Värde på 10 år gammal nätaggregat

Permalänk

Värde på 10 år gammal nätaggregat

Har precis på nätaggregatet på datorn och ska göra mig av med det gamla men undrar lite vad man kan ta för att 10 år gammalt nätagg?

Det är ett Corsair HX 850W 80+.
Tänker att det säker finns en del som vill ha till mining riggar, alternativt så går väl dom flesta kablarna att använda så nått värde borde finnas men vad är realistiskt?

Permalänk
Avstängd

På Tradera ser man första generationens TX gå för typ 400-500kr, säkert mer för det där.

Permalänk
Rekordmedlem

Nära 0 om det säljs separat, kanske en symbolisk peng för det men just nätdelar är nått som åldras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt HX520 var i perfekt skick när jag gjorde mig av med det efter 12 år, det kändes bara som att det var dags helt enkelt. Kunde säkert fått sålt det för det var ju i början Corsair verkligen gick all in ordentligt (det gör det väl iofs. igen men det var en del mindre intressanta saker däremellan IMO) och det puttrade över 600 W utan problem men sunt förnuft säger mig att man inte ska ha samma agg körandes 24/7 i 10+ år helt enkelt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@Zaint Rättare sagt vet du inte vilket skick det var i men det funkade för tillfället. Perfekt skick är nog att ta i 😂

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av grizzly666:

Jag skulle säga att OM det finns nån som vill ha ett 10 år gammalt nätagg oavsett vilket det är bör fundera på att besöka psykiatrin.
För det är bland det mest korkade jag hört på åratal!

De flesta av oss skulle må bra av lite mer terapi, men en person som tycker att ett nätaggregat som är tio år gammalt fortfarande har ett värde har nog inte ett större behov av terapi än gemene man.
I datorkretsar finns en utbredd rädsla för äldre prylar, särskilt nätaggregat, och att dessa av någon anledning skulle vara en exceptionellt stor felkälla. Det skulle vara skojigt om någon kunde prestera lite mer faktabaserat underlag än att sprida vidare denna vidskepliga nojja.

Sedan tycker inte jag heller att ett tio år gammalt nätaggregat betingar något pris utöver kanske en pizzapeng, mest då baserat på att ett nytt nätaggregat av någorlunda kvalisort kommer med tio års garanti vilket ger en låg kostnad per tidsenhet, men man kan fortfarande bruka ett äldre agg man har liggande om det inte uppvisar några fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån som har lust att förklara varför man inte ska köra med gamla nätagg? O gärna om ni har lite hårdare fakta från nån tillförlitlig källa?
Jag byggde ju nämligen en dator nyss med ett mitx-mobo, Ryzen 3400G, 3060ti och ett tioish år gammalt Corsair CX500. Rullar på fint än sålänge!
Har ju körde betydligt äldre grejer som funkat alldeles utmärkt också; gamla förstärkare, tvspel, gamla Macar, matberedare, borrmaskiner jadda jadda. Vet att det inte är riktigt samma sak o inte alltid alls samma effekter, men tycker ju generellt sett att såna här prylar brukar hålla bra. Så är det nån som har nå bra argument att komma med eller är det kanske en myt det här med agg kan bli för gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nån som har lust att förklara varför man inte ska köra med gamla nätagg? O gärna om ni har lite hårdare fakta från nån tillförlitlig källa?
Jag byggde ju nämligen en dator nyss med ett mitx-mobo, Ryzen 3400G, 3060ti och ett tioish år gammalt Corsair CX500. Rullar på fint än sålänge!
Har ju körde betydligt äldre grejer som funkat alldeles utmärkt också; gamla förstärkare, tvspel, gamla Macar, matberedare, borrmaskiner jadda jadda. Vet att det inte är riktigt samma sak o inte alltid alls samma effekter, men tycker ju generellt sett att såna här prylar brukar hålla bra. Så är det nån som har nå bra argument att komma med eller är det kanske en myt det här med agg kan bli för gamla?

Äldre nätagg tillverkade förre 2013 har vanligvis inte stöd för de nya idle lägena som intel introducerade med Haswell 2013 vilket specifierar 0.05A på 12V railen, tidigare nätagg var ofta begränsade till 0.5V detta kan i vissa fall ge stabilitetsproblem med modernare CPU'er och kan i vissa fall göra att saker som sleep och fast boot inte funkar så stabilt. Kan även resultera i problem med moderkorts inbyggda RGB belysning som då i vissa fall endast går stänga av om man stänger av nätagget helt. Ett annat potentiellt problem är med de senaste GPU'erna och deras snabba ström transienter, gamla nätagg kan ha problem med att inte vara tillräckligt agila för dessa. Många RTX3000 kort har utrustats med LED indikatorbelysning vid PCI express portarna för att indikera om nätagget har problem att leverera ren ström till GPU'n vid belastning. Då gör man bäst i att byta nätagg. För det kan annars bli att man oftare får BSOD.

Sen har vi det här med att man står utan garanti och att komponenterna såsom kondensatorer har börjat torka ut vilket ger ökad risk för haveri och minskad tolerans för strömspikar tex vid åska. Det finns ju sånt som är Old Stock dvs nätagg som är gamla men inte använda och då är det en annan sak då är de ju inte slitna men oftast så är ju gamla nätagg frekvent använda under lång tid.

Det går få ut om man har ett nätagg av bra kvalitet 15+ år men generellt är ett bra råd att byta ut agget vartannat till vart tredje bygge man gör dvs efter dryga 10-12 år.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Man kan nog jämföra PSU av 10 års garanti med Bäst Före datum på 2 år på konserver.

De lär hålla längre men vill du chansa?

Garantin är AO på många produkter idag och satt att hålla något över garantitid för att sen få folk att svära när de dör just utanför.

Allt är dock relativt huruvida många timmar PSUn har på nacken och hur det körts.

Pajar PSUn kan de också ta med resterande komponenter och de vill nog ingen.

Sen att @twit vill övertyga folk att köpa snorgamla PSUer det får stå för hen.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MeSaber:

Sen att @twit vill övertyga folk att köpa snorgamla PSUer det får stå för hen.

Nu var detta inget jag skrev, men det är givetvis alltid skojigt att hitta på saker

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Zaint Rättare sagt vet du inte vilket skick det var i men det funkade för tillfället. Perfekt skick är nog att ta i 😂

Jo då, jag mäter både i väggen och med PSU-mätare samt vad nu föregångaren till Corsair iCue hette via Commander Pro, så jag hade full koll på vad jag hade att göra med.
Men som sagt, delar åldras. Kamprad ryktades ju köra sin SAAB sedan universum skapades men det skulle jag inte riktigt heller vara trygg med även om den startade varje gång.
Självklart har man jordfelsbrytare, överspänningsskydd och så vidare för komponenter som behöver det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twit:

I datorkretsar finns en utbredd rädsla för äldre prylar, särskilt nätaggregat, och att dessa av någon anledning skulle vara en exceptionellt stor felkälla. Det skulle vara skojigt om någon kunde prestera lite mer faktabaserat underlag än att sprida vidare denna vidskepliga nojja.

Skrivet av Gurrrra:

är det kanske en myt det här med agg kan bli för gamla?

Jag gör ett försök med ett datablad från en kondensatortillverkare, har inga datablad från nån modell jag vet sitter i en nätdel utan tog bara en slumpvis utvald elektrolytkondensator.
Kort sagt, de ändrar helt enkelt värden, "slits" och de kanske inte exploderar, mest troligt inte om de inte används lång efter att de borde bytts, i databladstexten för denna kondensatortyp säger de att den åldras mot avbrott "open circuit" snarare än kortslutning/explosion.

Men de ändrar definitivt egenskaper och behöver till slut bytas ut, vid användning brukar det handla om att man räknar tiden de har nominella värden i ett antal tusen timmar, som jämförelse brukar tex säga att ett arbetsår är 2100 timmar och ett kalenderår är 8760 timmar.

Skulle kondenstorn ha använts konstant i 10 år, 87000 timmar är den definitivt åldrad så pass att den har andra egenskaper än de nominella, det är därför man inte använder våta elektrolyter på platser där man har långtidsstabilitet högt upp på priolistan, eller så byter man dem efter en viss tid.

https://www.mouser.com/pdfdocs/ELNAReliabilityAlumElecCaps.pd...

Det är ingen myt att våta kondensatorer slits ut och till sist blir nätdelen i behov av renovering vilket i praktiken inte sker då det kostar mer än att byta ut den i helhet om man inte gör det själv (vilket kräver bra kunskaper) så då byter de flesta ut nätdelen.
En äldre nätdel ska alltså inte ha nått större värde på begmarknaden även om den fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såg en teardown av aktuell psu från 2009.
Även om det var fina kondensatorer i psun så har de upp till 5000timmar (beroende på diameter) .
Så livslängden på dessa är ju över om datorm använts normalt.
Även garantin är väl över

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag gör ett försök med ett datablad från en kondensatortillverkare, har inga datablad från nån modell jag vet sitter i en nätdel utan tog bara en slumpvis utvald elektrolytkondensator.
Kort sagt, de ändrar helt enkelt värden, "slits" och de kanske inte exploderar, mest troligt inte om de inte används lång efter att de borde bytts, i databladstexten för denna kondensatortyp säger de att den åldras mot avbrott "open circuit" snarare än kortslutning/explosion.

Men de ändrar definitivt egenskaper och behöver till slut bytas ut, vid användning brukar det handla om att man räknar tiden de har nominella värden i ett antal tusen timmar, som jämförelse brukar tex säga att ett arbetsår är 2100 timmar och ett kalenderår är 8760 timmar.

Skulle kondenstorn ha använts konstant i 10 år, 87000 timmar är den definitivt åldrad så pass att den har andra egenskaper än de nominella, det är därför man inte använder våta elektrolyter på platser där man har långtidsstabilitet högt upp på priolistan, eller så byter man dem efter en viss tid.
https://i.imgur.com/sHi86ZQ.png
https://i.imgur.com/f59M2Wu.png
https://www.mouser.com/pdfdocs/ELNAReliabilityAlumElecCaps.pd...

Det är ingen myt att våta kondensatorer slits ut och till sist blir nätdelen i behov av renovering vilket i praktiken inte sker då det kostar mer än att byta ut den i helhet om man inte gör det själv (vilket kräver bra kunskaper) så då byter de flesta ut nätdelen.
En äldre nätdel ska alltså inte ha nått större värde på begmarknaden även om den fungerar.

Du pratar om våra kondensatorer. Som att man medvetet häller vatten på dem. Vad har våta kondensatorer med ett normalt använt nätagg att göra? Hur är det med torra?

Skrivet av CubaCola:

Såg en teardown av aktuell psu från 2009.
Även om det var fina kondensatorer i psun så har de upp till 5000timmar (beroende på diameter) .
Så livslängden på dessa är ju över om datorm använts normalt.
Även garantin är väl över

5000 timmar år ingenting, knappt 200 dagar är du säker på att du läste rätt? Finns inte en chans att det där stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu var detta inget jag skrev, men det är givetvis alltid skojigt att hitta på saker

Du insinuerade att det var vidskeplig nojja. Det tolkar jag som att det fortfarande är köpbart efter 10 år.

Nätdelen är den mest kära komponent vi har i datorn, varför vara dumsnål på den å köpa gammalt.

Låt oss vara "vidskeplig" och behålla garantin.

Man kan ju ställa en tankenöt här: Varför sätter tillverkaren olika garantitider och inte 12 år på allt?

Kan det möjligtvis vara för komponenter har olika beräknad livslängd? 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du pratar om våra kondensatorer. Som att man medvetet häller vatten på dem. Vad har våta kondensatorer med ett normalt använt nätagg att göra? Hur är det med torra?

5000 timmar år ingenting, knappt 200 dagar är du säker på att du läste rätt? Finns inte en chans att det där stämmer.

När jag som lekman i ett område läser ett begrepp som verkar konstigt eller lustigt så förutsätter jag att jag kan för lite för att förstå begreppet innan jag tänker att personen som använt det är konstig. Annars riskerar jag att börja argumentera för något jag uppenbarligen kan för lite om.

Kan det möjligen vara olika typer av kondensatorer där en benämns som "våta"?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"Våta" menas att elektrolyten är flytande. Dessa kondingar tappar långsamt kapacitans för att elektrolyten dunstar över tid. Tillverkare av kondingar publicerar testresultat, ofta 1000 eller 2000 timmar vid 85C eller 105C. En "torr" kodning har en elektrolyt som är fast (en polymer). De har inte problemet med att elektrolyten dunstar. Men de åldras såklart de med, men generellt långsammare.

Det finns inte så mycket att göra åt den processen. Det en konstruktör kan göra är en kombination av

1. Leva med en begränsad livsläng

2. Se till att temperaturen i kondingarna är så låg som möjligt

3. Överspeca kapacitans

Men de två sista kan bara fördröja processen, inte hindra den helt. Nu låter "tappa kapacitans" som något katastrofalt direkt, men det skulle jag inte säga att det är. Det behöver alltid designas med marginal för att den ändras av både temperatur och ålder, samt att det kan variera med 20% direkt från fabrik. Men det går absolut att göra att ett nätagg håller betydligt längre än 10 år. Din bil innehåller små nätagg i varje ECU, och en elbil/hybrid har en inverter som skall hålla i alla fall 15 år.

Kapacitanstappet gör att spänningsripplet ökar, och responsen när en komponent drar mer ström blir sämre. Det skulle vara intressant att ha SweC mäta upp ett kvalitetsagg efter 10 års bruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Elektrolyt-kondensatorer kan kallas för våta kondensatorer, då de innehåller elektrolytvätska.
Det finns även "torra" kondensatorer som är dyrare per kapacitansenhet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Först och främst tycker jag det är skillnad på att köra samma nätagg i 10 år själv och på att köpa ett 10 år gammalt nätagg begagnat. Nätagg av bra kvalitet som du vet hur de använts för att du använt dem själv kan vara helt ok att köra vidare på, men jag skulle aldrig köpa ett begagnat nätagg själv. Därav tycker jag också att värdet är 0.

I ditt fall så är nätagget du använder inte av någon bra kvalitet. Att ta ett 10 år gammalt Corsair CX och stoppa in i en ny burk känns som ett lotteri. Surt att spara 1000kr och riskera en trasig dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det inte lite lustigt med denna nojja över datornätaggregat samtidigt som man utan att nojja kör sin gamla amiga eller nintendo 8 bitars. Är ett gammalt datornätaggregat farligare?

Nu menar jag inte att man ska köpa en ny dator för 20 papp om kombinera ihop med ett begagnat nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Är det inte lite lustigt med denna nojja över datornätaggregat samtidigt som man utan att nojja kör sin gamla amiga eller nintendo 8 bitars. Är ett gammalt datornätaggregat farligare?

Nu menar jag inte att man ska köpa en ny dator för 20 papp om kombinera ihop med ett begagnat nätagg.

Men det stämmer inte. Tex så är nätaggregaten till C64 ökända för att bränna datorn på grund av att de försämrats så mycket över tiden. Gamla Amigor har problem med kondensatorer som försämrats och behöver bytas ut osv.

De som utan nojja kopplar in sin gamla Amiga, C64 eller Nintendo efter 30 år i ett förråd är ute på tunn is. Att de sedan inte inser faran är en annan femma. Ingen som aktivt håller på med retrodatorer kopplar in en gammal dator rätt upp och ner just på grund av alla risker det innebär.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Möjligt att jag läst fel om livslängd.

Kondensatorerna är av Nippon Chemi-con KMW 400v 470uF.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Mitt HX520 var i perfekt skick när jag gjorde mig av med det efter 12 år, det kändes bara som att det var dags helt enkelt. Kunde säkert fått sålt det för det var ju i början Corsair verkligen gick all in ordentligt (det gör det väl iofs. igen men det var en del mindre intressanta saker däremellan IMO) och det puttrade över 600 W utan problem men sunt förnuft säger mig att man inte ska ha samma agg körandes 24/7 i 10+ år helt enkelt

Mitt gamla HX520 sitter fortfarande och tuffar i en maskin 24/7 och har gått dygnet runt i nära 10 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jo då, jag mäter både i väggen och med PSU-mätare samt vad nu föregångaren till Corsair iCue hette via Commander Pro, så jag hade full koll på vad jag hade att göra med.

Dessa nätaggs program som håller koll på/mäter nätagget är i stort sett bara en gimmick.
Detta för att dom dels inte mäter speciellt bra och det redan när dom är nya, hur dom mäter efter 10år sen en annan sak, kanske mäter exakt lika men kan lika väl ha ändrats en hel del.

Utöver det så mäter dom ju inte allt heller som tex rippel vilket är vad som oftas är det som ökas mest när kondingar börjar tappa orken och som även kan skada komponenter.
Dvs man kan i stort sett se om det fungerar heller inte!
INTE om nätagget börjar bli slitet/trött.

