Windows 365 får pris och specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jo fast nu snackar jag om större skala, inte enstaka datorer med 50k mjukvara, vilket också skulle bli mer kostnadseffektivt med prestandalaptop går lös på runt 15-20k ex moms, du får då 50-100% bättre prestanda än den du får med 8 kärnor från MS.

Prestandan är helt enkelt skit för det man betalar för, ungefär som när man köper en Mac ( nu pissar jag inte på Macs prestanda eller funktionalitet, bara priset ).

Att köpa in datorer till kontoret för att köra virtuella datorer är ju bara dubbla kostnaden, förstår inte vad du menar med det.

För att felsöka testa appar så ger inte denna lösning något mervärde mot t.ex. gratis virtuella maskiner som man kan köra på valfri PC.

Virtuella maskiner har sin plats, kostar de mer än en dedikerad HW-klient så är det helt poänglöst för att ersätta klienter på större skala vilket MS tror att de kommer göra.

Det finns många poänger att ha det här exempelvis i fallet jag beskrev med programmet att alla vem som helst kan logga in och få åtkomst till filerna eller programmet. Om man har ett gammalt bokföringsystem som man ska byta ut lägg det gamla i en sådan här virtuell maskin vem som helst kan enkelt få tillgång från sin respektive dator och ingen fysisk maskin som riskerar att haverera kosta pengar backuplösningar med hårddiskar och annat . Det här ger en stor fördel skulle jag säga i och testa appar för man kan väldigt snabbt köpa en väldigt bra maskin i 24 timmar man får tillgång till den direkt kan göra sina tester och sen stänga ner maskinen för så pass korta tester sen får man givetvis även ännu mer prestanda i Azure för riktigt stora maskiner så att där är frågan givetvis om Azure inte är ett bättre val för riktigt stora maskiner under korta perioder. Det kan ju också vara så att man vill snabbt kunna testa något utanför nuvarande system och då är det här ett praktiskt sätt och lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad jag vet fungerar gamla licenser. Bara det att man har problem med att hela tiden konvertera ner alla cadfiler man får från andra så man själv kan öppna dem. Jag minns inte exakt när Autocad slutade att sälja nya vanliga licenser.

Men jag minns så väl när en utvecklare hos dem förklarar varför. Jo för att vi är lata och gör ej så mycket ändringar i autocad, alla seriösa företag gjorde t.ex. om export från gamla excelformet .xls till .xsml någon gång år 2007, vi kör kvar med .xls skiten än idag år 2021. (t.ex. dataextraction kommandot) -Där det stora problemet är begräningen 65536 rader.
Detta leder till att folk ej uppgraderar autocad när vi är så dåliga på att uppdatera mjukvaran och vi får ej in pengar. För att lösa detta problem så kunde man uppdatera och göra de nya versionerna lockande att uppgradera till, men vi valde istället en prenumerationstjänst som tvingar folk att betala varje år utan att få några större förbättringar.

-Skämt åsido, han skrev på ett annat sätt och beklagade att folk köpte en version av autocad och hade den i 10år utan att uppdatera. Men jag tolkade det som ovanför.

*edit*
Problemet med programlicenser i sin tur är att de ofta inte är helt otänkbart dyra för en person som jobbar 100% med denna mjukvaran. Vissa jobbar dock med hur många mjukvaror som helst, ska man ha 10st licenser där alla kostar 30 000kr per användare och år så blir det riktigt dyrt. Där varje användare endast använder programmet då och då.

Vanligt är att man har en gammal skruttdator som t.ex. har fullversion av Adobes Acrobat, Photoshop. Sedan kan den som vill använda dessa program enstaka gånger låna denna dator. Nu idag har licenserna blivit personliga och det är säkert inte tillåtet att göra så.
Ta klyva en pdf fil, eller redigera en bild. Vilken tekniker har inte behov av att kunna göra detta med ett effektivt program? Däremot är det väldigt få tekniker som måste ha dessa program på sin egen dator och betala en personlig månadslicens för detta.

Jag vet programvaror där tillverkaren både har manualer och hjälper till att få dem att fungera i molnet så flera användare kan dela på dem. Och det är troligen såna mjukvaror som jag tror dessa windowsburkar kommer köra. Mjukvarorna brukar vara låsta till antal användare som kör dem samtidigt. Så vill man köra 10st användare samtidigt på samma dator så krävs 10st licenser, men de är inte låsta till 10st specifika användare.

*edit2*
Att ha en dator med en programvara som flera arbetare kan få låna är ju likadant som att på jobbet ha en stor fast pelarborrmaskin som flera användare får använda. Detta borde vara förbjudet, på en verkstad så ska en arbetare endast få ha sina personliga verktyg, inget verktyg ska få delas med flera användare. -Så argumenterar vissa mjukvarutillverkare.

Tror inte det var jättelänge sedan vi blev av med vår multiseat AutoCad, 2019 eller 2020. Som dessutom var en "köpt" variant med uppgraderingsavtal eller hur det var. Otroligt surt att bli av med den.

I övrigt kan jag ju inte annat än att hålla med.

Att formatskifta nedåt var inget vår organisation vågade prova på, vi biter i det sura och de få som kan motivera en heltidslicens får den.

Vi använder faktiskt flera cad-mjukvator enkom av kostnadssjäl. Där ELarna har sin egen variant som är både billigare och fortfarande erbjuder samtidiga användare.

Att även sällan-användare någolunda enkelt kan korrigera enklare fel, ändringar eller bara rita något enkelt som annars skulle fri-handas höjer ju den sammantagna kvaliten av dokumentation.

Men även den mjukvaran börjar gå mot subscription only ifrån att ha varit köp av version X, vilket känns lite dystert.

Jag förstår ju att utvecklarna behöver betalt för att uppdatera mjukvaran m.m, men det känns som fokus skiftas mot att låsa in kunderna i dyra krångliga avtal istället för att erbjuda det bästa.

Adobe var ju tidig med subscription only och de absolut flesta är ju fast i Microsofts subscription hell med.

Kan inte annat än hoppas att det otyget straffar sig i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Hur har du tänkt att dina 2000 användare ska ansluta till deras VDIer eller har du dumpat det problemet på användarna själva ?

Vi ska modernisera våran klientplattform och det är samma sak där folk snackar WVD och Windows 365 som det skulle vara lösningen på alla våra problem och att man minsan kan jobba vart man vill. Jag får konstant påpeka hur har dom tänkt hantera den lilla detaljen hur man ska ansluta till VDIerna men det kan ingen svara på

Ja den här lilla detaljen verkar folk totalt missa. Det är som att man ansluter direkt från hjärnan. Om det hade varit så hade jag hoppat på direkt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tror inte det var jättelänge sedan vi blev av med vår multiseat AutoCad, 2019 eller 2020. Som dessutom var en "köpt" variant med uppgraderingsavtal eller hur det var. Otroligt surt att bli av med den.

I övrigt kan jag ju inte annat än att hålla med.

Att formatskifta nedåt var inget vår organisation vågade prova på, vi biter i det sura och de få som kan motivera en heltidslicens får den.

Vi använder faktiskt flera cad-mjukvator enkom av kostnadssjäl. Där ELarna har sin egen variant som är både billigare och fortfarande erbjuder samtidiga användare.

Att även sällan-användare någolunda enkelt kan korrigera enklare fel, ändringar eller bara rita något enkelt som annars skulle fri-handas höjer ju den sammantagna kvaliten av dokumentation.

Men även den mjukvaran börjar gå mot subscription only ifrån att ha varit köp av version X, vilket känns lite dystert.

Jag förstår ju att utvecklarna behöver betalt för att uppdatera mjukvaran m.m, men det känns som fokus skiftas mot att låsa in kunderna i dyra krångliga avtal istället för att erbjuda det bästa.

Adobe var ju tidig med subscription only och de absolut flesta är ju fast i Microsofts subscription hell med.

Kan inte annat än hoppas att det otyget straffar sig i längden.

Multiuser med lokal licensserver försvann nog för drygt ett år sedan. Hade man subscription på detta så erbjöds man två personliga licenser för samma pris som alternativ. Köpta licenser brukade man kunna byta in mot rabatt på subscription, eller så kunde man behålla den köpta licensen men supportavtalen för att få uppgradera gjordes stegvis dyrare. Det var dock flera år sedan möjligheten att köpa programmen försvann.

Autodesk har dock inga begränsningar på hur många gånger man får flytta den personliga licensen mellan användare, så har man ex. en licens och fyra användare så kan man flytta licensen via deras admin-portal till den användare som behöver den, det måste dock göras manuellt. Likaså är synkronisering av användare mot AzureAD enbart tillgänligt för storkunder med typ 50 licenser eller fler vilket gör att användarna själva måste hålla koll på sina inloggningsuppgifter för att kunna starta programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Vi ska modernisera våran klientplattform och det är samma sak där folk snackar WVD och Windows 365 som det skulle vara lösningen på alla våra problem och att man minsan kan jobba vart man vill. Jag får konstant påpeka hur har dom tänkt hantera den lilla detaljen hur man ska ansluta till VDIerna men det kan ingen svara på

Så varken du eller dom kan svara på den frågan? Kompetens på högsta nivå märker jag.

Som sagt, att du inte vill svara på den frågan förstår jag. Det är ju ingenting nytt eller unikt att processer förenklas, och att dom som sitter på den gamla kompetensen säger "Det här kommer aldrig fungera...".

Alltså, jag säger inte att virtualiserade lösningar är svaret på alla problem. Jag jobbar själv på ett ställe där vi har en idiotisk lösning där vi får allt som är dåligt med ett virtualiserat skrivbord, och ingenting av det som är (kunde vara) bra, och jag tror att dom betalar avsevärt mer än vad Microsoft tar för Windows 365.

Så som svar på din fråga, nästan alla användare har redan en anslutningsmöjlighet. Man har en egen dator, iPad eller vad det nu kan vara.

Vi har kunder som skickar datorer för lika mycket som datorerna kostar att köpa. Så av säkerhetsskäl och andra praktiska anledningar så när man anställer någon eller drar igång ett projekt, så skickas det datorer till alla som ska anställas/ingå i projektet, datorer som sen när dom slutar eller projektet är klart, så ska dom skickas tillbaka.

I princip alla dom har såklart redan en dator, och för dom som ev. inte har det, så blir det billigare att bara låta dom köpa en billig generisk dator.

Sen har vi också kunder som gör jobb som ligger närmare det som du gör, och dom kommer såklart aldrig föreslå Windows 365 för sina kunder eftersom risken då finns att kunden inser att dom ganska enkelt kan hoppa över ett led, "ditt" led.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta är ändå lite intressant i teorin, även om jag har svårt att se den fullskaliga fungerande lösningen med affärssystem, hr och andra kritiska faktorer som kanske inte ligger i molnet och/eller nås lätt via en moln klient. Känns ju lite dumt att koppla upp mot en VDI, som i sin tur skall koppla upp med en VPN mot en arbetsplats för att nå specifika produkter och tjänster.

Vet inte om det redan nämnts, men hur löser man utskrifter ?

Det står även att VDI'erna "stödjer" skrivbordsversionerna utav Office -programvarorna, så med andra ord om du kör 365 på dem också blir det ytterligare en kostnad per månad, per användare.

Och folk undrar hur gamepass kan vara så billigt och ändå innehålla/erbjuda så mycket ?
- Se texten ovan som en del i det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så varken du eller dom kan svara på den frågan? Kompetens på högsta nivå märker jag.

Som sagt, att du inte vill svara på den frågan förstår jag. Det är ju ingenting nytt eller unikt att processer förenklas, och att dom som sitter på den gamla kompetensen säger "Det här kommer aldrig fungera...".

Alltså, jag säger inte att virtualiserade lösningar är svaret på alla problem. Jag jobbar själv på ett ställe där vi har en idiotisk lösning där vi får allt som är dåligt med ett virtualiserat skrivbord, och ingenting av det som är (kunde vara) bra, och jag tror att dom betalar avsevärt mer än vad Microsoft tar för Windows 365.

Så som svar på din fråga, nästan alla användare har redan en anslutningsmöjlighet. Man har en egen dator, iPad eller vad det nu kan vara.

