AMD lanserar Apple-exklusivt grafikkort för Mac Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha lite bilder på grafikkorten! Medtanke på hur annan apple exlusiv hårdvara sett ut så lär dom vara riktigt läckra!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det är ju väldigt speciellt att säga att man behöver en arbetsdator för 600k. Vet att MKBHD köpte och jobbar med ett sånt monster för en halv miljon kr. Hade han inte varit så stor och dragit in så mycket pengar och spons hade han såklart inte kunnat köpa en sån och fått nöja sig med en PC workstation för nån 100 tkr.
Det finns säkert någon väldigt unik fördel såsom setup med deras mega-skärm (som är väldigt bra price/performance tro det eller ej) men det är ju extremt nischat.
Vad jag själv tycker Apple är prisvärda på idag är laptops och imacs:
Imac om du bara kör enklare Photoshop/Video (skärmen som kommer till är värd typ 10tkr om du skulle hitta något liknande separat till PC)
Macbooks är väldigt hög kvalitet, bildskärm och ljud för pengarna. Sen att den är seamless med din mobil har också ett värde. För personer som inte är särskilt teknikinsatta föreslår jag alltid att köpa Macbook/iPhone för de är väldigt mycket lättare att ha över några års tid mot PC. Apple sköter alla updates, synkar allt du har med foto kontakter mm helt seamless. Det är lätt värt ett litet prispåslag. Dessutom lever en macbook ofta flera år längre än en PC.

Eller så har MKBHD helt enkelt för mycket pengar att spendera (se jellyfish server från Linus)

Angående MacBook/iPhone och kvalitet så bör du titta på Luis rossman och se hur mycket kända designfel som Apple kör med utan att uppdatera, eller täcka av garanti för den delen

Apple kan mjukvara och design (utseende) allt annat är de helt horribla med (m1 kanske är undantaget)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Apple kan mjukvara och design (utseende) allt annat är de helt horribla med (m1 kanske är undantaget)

Personligen skulle jag väl påstå att Apple AX/XX är väldigt kompetenta också

Permalänk
Medlem

Blablabla Apple tar hutlösa priser, samtidigt är folk här villiga och betala 20k för 3080 Ti med anledning till att köra freemium fps spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Personligen skulle jag väl påstå att Apple AX/XX är väldigt kompetenta också

Ja, ioförsig, det kan jag väl acceptera

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och inte f... om jag betalar 600K för nåt jag kan fixa med en PC till kring 60-80K.

Jag köper gärna en motsvarande dator av dig för 60-80K. Det är inte så billigt med 1.5 TB ram t ex.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Apple är för datorer som B&O är för musikälskare.

Dom tillhör ett speciellt segment av människor som gillar design och formfaktor var estetik och använder vänlighet är i högsätet, och det betalar du for.

Jag kommer ihåg min tid på ett reklambolag vart jag arbetade som 3D grafiker, men fick jobba med InDesign / Photoshop ganska mkt. då vi inte hade råd med att bara ha en dedikerat 3D grafiker, så arbetet var varierat.

Alla andra utom jag satt på Apple datorer, senaste utgåvorna och topp specificerade maxade Apple prylar. En kollega av mig arbetade med layout och DTP på tidningen vi producerade, och jag påpekade hur långsam Apple datorn var mh.t. att scrolla genom tidningen, man kunde tydligt se att datorn "uppdaterade" grafiken medan hon scrollade genom den för att arbeta med sidorna.

Omsider fick jag hjälpa till, och då fick jag Photoshop och InDesign på min monster-pc som jag använder till 3D arbete primärt.

InDesign gick 10 tals ggr. snabbare på PC'n, och scrolla genom tidningen gick som smör. Fanns ingen tydlig uppdatering och allt var flytande, jag ville gärna visa min kollega detta - att vi kunde spara tusentals kronor och inte minst få blixtsnabbt arbete vid att byta till bättre och snabbare hårdvara...

...men ack, är man till Apple så är man till Apple och du kan inte övertyga en enda Apple användare att byta, det går bara inte, det är som religion. Hon blånekade att även komma över och titta, aven om det skulle ta henne 10 meter att komma över. "Jamen snälla, diskutera inte - jag vet Apple är bäst inom Reklam och Design, så jag vill inte se din PC JoOngle, gå nu du bara tillbaka till din plats och arbeta, så får jag njuta av min Mac, ok?".

Och så har jag alltid upplevd Apple och deras användare.

Jag är 100 procent opartisk när det gäller brands, jag köper det som är snabbast och mest ekonomisk att använda, har många ggr. besökt Apple stores för att testa Blender på deras mest hardcore modeller, men det är alltid samma soppa - dom kan inte uppnå samma render-tid som vi kan på våras PC'er.

