Antivirusjättarna Norton och Avast slås samman

Permalänk
Melding Plague

Antivirusjättarna Norton och Avast slås samman

Långt ifrån alla använder idag antivirusprogram men de flesta är nog bekanta med namnkunniga Norton och Avast, som framöver delar resurser och erfarenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hoppas dom skrotar ett av namnen, så man slipper ett av dem. Så sjukt trött att dom ska ta konsumentlaptops gisslan genom att installera bloatad 30-dagars trial av deras "Ultra superduper protection suite" som jag tror mest är övervakning.

Farsan trodde han var tvungen att betala.

Windows defender duger gott och presterar ypperligt enligt dom tester som finns

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Windows defender duger gott och presterar ypperligt enligt dom tester som finns

Japp. Slutade med antivirus för många år sedan. Känns som gamla XP-dagar.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att dagens Antivirus är virusen själva.
Aldrig haft en slöare och mer inkompetent dator jämfört med när jag testat dynga som Antivirus.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Är jag den enda antivirusanvändaren trots relativt lång datorkarriär? Inget bloatware utan självmant införskaffande. Minns när alla till och med jag avskydde Nortons feta resurskrävande produkter. Jag vet att jag är ensam i min umgängeskrets.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk

Så AVG, Norton och Avast blir samma företag? Trist med mindre konkurrens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Är jag den enda antivirusanvändaren trots relativt lång datorkarriär? Inget bloatware utan självmant införskaffande. Minns när alla till och med jag avskydde Nortons feta resurskrävande produkter. Jag vet att jag är ensam i min umgängeskrets.

Nej, men du är den enda som betalar för ett sämre skydd än Windows egna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kör sedan många år med Nod32 och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Norton...vilka hemska minnen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Själv tycker jag att dagens Antivirus är virusen själva.
Aldrig haft en slöare och mer inkompetent dator jämfört med när jag testat dynga som Antivirus.

Kommer du ihåg reklamen för processorer med dubbla kärnor när de var nytt?
... då sa man att en kärna kunde köra antivirus och den andra alla dina applikationer

Permalänk
Medlem

Virus idag fokuserar ju främst på att förstöra data eller ta den som gisslan, så google one eller liknande är enligt mig det bästa långfingret man kan ge dem istället för att lägga pengar på antivirus.

Avast känns som bloatware som försöker installeras med var och vartannat program, så blir spännande att se vad för värde Norton ser i ett sådant skojarföretag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg för många herrans år sen när man jobbade för svensk återförsäljare och vi hade nortons säljrepp på plats... den stackaren hade det inte lätt då några av oss synnerligen bittra säljare var bra trötta på deras otroligt slöa programvaror som gav oss alldeles för mycket merjobb.
han försökte blidka massorna med ett år gratis av hela antivirus-sviten, alla tackade vänligen men bestämt nej om jag minns rätt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av RVX:

Norton...vilka hemska minnen

Bästa grejen!! Ni borde ge programmet en chans åtminstone..

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Kör Bitdefender, vet ej om det är bättre eller sämre än det inbyggda eller något annat men det är enkelt att stänga av och slå på och administrera. Det inbyggda ligger lite för djupt för att det ska vara så smidigt som det skulle kunna vara.

Permalänk

Norton har oförtjänt dåligt rykte och det har de nog tyvärr svårt att bli av med. Ett namnbyte kanske hade varit klokt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Avstängd

Själv använder jag symantec endpoint protection som jag har gjort i hela mitt liv.

Avast & Norton är rena skiten, mer virus än vad dom gör förnytta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kaspersky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Själv använder jag symantec endpoint protection som jag har gjort i hela mitt liv.

Avast & Norton är rena skiten, mer virus än vad dom gör förnytta.

Förklara för mig hur Symantec Endpoint inte är lika "värdelöst" som Norton?
Du sug** av en part men ratar den andra, ändå äger väl Symantec hela skiten?
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Är jag den enda antivirusanvändaren trots relativt lång datorkarriär? Inget bloatware utan självmant införskaffande. Minns när alla till och med jag avskydde Nortons feta resurskrävande produkter. Jag vet att jag är ensam i min umgängeskrets.

nää, jag kör också betal-antivirus. jag köper bitdefender hos dealarious . får mellan 70-90% rea där ibland

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Bästa grejen!! Ni borde ge programmet en chans åtminstone..

https://imgur.com/Ei8GE6D.jpeg

njaee

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Bästa grejen!! Ni borde ge programmet en chans åtminstone..

https://imgur.com/Ei8GE6D.jpeg

Skrev du ut den där lappen enbart för att promotea Norton? Eller hade du den utskriven sedan tidigare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Förklara för mig hur Symantec Endpoint inte är lika "värdelöst" som Norton?
Du sug** av en part men ratar den andra, ändå äger väl Symantec hela skiten?
Eller?

Symantec Endpoint har skyddat mig i alla åren och tycker den funkar bra, den är ren inga skräp.

Dom andra två kommer det upp pop upp hela tiden, och har massa skit i sig som optimera datorn, vpn och så vidare.

Har för mig att Symantec äger Norton men det är ändå stor skillnad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Malwarebytes premium sedan någon månad tillbaka Testat en jäkla massa olika antivirus genom åren men vill minnas att det alltid kom med strul på köpet. Malwarebytes stör aldrig och äter ingen datorkraft heller så jag är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Bloatware meets Spyware. Det är ju fantastiskt.

Önskar dem båda absolut ingenting.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Norton, när man verkligen vill helfucka sin dator genom av avinstallera det
Jisses vilket skit.

Kör bitdefender och då och då ESET på alla hårddiskar.
Jag besöker inga märkliga sidor osv så det är blir som mest false positive eller så och någon trainer till gamla spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

"Two malware now becomes one".

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Kör ingenting och har inet gjort på några år

Permalänk
Medlem

Fast Windows Defender är/har ju Antivirus inbyggt, så de flesta kör ju Antivirus av bara farten numera helt enkelt, eller menar ni att ni stänger av det?

"Slutade med 3e-parts Antivirus" däremot gjorde jag också för ett par år sedan

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag provade Kaspersky för Mac en gång, datorn blev sig inte lik, och jag råkade ha mountade volymer med backup av kunders på en NAS. Då hittade Kaspersky pc-virus bland dessa mappar och sa att det var "severe threat" men det är ju inte det alls. Så antivirus på Mac har jag hemskt svårt att se att det fyller en funktion värd att betala för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har Avast (gratis) på mina datorer.
Menar ni att jag kan ta bort det och köra Windows defender?
Antar att jag har skadat förtroende för MS Windows från förr
.
Malwarebytes har jag också men det är ju inte mot virus utan adware?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc