Jag vill inte hijacka tråden, men då ämnena intresserar mig och jag också är präst sedan fyra år tog jag mig friheten att ge mina 50c på de mer teologiska frågorna jag kunnat hitta i tråden. Jag är också nyfiken på vad Albanach skulle säga. Jag skriver på ett så kortfattat sätt jag kan, hur jag själv skulle svara för vad det är värt, och jag har inte intentionen att gå in i långa diskussioner. Jag gillar att diskutera, det är inte det, men det tar ofta en enorm tid och vi väntar just nu vårt andra barn, utöver att jag har två jobb att göra och en teologisk avhandling att skriva
Skrivet av Selmalagerlöf:
Av ren nyfikenhet... som en renodlad ateist så förstår jag verkligen inte på mig folk som tror på ett högre väsen. Jag undrar.. har du alltid varit troende eller hände det något som ifrågasatte världsuppfattning även med den informationen vi har om vårat universum och hur vi fungerar på ett (någorlunda) fundamental nivå??. Eller är det en community grej att vara präst?
Jag ser ingenting (i princip) som är i grunden oförenligt mellan den världsuppfattning jag har nu, och den världsuppfattning som jag hade innan jag blev troende eller präst. Men med det sagt, jag antog aldrig som icke-kristen att världen reducerar till endast materiella kategorier. Däremot så "tillkom" information längst vägen, som jag gradvis fann mer plausibel och som rentav gjorde min totala åsiktsmängd mer koherent. Jag började plugga religionsvetenskap efter gymnasiet när jag var 19, och blev troende när jag blev 21. Världsuppfattningen jag hade när jag var 19 är intakt; historien är en kedja av händelser där somliga är kausalt relaterade på fysiska och icke-fysiska sätt, där somligt av det har en effekt som vi betraktar eller utvärderar som en evolution, etc. Däremot har ny information tillkommit för mig, såsom att denna kedja av händelser initierades av någonting som själv är icke-orsakat, vad teister kallar Gud. Därtill att Gud styr denna kedja av utveckling, på sätt som synes regelbundna och förutsägbara efter t.ex. naturens lagar eller andra intermediära orsaker, eller genom extraordinära ingripanden som vi just nu har svårare att förklara. Osv.
Skrivet av SydpoleN:
Som antiteist och övertygad om att religion är en samhällsfara och inte bör existera år 2020+ så får min fråga bli hur du ser på ateister/antiteister?
Somliga har upplevt sig motiverade att skära halsen av fredliga människor av religiösa skäl, andra har upplevt sig motiverade att gå runt på Indiens gator för att ta sig an bebisar som är lämnade vind för våg, om inte annat så bara för att de dem en värdig begravning, av religiösa skäl. Religion som sådan verkar så kunna rikta människor till gärningar och tankesätt som både är onda och goda. Jag tror att det är svårt att värdera netto-effekten av hela kategorin av religion, genom hela världens historia. I synnerhet som man ibland inte vet, om en människa i första hand motiverades av religiösa skäl eller i själva verket av andra skäl. Med det sagt, det verkar som att människor överlag har en läggning till det religiösa (se Geels, den religiösa människan). Endast ~4% av USA bekänner sig som ateister, t.ex. Och om människor, även efter åtminstone två århundraden av sekulära strömningar, fortfarande envisas med att vara religiösa, tycker jag att det verkar rationellt att i så fall försöka verka för att utbreda religionstolkningar som överlag är konstruktiva för alla. Jag har i tio år jobbat med ett forskningsprojekt som handlar om relationen mellan kristna dygder och samhällsgemenskapens gemensamma goda. Jag behöver inte, och har aldrig sett det som min uppgift, att "försvara religion". Däremot så tror jag att det finns mängder av goda skäl att tro att kristna gemenskaper har mycket konstruktivt att bidra med till samhällsgemenskapen i stort. Om man ska vara den som är den, tror jag det är mera förnuftigt att driva tesen att ateismen som ståndpunkt varit mera destruktiv än teismen. Under sin enormt korta livslängd så har den explicita ateismen, på de få platser där den uppstått, framför allt under kommunistiska regimer, korrelerat med hittills oöverträffad ondska. Det har inte teismen.
Skrivet av Kaleid:
Fråga: Om Stalins folkmord är ett brott, är det också ett brott att dränka hela världen?
