Permalänk
Medlem

På minst en av produktbilderna kan man se en väldigt matchande CPU-kylare. Någon som vet ifall detta är någon kommande produkt från Fractal?

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

På minst en av produktbilderna kan man se en väldigt matchande CPU-kylare. Någon som vet ifall detta är någon kommande produkt från Fractal?

Troligtvis bara något som används för produktbilderna. Är säkert ingen riktig fungerande kylare.
Kollar man noga så ser man att Moderkort, Minne och Grafikkort också är custom.
Det är inte så ovanligt, jag har sett detta förr och funderat på samma sak.

Snygg kylare dock! Kan alltid hoppas på något liknande

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Troligtvis bara något som används för produktbilderna. Är säkert ingen riktig fungerande kylare.
Kollar man noga så ser man att Moderkort, Minne och Grafikkort också är custom.
Det är inte så ovanligt, jag har sett detta förr och funderat på samma sak.

Snygg kylare dock! Kan alltid hoppas på något liknande

Ja den väckte ett visst ha begär! Så nästan dumt av dem ifall det inte är planerat att leverera

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken beast! Tror jag väntar på en Torrent Compact eller liknande men den är fräsh som fan!

Permalänk
Medlem

Även jag började fundera på att överge mitt O11D när jag såg Torrent, sedan såg jag priserna, framförallt på RGB varianten... Alltså priset är väldigt högt för ett chassi i mestadels stål och plast (förutom glaspanelerna då)?

Men snyggt är det i vilket fall

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Kan lugnt tänka mig den designen på riggen här hemma, men den ser ut att den bara välkomnar damm. Har inte kollat mer än artikeln och ser inte ut som det har något dammfilter där framme?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kan lugnt tänka mig den designen på riggen här hemma, men den ser ut att den bara välkomnar damm. Har inte kollat mer än artikeln och ser inte ut som det har något dammfilter där framme?

Jo det finns ett dammfilter bakom grillen. (filtrets förstärkningar är dolda bakom ribborna i fronten så det är väldigt diskret)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nån med en Torrent som har problem att styra RPM på de medföljande fläktarna? Jag har kopplat kabeln från GND FG
PWM MB på hubben till moderkortet (men till Sys fan 1 uttag istället för CPU fan uttaget) men lyckas inte styra fläktarna via UEFI eller mjukvara.

Edit: NVM det var så simpelt att GND FG PWM MB behövde kopplas till CPU fan headern.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nån med en Torrent som har problem att styra RPM på de medföljande fläktarna? Jag har kopplat kabeln från GND FG
PWM MB på hubben till moderkortet (men till Sys fan 1 uttag istället för CPU fan uttaget) men lyckas inte styra fläktarna via UEFI eller mjukvara.

Edit: NVM det var så simpelt att GND FG PWM MB behövde kopplas till CPU fan headern.

Bjud gärna på några bilder när du är klar. Är väldigt nyfiken på att se utrymmet för vattenkylning

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nån med en Torrent som har problem att styra RPM på de medföljande fläktarna? Jag har kopplat kabeln från GND FG
PWM MB på hubben till moderkortet (men till Sys fan 1 uttag istället för CPU fan uttaget) men lyckas inte styra fläktarna via UEFI eller mjukvara.

Edit: NVM det var så simpelt att GND FG PWM MB behövde kopplas till CPU fan headern.

Bilder!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hade tänkt ett Meshify 2 eller Lian Li LANCOOL II Mesh men så kom Torrent och ställde saker upp och ner

Varit inställd på att fortsätta med vatten och Artic II 360 men nu med torrent har jag börjat igen kika på luft och Noctua D15. Sen kom problemet att Noctua skjutit upp sitt D15 next gen till början av 2022 och jag som ville ha ett Alder Lake bygge nu i vinter.

Sen verkar det bara vara komplett som håller sig till lanseringspris från Fractal och alla andra lägger på 500 kr för att de kan.....

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hade inget behov av nytt chassi. Mitt R5 är jag rätt nöjd med efter lite moddning och omstrukturering av burarna. Nu blev det för svårt att hålla emot. Black med dark tint here we come!

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

fasiken, samma design misstag som på meshify serien, den där jävla massiva loggan förstör
fattar inte riktigt tanken bakom deras design, allt är minimalistiskt och stilrent förutom loggan som sitter mitt på och förstör hela designen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Bjud gärna på några bilder när du är klar. Är väldigt nyfiken på att se utrymmet för vattenkylning

Jag har tyvärr gått över från vatten till luft för tillfället. Kommer behöva gå över till laptop i Vinter pga. flytt och hade en köpare för vattenkylningd grejerna. Saknar redan vattenkylning, ser så tomt ut

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag har tyvärr gått över från vatten till luft för tillfället. Kommer behöva gå över till laptop i Vinter pga. flytt och hade en köpare för vattenkylningd grejerna. Saknar redan vattenkylning, ser så tomt ut

https://i.imgur.com/onyG2Ou.jpg

https://i.imgur.com/0KABYZG.jpg

https://i.imgur.com/qk8ouqH.jpg

Ser finfint ut måste jag säga
Hur upplever du ljudnivån jämfört mot vattenslingan du hade tidigare?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ser finfint ut måste jag säga
Hur upplever du ljudnivån jämfört mot vattenslingan du hade tidigare?

