Windows Remote Desktop via IPv6

Permalänk

Windows Remote Desktop via IPv6

Hej.
Just nu kör jag Google Chrome Remote desktop och det fungerar bra så länge skärmen är påslagen på datorn hemma. Är skärmen avslagen är det helt omöjligt att använda datorn. Finns det någon fix för detta, vad jag har googlat mig fram till verkar alla tycka man ska köra Windows RDC.

Men då kommer vi till nästa problem. Min ISP ger mig ingen publik IP-adress.
Däremot får jag ju en IPv6-adress, är det möjligt att på något sätt använda den för att skapa en remote session?

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad jobbigt att din ISP inte ger dig en publik IPv4. Dubbel-NATar dom?

Hur som helst borde ju din ipv6-address vara public. för dom är det ingen brist på. Bara båda datorerna på endera ände klarar ipv6 så ska det gå bra.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Hej.
Just nu kör jag Google Chrome Remote desktop och det fungerar bra så länge skärmen är påslagen på datorn hemma. Är skärmen avslagen är det helt omöjligt att använda datorn. Finns det någon fix för detta, vad jag har googlat mig fram till verkar alla tycka man ska köra Windows RDC.

Men då kommer vi till nästa problem. Min ISP ger mig ingen publik IP-adress.
Däremot får jag ju en IPv6-adress, är det möjligt att på något sätt använda den för att skapa en remote session?

Vilken operatör rör det sig om? Om du påpekar att du ska starta en server så ger de dig nog en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Hur som helst borde ju din ipv6-address vara public. för dom är det ingen brist på. Bara båda datorerna på endera ände klarar ipv6 så ska det gå bra.

Jag tycker det också. Mitt nästa problem är dock att ingen av alla dessa "show my IP" kan se min IPv6-adress, även om jag själv kan se den såklart. Samt att det inte går aktivera port forwarding med IPv6 (för att det behovet inte ska finnas med IPv6 om jag förstått rätt).

Skrivet av Cenorida:

Vilken operatör rör det sig om? Om du påpekar att du ska starta en server så ger de dig nog en.

Det kan de göra, står så på deras hemsida. Men nu har jag ju fått en fix idé om att jag ska lösa detta via IPv6 istället

Router: Tilgin hg2381
ISP: Bredband2

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk

Står inte vilket/vilka ip du blivit tilldelad på wanporten i routerns gui?

Borde vara sf gå att ansluta med någon av dessa kan man tycka.

Ip:port

Får du det inte att funka kan du ju testa vnc.
https://www.realvnc.com/en/

Kör tight vnc på min pi4 ett open source alternativ funkar helt ok lite sluggy men tror det är pga pajens lite halvsega hårdvara mer än mjukvaran.
https://www.tightvnc.com/

Eller kör helt enkelt teamviewer så behöver du inte fibbla med ipnr alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av acrylamid:

Jag tycker det också. Mitt nästa problem är dock att ingen av alla dessa "show my IP" kan se min IPv6-adress, även om jag själv kan se den såklart. Samt att det inte går aktivera port forwarding med IPv6 (för att det behovet inte ska finnas med IPv6 om jag förstått rätt).

Du kan kolla på t.ex. https://test-ipv6.com . Port forwarding behövs inte för alla får en public IPV6, så du behöver inte NATa fram genom till din privata IP-adress

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com