Vi har kunder som skickar datorer för lika mycket som datorerna kostar att köpa. Så av säkerhetsskäl och andra praktiska anledningar så när man anställer någon eller drar igång ett projekt, så skickas det datorer till alla som ska anställas/ingå i projektet, datorer som sen när dom slutar eller projektet är klart, så ska dom skickas tillbaka.

I princip alla dom har såklart redan en dator, och för dom som ev. inte har det, så blir det billigare att bara låta dom köpa en billig generisk dator.

Sen har vi också kunder som gör jobb som ligger närmare det som du gör, och dom kommer såklart aldrig föreslå Windows 365 för sina kunder eftersom risken då finns att kunden inser att dom ganska enkelt kan hoppa över ett led, "ditt" led.

Så man är inkompetent bara för att man kan räkna enkel matematik? Du menar på fullaste allvar att lösningen är att de anställda måste ta med sig en privat enhet för annars kan de inte jobba? Du lever inte i verkligheten om du tror att det skulle vara ett alternativ.

Du har givetvis rätt i att de som förlorar pengar på att byta arbetssätt kommer vara de sista som vill ändra på det. Men jag som IT-ansvarig på ett i sammanhanget mindre bolag har ingen som helst personlig preferens i vilket lösning som skulle användas. Det är dock väldigt enkelt att se W365 kommer addera en kostnad och inte skala bort någon så det finns inget sätt att räkna hem det på.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så varken du eller dom kan svara på den frågan? Kompetens på högsta nivå märker jag.

Som sagt, att du inte vill svara på den frågan förstår jag. Det är ju ingenting nytt eller unikt att processer förenklas, och att dom som sitter på den gamla kompetensen säger "Det här kommer aldrig fungera...".

Alltså, jag säger inte att virtualiserade lösningar är svaret på alla problem. Jag jobbar själv på ett ställe där vi har en idiotisk lösning där vi får allt som är dåligt med ett virtualiserat skrivbord, och ingenting av det som är (kunde vara) bra, och jag tror att dom betalar avsevärt mer än vad Microsoft tar för Windows 365.

Så som svar på din fråga, nästan alla användare har redan en anslutningsmöjlighet. Man har en egen dator, iPad eller vad det nu kan vara.

Vi har kunder som skickar datorer för lika mycket som datorerna kostar att köpa. Så av säkerhetsskäl och andra praktiska anledningar så när man anställer någon eller drar igång ett projekt, så skickas det datorer till alla som ska anställas/ingå i projektet, datorer som sen när dom slutar eller projektet är klart, så ska dom skickas tillbaka.

I princip alla dom har såklart redan en dator, och för dom som ev. inte har det, så blir det billigare att bara låta dom köpa en billig generisk dator.

Sen har vi också kunder som gör jobb som ligger närmare det som du gör, och dom kommer såklart aldrig föreslå Windows 365 för sina kunder eftersom risken då finns att kunden inser att dom ganska enkelt kan hoppa över ett led, "ditt" led.

Nu gillar jag egentligen konceptet att ha en virtuell lånedator för konsulter och andra sällanarbetare som redan har en vettig arbetsdator. Istället för, som tidigare, förse de med (ytterligare) en lånelaptop som samlar damm 11 av 12 kalendermånader. Det var helt sjukt ineffektivt.

Men att anställda ska använda sin privata dator/ipad/telefon/skrivmaskin i tjänsten eller någon billig sunk-burk är jag mer skeptisk till.

Du behöver ju då en CM-lösning som hanterar både sunk-datorn och moln datorn. Förklara vinsten där

Dock tycker jag spontant prislappen känns lite hög, i alla fall jämfört med vad en TS-cal kostar. Men det kanske finns andra fördelar som är jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Gillar tanken, men skulle nog gärna vilja ha den i Azure och betala per timma vid behov istället.
Någon som vet hur flerskärmstödet blir?

Permalänk
Medlem

För detta pris hoppas jag det är dedikerade kärnor. Annars finns det ju andra VPS-lösningar som kostar från en femtilapp i månaden med samma eller bättre specs. Dom jag har testat är Linode och Bannhof. Linode's största fördel är ju att dom har datacenters över hela världen och på vissa ställen får man ju en rejäl hastighet och brukbar ping beroende på vart man är. Fast det är nog mest myntat åt privatpersoner. Många journalister använder det som host till wordpress och liknande.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Xeonist:

Så varken du eller dom kan svara på den frågan? Kompetens på högsta nivå märker jag.

Som sagt, att du inte vill svara på den frågan förstår jag. Det är ju ingenting nytt eller unikt att processer förenklas, och att dom som sitter på den gamla kompetensen säger "Det här kommer aldrig fungera...".

Alltså, jag säger inte att virtualiserade lösningar är svaret på alla problem. Jag jobbar själv på ett ställe där vi har en idiotisk lösning där vi får allt som är dåligt med ett virtualiserat skrivbord, och ingenting av det som är (kunde vara) bra, och jag tror att dom betalar avsevärt mer än vad Microsoft tar för Windows 365.

Så som svar på din fråga, nästan alla användare har redan en anslutningsmöjlighet. Man har en egen dator, iPad eller vad det nu kan vara.

Vi har kunder som skickar datorer för lika mycket som datorerna kostar att köpa. Så av säkerhetsskäl och andra praktiska anledningar så när man anställer någon eller drar igång ett projekt, så skickas det datorer till alla som ska anställas/ingå i projektet, datorer som sen när dom slutar eller projektet är klart, så ska dom skickas tillbaka.

I princip alla dom har såklart redan en dator, och för dom som ev. inte har det, så blir det billigare att bara låta dom köpa en billig generisk dator.

Sen har vi också kunder som gör jobb som ligger närmare det som du gör, och dom kommer såklart aldrig föreslå Windows 365 för sina kunder eftersom risken då finns att kunden inser att dom ganska enkelt kan hoppa över ett led, "ditt" led.

Självklart har jag påpekat vad som behövs för att använda WVD eller W356 så du behöver inte kalla mig inkompetent.

Vi behöver iallafall erbjuda en arbetsplats på kontor med någon device att jobba på samt möjligheten att jobba remote. Vi kan alltså inte hoppa över det du antar är "mitt led" där av min fråga.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av henkiii:

Nu gillar jag egentligen konceptet att ha en virtuell lånedator för konsulter och andra sällanarbetare som redan har en vettig arbetsdator. Istället för, som tidigare, förse de med (ytterligare) en lånelaptop som samlar damm 11 av 12 kalendermånader. Det var helt sjukt ineffektivt.

Men att anställda ska använda sin privata dator/ipad/telefon/skrivmaskin i tjänsten eller någon billig sunk-burk är jag mer skeptisk till.

Du behöver ju då en CM-lösning som hanterar både sunk-datorn och moln datorn. Förklara vinsten där

Dock tycker jag spontant prislappen känns lite hög, i alla fall jämfört med vad en TS-cal kostar. Men det kanske finns andra fördelar som är jag inte förstår?

En TS-CAL ger bara dig rättigheten ur licenssyfte att ansluta här får du ju även med kostnaden för CPU/Minne/Storage om det är det du tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så man är inkompetent bara för att man kan räkna enkel matematik? Du menar på fullaste allvar att lösningen är att de anställda måste ta med sig en privat enhet för annars kan de inte jobba? Du lever inte i verkligheten om du tror att det skulle vara ett alternativ.

Om du inte kan räkna enkel matematik sa jag väl.

Jag sa inte att alla skulle ha en privat enhet.

Men tillbaka till den enkla matematiken då, och jag ska slänga in en disclaimer för att stora företag i princip aldrig köper sina datorer cash, utan man hyr/leasar enheterna. Men kalkylen blir densamma.

Säg att du har 2000 "anställda", som ska ha tillgång till varsitt "skrivbord" för att man har egen mail och egen data.

Ska du då göra som ni säger, köpa 2000 enheter a 10.000, då är det 20Miljoner, och sen ska ni lägga era 5 minuter (en tidsåtgång som jag tvivlar starkt på) dår är det yttterligare 150k.

Säg då att du kör en virtuell lösning, och slipper köpa in hälften av dom enheterna eftersom:

1) Du har aldrig 100% samtidiga användare.
2) Människor har egna enheter som dom kan använda.

Då är det ju inte bara så att du sparar (nästan) 10.1Miljoner kronor i inköpskostnader.

