Permalänk
Bildexpert 📺

Kört 1440p, 4K och 5K på 27-tum på mitt skrivbord i många år. Det finns inget en 1440p-skärm gör bättre på än 4K eller 5K med i övrigt motsvarande panelegenskaper. Enda två undantagen jag kan komma på är ifall man är beroende av någon specifik mjukvara som absolut inte kan fungera under skalat gränssnitt i Windows. Och att denna mjukvara är så kritisk för sin verksamhet. I vilket läge jag skulle välja att köra den mjukvaran på en egen separat skärm.

Undantag två jag kan komma på är ifall man har datorn för ett specifikt syfte. Likt att allt man gör är att spela ett och samma spel renderat i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Sitter man 50 cm från skärmen (som TS) är det definitivt stor skillnad på 1440p och 4K på 32".

Ah, ja, det stämmer givetvis. Jag har 80-100 cm beroende på huruvida jag latar mig i stolen eller sitter spänt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Testade hos en kompis förra helgen, 27 tum och med 1440p.
Aldrig i livet att jag går ner från 4K, jag såg pixlar direkt, det var en Acer, variant dyrare...

HDR och refresh var faktiskt himla bra, men inte värt när man vet att mycket går att köra i 4K.
Man liksom missar den sista skärpan etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kört 1440p, 4K och 5K på 27-tum på mitt skrivbord i många år. Det finns inget en 1440p-skärm gör bättre på än 4K eller 5K med i övrigt motsvarande panelegenskaper. Enda två undantagen jag kan komma på är ifall man är beroende av någon specifik mjukvara som absolut inte kan fungera under skalat gränssnitt i Windows. Och att denna mjukvara är så kritisk för sin verksamhet. I vilket läge jag skulle välja att köra den mjukvaran på en egen separat skärm.

Undantag två jag kan komma på är ifall man har datorn för ett specifikt syfte. Likt att allt man gör är att spela ett och samma spel renderat i 1440p.

Skrivet av wasabi:

Testade hos en kompis förra helgen, 27 tum och med 1440p.
Aldrig i livet att jag går ner från 4K, jag såg pixlar direkt, det var en Acer, variant dyrare...

HDR och refresh var faktiskt himla bra, men inte värt när man vet att mycket går att köra i 4K.
Man liksom missar den sista skärpan etc.

Vilken render resolution kör ni på då? 2560x1440?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Jag körde på native 2560x1440, och han visade flera spel, och visst, när man spelar så kanske man ibland tycker det är helt otroligt, men när det kom till skarpheten, så går det inte att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Jag körde på native 2560x1440, och han visade flera spel, och visst, när man spelar så kanske man ibland tycker det är helt otroligt, men när det kom till skarpheten, så går det inte att jämföra.

Så skärmen var 4k och du körde 2560x1440?

Det var inte suddigt osv?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

ok förlåt, körde 1440 på en 1440 skärm.. och jämförde, med en 32" 4K.. och även fast den inte hade HDR och endast 60hz, så slog upplösningen över det andra så att säga.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av davitto:

Så skärmen var 4k och du körde 2560x1440?

Det var inte suddigt osv?

1440p renderat på 4K är 1,5x-skalning och inte bitperfekt och blir därför något mjukare än native. Samtidigt är pixelstrukturen mindre framträdande på 4K vilket kan vara en fördel.

4K native är en helt annan nivå vad gäller kvaliteten. Smärtsamt att kliva ned ifall man vänjer sig vid det. 1440p med DLSS på 4K är också mycket bättre än 1440p native och en lösning om man har behovet att få upp FPS:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1440p renderat på 4K är 1,5x-skalning och inte bitperfekt och blir därför något mjukare än native. Samtidigt är pixelstrukturen mindre framträdande på 4K vilket kan vara en fördel.

4K native är en helt annan nivå vad gäller kvaliteten. Smärtsamt att kliva ned ifall man vänjer sig vid det. 1440p med DLSS på 4K är också mycket bättre än 1440p native och en lösning om man har behovet att få upp FPS:n.

Nice, jag kommer nog köra 1920x1080 som render resolution på en 4k 27” skärm jag beställt. Tanken är att det ska ersätta min ultrafine 5k 27” samt dell s2716dg 1440p 27”

Dock lite orolig att jag inte kommer få pixelskärpa på windows/macos

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.