Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Köpte min nya LGH förra året och har haft rörligt ett helt år nu, under hela året låg räntan på 1.62% hos SBAB. Efter en omvärdering så fick jag ner den till 1.42%. Att binda mina tre lån i två år på 1.12% känns riktigt lockande just nu. Vad tror ni andra?

https://i.imgur.com/eSuRtOf.png

Jag skulle bundit utan att tveka.
Vinsten med eventuellt lägre ränta än så är mycket mindre än risken för höjd ränta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag skulle bundit utan att tveka.
Vinsten med eventuellt lägre ränta än så är mycket mindre än risken för höjd ränta.

Du har nog helt rätt, kommer sätta mig senare ikväll och binda mina tre lån.

Permalänk
Inaktiv

Du har nog helt rätt, kommer sätta mig senare ikväll och binda mina tre lån.

BIND!.... om du inte tänker flytta under bidningstiden.

Jag hade hört av mig till en annan bank för att se om jag kunde få ned räntan lite till. Du ska ju nyttja priset du betalat för att ha rörligt.

Det är något man måste ha med i beräkningarna. Det är drygt att behöva betala ränteskillnadsersättning. Rörligt är inget bra längre, eftersom bankerna har förstått att man kan byta lån hela tiden. Har 1,18% bundet i 3 år på Danske Bank. Lånet är uppdelat i 2 delar, samma bindningstid.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bundit mina två lägenhetslån på SBAB på 1,14 på tre år samt 1,04% på två år.
Det är otroligt lågt.

Och så har vi sagt de senaste 30 åren hehe. Oooj vad lågt det är nuuu då. Bara 8%. Bind!
Bara 5% - BIND! And so on ;).

Men ja. Kring procenten då måste det bannemig räknas som väldigt lågt alltså. Jag kan inte påstå något annat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag har bundit mina två lägenhetslån på SBAB på 1,14 på tre år samt 1,04% på två år.
Det är otroligt lågt.

Och så har vi sagt de senaste 30 åren hehe. Oooj vad lågt det är nuuu då. Bara 8%. Bind!
Bara 5% - BIND! And so on ;).

Men ja. Kring procenten då måste det bannemig räknas som väldigt lågt alltså. Jag kan inte påstå något annat.

Man får räkna lite på uppsida och nedsida. runt 1% så finns det begränsningar hur lågt det kan gå. Allra bäst hade varit om vi fick låna direkt från Riksbanken. Då hade det varit 0-ränta. xD

Permalänk
Medlem

Köpte min nya LGH förra året och har haft rörligt ett helt år nu, under hela året låg räntan på 1.62% hos SBAB. Efter en omvärdering så fick jag ner den till 1.42%. Att binda mina tre lån i två år på 1.12% känns riktigt lockande just nu. Vad tror ni andra?

https://i.imgur.com/eSuRtOf.png

Beroende på belåningsgrad kan du även få ner rörligt till runt 1,13-1,14% utan större problem på åtminstone vissa banker. 1,62% är relativt högt skulle jag säga för att vara förra året. SBAB har ju lagom sänkt de bundna räntorna dock (speciellt 1 år bundet om jag minns rätt) så där ligger de ju riktigt bra till.

Ska du som sagt inte flytta i närtid kan det absolut vara värt att binda till den betydligt lägre ränta du då får.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kommer att binda mitt nya lån på 2 år pga lägre ränta.
Ser nu att SBAB sänkt även gröna bolånet ytterligare.

Erbjuds därför 0,89% ränta nu på 2 år pga grönt bolån. Jäkligt smutt. Hoppas det håller hela vägen fram till december när mitt lån blir aktuellt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag kommer att binda mitt nya lån på 2 år pga lägre ränta.
Ser nu att SBAB sänkt även gröna bolånet ytterligare.

Erbjuds därför 0,89% ränta nu på 2 år pga grönt bolån. Jäkligt smutt. Hoppas det håller hela vägen fram till december när mitt lån blir aktuellt.

Det hoppas jag med, samma situation

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har för närvarande bolån på vårt hus via Nordea men ser att räntorna är bättre på andra banker, har även pratat med Nordea och de vill inte gå ner till samma nivåer.