Du har 10Miljoner som du kan använda till annat i verksamheten, en verksamhet som förhoppningsvis går med vinst.
Säg att du har en avkastning/vinst på 20%, ja då kan du räkna hem nästan hela den "merkostnad" W365 innebär, och du har sparat 10Miljoner.

Det här är ju en aspekt som ofta glöms när man är kritisk mot t.ex.. Adobes prenumerationsmodell, att vem som helst som behöver det har råd med 500kr/månad, där du tidigare hade en investeringskostnad på kanske 30-40k, minst, för samma mjukvaror.

Skrivet av LeonHart:

Det är dock väldigt enkelt att se W365 kommer addera en kostnad och inte skala bort någon så det finns inget sätt att räkna hem det på.

Nej du har rätt, alla företag över hela världen som använder molnlösningar har såklart fel, och du vet bättre.

Vart drar du gränsen? Alla ska ha en egen webserver? Alla ska ha en egen telefonväxel?

Alla som kör AWS och liknande lösningar är korkade, som borde köpa in och köra egen hårdvara.

Skrivet av raGGGe:

Självklart har jag påpekat vad som behövs för att använda WVD eller W356 så du behöver inte kalla mig inkompetent.

Vi behöver iallafall erbjuda en arbetsplats på kontor med någon device att jobba på samt möjligheten att jobba remote. Vi kan alltså inte hoppa över det du antar är "mitt led" där av min fråga.

Jag har ju ingen aning om exakt hur din arbetsplats ser ut, det är bara det att jag har hört det där hela mitt liv.

Det ni säger inte går är ju en egen ekonomi idag, co-working, Adobe Cloud, Office 365, allt det där har det ju funnits dedikerad personal på varje större företag för att göra. Det gör det inte längre. Det är bara ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Multiuser med lokal licensserver försvann nog för drygt ett år sedan. Hade man subscription på detta så erbjöds man två personliga licenser för samma pris som alternativ. Köpta licenser brukade man kunna byta in mot rabatt på subscription, eller så kunde man behålla den köpta licensen men supportavtalen för att få uppgradera gjordes stegvis dyrare. Det var dock flera år sedan möjligheten att köpa programmen försvann.

Autodesk har dock inga begränsningar på hur många gånger man får flytta den personliga licensen mellan användare, så har man ex. en licens och fyra användare så kan man flytta licensen via deras admin-portal till den användare som behöver den, det måste dock göras manuellt. Likaså är synkronisering av användare mot AzureAD enbart tillgänligt för storkunder med typ 50 licenser eller fler vilket gör att användarna själva måste hålla koll på sina inloggningsuppgifter för att kunna starta programmen.

Jag minns inte exakt vad vi slantade för multiuser licensen, men känslan är att det trots 80% rabatt på nuvarande årsavgiften är en dålig deal för oss över tid.

För oss som inte har heltids ritare är flexibiliteten mer värd än nuläget.

Visst "går" det går att byta person bakom licenserna. Men vår ÅF säger att man inte bör byta allt för ofta, med något diffust hot om att Autodesk kanske drar in licensen då. Sen är det ju ganska ordentligt ineffektivt att manuellt vara tvungen att schemalägga användandet av licenserna.
Nej, det blir istället att man tröttnar på produkten och letar efter andra alternativ istället. Minsta motståndets lag.

Min frustration kanske återspeglas i min post, men när en redan dyr produkt blir dyrare och sämre så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om du inte kan räkna enkel matematik sa jag väl.

Jag sa inte att alla skulle ha en privat enhet.

Men tillbaka till den enkla matematiken då, och jag ska slänga in en disclaimer för att stora företag i princip aldrig köper sina datorer cash, utan man hyr/leasar enheterna. Men kalkylen blir densamma.

Säg att du har 2000 "anställda", som ska ha tillgång till varsitt "skrivbord" för att man har egen mail och egen data.

Ska du då göra som ni säger, köpa 2000 enheter a 10.000, då är det 20Miljoner, och sen ska ni lägga era 5 minuter (en tidsåtgång som jag tvivlar starkt på) dår är det yttterligare 150k.

Säg då att du kör en virtuell lösning, och slipper köpa in hälften av dom enheterna eftersom:

1) Du har aldrig 100% samtidiga användare.
2) Människor har egna enheter som dom kan använda.

Då är det ju inte bara så att du sparar (nästan) 10.1Miljoner kronor i inköpskostnader.

Du har 10Miljoner som du kan använda till annat i verksamheten, en verksamhet som förhoppningsvis går med vinst.
Säg att du har en avkastning/vinst på 20%, ja då kan du räkna hem nästan hela den "merkostnad" W365 innebär, och du har sparat 10Miljoner.

Det här är ju en aspekt som ofta glöms när man är kritisk mot t.ex.. Adobes prenumerationsmodell, att vem som helst som behöver det har råd med 500kr/månad, där du tidigare hade en investeringskostnad på kanske 30-40k, minst, för samma mjukvaror.

Nej du har rätt, alla företag över hela världen som använder molnlösningar har såklart fel, och du vet bättre.

Vart drar du gränsen? Alla ska ha en egen webserver? Alla ska ha en egen telefonväxel?

Alla som kör AWS och liknande lösningar är korkade, som borde köpa in och köra egen hårdvara.

Nä jag vet inte bättre om andra företag men jag vet garanterat bättre om mitt. Sluta vara dryg och nedlåtande så blir det lite trevligare stämning här.

Du kan dra dina låtsatsexempel men jag tänker inte basera min verksamhet på siffror som du hittar på. Min verklighet är att jag inte kan spara på någon klienthårdvara i inköp, (kanske skulle kunna vara någon enstaka) och det är givetvis det jag baserar mitt uttalande på. Jag har väldigt svårt att se vilken verksamhet som ditt exempel skulle fungera på men det är väl bara att säga grattis till dem.

Ja det finns ju en anledning till att fler och fler börjar med prenumerationsmodell, men det är knappast för att tillverkaren av produkten ska tjäna mindre pengar. Men sanningen är ju den att väldigt många företag ser väldigt kortsiktigt på sin verksamhet och då är större investeringar dåligt även om det skulle vara billigare på sikt.

Du undrar var jag drar gränsen. Det är ganska enkelt. Jag drar den där det är mest kostnadseffektivt. Vi kör exempelvis Microsoft 365 där vi får väldigt mycket valuta för de pengar tjänsten kostar.

Folk får köra vilka lösningar de vill. Men när jag räknar på vad som finns på vårt vårt hyper-v cluster just nu så kan jag inte ens driva dessa servrar i Azure i ett år innan hårdvaran och mjukvaran är avbetalad. Det ser jag som en dålig affär.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ska man nu lära sig indiska eller något annat främmande språk när man skall ringa och få support?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Ur ett företagsperspektiv skulle jag säga att detta är billigt och enkelt. Visst behöver man något för att kunna ansluta till maskinen men i de flesta fall har ju företag datorer redan och de kan sannolikt leva flera år längre med en sådan här typ av lösning. Sen lär man spara in rätt mycket på minskad resursanvändning för IT-avdelningen eller hur man nu sköter sånt idag.

Senast jag bytte jobbdator så fick jag ta över en från en uppsagd konsult (pandemin) och det tog några dagar mer än vad IT-teknikern sa från början. Jag satt bredvid honom de sista timmarna för jag kunde inte jobba utan datorn i alla fall, och han jobbade intensivt under denna tid med att installera saker, manipulera inställningar och sånt som sannolikt hade kunnat göras mycket snabbare och smidigare (och som jag gärna hade gjort själv istället för att de tvingar in en massa skit som jag inte vill ha), men han öppnade också datorn och blåste rent, tvättade utsidan och tangentbordet och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ur ett företagsperspektiv skulle jag säga att detta är billigt och enkelt. Visst behöver man något för att kunna ansluta till maskinen men i de flesta fall har ju företag datorer redan och de kan sannolikt leva flera år längre med en sådan här typ av lösning. Sen lär man spara in rätt mycket på minskad resursanvändning för IT-avdelningen eller hur man nu sköter sånt idag.