Och inte f... om jag betalar 600K för nåt jag kan fixa med en PC till kring 60-80K.

När var detta – slutet av 1900-talet eller början av 2000-talet? Vad jag tänker är bara att det inte är statiskt med mjukvara och att förhållandet med prestanda i macOS/OS X kontra Windows varierar över tid.

Apple kör nu med eget grafik-API (Metal) och egna processorer och grafikkort är på väg att lanseras över hela brädet i deras datorer.

Exempel på vad som hände med Photoshop när det uppdaterades för Apples M1-chip:

https://www.macrumors.com/2021/03/12/adobe-photoshop-apple-si...

Skrivet av sweisdapro:

Angående MacBook/iPhone och kvalitet så bör du titta på Luis rossman och se hur mycket kända designfel som Apple kör med utan att uppdatera, eller täcka av garanti för den delen

Nä, titta inte enbart på Rossmann för att få en uppfattning om hur Apples hårdvara håller ute i verkligheten, för det stämmer inte. Majoriteten av exemplaren håller länge och det är snarare så att de blir ointressanta på grund av att de inte orkar/kan driva moderna operativsystem, inte för att hårdvaran gått sönder. Med snart två decennier av erfarenhet som IT-tekniker med huvudfokus på Apples grejer så är detta en av få saker jag känner mig säker på här i livet.

Däremot håller jag med Rossmann om att det borde vara enklare att få tag på delar för reparation.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Blablabla Apple tar hutlösa priser, samtidigt är folk här villiga och betala 20k för 3080 Ti med anledning till att köra freemium fps spel.

De har ju inte råd att köpa spel efter de lagt alla pengarna på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Det är som när recensenter ska jämföra Tesla och andra elbilar idag. Slutar med att de gillar många saker med andra bilar, men Tesla vinner alltid i betyg ändå för att helheten, upplevelsen och slutprodukten är bättre. Finns en anledning till att bolagen är så extremt högt värderade.
Precis likadant med Apple mot andra, framförallt när det kommer till laptops och mobiler enligt mig. Man kan stirra sig blind på prestandasiffror hit och dit, men helhetsmässigt vinner Apple i upplevelse och helhet av produkter.

Ska man göra vissa jobb som kräver mycket prestanda för specifika tasks så bör man själv ha kolla på vad som passar sin egen bransch bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Men maxar den Crysis ...

(Sorry jag var tvungen)

Jag tycker 200 FPS i CS är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Jag skulle gärna vilja ha lite bilder på grafikkorten! Medtanke på hur annan apple exlusiv hårdvara sett ut så lär dom vara riktigt läckra!

Finns lite i apples butik, ser ut som tidigare moduler till Mac Pro

Radeon Pro W6900X MPX-modul
https://www.apple.com/se/shop/product/MJ103ZM/A/radeon-pro-w6...

Radeon Pro W6800X MPX-modul
https://www.apple.com/se/shop/product/MJ073ZM/A/radeon-pro-w6...

Radeon Pro W6800X Duo MPX-modul
https://www.apple.com/se/shop/product/MJ093ZM/A/radeon-pro-w6...

Dold text
Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nån som kan förklara varför inte Threadripper finns med som alternativ? Licensavtal med Intel eller vad?

Tror inte Apple känt sig trygga med AMD's produktionskapacitet. Framförallt inte med tanke på att de konkurrerar om produktionskapacitet hos TSMC. Intel med egen produktion är ett tryggare alternativ då.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Fast nu är det ju beräknignskort och inte vanliga grafikkort för hemanvändare. Webhallen säljer t.ex. Nvidia Quadro kort till ett fint pris av 80k kr. Men sen så ska ju såklart Apple ha en bit av kakan också.

Tidigare har det varit samma kort "egentligen", men olika firmware/bios på grafikkorten.
Minns från 1990-talet att man kunde köpa "vanligt" grafikkort (ATi var det väl på den tiden) för halva priset, flasha om firmware, så funkade kortet på dåtidens Macar.. Samma kort från Apple såldes för dubbla priset, men med firmware som enda skillnad.

Var väl PowerPC jag höll på med då. Att flasha om PC-grafikkort på så dessa skulle funka på Apple alltså.
Kan det vara så fortfarande?

Nvidias konsumentkort gick också att flasha om till Quadro. Bara annan firmware. Prisskillnad; många många tusen!
(Bara för annat firmware som kostar tillverkaren "nada").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker 200 FPS i CS är viktigare.

