dator.
Vill man göra tyngre beräkningar och har krav på redundans etc så är AVD/ Azure VM pay-as-you-GO mycket bättre.

Jag skrev att exakt samma sak går göra idag i Azure. Men det kostar pengar att konfiguera.
Detta är ett färdigt paket och det kan användas av alla typer av användare, alltifrån otekniska som ej kan sätta upp en själv Till folk som ej har tid En tekniker kostar runt 1000kr/h och allt färdigt sparar mycket pengar.

Jag ser det lite som att alla som lämnar in bilen för däckbyte ej saknar kompetens att göra det själv, de kan dock sakna tid till att göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev att exakt samma sak går göra idag i Azure. Men det kostar pengar att konfiguera.
Detta är ett färdigt paket och det kan användas av alla typer av användare, alltifrån otekniska som ej kan sätta upp en själv Till folk som ej har tid En tekniker kostar runt 1000kr/h och allt färdigt sparar mycket pengar.

Jag ser det lite som att alla som lämnar in bilen för däckbyte ej saknar kompetens att göra det själv, de kan dock sakna tid till att göra detta.

Intune? Vilket man ändå måste ha för att köra W365ent.
Det tar tid att konfigurera upp W365 (förutom business då). Om du vill kan vi labba ihop, jag har både ent och business licenserna och allt konfigurerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jag hänger inte med, jag jämför att deploya en maskin till en användare, tar som sagt 5 minuter av min tid, sen kanske 2 minuter till att leverera den till användaren.

Den kalkylen var väl rätt busenkel. Du deployar en maskin på 5 minuter, jag deployar en virtuell maskin på 10-60 sekunder, så när du har deployat dina 2000 klienter så har det gått en månad, när jag har deployat mina 2000 klienter så har det gått 1 dag (eftersom det går att automatisera den uppgiften på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med fysiska maskiner)

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Intune? Vilket man ändå måste ha för att köra W365ent.
Det tar tid att konfigurera upp W365 (förutom business då). Om du vill kan vi labba ihop, jag har både ent och business licenserna och allt konfigurerat.

Skulle gärna vilja labba med Azure och har tillgång till Azure gratis med 2000kr/mån. Problemet är tid. Olika perioder ska man jobba med olika saker C#, cad, Web, Plc, närverk, servrar osv. Alla klagar på att man ej preserar lika bra som en som endast jobbar just med en sak och inget annat. Nu kommer jag inte jobba med Azure detta året och gör då inget i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man behöver en terminal av något slag. Denna kan vara en vanlig pc, mac, linux, mobiltelefon & surfplatta.
Användning av en dator i molnet finns miljontals anledningar till, vanligast är såklart server. Men det kan endast vara så att man ha ett litet företag med en dyr programvara som typ Autocad som kostar runt 50 000kr/året. Genom att lägga den på en vm som alla kommer åt, så kan folk dela denna dator lokalt.
Alla företag är inte så stora så man har egna vmare exsi miljöer och absolut inte så stora så de har flera isolerade så de även kan släppa in kunder på dem.
-Alla dessa säkerhetshål i Intel, Amd och andra processorer som ständigt rapporteras gör att det inte är helt säkert att låta andra köra vm på samma hypervisor.

Finns box licenserna som var opersonliga för Autocad kvar?
Vi blev tvångsmigrerade till deras subscriptionavtal, vilket innebär personliga licenser.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Finns box licenserna som var opersonliga för Autocad kvar?
Vi blev tvångsmigrerade till deras subscriptionavtal, vilket innebär personliga licenser.

Vad jag vet fungerar gamla licenser. Bara det att man har problem med att hela tiden konvertera ner alla cadfiler man får från andra så man själv kan öppna dem. Jag minns inte exakt när Autocad slutade att sälja nya vanliga licenser.

Men jag minns så väl när en utvecklare hos dem förklarar varför. Jo för att vi är lata och gör ej så mycket ändringar i autocad, alla seriösa företag gjorde t.ex. om export från gamla excelformet .xls till .xsml någon gång år 2007, vi kör kvar med .xls skiten än idag år 2021. (t.ex. dataextraction kommandot) -Där det stora problemet är begräningen 65536 rader.
Detta leder till att folk ej uppgraderar autocad när vi är så dåliga på att uppdatera mjukvaran och vi får ej in pengar. För att lösa detta problem så kunde man uppdatera och göra de nya versionerna lockande att uppgradera till, men vi valde istället en prenumerationstjänst som tvingar folk att betala varje år utan att få några större förbättringar.

-Skämt åsido, han skrev på ett annat sätt och beklagade att folk köpte en version av autocad och hade den i 10år utan att uppdatera. Men jag tolkade det som ovanför.

*edit*
Problemet med programlicenser i sin tur är att de ofta inte är helt otänkbart dyra för en person som jobbar 100% med denna mjukvaran. Vissa jobbar dock med hur många mjukvaror som helst, ska man ha 10st licenser där alla kostar 30 000kr per användare och år så blir det riktigt dyrt. Där varje användare endast använder programmet då och då.

Vanligt är att man har en gammal skruttdator som t.ex. har fullversion av Adobes Acrobat, Photoshop. Sedan kan den som vill använda dessa program enstaka gånger låna denna dator. Nu idag har licenserna blivit personliga och det är säkert inte tillåtet att göra så.
Ta klyva en pdf fil, eller redigera en bild. Vilken tekniker har inte behov av att kunna göra detta med ett effektivt program? Däremot är det väldigt få tekniker som måste ha dessa program på sin egen dator och betala en personlig månadslicens för detta.

Jag vet programvaror där tillverkaren både har manualer och hjälper till att få dem att fungera i molnet så flera användare kan dela på dem. Och det är troligen såna mjukvaror som jag tror dessa windowsburkar kommer köra. Mjukvarorna brukar vara låsta till antal användare som kör dem samtidigt. Så vill man köra 10st användare samtidigt på samma dator så krävs 10st licenser, men de är inte låsta till 10st specifika användare.

*edit2*
Att ha en dator med en programvara som flera arbetare kan få låna är ju likadant som att på jobbet ha en stor fast pelarborrmaskin som flera användare får använda. Detta borde vara förbjudet, på en verkstad så ska en arbetare endast få ha sina personliga verktyg, inget verktyg ska få delas med flera användare. -Så argumenterar vissa mjukvarutillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Vart skriver Microsoft att de ska konkurrera med traditionella PCn? Jag håller med dig att jag har svårt att se en större efterfrågan på produkten. Men för säljare etc som sitter och jobbar med MAC ute på fält kan den bli populär.

+1 på konkurrens med traditionell PC, men det är även ett intressant alternativ för användare som du skriver som vill ha en VDI där företaget är mindre/medelstort (kan vara intressant för större med volymrabatt också, det ser ju ut som ytterligare en tjänst med lågt personal behov kontra att drifta en on-prem VDI-miljö) och sen finns visst intresse bland ipad användare tydligen (inkl. mig själv), fungerar accessen bra därifrån så blir det ett intressant alternativ för de gånger man behöver desktop-applikationer. Ska absolut testa tjänsten i höst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Microsoft ansvarar ALDRIG för datan i molnet, vare sig det är exchange online eller annan tjänst.

Inte ens när den virtuella maskimen havererar? I så fall blir det lätt för mindre aktörer att konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Den kalkylen var väl rätt busenkel. Du deployar en maskin på 5 minuter, jag deployar en virtuell maskin på 10-60 sekunder, så när du har deployat dina 2000 klienter så har det gått en månad, när jag har deployat mina 2000 klienter så har det gått 1 dag (eftersom det går att automatisera den uppgiften på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med fysiska maskiner)

Hur har du tänkt att dina 2000 användare ska ansluta till deras VDIer eller har du dumpat det problemet på användarna själva ?

Vi ska modernisera våran klientplattform och det är samma sak där folk snackar WVD och Windows 365 som det skulle vara lösningen på alla våra problem och att man minsan kan jobba vart man vill. Jag får konstant påpeka hur har dom tänkt hantera den lilla detaljen hur man ska ansluta till VDIerna men det kan ingen svara på

Permalänk
Hedersmedlem

Bottennapp på namnvalet alltså. Ovanligt risigt.

Office 365 har ju precis bytt namn till Microsoft 365.
Ska en annan tjänst från MS nu ha samma namn?

Ugh. Jag kommer röra ihop det här fram tills att de här namnen överges.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Den kalkylen var väl rätt busenkel. Du deployar en maskin på 5 minuter, jag deployar en virtuell maskin på 10-60 sekunder, så när du har deployat dina 2000 klienter så har det gått en månad, när jag har deployat mina 2000 klienter så har det gått 1 dag (eftersom det går att automatisera den uppgiften på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med fysiska maskiner)

Näe, du har inte en virtuell PC redo för vem som helst på 10-60 sekunder på ett företag med 2000 användare, men låt oss leva i en låtsasvärld där det faktiskt är så.

Skulle man ha behov att installera 2000 maskiner på en gång i något idiotiskt tävlingssyfte så vinner virtuella biten, men det är varken rimligt eller något man skulle göra som en person, virtuellt eller inte.

Sen är vi där igen med 2000 maskiner där virtuella kostar mer för mindre prestanda, faktiska pengar som bara tickar på hela tiden.

I verkligheten så kanske det handlar om 10 maskiner per vecka när man fått igång rotationen om ens det, där spelar själva installationstiden absolut ingen roll då man gör det vid sidan om annat = kostar inget.

Det är alltså en lång bit innan denna kan på något sätt ersätta en klient idag och vara lönsamt, enda fördelen är väl om man kickar massa folk och kanske kan avsluta prenumerationen men då har man andra problem och jobbar på fel företag.