Senast jag bytte jobbdator så fick jag ta över en från en uppsagd konsult (pandemin) och det tog några dagar mer än vad IT-teknikern sa från början. Jag satt bredvid honom de sista timmarna för jag kunde inte jobba utan datorn i alla fall, och han jobbade intensivt under denna tid med att installera saker, manipulera inställningar och sånt som sannolikt hade kunnat göras mycket snabbare och smidigare (och som jag gärna hade gjort själv istället för att de tvingar in en massa skit som jag inte vill ha), men han öppnade också datorn och blåste rent, tvättade utsidan och tangentbordet och så.

Men även om datorn är virtuell så behöver ju inställningar göras och program installeras, även om inte tangentbordet behöver decinfekteras?
(behöver inte inställningarna göras, så har man ju en lite överkomplicerad ny-dator process)

Att det tar flera dagar att sätta upp en burk tyder ju nästan på att något är fel.

Vidare tror jag många byter dator mer eller mindre av gammal hävd.
Många mindre systemresurskrävande jobb skulle lätt kunna köra sin laptops åtminstonde 3+3år med ett batteribyte i mitten, vilket skulle minska miljöbelastningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Men även om datorn är virtuell så behöver ju inställningar göras och program installeras, även om inte tangentbordet behöver decinfekteras?
(behöver inte inställningarna göras, så har man ju en lite överkomplicerad ny-dator process)

Tja det beror förstås på hur mogen (eller smart) IT-organisationen är. Har man exempelvis "vanlig kontorspersonal" (klarar sig utan så mycket rättigheter) och "utvecklare" (som behöver kunna installera och köra mer osäkra saker), som det är på mitt jobb exempelvis, så hade man kunnat ha en installation för respektive grupp med "förinstallerade" program, grupp policys och liknande istället för att manuellt gå in och klicka sig igenom sakerna.

IT-killen på mitt jobb förklarade exempelvis att han var tvungen att installera en massa appar från butiken innan vissa policys kickade in, för sen består butiken endast av ett fåtal appar godkända av företaget. För min del hade han gärna fått skippa alla dessa appar, och om de nu ska vara installerade så kanske företaget inte borde blockera dem från den "kurerade" butiken.

Citat:

Att det tar flera dagar att sätta upp en burk tyder ju nästan på att något är fel.

Jo det säger jag inte emot. Saken är att mitt företag hyr ju in denna tjänst från ett helt annat bolag och jag vet inte hur avtalen ser ut eller så, men jag antar att de inte är så hårda på hur lång tid saker får ta. Att detta företag inte har förberett de två installationsfiler som hade behövts förstår jag inte.

Citat:

Vidare tror jag många byter dator mer eller mindre av gammal hävd.
Många mindre systemresurskrävande jobb skulle lätt kunna köra sin laptops åtminstonde 3+3år med ett batteribyte i mitten, vilket skulle minska miljöbelastningen.

Vår policy är fem år men för utvecklarna så funkar sällan en dator så länge. Nu sist fick jag byta för att den förra datorn inte "gick" att uppdatera till 32 GB RAM, vilket är ett krav för att kunna köra vår mjukvara numera. Det hade nog gått men jag antar att de inte ville lägga de pengarna på en så gammal dator. Å andra sidan bytte de mitt batteri typ en månad innan jag fick den nya datorn, utanför garantin till en kostnad på ~2800 plus moms (fakturan kom till mig av någon anledning). Jag är inte ledsen för jag slapp en tung Dell med stor docka och fick en tunn och lätt Thinkpad med USB C-docka (dock med separat strömförsörjning för USB C räcker inte så långt) som var typ dubbelt så snabb.

Men det finns ju mer saker som spelar in. Att slippa ha datorer av många modeller från flera olika tillverkare kan ju vara värt att byta en dator i förtid exempelvis. Mitt företag har också försökt (innan pandemin) att införa någon form av hot seats på kontoret. Alltså att man inte har en fast plats utan tar första bästa som är ledig på morgonen när man kommer, men det är ju lite problematiskt när varje plats behöver tre-fyra olika dockor för de olika datorerna liksom. Efter ett ramaskri så slapp vi utvecklare det i alla fall, men övrig personal har tekniskt sett inga fasta platser längre även om de flesta ändå har tagit en plats som sin liksom. Tanken var förstås att spara pengar på yta, skrivbord, skärmar och liknande när många ändå spenderar så mycket tid utanför kontoret.