Svar: Stalins folkmord har en sak gemensamt med berättelsen om floden, att mängder av människor dog, men det är allt. Gemensamt för t.ex. kommunistiska folkmord är att mängder av oskyldiga människor mördades, vilket ju är orättfärdigt apriori. Samma villkor gäller inte för berättelsen om floden. Den börjar ju med att beskriva hur precis varje människa blivigt vansinnigt orättfärdig, utom Noas familj. Den senaste filmen om Noa (den med Russel Crowe eller vad han heter, killen i gladiator) försöker att tolka händelseförloppet och är man väldigt bekymrad om flod-berättelsen kan man se den - väldigt mycket är fantasifulla ornament som inte finns med i Bibelns berättelse, men de moraliska bevekelsegrunderna för floden i första hand blir tydliga.
Om man ser det i dess mest principiella plan; jag har inget problem med att brottslingar blir straffade. Jag har heller inget problem med att "tillräckligt brottsliga" personer blir straffade till döden, däremot blir problemet att förstå vad som utger tillräckliga skäl för det och om man kan vara tillräckligt säker på att så skett. Givet att det är svårt för oss att nå så hög säkerhet, är dödsstraff i praktiken i samhället så problematiskt att det i nästan alla omständigheter bör förbjudes. Men i teorin, givet att skälen är tillräckligt säkra och starka, har jag för egen del inget problem med dödsstraff. Mitt svar på frågor om floden skulle gå ut på att beskriva floden som en form av straff, där varje människa (utom Noa) befinns tillräckligt brottslig för att förtjäna ett straff till döden. Att försöka försvara floden-scenariot går så ut på att visa hur det kan vara rimligt att anta att så många människor är så skyldiga. Och en kritik av floden-berättelsen skulle så, för mig, gå ut på att på något vis ifrågasätta omständigheten att så många människor kan befinnas så skyldiga, eller också på något vis försika visa att inget brott kan förtjäna ett straff till döden. Men hursomhelst - kommunistiska folkmord gav människor det högsta möjliga straffet på grunder som uppenbarligen är otillräckliga, och av dessa skäl skulle jag förklara hur det är möjligt att ge en typ av utvärdering av t.ex. kommunistiska folkmord och en annan typ av utvärdering av berättelsen av floden.
Skrivet av Kaleid:
Fråga: Om Gud vet framtiden innan den sker, visste han då att han skulle misslyckas i Eden innan han började?
Svar: kristna tror att Gud känner också framtiden, sålunda också vad som skulle ske i Eden innan det skedde. Innan tid-rummet skapades så tror jag att Gud kunde ha valt mellan miljarders miljarder av möjliga världar, där varje möjlig värld utgör en unik kombination av kvasi-kausalt relaterade händelser. Gud kunde ha skapat en värld där jag, av fri vilja, blev medlem i Swec 2001 istället för 2002, t.ex (och detta är en typ av svar på hur Gudomligt förutvetande och fri vilja kan vara förenliga, som kallas molinism). Mitt kanske största teologiska problem just nu, om jag ska vara ärlig, är frågan om Gud, när han valde vilken möjlig värld, av alla tänkbara, som han valde att förverkliga - varför han valde just den som vi nu är i. Mer specifikt: jag antar att Gud är sådan att han skulle välja, av alla möjliga, den vars "netto-välfärdsnivå" eller "netto-lyckonivå" eller så, är den allra "bästa". Mitt problem är då hur jag ska kunna se, att den vi nu lever i, är den bästa.
Att förklara hur händelserna i Edens lustgård är möjliga, i den bästa möjliga världen, är för mig inte svårt. I t.ex. påsknattens prefation (en särskild sjungen bön innan nattvarden), sjunger Romersk-Katolska präster: "O lyckosamma misstag ("felix culpa"), som ~ledde till att vi fick en så stor frälsare". Kontentan är att somliga händelser, som vi med den data vi har för stunden, synes vara överlag negativa, kan vi behöva omvärdera när vi i efterhand ser vad de faktiskt har lett till. Jag tror att händelserna i Eden var typ nödvändiga, givet att Gud synes ha sett det som ett högre gott att vi skulle ha en fri vilja hela tiden, än att världens nivåer netto-lycka skulle vara perfekt konstanta över all tid. Det är en annan tankenöt för mig; att Gud synes värdera människans frihet så mycket högre än andra omständigheter som hade varit möjliga givet att människan inte hade så stor frihet.
Skrivet av Kaleid:
Fråga: Varför uppfann Gud sjukdomar, och sedan ett immunförsvar som är otillräckligt? Bör man inte förvänta sig mer av "skapelsens krona"?
Svar: Jag är inte säker på att kristna behöver anta att Gud har skapat sjukdomar. Det finns däremot uppenbarligen negativa effekter av att skapelsen sedan "tid-event x" inte synes vara i perfekt ordning, vilket manifesterar sig på olika vis. Däremot tror jag nog att kristna teoretiskt sett måste kunna förklara, hur världen trots denna omständighet är sådan att Gud värderade den som den bästa möjliga världen (se ovan).
Att världen INTE är den bästa möjliga världen, hörde till ateisten Hedenius (Filosof på Uppsala Uni) främsta punkter av kritik mot t.ex. den kristna tron. Hedenius ansåg att givet teismen är Gud, bland annat, allgod på ett fullständigt okvalificerat sätt, så att världen han har valt att skapa måste vara den bästa. Så här uttryckte han inte sig, men jag skriver så, då det i mina ögon är den maximalt välvilliga tolkningen av hans argument. Men det innebär t.ex. det här, att när jag häromsistens skulle besöka Uppsala Domkyrka för en andakt, så gick några turister förbi och utsöndrade en flatulens (fis), vars odör störde min andakt. I Hedenius tankesätt gör detta teismen mindre plausibel; för om Gud finns, om Gud är allgod och allsmäktig, så skulle han inte valt att skapa en värld där denna fis framträdde vid tidpunkt x, HELLRE en värld där denna fis INTE utsläpptes vid tidpunkt x. Så vadan denna fis vid tidpunkt x? Om jag vill vara teist måste jag teoretiskt sett (obs) kunna ha en möjlighet att förklara hur den, eller valfri annan ostensibel netto-onytta, är förenlig med teismens uppfattningar om Gud som allgod och allsmäktig. Jag orkar och kan inte just nu förklara hur det KAN finnas sätt att se hur fisen, och vadhelst som för oss synes framträda som en netto-onytta är förenlig med idén om att Gud är allgod och allsmäktig och har valt just vår värld därför att det är den som frambringar den maximala netto-lyckan totalt sett. Jag tror dock att det faktiskt finns möjligheter att anta att de är förenliga. Jag gör faktiskt det.
Skrivet av NisseG91:
Påve!
Jag har även en snabb fråga:
Känns det verkligen okej att stå och säga att "Hen har det bättre nu" eller "hen är en del i guds stora plan" när man står på en tioårings begravning och pratar?
Ingen kritik mot dig, utan mot den svenska kyrkan. Var nyligen med om detta själv och blev mest bara irriterad över hur man kan säga en sån sak.
Jag känner inte till hela kontexten av griftetalet och så (begravningstalet), och jag vill därför inte kritisera någon av mina kollegor. Däremot så tycker jag att såna uttryck lätt kan uppfattas som förenklande (om de inte förklaras på något sätt), och jag tror att det är viktigt att i en begravning inte förenkla sådant som är svårt. Att barn dör eller far illa är bland det mest tragiska som kan ske, och jag skulle själv inte satsa på att i sammanhanget av en begravning försöka förklara det på nämnda sätt. Även om jag är säker på att prästen avsåg det som en sorts tröst.
______________________________________
Det finns många bra frågor och problem i anslutning till religion och kristen tro, och somligt kan kristna inte ge tillräckliga svar (eller ens resonemang) kring. Men jag ser det som analogt med t.ex. läkare eller medicinska forskare. Jag tror att det är fullt möjligt för en medicinsk forskare att vara duktig eller berättigad, trots att han eller hon t.ex. inte vet varför människor får cancer, eller hur cancer perfekt kan botas, osv. På samma sätt så tror jag att en kristen kan vara förnuftig, trots att han eller hon inte nu eller kanske någonsin kan ge svar på frågor som är ännu svårare; de svåraste av tillvarons frågor.
Jag tror att det är bra att det finns någon/några kristna, som kan ge någorlunda plausibla svar på de mest omedelbara implikationerna av sin tro, såsom "det ondas problem" eller liknande. Och för dem som är intresserad av dessa problem, finns det enormt bra svar. Om man är intresserad av att "sätta dit" kristen tro, skulle jag rekommendera vederbörande att först börja läsa Richard Swinbournes "Providence and the problem of Evil" t.ex. Och för den som är mer generellt intresserad av relationen mellan Guds existens och vetenskapliga iaktagelser, kolla upp William Lane Craig. På Youtube finns hans debatter med världens mest framstående ateister och agnostiker.
Det finns så ett professionellt skrå av teologer och filosofer som kan ge förklaringar av kristen tro i anslutning till olika problem. För jag hoppas att folk här har förståelse för att man inte utan vidare kan anta att varje kristen vid varje tidpunkt, ska kunna ge utförliga filosofiska svar på var och en av tillvarons svåraste frågor för att kunna betraktas som åtminstone normalförnuftig.