CPUer har kunnat pressa +300 FPS i nästan ett decennie i CS.

Skrivet av KAN1N:

Dessutom lever en macbook ofta flera år längre än en PC.

Är det därför dom lämnar garanti på 1 år?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har länge velat ha en tredje skärm som är kopplad till en Mac Mini. Har funderat på att köpa en M1 och modda in bara moderkortet i mitt eget chassi.
Man skulle kunna göra en snygg PCIe bracket som agerar som IO shield och montera den i nån av slottarna. Och självklart sammankoppla strömknappen med PCn så allt sätts igång med ett tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Tror inte Apple känt sig trygga med AMD's produktionskapacitet. Framförallt inte med tanke på att de konkurrerar om produktionskapacitet hos TSMC. Intel med egen produktion är ett tryggare alternativ då.

Ja det är synd oavsett.
Hare varit riktigt trevliga alternativ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så summan av denna tråd är att folk verkar bli personligt kränkta över det pris Apple sätter på komponenter/arbetsstationer som är ämnat till professionellt bruk.

Visst kan man skämta och tycka att något är underhållande, men att ta åt sig personligen över något man aldrig kommer köpa eller ens behöver köpa är ju rätt jädra sorligt.

Vad tror ni faktiskt en liknande arbetsstation kostar ifrån HPE? Dell? På mitt förra jobb köpte man in CAD/CAM datorer för +400k ifrån HP/HPE. Blev jag upprörd över det, nja inte direkt, inte mina pengar inte min investering.

🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Eller säga att en dator med en i7 3770 och gtx 1060 är värd några tusen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Dom tillhör ett speciellt segment av människor som gillar design och formfaktor var estetik och använder vänlighet är i högsätet, och det betalar du for.

Jag kommer ihåg min tid på ett reklambolag vart jag arbetade som 3D grafiker, men fick jobba med InDesign / Photoshop ganska mkt. då vi inte hade råd med att bara ha en dedikerat 3D grafiker, så arbetet var varierat.

- snip! -

Jag är 100 procent opartisk när det gäller brands, jag köper det som är snabbast och mest ekonomisk att använda.

Jag tror du blandar ihop "grafiska formgivare" med ”Mac-användare" lite för mycket.
Min erfarenhet av människor inom grafisk formgivning liknar din. Men långt ifrån alla Mac-användare är grafiska formgivare eller lever i den branschen.
Om vi nu skall schablonisera om grafiska formgivare och reklambranschen (vilket jag gärna gör… ) så är det väl inte så konstigt att folk som valt att jobba med design också tycker att design är viktigt? Varför skulle de vara särskilt intresserade av att jobba med sämre utformade och konstruerade produkter där de dessutom måste lägga krut på att sätta sig in i en ny plattforms egenheter? Det är vare sig det de jobbar med eller, typiskt, vad de personligen tycker är särskilt intressant.

Det du beskriver som ditt eget förhållningssätt ligger nära min egen hållning om jag skulle köpa en enanvändarberäkningsburk till jobbet. Fast också då är det praktiskt om den inte låter för mycket. Priset spelar viss roll, men det är inte jag som betalar, det skall bara passa inom budgetramarna.

Men som användare vill jag tycka om mina datorer. Och det finns en massa olika parametrar för att jag skall göra det, "snabbast och mest ekonomisk att använda" räcker inte på långa vägar för något som jag använder så mycket, oavsett vilket operativsystem jag kör på maskinen.

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på när två av dessa kan dual kort kan vara till nytta och värt pengarna? Bara att hitta ett svar på samma fråga fast med 2x Dual VegaII är svårt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JoOngle:

Apple är för datorer som B&O är för musikälskare.

Alla andra utom jag satt på Apple datorer, senaste utgåvorna och topp specificerade maxade Apple prylar. En kollega av mig arbetade med layout och DTP på tidningen vi producerade, och jag påpekade hur långsam Apple datorn var mh.t. att scrolla genom tidningen, man kunde tydligt se att datorn "uppdaterade" grafiken medan hon scrollade genom den för att arbeta med sidorna.

Omsider fick jag hjälpa till, och då fick jag Photoshop och InDesign på min monster-pc som jag använder till 3D arbete primärt.

InDesign gick 10 tals ggr. snabbare på PC'n, och scrolla genom tidningen gick som smör. Fanns ingen tydlig uppdatering och allt var flytande, jag ville gärna visa min kollega detta - att vi kunde spara tusentals kronor och inte minst få blixtsnabbt arbete vid att byta till bättre och snabbare hårdvara...

...men ack, är man till Apple så är man till Apple och du kan inte övertyga en enda Apple användare att byta, det går bara inte, det är som religion. Hon blånekade att även komma över och titta, aven om det skulle ta henne 10 meter att komma över. "Jamen snälla, diskutera inte - jag vet Apple är bäst inom Reklam och Design, så jag vill inte se din PC JoOngle, gå nu du bara tillbaka till din plats och arbeta, så får jag njuta av min Mac, ok?".

Och så har jag alltid upplevd Apple och deras användare.

Jag är 100 procent opartisk när det gäller brands, jag köper det som är snabbast och mest ekonomisk att använda, har många ggr. besökt Apple stores för att testa Blender på deras mest hardcore modeller, men det är alltid samma soppa - dom kan inte uppnå samma render-tid som vi kan på våras PC'er.

"600K för nåt jag kan fixa med en PC till kring 60-80K."

Ja du inte riktigt så det funkar den macen för 600k är ju bra mycket bättre än allt PC för 60-80k du kan köpa.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Billigt värre, kör man med Dubbla Duo-kort kostar nu en maxad Mac Pro överkomliga 637 473,00 kr

Och då har du inte ens med en matchande skärm som går på 72000...... eller 82000 men då ingår även en fot till skärmen men varför inte köra dubbla skärmar när man ändå har pengar över? 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Det blir ju också lite konstigt när man jämför företagspriser med konsumentdito.
Dels drar företag av momsen, dels kommer kostnaden att sänka vinsten - och därmed skatten. Och då har vi inte ens börjat prata om marginalproduktivitet, kostnaden för produktionsbortfall om prylen falerar och så vidare. Sensmoralen är att ekvationen för "prisvärdhet" inte ser likadan ut för företag och datorspelare. Oavsett företag som säljer respektive köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Någon som kan svara på när två av dessa kan dual kort kan vara till nytta och värt pengarna? Bara att hitta ett svar på samma fråga fast med 2x Dual VegaII är svårt.

Detta är en riktigt intressant fråga.
Med tanke på hur få Mac Pro som säljs, så är det anmärkningsvärda i den här nyheten att Apple överhuvudtaget erbjuder en sån produkt med tanke på hur liten volymen rimligen måste vara med Apple-mått mätt.
Målgruppen måste vara mycket högt prioriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så summan av denna tråd är att folk verkar bli personligt kränkta över det pris Apple sätter på komponenter/arbetsstationer som är ämnat till professionellt bruk.

Visst kan man skämta och tycka att något är underhållande, men att ta åt sig personligen över något man aldrig kommer köpa eller ens behöver köpa är ju rätt jädra sorligt.

Ja, det blir ju alltid samma kommentarer i alla trådar om Apple (framförallt kring produkter riktade mot företagsmarknaden). Men målgruppen på denna sajt är väl inte primärt pålästa eller intresserad av användningsområdet för dessa prylar. Lite som att att ett sportbilsforum skulle börja posta nyheter om lastbilar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det blir ju alltid samma kommentarer i alla trådar om Apple (framförallt kring produkter riktade mot företagsmarknaden). Men målgruppen på denna sajt är väl inte primärt pålästa eller intresserad av användningsområdet för dessa prylar. Lite som att att ett sportbilsforum skulle börja posta nyheter om lastbilar.

Haha, det var faktiskt en bra jämförelse

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

CPUer har kunnat pressa +300 FPS i nästan ett decennie i CS.

Är det därför dom lämnar garanti på 1 år?

Har köpt både nya och begagnade macbook pros åt familj och släktingar för skola och hem. Kan garanterat säga att en beggad macbook pro är extremt mycket dator för pengarna. En 5 år gammal macbook pro har fortfarande sjukt bra skärm, bra kvalitet, ok batteritid (förutsatt att cyclerna inte är sönderkörda) och bra ljud samt den överlägset bästa trackpaden. De har även 3x3 AC mimo wifi som drar 1 gbit över trådlös. Köper hellre en beggad macbook pro alla dagar i veckan om min budget är under 10tkr.
Laptops brukar ha 1-2 år garanti beroende på märken vilket är sjukt lite vilket som, men här i Sverige är det för övrigt 3 år reklamationsrätt så det hjälper inte oavsett.

Permalänk
Medlem

Tack! Finns det inte nått mer avklätt?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hur går det för dig? Har du fått ihop något paket med motsvarande prestanda än? Som sagt, jag köper gärna detta av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur går det för dig? Har du fått ihop något paket med motsvarande prestanda än? Som sagt, jag köper gärna detta av dig.

Jag tror inte riktig du har förstått det konceptet med att överdriva främjar förståelse, jag gissar att du är Mac ägare?