Det är även en stor skillnad på att köpa ett bra 10år gammalt nätagg och använda till en vanlig dator till mormor/morsan som kollar epost en gång om dagen vs en spel burk till en streamande tonåring vs en miner.
Dvs till mormor som har den igång 1-2timmar om dagen med inbyggt grafikkort så kan det hålla i åratal.
Till tonåringen som spelar 8 timmar om dagen med ett strömslukande grafikkort så kommer det ju inte hålla alls lika länge.
Och till en miner där burken står på 100% cpu/gpu 24/7/365 och troligen med mer än ett grafikkort så minskas ju livstiden betydligt.

Elektrolyter=våta kondingar.
En generell elektronik regel är att deras livstid halveras för varje 10°C ökning dom används i.
Visst väldigt bra kondingar (som HX agget har) klara värmen lite bättre och skräpkondingar klarar värmen betydligt sämre.
Så i miner scenariot så minskas livslängden dels av att det får jobba 24/7/365 i max/ganska hög procent men även för att kondingarna i agget utsätts för högre värme hela tiden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar Joakim o mrqaffe
Vet ju inte exakt ålder på mitt nätagg, men max 11 år gammalt ska det vara, men har stått obrukt i runt 4 år. Läst lite reviews på det o det ska ska ha bra komponenter i det trots att det är lite mer åt budget-hållet. Jag är generellt sett en person som sällan nojjar över saker o det har funkat bra hittills, så jag chansar o rullar vidare på det här ett litet tag iaf. Har ju klämt in det i ett NR200-chassi (med bra ventilering dock) så behöver väl egentligen byta ut det till ett SFX-agg. Får se när det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Dessa nätaggs program som håller koll på/mäter nätagget är i stort sett bara en gimmick.
Detta för att dom dels inte mäter speciellt bra och det redan när dom är nya, hur dom mäter efter 10år sen en annan sak, kanske mäter exakt lika men kan lika väl ha ändrats en hel del.

Utöver det så mäter dom ju inte allt heller som tex rippel vilket är vad som oftas är det som ökas mest när kondingar börjar tappa orken och som även kan skada komponenter.
Dvs man kan i stort sett se om det fungerar heller inte!
INTE om nätagget börjar bli slitet/trött.

Det är även en stor skillnad på att köpa ett bra 10år gammalt nätagg och använda till en vanlig dator till mormor/morsan som kollar epost en gång om dagen vs en spel burk till en streamande tonåring vs en miner.
Dvs till mormor som har den igång 1-2timmar om dagen med inbyggt grafikkort så kan det hålla i åratal.
Till tonåringen som spelar 8 timmar om dagen med ett strömslukande grafikkort så kommer det ju inte hålla alls lika länge.
Och till en miner där burken står på 100% cpu/gpu 24/7/365 och troligen med mer än ett grafikkort så minskas ju livstiden betydligt.

Elektrolyter=våta kondingar.
En generell elektronik regel är att deras livstid halveras för varje 10°C ökning dom används i.
Visst väldigt bra kondingar (som HX agget har) klara värmen lite bättre och skräpkondingar klarar värmen betydligt sämre.
Så i miner scenariot så minskas livslängden dels av att det får jobba 24/7/365 i max/ganska hög procent men även för att kondingarna i agget utsätts för högre värme hela tiden.

Vet inte varför jag ska behöva göra en repeterad utläggning här men återigen använde jag flera mätmetoder inkluderat multimeter så visst kunde jag se rippel om än inte på oscillator-detaljnivå. Programmet fungerade, och det nuvarande fungerar, bra för mig, kontrollmäter då och då med flertalet olika verktyg. Sen har man ju sensorerna i datorn i övrigt, DE är däremot långt mindre pålitliga generellt sett så där litar jag i princip på CPU & GPU-temperatur och eventuellt "detaljspänningarna" såsom cachevoltage etc. men det är ju inte direkt ovanligt med att se någon sensor visa -127 på de flesta moderkort.

Om du upplever de program du kört som en gimmick så skit i att använda dem och mät på ett annat sätt istället. Att bara mäta på ett sätt och/eller med enbart ett verktyg, ska man aldrig göra med någonting oavsett vad som mäts eller hur man mäter så om man tänker efter lite bör det inte utgöra något problem.
Pressade skiten ur det agget bara något år innan jag gjorde mig av med det och det kanske hade tappat 30 W (från en tidigare maxload på 650-680 W) innan OCP/OLP slog till vilket inte direkt är något att gnälla på. Linorna var stabila och höll sig mer än väl inom ramarna och jag vettifan hur många 80 plus-standarder det fanns då men det var inte en femtedel av vad som finns nu men likväl kan jag lova att det spöade det mesta som kom innan tillverkarna började gå över till DC-DC som primär layout.