Jag har alltid sett det så att man får sin burk så tyst som man vill ha den så. Dvs. vill du ha en CPU som idlar i 70c ca men den är knäpptyst så väljer man det. Vill man ha en CPU som idlear vid 29c så får man en mer höggljudd datorn. Detta oavsett chassi. Hårddiskar tycker jag är det som är svårare att hantera.

Så för mig är det svårt att säga men jag skulle säga att det är jämförbart. Dvs. nästan ohörbar vid låga RPM (ca 800 RPM) men hyffsat höggljud vid max RPM. Jag är inte känslig för ljud så svårt att säga och jag har inte använt mekaniska hårddiskar i min gamingburk sedan typ 2015 tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Konstigt att samtliga Fractal design Torrent idag försvann från Inets hemsida trots att de hade ett flertal i lager!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Konstigt att samtliga Fractal design Torrent idag försvann från Inets hemsida trots att de hade ett flertal i lager!

Försvann på webhallen och komplett med, kanske de återkallats? Komplett lade upp dem för ca 1900:- (ej rgb) var sugen att beställa en.

-edit-
https://www.eteknix.com/fractal-design-halts-sales-torrent-ca...

Fel på fläktkontrollern, räknas komma i handel igen om 2-3 veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Försvann på webhallen och komplett med, kanske de återkallats? Komplett lade upp dem för ca 1900:- (ej rgb) var sugen att beställa en.

-edit-
https://www.eteknix.com/fractal-design-halts-sales-torrent-ca...

Fel på fläktkontrollern, räknas komma i handel igen om 2-3 veckor

Jo jag märkte också att den försvann från Komplett. Finns bara några enstaka länkar till små datoraffärer på Prisjakt, men har tagits bort från Prisjakts listning. Det var snabbt agerat måste jag säga. Lite skillnad jämfört med Gigabytes reaktion på sina exploderande nätagg!

Synd för folk som såg fram emot att bygga dator i detta chassi som nu inte kommer göra det fören om några veckor tidigast!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Försvann på webhallen och komplett med, kanske de återkallats? Komplett lade upp dem för ca 1900:- (ej rgb) var sugen att beställa en.

-edit-
https://www.eteknix.com/fractal-design-halts-sales-torrent-ca...

Fel på fläktkontrollern, räknas komma i handel igen om 2-3 veckor

FML, min är på väg med posten.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Nån med en Torrent som har problem att styra RPM på de medföljande fläktarna? Jag har kopplat kabeln från GND FG
PWM MB på hubben till moderkortet (men till Sys fan 1 uttag istället för CPU fan uttaget) men lyckas inte styra fläktarna via UEFI eller mjukvara.

Edit: NVM det var så simpelt att GND FG PWM MB behövde kopplas till CPU fan headern.

Du bör nog snarare koppla ur hubben för tillfället.

https://internal.fractal-design.com/support/solutions/article...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Du bör nog snarare koppla ur hubben för tillfället.

https://internal.fractal-design.com/support/solutions/article...-

Tackar, jag misstänkte att det var ngt skumt för inet tog bort chassina från deras site igår! Surt dock, har fått allt precis som jag velat ha det för tillfället.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus går igenom vad som har hänt.. Fel på fläktkontrollern..

https://youtu.be/ytxtbLou978

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Gamers Nexus går igenom vad som har hänt.. Fel på fläktkontrollern..

https://youtu.be/ytxtbLou978

4x tydligen av alla, bra jobbat av Fractal där.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Fractal Torrent Recall Teaches NZXT & Gigabyte What to Do...ouch 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fractal Torrent Recall Teaches NZXT & Gigabyte What to Do...ouch 😂

Hahaha, ja kul att se att en del företag bryr sig om sitt rykte dem fått ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hahaha, ja kul att se att en del företag bryr sig om sitt rykte dem fått ^^

Indeed

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Gamers Nexus går igenom vad som har hänt.. Fel på fläktkontrollern..

https://youtu.be/ytxtbLou978

Visste att Tech Jesus Steve på Gamers Nexus skulle ta upp detta! Kanske gäller detta nått så simpelt som att skruvarnas gängor kan komma i kontakt med kretsen i PCB vilket är en brandrisk dvs samma fel som i Riser kabeln på NZXT chassit.

Steve tror dock inte på att Fractal kan lösa detta så pass snabbt som 2-3 veckor utan han tror 5 veckor verkar mer rimligt. Detta tror jag också med tanke på frakterna.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om ett torrent med 2 x 180mm fläktar i både botten och front, borde väl vara bättre än 3 x 140 i ljud/luft?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Östfelt:

Vad tror ni om ett torrent med 2 x 180mm fläktar i både botten och front, borde väl vara bättre än 3 x 140 i ljud/luft?

Finns det bra 180mm fläktar är väl kanske den stora frågan? 140mm finns allt från skräp till genuint bra modeller. Men 180mm? Får mig att tänka på ett gammalt Antec Mini P182 med en 180mm fläkt. Fungerade väl egentligen helt okej men tycker det är något man bör ha i åtanke också.