Permalänk
Medlem

Fractal Torrent

En välkommen nyhet från Fractal som är ganska så mycket annorlunda än sig själva och andra. Ser ut att passa ren luftkylning bäst, men jag tror det skall kunna gå bra att stoppa in en 280 radiator i front med dom fläktarna tex.

Tyvärr är chassiet så nytt att det inte ens är listat hos ÅF, men det kommer nog om några dagar. Runt $200, vilket kanske innebär 2000 spänn hos seriösa ÅF, och runt 2700 från mindre seriösa "pricegoughers". Kolla in testet hos Nexus. Det är inte ofta dom kommer med lovord om ett chassie.

Jag kan se för mig att detta kan komma i ett ITX som är störe än dom minsta, men söt nog att kunna ha bredvid skärmen på skrivbordet. Kommer i flera konfigurationer.

https://www.fractal-design.com/products/cases/torrent/torrent...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser läckert ut, lite för dyrt tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inet har den från 2300-2800kr

Om man bara kollar bilderna så har jag svårt att se vad den har för ”selling point” för den slanten. Andas ju inte unikum direkt…

Vi får se när recensioner kommer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Vi får se när recensioner kommer

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Snygg front på den svarta i mitt tycke men inget jag personligen skulle köpa. Kul med lite mer premiumchassin men tycker ändå att de borde fokusera mer på chassin med större kundskara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Inet har den från 2300-2800kr

Om man bara kollar bilderna så har jag svårt att se vad den har för ”selling point” för den slanten. Andas ju inte unikum direkt…

Vi får se när recensioner kommer

5 riktigt bra fläktar kostar ju en del...i alla fall det jag tänkte när jag såg priset. Men när jag nu ser 2300 spänn för plain version så blir det ju för dyrt. Tänkte först ca 2000 för den mer exklusiva.

Men ush vad märket på framsidan stör mig. Alldeles för tacky och lite diskret för min smak. Hoppas det går att ta bort på nått vis.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är såpass snyggt att jag funderar på att överge mitt Lian-Li PC-O11 Dynamic XL, men det skulle också kräva lite investeringar och bygga om min vattenkylning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHA det var så självklart att Stephen Burke skulle älska detta chassi xDDD!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tycker det är såpass snyggt att jag funderar på att överge mitt Lian-Li PC-O11 Dynamic XL, men det skulle också kräva lite investeringar och bygga om min vattenkylning.

Fast... låter det inte samtidigt ganska kul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast... låter det inte samtidigt ganska kul?

Haha jo men för mkt kul är inte bra för plånboken. Det har gått lite överstyr de senaste 2 åren känner jag. Jag skulle gå över till itx med Ghost S1, köpte grejer för det. När det var klart vill jag köra tower chassi igen och då blev det Dynamic XL, sen blev det itx i Thorzone Mjölnir vilket jag nästan är klart med nu. Sen kom Torrent chassit... + att jag är sugen på Lian-Li PC-O11 Dynamic EVO i Oktober.

Allt detta med kunskapen att jag kommer flytta i Januari och förlorar då mitt gamingrum/kontor och vet faktiskt inte alls om en fullstor dator ens får plats någonstans, då man inte får se lägenheten innan vi flyttar in

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av marcusOCZ:

5 riktigt bra fläktar kostar ju en del...i alla fall det jag tänkte när jag såg priset. Men när jag nu ser 2300 spänn för plain version så blir det ju för dyrt. Tänkte först ca 2000 för den mer exklusiva.

Jo det är klart, ingår det en massa fläktar så drar det ju upp priset så prislappen kanske är rätt. Men frågan är ändå om det ger det mervärdet som behövs för den tilltänkta konsumenten. Det ligger en bit i pengar över motsvarande ”lådor” i det formatet. Jag är säkert inte den tilltänkta Jag betalar gärna för premium men då får det allt sticka ut lite!
Vill jag bygga en random/vettig dator som bara ska göra sitt jobb så finns billigare som klarar det jobbet.

Väntar med spänning på Jonas recension!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är frontens "fins" i plast eller aluminium?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Haha jo men för mkt kul är inte bra för plånboken. Det har gått lite överstyr de senaste 2 åren känner jag. Jag skulle gå över till itx med Ghost S1, köpte grejer för det. När det var klart vill jag köra tower chassi igen och då blev det Dynamic XL, sen blev det itx i Thorzone Mjölnir vilket jag nästan är klart med nu. Sen kom Torrent chassit... + att jag är sugen på Lian-Li PC-O11 Dynamic EVO i Oktober.

Allt detta med kunskapen att jag kommer flytta i Januari och förlorar då mitt gamingrum/kontor och vet faktiskt inte alls om en fullstor dator ens får plats någonstans, då man inte får se lägenheten innan vi flyttar in

Haha oj, bäst att se vilka möjligheter (kompromisser) som finns efter inflytten då kanske.
Segt att behöva ta en lägenhet utan att ens ha sett den men det är ju samtidigt visningar verkar ske idag. :/

Permalänk
Medlem

Tänkte. Så söt. Perfekt mini chassi...sen såg jag nästa bild....awwww....ATX...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Är byggkvalitén så bra som den ser ut, är det ett klart intressant chassi. För egen del hade jag velat välja fläktarna själv.

Det är inte den formfaktorn jag föredrar, men kanske en "Mini (eller Micro) Torrent" skulle jag kunna överväga på riktigt.

Merparten av deras chassin är schyssta (om vi bortser från Era), tror vi kommer se en hel del trevliga byggnationer i detta.

Ser ut som ett kärleksbarn sprunget ur Thermaltake Shark och Cooler Master Stacker, samtidigt som Silverstone FT02 varit inblandad i detta veritabla triangeldrama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha oj, bäst att se vilka möjligheter (kompromisser) som finns efter inflytten då kanske.
Segt att behöva ta en lägenhet utan att ens ha sett den men det är ju samtidigt visningar verkar ske idag. :/

Ja precis, men det är ett mellansteg för oss innan vi köper en nästa år tänker vi.

Börjar värma upp mer och mer vid tanken på att köpa ett Torrent. Jag undrar om luftflödet i chassit skulle räcka för att kunna hålla en 5950X under 90c med Noctua NH-P1 Passiv processorkylare på Förmodligen inte men det vore riktigt coolt.

Näh såg att den inte ens klarar 120w passivt hehe.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qn1f3:

Är byggkvalitén så bra som den ser ut, är det ett klart intressant chassi. För egen del hade jag velat välja fläktarna själv.

Det är inte den formfaktorn jag föredrar, men kanske en "Mini (eller Micro) Torrent" skulle jag kunna överväga på riktigt.

Merparten av deras chassin är schyssta (om vi bortser från Era), tror vi kommer se en hel del trevliga byggnationer i detta.

Ser ut som ett kärleksbarn sprunget ur Thermaltake Shark och Cooler Master Stacker, samtidigt som Silverstone FT02 varit inblandad i detta veritabla triangeldrama.

Jag trodde det var ett mITX-chassi först tills jag såg kortplatserna bak och insåg storleken. Hade gärna sett denna i mindre modell med.

Skrivet av Gambit_2K:

Ja precis, men det är ett mellansteg för oss innan vi köper en nästa år tänker vi.

Börjar värma upp mer och mer vid tanken på att köpa ett Torrent, jag undrar om luftflödet i chassit skulle räcka för att kunna hålla en 5950X under 90c med Noctua NH-P1 Passiv processorkylare på Förmodligen inte men det vore riktigt coolt.

Låter klokt!

Med tanke på alla hålen i bakkant så borde det nog inte vara omöjligt. Men en 5950X lär väl lassa på rätt bra med värme också? Speciellt passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag trodde det var ett mITX-chassi först tills jag såg kortplatserna bak och insåg storleken. Hade gärna sett denna i mindre modell med.

Låter klokt!

Med tanke på alla hålen i bakkant så borde det nog inte vara omöjligt. Men en 5950X lär väl lassa på rätt bra med värme också? Speciellt passivt.

Den avger lika mycket energi passiv som aktiv. Man måste bara flytta energin någonstans. Helst utanför chassiet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Den avger lika mycket energi passiv som aktiv. Man måste bara flytta energin någonstans. Helst utanför chassiet.

Självklart. Men vi vet ju inte förutsättningarna i övrigt.

Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt för nåt som är mest plast och stål. Trevligt att de inkluderar bra fläktar och fyller alla fläktplatser med dem men hade gärna sett en fläktfri version för de som bara vill vattenkyla allt. Att betala vad? 500-700kr extra för nåt som bara åker tillbaka i kartongen för att ersättas med noctuas svider lite.

Permalänk
Medlem

Dom kunde byggt in en AC i fronten så hade det varit intressant.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

En välkommen nyhet från Fractal som är ganska så mycket annorlunda än sig själva och andra. Ser ut att passa ren luftkylning bäst, men jag tror det skall kunna gå bra att stoppa in en 280 radiator i front med dom fläktarna tex.

Tyvärr är chassiet så nytt att det inte ens är listat hos ÅF, men det kommer nog om några dagar. Runt $200, vilket kanske innebär 2000 spänn hos seriösa ÅF, och runt 2700 från mindre seriösa "pricegoughers". Kolla in testet hos Nexus. Det är inte ofta dom kommer med lovord om ett chassie.

Jag kan se för mig att detta kan komma i ett ITX som är störe än dom minsta, men söt nog att kunna ha bredvid skärmen på skrivbordet. Kommer i flera konfigurationer.

https://www.fractal-design.com/products/cases/torrent/torrent...

https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2021/07/Torrent_White_TGC_1-Left-Remove.jpg

https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2021/07/Torrent_Black_RGB_TGL_1-Left-Front.jpg

Gillar chassit, men att slänga på en ful skylt på fronten där det står "Fractal" förstör hela konceptet tyvärr..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Gillar chassit, men att slänga på en ful skylt på fronten där det står "Fractal" förstör hela konceptet tyvärr..

Verkligen. Jag misstänker att det är efterfrågat av systembyggare som vill sätta sin egna etikett på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja alltså en fläktfri variant hade varit mer intressant. Man kan ju flytta med de fläktar man har som funkar och komplettera med de man saknar. Jag förstår att marginalen blir bättre för FD när de bundlar fläktar med chassit och även nyttan för någon som vill ha ett komplett paket, men... en avskalad version till entusiasterna tack!

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag är rätt taggad men hur blir det med damm i chassit? För det finns väl inte dammfilter där fläktarna sitter? Är det någon som har erfarenhet av det med nåt liknande chassi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Jag är rätt taggad men hur blir det med damm i chassit? För det finns väl inte dammfilter där fläktarna sitter? Är det någon som har erfarenhet av det med nåt liknande chassi?

Det finns filter både i botten och fronten såvitt jag kan se av bilderna på Fractals hemsida?

*edit*
Bild här:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/96604?l=eyJyZXNvdXJj...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt chassi, hade jag inte haft mitt Define 7 redan och varit helnöjd så hade jag köpt detta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det finns filter både i botten och fronten såvitt jag kan se av bilderna på Fractals hemsida?

Aha, då är det jag som har missförstått totalt helt enkelt. Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Damm! 2799:- för RGB varianten. Vad hände, tröttnade Fractal på medias och i synnerhet swec'a definition av deras produkter som Volvo chassin? Dvs lika vanliga?
Själva funktionaliteten i sig tvivlar jag inte på, men detta är för dyrt. Började redan med sista define som vad, gick på strax under 2000:-, 18-1900:- om jag minns rätt?
Vad hände med tiden då define fick för dryga 1000-lappen?
Vad är fronten gjord av för material? Hittat ingen information om det. För detta priset...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X