KÖPA ett så gammalt nätagg är en helt annan sak, det gör man bara inte och det skulle jag varken få för mig att köpa eller sälja. De gånger jag har mineat har aldrig heller något gått sönder eller förkortats i livstid eftersom kylning inte är ett oviktig koncept och överklockning ska skes med försiktighet och långa tester så att man inte får motsvarande ett Kinakort med DDR6X som gått i 120+ C.
Det är inte heller några som helst problem med att hålla ett nätagg under lagom temperatur om man bara vet hur man kyler en dator, även under mining.

Vad och hur andra gör anbelangar mig inte speciellt, det är ett ganska välkänt faktum att folk skiter totalt i att undersöka en sekund eller två vad de ska ge sig in på.
Jag sitter iallafall inte och försvarar användandet av ett 12 år gammalt Ace Of Sweden som nån här för några veckor sedan, jag är inte helt jävla lobotomerad och vill gärna ha kvar både lemmar och komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cheben:

"Våta" menas att elektrolyten är flytande. Dessa kondingar tappar långsamt kapacitans för att elektrolyten dunstar över tid. Tillverkare av kondingar publicerar testresultat, ofta 1000 eller 2000 timmar vid 85C eller 105C. En "torr" kodning har en elektrolyt som är fast (en polymer). De har inte problemet med att elektrolyten dunstar. Men de åldras såklart de med, men generellt långsammare.

Det finns inte så mycket att göra åt den processen. Det en konstruktör kan göra är en kombination av

1. Leva med en begränsad livsläng

2. Se till att temperaturen i kondingarna är så låg som möjligt

3. Överspeca kapacitans

Men de två sista kan bara fördröja processen, inte hindra den helt. Nu låter "tappa kapacitans" som något katastrofalt direkt, men det skulle jag inte säga att det är. Det behöver alltid designas med marginal för att den ändras av både temperatur och ålder, samt att det kan variera med 20% direkt från fabrik. Men det går absolut att göra att ett nätagg håller betydligt längre än 10 år. Din bil innehåller små nätagg i varje ECU, och en elbil/hybrid har en inverter som skall hålla i alla fall 15 år.

Kapacitanstappet gör att spänningsripplet ökar, och responsen när en komponent drar mer ström blir sämre. Det skulle vara intressant att ha SweC mäta upp ett kvalitetsagg efter 10 års bruk

Tack för den utförliga beskrivningen. Jag undrar hur länge Titaniumklassade nätaggregat håller? Finns det något test på det? Jag skulle kunna skicka in mitt Platinumklassade passiva nätagg till Sweclockers som de får testa.

En annan sak vad menar du med kapicanstappet gör att spänningsripplet ökar?

Permalänk
Medlem

Värde på förbrukningselektronik som passerat tvåsiffrig ålder är nog mest affektionsvärde

Lokala återbruket eller >> https://www.sweclockers.com/marknad/typ/skankes?

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för den utförliga beskrivningen. Jag undrar hur länge Titaniumklassade nätaggregat håller? Finns det något test på det? Jag skulle kunna skicka in mitt Platinumklassade passiva nätagg till Sweclockers som de får testa.

80Plus klassning har bara med verkningsgraden att göra, högre klassningar är svårare att uppnå så man kan anta att det generellt innebär bättre komponenter men man bör ändå inte automatiskt likställa det med att de håller längre.
Sedan så är det ju också möjligt att en nätdel med åldrade kondensatorer funkar utmärkt när lasten är snäll typ jämn och låg, kondingarna lagrar ju egentligen bara mindre energi men det kan innebära att datorn blir instabil om det kommer nån lastspik.
Att våta kondensatorer åldras är fakta och det bör avspeglas i priset på beg nätdelar för nätdelen är inte alls lika bra efter 10 år som när den var ny, även om den fungerar så har den efter 10 år mycket mindre marginaler att klara lastvariationer och effekter nära märkeffekten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag la ut mitt gamla (~10år) Corsair HX620 för startpris 50kr på Tradera i höstas.
Döm om min förvåning när det såldes för lite drygt 400kr.

Så visst finns det värde i gamla nätdelar....

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback