Synology DS220+ och Plex - Ej stöd för 4k?

Permalänk
Medlem

Synology DS220+ och Plex - Ej stöd för 4k?

Jag skaffade en DS220+ för inte så längesedan samt en 14TB disk till. Tanken var att köra all sorts media ifrån den till tvn, där jag kör en Nvidia Shield men nu visar det sig att det verkar enbart klara av max 1080p. Jag tyckte att jag undersökt ordentligt innan för att se att 4k verkligen skulle klaras av prestandamässigt, men det verkar inte så.

Jag har skaffat Plex Pass för att hårdvaruomkodning ska fungera i Plex, men det hjälper inte. Jag får upp följande felmeddelande vid uppspelning: "This server is not powerful enough to convert video."

Känns sådär skoj när man lagt 8k på denna lösningen.

Enligt denna sammanställning så hoppades jag på att det skulle fungera.

Är det kört eller kan man göra något åt det? Hårdvaruomkodning är inställt i Plex app.

Permalänk
Medlem

Står ju uttryckligen i kommentaren att output kommer vara 1080p
Men varför transcoda alls, Shielden borde väl klara direkt play av det mesta?

Permalänk
Medlem

Koda inte om utan skicka det som det är så fungerar det galant (iaf lokalt).

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Står ju uttryckligen i kommentaren att output kommer vara 1080p
Men varför transcoda alls, Shielden borde väl klara direkt play av det mesta?

Hm, men via Plex måste man väl köra transcoda för att den ska kunna spela upp det, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Koda inte om utan skicka det som det är så fungerar det galant (iaf lokalt).

Testade nu och på Shielden verkar det funkar faktiskt! Men från lokala datorn får jag ovanstående felmeddelanden, märkligt.

Permalänk
Medlem

ja, du tänker fel. Har plex-spelaren stöd för den codec som källmaterialet har så sker ingen transcoding. Direct Play på plex-språk. Behöver ljudet kodas om, men videon har rätt format sker s.k. Direct Stream, där ljudet packas om, men videon är orörd. Sen kan undertexter ställa till det. Är inte uppdaterad på senaste läget vad gäller format där.

Tillägg: Hur spelar du upp på din lokala dator? Kör du via plex webläge kan strömmen ta omvägen utanför ditt nätverk, och det kan leda till transcoding.

Permalänk
Medlem

Plex klarar dock inte koda om bara ljud i x265 formatet utan kodar då om hela strömen (även video) vilket din NAS inte klarar.

Jag körde plex i flera år men tröttnade tillslut på småproblem som detta och kör idag med med en kodispelare (Vero 4K+) som avkodar allt själv och min NAS står bara för lagringen via SMB.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Plex klarar dock inte koda om bara ljud i x265 formatet utan kodar då om hela strömen (även video) vilket din NAS inte klarar.

Jag körde plex i flera år men tröttnade tillslut på småproblem som detta och kör idag med med en kodispelare (Vero 4K+) som avkodar allt själv och min NAS står bara för lagringen via SMB.

Kör själv liknande, men med PKC (plex kodi connect), så Kodi synkar sitt bibliotek med Plex.
Så på TVn hemma kör jag Kodi, men plex på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Kör själv liknande, men med PKC (plex kodi connect), så Kodi synkar sitt bibliotek med Plex.
Så på TVn hemma kör jag Kodi, men plex på distans.

japp samma här fast på en Nvidia Shield TV Pro, spelar upp ALLT, TrueHD, Dolby Vision osv.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp samma här fast på en Nvidia Shield TV Pro, spelar upp ALLT, TrueHD, Dolby Vision osv.

Kör du Kodi med PKC på Shielden också?
Har funderat på det men inte satt mig in i hur plugins funkar på android varianten av Kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Kör du Kodi med PKC på Shielden också?
Har funderat på det men inte satt mig in i hur plugins funkar på android varianten av Kodi.

ja, dock behövs det egentligen inte då Plex appen i Shield spelar upp allt också, för mig är det mer om de extra inställningarna man får med Kodi jag gillar, kör även Netflix via Kodi just för att kunna ha undertext under videon.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5