Okej tack för bra svar!! Jag kommer nog inte gå så långt som du gjorde men mina öron är inte så bra ändå xD
https://i.imgur.com/PLZgUSJ.png
Ser dom här inställningarna bra ut? Jag ändrade också till "32bit" ljud med "176400 hz" men ingen aning om man märker skillnad med sånt.
Beror på vad du kopplar till för apparat, är det en receiver/hembioförstärkare du kopplat en optisk SPDIF-kabel till som du driver lurar/högtalare med? Eftersom du kör digitalt, så låter omvandlar du inte ljudet mjukvarumässigt i datorn utan i den anslutna apparaten. Kontrollera i manualen vad apparaten eller DAC:en har för spec. samt om den har uppsampling.
Dessutom vad du lyssnar på för något, är det högupplösta filer och du inte har någon uppsampling i den anslutna förstärkaren, så ska du köra med den du har nu, dvs 32/176. Jag funderar däremot lite varför du kör med just 176,4? Den enda anledningen att välja detta är att det kan bättre stödja CD-ljud, som då uppsamplas 4 ggr. Annars brukar 192 kHz vara vanligt att ställa in på, men beror som sagt på vad du lyssnar på och apparaten du ansluter till.
Har den anslutna förstärkaren däremot uppsampling samt om du lyssnar mestadels på musik motsvarande CD-kvalitét med 16 bit, 44,1 kHz, så bör du ställa in just detta i datorn/Windows.
Man kan hävda att ju högre värden man ställer in i datorn desto bättre, men om man ändå lyssnar på lågupplöst så skickas en större datamängd utan att egentligen ge någon förbättring, så enda anledningen att ställa in höga värden i datorn vid lyssning på lågupplöst, är om man använder sig av en uppsamplingsplugin t.ex. SSRC i sin spelare i Windows.
Dock klarar de flesta apparater som har några år på nacken, endast 24 bit och 96 kHz. Risken är då att du inte får något ljud alls om du ställer in på 32 bit (vilket jag antar att du ändå har nu).
Kör du däremot ljudet genom HDMI, så klarar den oftast endast 16 bit, 48 kHz. Så det gissar jag att du inte kör.