Är det krångligt att byta till annan bank för bolånet?
Är det något man ska tänka på? (dolda avgifter etc)
SBAB och ICA banken är intressanta just nu.

edit: har obundet rörligt just nu.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk

Jag försökte låna av ICA banken men de bara ghostade och var omöjliga att få tag på så det blev inget. Var ute i god tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Har för närvarande bolån på vårt hus via Nordea men ser att räntorna är bättre på andra banker, har även pratat med Nordea och de vill inte gå ner till samma nivåer.

Börja med att begära ut amorteringsunderlaget från din nuvarande bank, det kan sätta lite eld i aktersalongen på dem (man begär det i princip endast vid flytt av bolån).

Det som jag kan tänka på som kan ske är om ditt nuvarande lån är bundet, då kan du åka på att betala ränteskillnadsersättning (dvs ränta för så länge som lånet är bundet).

Jag har själv SBAB, var beredd på att det är löjligt långa svarstider! (Det var det redan för två år sedan, och det verkar inte ha blivit bättre...)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Jag försökte låna av ICA banken men de bara ghostade och var omöjliga att få tag på så det blev inget. Var ute i god tid.

Haha okej, bra att veta!

Skrivet av zyberzero:

Börja med att begära ut amorteringsunderlaget från din nuvarande bank, det kan sätta lite eld i aktersalongen på dem (man begär det i princip endast vid flytt av bolån).

Det som jag kan tänka på som kan ske är om ditt nuvarande lån är bundet, då kan du åka på att betala ränteskillnadsersättning (dvs ränta för så länge som lånet är bundet).

Jag har själv SBAB, var beredd på att det är löjligt långa svarstider! (Det var det redan för två år sedan, och det verkar inte ha blivit bättre...)

Glömde nämna att jag har obundet rörligt just nu.
Ja det ska jag göra direkt! tack för tipset. Känns ju inte roligt att det är långa svarstider, är det flera veckor? kanske ska kika på fler banker då, Nordea vägrade typ röra på sig så vad som är ju billigare

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Glömde nämna att jag har obundet rörligt just nu.
Ja det ska jag göra direkt! tack för tipset. Känns ju inte roligt att det är långa svarstider, är det flera veckor? kanske ska kika på fler banker då, Nordea vägrade typ röra på sig så vad som är ju billigare

När du väl begärt ut underlag hjälper dig banken du flyttar till generellt att lösa resten.

Glöm inte att förutom storbankerna och SBAB även kolla Stabelo, Hypoteket och den typen av uppstickare. De sistnämnda har ofta lite striktare krav gällande belåningsgrad men inget krav på att man är helhetskund.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

När du väl begärt ut underlag hjälper dig banken du flyttar till generellt att lösa resten.

Glöm inte att förutom storbankerna och SBAB även kolla Stabelo, Hypoteket och den typen av uppstickare. De sistnämnda har ofta lite striktare krav gällande belåningsgrad men inget krav på att man är helhetskund.

Tack för tipset det ska jag göra! Belåningsgraden borde inte vara något problem skulle jag tro.
Kontaktade min bankkvinna om underlaget och fick som svar "Inga problem", jättekonstigt att de inte vill ha mina pengar. Ska dock bli skönt o flytta bort lånet från Nordea då de aldrig fått mig att känna mig välkommen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Nej, det är enkelt. Med SBAB kan du göra det mesta (allt?) i appen, efter vad jag förstått behöver du inte ringa dem alls.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Tack för tipset det ska jag göra! Belåningsgraden borde inte vara något problem skulle jag tro.
Kontaktade min bankkvinna om underlaget och fick som svar "Inga problem", jättekonstigt att de inte vill ha mina pengar. Ska dock bli skönt o flytta bort lånet från Nordea då de aldrig fått mig att känna mig välkommen.

Du blir nog snart uppringd av en säljare, aka rådgivare

Permalänk
Medlem

Skrev avtal igår på SEB.

De erbjöd 1.36% men sa ICA gav 1.22% på ett år,
Så de ändrade till 1.22% via mail, jag åkte dit och skulle skriva papper, då skulle jag spara på ISK konto för 2000kr i månaden, jag bara "jaja det blir bra", kommer avbryta det efter 2 månader

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CusmaR:

edit: har obundet rörligt just nu.

Jag tipsade min kollega som har Nordea att hon skulle skicka en sån där säker meddelande till bankmannen att du ville begära ut amorteringsunderlaget. Dagen efter fick hon ett samtal om erbjudande som motsvarade konkurrentens.

Du kan ju behålla Nordea som bank och flytta endast bolånet till SBAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag tipsade min kollega som har Nordea att hon skulle skicka en sån där säker meddelande till bankmannen att du ville begära ut amorteringsunderlaget. Dagen efter fick hon ett samtal om erbjudande som motsvarade konkurrentens.

Du kan ju behålla Nordea som bank och flytta endast bolånet till SBAB.

Jag tvivlar på att jag får ett samtal, detta är henne jag förhandlade med sist när jag tog lånet, hon verkar vara helt omöjlig haha. Japp jag har endast tänkt flytta bolånet!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CusmaR:

Jag tvivlar på att jag får ett samtal, detta är henne jag förhandlade med sist när jag tog lånet, hon verkar vara helt omöjlig haha. Japp jag har endast tänkt flytta bolånet!

Men då så! Flytta. Ogillar Nordea själv!

Permalänk
Medlem

Snabb fråga kring räntenivåer. Har en bostadsrätt värderad till 6 miljoner. Lån på 2,6 miljoner. Obundet lån med 1,13% ränta. Tror ni jag skulle kunna få ner räntenivån något genom att byta bank? Eventuellt ska den säljas så jag är inte så sugen på att binda.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jumpcut:

Snabb fråga kring räntenivåer. Har en bostadsrätt värderad till 6 miljoner. Lån på 2,6 miljoner. Obundet lån med 1,13% ränta. Tror ni jag skulle kunna få ner räntenivån något genom att byta bank? Eventuellt ska den säljas så jag är inte så sugen på att binda.

Då du har mindre än 60% belåningsgrad så kan du vara kandidat för Stabelo/Avanza (Stabelo) och Nordnet.
Nordnet hade 0.95% i snittränta i Juli för bolån.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då du har mindre än 60% belåningsgrad så kan du vara kandidat för Stabelo/Avanza (Stabelo) och Nordnet.
Nordnet hade 0.95% i snittränta i Juli för bolån.

Jag har lite pensionspengar och annat hos Nordnet. Så är kund där redan. Kanske värt att kolla upp då

Edit: Hos Nordnet verkar det som jag ska ha minst 2,5 miljoner i sparande för att få 1,09% - Har bara typ 200k hos Nordnet och då skulle jag får 2,04%

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vi funderar på att byta hus och har tittat på lite olika lån. Många kräver att man sålt sitt befintliga hus innan, men det huset vi har idag kan nog ta lite tid att sälja. Huset är relativt billigt också.

2 banker pratar om eventuellt övergångslån. Vad har man egentligen för alternativ? Kan man förhandla med banken och äga 2 hus en viss tid, eller kommer det vara omöjligt?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Vi funderar på att byta hus och har tittat på lite olika lån. Många kräver att man sålt sitt befintliga hus innan, men det huset vi har idag kan nog ta lite tid att sälja. Huset är relativt billigt också.

2 banker pratar om eventuellt övergångslån. Vad har man egentligen för alternativ? Kan man förhandla med banken och äga 2 hus en viss tid, eller kommer det vara omöjligt?

Vet inte med säkerhet hur det fungerar med hus, men med bostadsrätter är det inte ett krav att sälja innan, åtminstone inte hos alla banker. Vill också minnas att bekanta kunnat göra likadant med hus, men det är upp till banken att godkänna.

Har man möjlighet att förhandla tillträdet med säljaren till tillräckligt långt fram att man hinner sälja sitt hus under tiden så är det ju troligen relativt kort tid som du behöver äga båda. Under den tiden kan banken i så fall troligen ge dig ett så kallat överbryggningslån (ibland kallat bryggfinansiering). Dessa lån har lite högre ränta (vill minnas att det var ungefär som bankens listränta för rörligt i mitt fall) och ges bara en begränsad tid. Detta extra lån löses direkt när köparen betalt dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vet inte med säkerhet hur det fungerar med hus, men med bostadsrätter är det inte ett krav att sälja innan, åtminstone inte hos alla banker. Vill också minnas att bekanta kunnat göra likadant med hus, men det är upp till banken att godkänna.

Har man möjlighet att förhandla tillträdet med säljaren till tillräckligt långt fram att man hinner sälja sitt hus under tiden så är det ju troligen relativt kort tid som du behöver äga båda. Under den tiden kan banken i så fall troligen ge dig ett så kallat överbryggningslån (ibland kallat bryggfinansiering). Dessa lån har lite högre ränta (vill minnas att det var ungefär som bankens listränta för rörligt i mitt fall) och ges bara en begränsad tid. Detta extra lån löses direkt när köparen betalt dig.

Jag tycker det är ett märkligt upplägg, men det kanske går att förhandla om. Jag hade tyckt det hade varit bäst att behålla det gamla lånet och bara göra ett nytt lån på det nya huset. Vi klarar ju av att betala båda.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag tycker det är ett märkligt upplägg, men det kanske går att förhandla om. Jag hade tyckt det hade varit bäst att behålla det gamla lånet och bara göra ett nytt lån på det nya huset. Vi klarar ju av att betala båda.

Om banken håller med dig om att din ekonomi klarar av att äga två hus så är det inga konstigheter att ta ett nytt lån på det nya huset.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av bolåneupplägg involverande mer än 2 person, alltså gemensamma lån med t.ex. vänner för att gemensamt äga fritidsboende eller dylikt?

Efter en snabb rundringning så verkar det vara svårt, familj/släkt verkar inte vara några problem men andra upplägg verkar svårt/omöjligt. De svar jag fick var att det kan uppstå konflikter i en sådan konstellation men det är väl alltid en risk när man är mer än 1 person som skriver på ett lån?

Hade varit kul om någon lyckats med detta, vilken bank isf och hur var kontrakten strukturerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Om eran ekonomi tillåter att ha två hus är det bara att köra på, men du får tänka på att bankerna räknar ju med hög ränta i kalkylerna och man måste ju ha de 15% av det nya boendets köpeskilling att stoppa in utan att man säljer nuvarande bostad. Övergångslån är ju annars lösningen men allas ekonomi klarar inte det heller och då får man sälja innan man köper.

Skrivet av Lanicia:

Någon som har erfarenhet av bolåneupplägg involverande mer än 2 person, alltså gemensamma lån med t.ex. vänner för att gemensamt äga fritidsboende eller dylikt?

Efter en snabb rundringning så verkar det vara svårt, familj/släkt verkar inte vara några problem men andra upplägg verkar svårt/omöjligt. De svar jag fick var att det kan uppstå konflikter i en sådan konstellation men det är väl alltid en risk när man är mer än 1 person som skriver på ett lån?

Hade varit kul om någon lyckats med detta, vilken bank isf och hur var kontrakten strukturerade?

Tror ingen bank skulle gå med på det, bästa är nog att lägga lånet med befintlig bostad om utrymmet finns. Banken vill helt enkelt inte använda en säkerhet som delas på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror ingen bank skulle gå med på det, bästa är nog att lägga lånet med befintlig bostad om utrymmet finns. Banken vill helt enkelt inte använda en säkerhet som delas på det sättet.

Så kanske det är men det känns ju väldigt konservativt och snarare baserat på "så gör man inte"-mentalitet snarare än en ett faktiskt risk-tänk.

Om 4 pers med stabil inkomst, utan befintliga lån och där alla kan vara solidariskt ansvariga för lånet så borde väl ändå det minimera risken för banken? Det verkade ju inte ens spela någon roll vilket belopp man hade i åtanke samt hur mycket respektive person pyntar in med.

Måste väl ändå finnas folk som har gjort detta innan?