Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KroesusSork:

Hela skiten är skattefinansierat = regeringen. Punkt. Det är OTROLIGT störande och provocerande medans Agda 89 ligger med maskar i sina liggsår.

Jag fattar verkligen inte hur allmänbildningen är så dålig i Sverige att man inte vet vem som styr vad. Sånt här dyker verkligen upp hela tiden. Alla verkar tro att regeringen styr allting. Punkt.

Det är helt otroligt, jag kanske är kretsar där det svärmar med inkompetenta 50, 60 och 70-talister men herregud. Lär sig ingen längre hur Sverige styrs?

Det är KOMMUNEN som har hand om äldrevård. RFSL bedrivs förresten främst från månadsavgifter, donationer från sina medlemmar. Plus att de sålt lite tjänster så som certifieringen. Även en del samarbeten med företag. Det är är på gränsen till otroligt hur du lyckas få det till att regeringen finansierar hela skiten. Dessutom att du får ihop det med Agda 89 visar på en så otrolig inkompetens att man vill gräva ned sig och skämmas.

Vad som provocerar mig är tanken "när blev vi i högern de som gnäller och är dåligt pålästa?" Sorglig utveckling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Jag fattar verkligen inte hur allmänbildningen är så dålig i Sverige att man inte vet vem som styr vad. Sånt här dyker verkligen upp hela tiden. Alla verkar tro att regeringen styr allting. Punkt.

Det är helt otroligt, jag kanske är kretsar där det svärmar med inkompetenta 50, 60 och 70-talister men herregud. Lär sig ingen längre hur Sverige styrs?

Det är KOMMUNEN som har hand om äldrevård. RFSL bedrivs förresten främst från månadsavgifter, donationer från sina medlemmar. Plus att de sålt lite tjänster så som certifieringen. Även en del samarbeten med företag. Det är är på gränsen till otroligt hur du lyckas få det till att regeringen finansierar hela skiten. Dessutom att du får ihop det med Agda 89 visar på en så otrolig inkompetens att man vill gräva ned sig och skämmas.

Vad som provocerar mig är tanken "när blev vi i högern de som gnäller och är dåligt pålästa?" Sorglig utveckling.

*hihihi* Är du förvånad egentligen att folk har kass koll.
Man ser det ju i otaliga trådar.. Jag tror det är vanligare hos yngre att de tror så, just för det allmänna ointresset många av dem har, då kompisar, insta o fejan och det viktiga flödet som bara består av nonsens är det som hägrar.. Nyheter tror jag inga ens har sett mer än om de blivit tvungna när föräldrarna tittar på Aktuellt

Förlåt mot er unga som faktiskt läser nyheter, men ni kanske kan svara på hur era kompisar är.. Är sociala flödet allt och nyheter är bara något föråldrat som gamlingar följer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

*hihihi* Är du förvånad egentligen att folk har kass koll.

Nej, egentligen inte. Men jag har en tendens att bli riktigt less på folk som inte ens lyckas skälla på rätt träd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Nej, egentligen inte. Men jag har en tendens att bli riktigt less på folk som inte ens lyckas skälla på rätt träd.

mmmm.... jag förstår din känsla precis... Det blir först en stor suck.... sedan.. vafan tänker de med.... sedan.. ska jag svara.. nee de är så korkade... nee attan jag svarar de behöver fatta läget.
Känner du snarlikt? haha
Jag kände så när de diskutera omkörningar här i tråden... många var totalt ute o cykla lixom.. Men jag valde att inte svara

Permalänk
Medlem

Jag kör ofta söderifrån till och från Stockholm via Södertälje. 3-filigt och det är väl drygt 15 km innan någon högerfil försvinner. Alltid karavan i mittfilen i 85 km/h på 100-sträckan. Tomt i höger. Värst är det när det regnar lite, då blir alla livrädda och hastigheter går ner till 70 km/h. Till ingen nytta om en olycka händer eftersom alla ligger med 1,5 meter mellanrum. Som en human/car-centipede som ålar sig fram.

Ibland roar jag mig att blinka med helljus om jag kommer ifatt en såsare i mittfilen, lägger till ett kort tut om de inte uppfattar något eftersom de sitter med näsan i mobilen. Då tittar tillbaka med förvånat uttryck, ibland hytter med näven, och ligger bekvämt kvar i mittenfilen. Ibland märker de inte ens då utan scrollar vidare i luren.

Slutsatsen är att de har helt enkelt ingen aning om var de ska ligga, eller skiter fullständigt i det. Otroligt. Jag har dock börjat gå ifrån att irritera mig till att fascinera mig. Förutom vid riktigt dåligt väder, då blir ofta karavanen rent farlig, eftersom de trycker ihop avstånden och tvingar ut de som är mer säkra i sin bilkörning i vänsterfält tillsammans med kamikazepiloterna som ligger och trycker i 150 km/h och bromsar för inget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Jag tycker snarare att folk lägger sig i mittenfilen av "lathet", ligger de där behöver de aldrig någonsin bry sig om att släppa in/ut någon eller att anpassa hastigheten.

Inte alls ovanligt att här i Göteborg få folk som går ut i "första omkörningsfil", ligger där i några kilometrar, för att sen gå tillbaka till högerfilen då de ska svänga av samtidigt som den upphör oavsett.

trefiligt både hållen i 5 kilometer.
https://www.google.com/maps/dir/57.64373,12.0248492/57.601709...

Pendlade den vägen i några år och det är absolut som du säger, dock blir ju den högraste filen avfart ganska snabbt, om man tittar på strecken alltså, men den fortsätter ju i ett antal km ändå. Jag kom från västerleden och alla från det hållet la sig den vänstra av två filer på själva påfarten och växlade sen över ytterligare åt vänster när vägarna gick ihop. Så resultatet blev en fyrfilig väg där filen näst längst åt vänster var den med mest trafik, lastbilarna höll sig en fil längre åt höger oftast dock, men filen längst åt höger var ju i princip alltid tom och då körde jag där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Såg på TV om hur narkotikan brer ut sig i Sverige. De som finansierar narkotikahandeln är till stor del vanliga löntagare. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Detta borde belysas mera.

Vill verkligen betona detta! Det är ju "Svenssons" i alla möjliga hudfärger so finns och i olika inkomstnivåer som stöttar gängkriminaliteten med knarkköpen! De springer ju inte runt och skjuter ihjäl varandra för inget.

Lägger in länk till SVT´s dokumentärserie om knarkets väg till Sverige och kartellerna i Latin/Sydamerika.

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-i-skuggan-av-el-cha... Sevärd!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vill verkligen betona detta! Det är ju "Svenssons" i alla möjliga hudfärger so finns och i olika inkomstnivåer som stöttar gängkriminaliteten med knarkköpen! De springer ju inte runt och skjuter ihjäl varandra för inget.

Lägger in länk till SVT´s dokumentärserie om knarkets väg till Sverige och kartellerna i Latin/Sydamerika.

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-i-skuggan-av-el-cha... Sevärd!

Klokt inlägg och något som fler borde reflektera över.
Conny som drar en lina på inne-klubben och samtidigt skanderar SD2022 för att stoppa gängkriminalitet gör nog inte den kopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Värst är det när det regnar lite, då blir alla livrädda och hastigheter går ner till 70 km/h. Till ingen nytta om en olycka händer eftersom alla ligger med 1,5 meter mellanrum. Som en human/car-centipede som ålar sig fram.

Det där ser jag varje dag , pendlar på en 2+1 väg med vajerräcke , sjunker hastigheten (inte hastighetsbegränsingen) så krymper avstånden , alla ligger och pressar på en enfilig väg och tror att man kommer fram fortare fast det ligger en lastbil först som kör 30 under hastighetsbegränsningen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag kör ofta söderifrån till och från Stockholm via Södertälje. 3-filigt och det är väl drygt 15 km innan någon högerfil försvinner. Alltid karavan i mittfilen i 85 km/h på 100-sträckan. Tomt i höger. Värst är det när det regnar lite, då blir alla livrädda och hastigheter går ner till 70 km/h. Till ingen nytta om en olycka händer eftersom alla ligger med 1,5 meter mellanrum. Som en human/car-centipede som ålar sig fram.

Ibland roar jag mig att blinka med helljus om jag kommer ifatt en såsare i mittfilen, lägger till ett kort tut om de inte uppfattar något eftersom de sitter med näsan i mobilen. Då tittar tillbaka med förvånat uttryck, ibland hytter med näven, och ligger bekvämt kvar i mittenfilen. Ibland märker de inte ens då utan scrollar vidare i luren.

Slutsatsen är att de har helt enkelt ingen aning om var de ska ligga, eller skiter fullständigt i det. Otroligt. Jag har dock börjat gå ifrån att irritera mig till att fascinera mig. Förutom vid riktigt dåligt väder, då blir ofta karavanen rent farlig, eftersom de trycker ihop avstånden och tvingar ut de som är mer säkra i sin bilkörning i vänsterfält tillsammans med kamikazepiloterna som ligger och trycker i 150 km/h och bromsar för inget.

Förstår inte problemet med att folk ligger i mittfilen. Har du så jävla brått kör i vänsterfilen. T om lastbilar ligger och kör i mittfilen och de kör inte i 100...
Sen att folk kör långsammare pga regn är väl snarare något som ska uppmuntras jämfört med alla dårar som inte vet skillnad på torr asfalt, blöt och asfalt med snö och is.
Ta det lugnt i trafiken och inse att du sparar bara några minuter på att köra fortare, om ens..

kan inte höger eller vänster
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte problemet med att folk ligger i mittfilen. Har du så jävla brått kör i högerfilen. T om lastbilar ligger och kör i mittfilen och de kör inte i 100...
Sen att folk kör långsammare pga regn är väl snarare något som ska uppmuntras jämfört med alla dårar som inte vet skillnad på torr asfalt, blöt och asfalt med snö och is.
Ta det lugnt i trafiken och inse att du sparar bara några minuter på att köra fortare, om ens..

Det är olagligt att köra om i högerfilen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Klokt inlägg och något som fler borde reflektera över.
Conny som drar en lina på inne-klubben och samtidigt skanderar SD2022 för att stoppa gängkriminalitet gör nog inte den kopplingen.

Han gör nog inte så många kopplingar alls.

Men man kan ju ta en mer pragmatisk approach också. Folk är uppenbarligen intresserade av narkotika, hårda straff verkar inte hjälpa direkt, inte heller kampanjer om att man finansierar terrorism och liknande, eller övriga kampanjer (minns ni "Våga"-projektet?). Och på nästan alla sätt man mäter så är Sveriges narkotikapolitik, med väldigt hårda lagar relativt de flesta andra länder, ett rätt stort misslyckande. Vi har fler tunga missbrukare än länder med en annan approach, fler döda av överdoser och i narkotikarelaterad brottslighet och liknande. Den enda positiva statistiken för Sveriges politik är att det är färre unga som prövar narkotika här än på många andra ställen, men om det ändå är fler som blir tunga missbrukare och fler som dör så vet jag inte om det är så mycket att slå sig för bröstet för.

Tittar man på de länder som har valt motsatt väg, alltså legalisering av vissa droger och kanske avkriminalisering av andra, med fokus på vård istället för straff för missbrukare och så, så verkar det fungera rätt bra. Inte i hur många som prövar narkotika, vilket är ganska naturligt, men i problem med tyngre missbruk, överdoser och liknande. Och framför allt slår det ju undan benen på den illegala marknaden, så länge man inte beskattar den legala försäljningen så hårt att de inte kan konkurrera förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det är olagligt att köra om i högerfilen.

Den regeln har ändrats en del det sista vad jag förstår, lättats upp lite. Är det kökörning så får man köra om i högerfilen, och är det tjockt med bilar i mittenfilen som ligger under hastighetsbegränsningen så kan man hävda att det är kökörning exempelvis. Och om högerfilen går någon annanstans än de övriga så är det också tillåtet att köra om i den. Jag är väldigt försiktig när jag gör det, och det är inte ofta, men när jag pendlade via en sådan här korsning där problemet uppstod varje dag så slutade jag bry mig särskilt, även om jag fortfarande var försiktig. En gång under de åren jag körde där var det poliskontroll som plockade in och bötfällde de som inte höll sig till höger, men ignorerade mig som körde om i högerfilen och dessutom körde typ 110 på 90-väg. De hade gärna fått göra den kontrollen lite oftare så att folk fattade, men en gång är ju bättre än ingen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Han gör nog inte så många kopplingar alls.

Men man kan ju ta en mer pragmatisk approach också. Folk är uppenbarligen intresserade av narkotika, hårda straff verkar inte hjälpa direkt, inte heller kampanjer om att man finansierar terrorism och liknande, eller övriga kampanjer (minns ni "Våga"-projektet?). Och på nästan alla sätt man mäter så är Sveriges narkotikapolitik, med väldigt hårda lagar relativt de flesta andra länder, ett rätt stort misslyckande. Vi har fler tunga missbrukare än länder med en annan approach, fler döda av överdoser och i narkotikarelaterad brottslighet och liknande. Den enda positiva statistiken för Sveriges politik är att det är färre unga som prövar narkotika här än på många andra ställen, men om det ändå är fler som blir tunga missbrukare och fler som dör så vet jag inte om det är så mycket att slå sig för bröstet för.

Tittar man på de länder som har valt motsatt väg, alltså legalisering av vissa droger och kanske avkriminalisering av andra, med fokus på vård istället för straff för missbrukare och så, så verkar det fungera rätt bra. Inte i hur många som prövar narkotika, vilket är ganska naturligt, men i problem med tyngre missbruk, överdoser och liknande. Och framför allt slår det ju undan benen på den illegala marknaden, så länge man inte beskattar den legala försäljningen så hårt att de inte kan konkurrera förstås.

Hårdare straff hjälper ju uppenbarligen inte i länder som har väsentligt högre straffskalor än vad Sverige har!

Vad gäller legalisering så hjälper ju det knappast i länderna som är utsatta för kartellerna. Även om de i sin tur legaliserar tillverkning så kommer det ju ändå vara rivalitet om tillverkning. Ingen kritik, fastnar bara i mina egna tankar på hur långt legalisering kan gå i sådana fall.

Skulle vilja ha en debatt om folks understödjning av gängen medelst knarkköp. En kille berättar ju i serien om att han partyknarkade för mellan 10.000 - 15.000 i månaden. O han la sådana summor på kokain, fatta vilka inkomster gängen har!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Hårdare straff hjälper ju uppenbarligen inte i länder som har väsentligt högre straffskalor än vad Sverige har!

Vi har inte jättehårda straff för narkotikadistribution och liknande internationellt sätt, men vi har förhållandevis hårda straff för missbrukare och det är exempelvis olagligt här att testa positivt på ett drogtest, vilket det inte är i nästan några andra länder.

Citat:

Vad gäller legalisering så hjälper ju det knappast i länderna som är utsatta för kartellerna. Även om de i sin tur legaliserar tillverkning så kommer det ju ändå vara rivalitet om tillverkning. Ingen kritik, fastnar bara i mina egna tankar på hur långt legalisering kan gå i sådana fall.

Jo det är absolut något man behöver kolla på. Som jag ser det finansierar drogmissbruk kriminella på olika sätt. Dels har vi typ karteller som odlar och distribuerar exempelvis kokain på världsmarknaden och så, och en legalisering här hade kanske inte gjort någon större skillnad för dem. Sen har vi de mer lokala gängen som finansierar det mesta av sin verksamhet med drogförsäljning, och dessa kommer man ju åt om man helt enkelt konkurrerar ut dem med laglig försäljning.

Sen beror det förstås på vart tillverkningen sker. Kokain produceras vad jag förstår mestadels i Central- och Sydamerika, opiater som Heroin men också lagliga opiater kommer oftast från Asien och Mellanöstern, amfetamin och liknande produceras närmare marknaderna medan cannabis, som ändå är det vanligaste, produceras lite överallt även inom landet och i exempelvis Nederländerna, Portugal och liknande. Kartellerna styr kokainproduktionen, men de övriga är ju mer varierande och har både laglig och illegal produktion.

Citat:

Skulle vilja ha en debatt om folks understödjning av gängen medelst knarkköp. En kille berättar ju i serien om att han partyknarkade för mellan 10.000 - 15.000 i månaden. O han la sådana summor på kokain, fatta vilka inkomster gängen har!

Precis. Bättre att staten tar de inkomsterna.

Nej allvarligt talat så är det förstås ett väldigt problematiskt bruk om man lägger så mycket pengar på en drog, och det hade det förstås varit även om man hade lagt det på vår legala drog alkohol (möjligtvis inte om man samlar på dyra viner, fin Whisky eller liknande). Frågan är om det bästa sättet att hjälpa denna person är att straffa honom eller att erbjuda vård? För idag är vi väldigt fokuserade på att bestraffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

RFSL bedrivs förresten främst från månadsavgifter, donationer från sina medlemmar. Plus att de sålt lite tjänster så som certifieringen.

Läs på lite mer innan du gnäller på att folk är dåligt pålästa... (Även om jag stämmer in i kritiken angående att hålla isär vad stat och kommun är ansvariga för.)

RFSL fick drygt 3,7 miljoner i statliga bidrag 2020 via MUCF. QX skriver om det här.

Rebecca Uvell har en intressant genomgång av RFSLs ekonomi här. Nu kanske man kan invända att Uvell inte är opartisk för det är hon inte men hon är generös med länkar till källmaterialet för det hon skriver. 2019 samlade RFSL in knappt 900 000 kr - dvs de drivs INTE främst av månadsavgifter, donationer osv...

RFSL Ungdom plockade dessutom in 1,1 miljoner i bidrag från MUCF 2020 och under 2019 plockade RFSL in nästan 9 miljoner totalt i statliga bidrag. Deras utbildningar mm sköts via RFSL Media AB så de kan plocka bidrag till den ideella organisationen.

Gubbgnäll 1: En massa skattepengar hamnar hos blandande opinionsdrivande organisationer. De kunde användas bättre.
Gubbgnäll 2: Varför kör man i 85 km/h på en 100-sträcka i rusningstrafik på en 2-1-väg i dagsljus och torrt väder? Dessutom har en del förmågan att gasa på när det blir tvåfiligt så färre bakomvarande bilar hinner köra om söndagsåkaren...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Snusfri

Getost, varför finns ens detta?
Vill jag känna smaken av tyg så kan jag slicka på en kofta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Pendlade den vägen i några år och det är absolut som du säger, dock blir ju den högraste filen avfart ganska snabbt, om man tittar på strecken alltså, men den fortsätter ju i ett antal km ändå. Jag kom från västerleden och alla från det hållet la sig den vänstra av två filer på själva påfarten och växlade sen över ytterligare åt vänster när vägarna gick ihop. Så resultatet blev en fyrfilig väg där filen näst längst åt vänster var den med mest trafik, lastbilarna höll sig en fil längre åt höger oftast dock, men filen längst åt höger var ju i princip alltid tom och då körde jag där.

ja, avfartsfilen är perfekt när alla andra ligger och sover i omkörningsfilerna.
på samma vis som den fil längst till höger är absolut snabbast förbi första kålleredsavfarten södergående samt under bron mm.

västerleden = "söderleden"?

Om vi pratar söderut är vägen "numera" fyrfilig fram till första kållered avfarten och ja, den första av fyra filer är avfartsmarkerad ganska direkt men den andra filen från höger är det inte fram till Ikea avfarten
pratar vi norrut är det "bara" tre filer, men vill nog hävda att den första av tre norrut inte är markerad som avfart förrän efter man passerat rastplatsen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av THB:

Getost, varför finns ens detta?
Vill jag känna smaken av tyg så kan jag slicka på en kofta.

Enda formen av "fetaost" jag köper numer. Smakar mycket mer än ko-varianten. Omnomnom.
Har ett block i kylen as we type. Kommer ingå i en pastasallad i helgen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

ja, avfartsfilen är perfekt när alla andra ligger och sover i omkörningsfilerna.
på samma vis som den fil längst till höger är absolut snabbast förbi första kålleredsavfarten södergående samt under bron mm.

västerleden = "söderleden"?

Jo, västerleden blir söderleden vid järnbrott, så du har rätt i att jag kommer från västerleden.

Citat:

Om vi pratar söderut är vägen "numera" fyrfilig fram till första kållered avfarten och ja, den första av fyra filer är avfartsmarkerad ganska direkt men den andra filen från höger är det inte fram till Ikea avfarten
pratar vi norrut är det "bara" tre filer, men vill nog hävda att den första av tre norrut inte är markerad som avfart förrän efter man passerat rastplatsen.

Jo jag pendlade söderut på morgonen, problemen är inte alls lika stora när man kör norrut, eller det är mycket värre problem men detta problemet är inte så stort då det inte handlar om massa folk som ska på den stora vägen utan massa som ska av den.

Men efter Kållered söderifrån så viker ju högerfilen av under en viadukt och omkring där brukar högerfilen vara helt tom, vilket jag tackar för då jag ändå ska ligga kvar i den när den blir avfart västerut väldigt långt innan själva avfarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte problemet med att folk ligger i mittfilen. Har du så jävla brått kör i vänsterfilen. T om lastbilar ligger och kör i mittfilen och de kör inte i 100...

Problemet är att det blir 15 km kö med alldeles för korta avstånd. Det är knappast säkert. Påkörningsolyckor kan det vara flera gånger per vecka på den sträckan. Det sänker också hastigheten eftersom karavanen måste anpassa sig till den längst fram. Omkörning i högerfil är inte tillåtet vid hastigheter över 70 km/h, vilket i praktiken innebär att ett helt körfält görs oanvändbart. Det enda fältet som är öppet för omkörning är då vänster vilket kan vara olämpligt när fartdårarna ska förbi och om, och inre minst när räddningstjänsten ska fram. Man ska ligga till höger, till finns en bra anledning till att lagen säger så.

Lastbilar ligger sällan i mitten och trycker, chaufförerna brukar faktiskt sköta sig. Däremot tvingas även de ut eftersom de gärna håller 90 men måste om någon som ligger i 80 i mitten.

Jag kör försiktigt och med vett (tycker jag), jag vill hem i ett stycke. Men när folk inte kan bete sig i trafiken och använda rätt körfält och hålla avstånd skapar det svåra och farliga situationer, det är sjukt onödigt. Det finns ingen anledning att inte ligga till höger och hålla ögon på vägen och bilen framför istället för på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den regeln har ändrats en del det sista vad jag förstår, lättats upp lite. Är det kökörning så får man köra om i högerfilen, och är det tjockt med bilar i mittenfilen som ligger under hastighetsbegränsningen så kan man hävda att det är kökörning exempelvis. Och om högerfilen går någon annanstans än de övriga så är det också tillåtet att köra om i den. Jag är väldigt försiktig när jag gör det, och det är inte ofta, men när jag pendlade via en sådan här korsning där problemet uppstod varje dag så slutade jag bry mig särskilt, även om jag fortfarande var försiktig. En gång under de åren jag körde där var det poliskontroll som plockade in och bötfällde de som inte höll sig till höger, men ignorerade mig som körde om i högerfilen och dessutom körde typ 110 på 90-väg. De hade gärna fått göra den kontrollen lite oftare så att folk fattade, men en gång är ju bättre än ingen liksom.

Även om man får, inklusive om man tänjer lite på köbegreppet, är det ju jäkligt vanskligt att passera till höger. Väldigt få som kollar snett bakåt innan de girar höger. Har sett ett antal såna incidenter. Och det är ju ofta så bilister klipper även fotgängare och cyklister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Gubbgnäll 2: Varför kör man i 85 km/h på en 100-sträcka i rusningstrafik på en 2-1-väg i dagsljus och torrt väder? Dessutom har en del förmågan att gasa på när det blir tvåfiligt så färre bakomvarande bilar hinner köra om söndagsåkaren...

"Söndagsåkaren" kommer förstås ofelbart att köra snabbare när det blir två filer och sedan sakta in igen när det blir en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Problemet är att det blir 15 km kö med alldeles för korta avstånd. Det är knappast säkert. Påkörningsolyckor kan det vara flera gånger per vecka på den sträckan. Det sänker också hastigheten eftersom karavanen måste anpassa sig till den längst fram. Omkörning i högerfil är inte tillåtet vid hastigheter över 70 km/h, vilket i praktiken innebär att ett helt körfält görs oanvändbart. Det enda fältet som är öppet för omkörning är då vänster vilket kan vara olämpligt när fartdårarna ska förbi och om, och inre minst när räddningstjänsten ska fram. Man ska ligga till höger, till finns en bra anledning till att lagen säger så.

Lastbilar ligger sällan i mitten och trycker, chaufförerna brukar faktiskt sköta sig. Däremot tvingas även de ut eftersom de gärna håller 90 men måste om någon som ligger i 80 i mitten.

Jag kör försiktigt och med vett (tycker jag), jag vill hem i ett stycke. Men när folk inte kan bete sig i trafiken och använda rätt körfält och hålla avstånd skapar det svåra och farliga situationer, det är sjukt onödigt. Det finns ingen anledning att inte ligga till höger och hålla ögon på vägen och bilen framför istället för på mobilen.

Jo att folk inte kan hålla avstånd eller anpassa sig till resten av trafiken är inget nytt och de gånger jag kör på en väg med tre eller fyra filer så brukar jag ligga i mitten för det är enklast, men det är oftast också en massa bilar som kör i olika hastighet och ska köra av osv. Är det inga/få bilar är det en annan sak, men det är det aldrig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emma242:

Även om man får, inklusive om man tänjer lite på köbegreppet, är det ju jäkligt vanskligt att passera till höger. Väldigt få som kollar snett bakåt innan de girar höger. Har sett ett antal såna incidenter. Och det är ju ofta så bilister klipper även fotgängare och cyklister.

Jo man får absolut vara försiktig. Men det är i allmänhet inte så många gående och cyklister på stora leder med många filer.

Jag stör mig än mer på sådana som har så himla bråttom att de måste växla till högerfilen i varenda minimal lucka som kommer för att köra upp bredvid och visa sitt missnöje med att jag inte aktar på mig för dem, när det är ett gäng bilar framför i vänsterfilen som jag inte kan påverka ändå. Det är inte alla andras skyldighet att sakta ner ännu mer och akta på sig för att du är så stressad liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo man får absolut vara försiktig. Men det är i allmänhet inte så många gående och cyklister på stora leder med många filer.

Jag stör mig än mer på sådana som har så himla bråttom att de måste växla till högerfilen i varenda minimal lucka som kommer för att köra upp bredvid och visa sitt missnöje med att jag inte aktar på mig för dem, när det är ett gäng bilar framför i vänsterfilen som jag inte kan påverka ändå. Det är inte alla andras skyldighet att sakta ner ännu mer och akta på sig för att du är så stressad liksom.

Javisst, tänkte mera på den generellt dåliga uppmärksamheten i döda vinkeln.

Personligen är just sånt hetsigt och aggressivt beteende som du beskriver som är en av få saker som egentligen irriterar mig på riktigt. Folk gör fel i trafiken, ibland försöker någon göra det bästa av situationen som inte är helt optimal, eller så händer det något längre fram som man inte ser som påverkar trafiken längre bak. Att då hålla på och hetsa på och rövhatta sig hjälper det inte direkt.

Nu kastar jag lite sten i glashus, eftersom jag som sagt signalerar på de i mittenfält, det är jag medveten om. Men jag skulle aldrig göra det i rusningstrafik eller kö, det händer mest vid i övrigt tom väg och fri sikt. Men det är väl inte heller helt OK beteende. Det vet jag.

Permalänk
Medlem

Åhhh. Lyckan över att ha skrivit ett långt inlägg som svar och få att jag måste ha varit medlem X antal tid och X antal poster för att få skriva här när jag tryckte iväg det. Sen var det inlägget borta.

Men skönt för er att slippa det.........

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Beginner:

Åhhh. Lyckan över att ha skrivit ett långt inlägg som svar och få att jag måste ha varit medlem X antal tid och X antal poster för att få skriva här när jag tryckte iväg det. Sen var det inlägget borta.

Men skönt för er att slippa det.........

Ibland är det skönt att bara skriva ner sina tankar, även om ingen annan får chansen att läsa dom. Ibland är det tillochmed att föredra.

Händer ibland att jag skriver relativt långa, passiv-aggressiva inlägg och när jag är nästan färdig känner jag att hela skiten är irrelevant och jag backar bara ifrån sidan och poff så är allt borta. Men jag har på nåt sätt ändå fått ut tankarna och rett ut vissa begrepp för mig själv i processen. Och ingen behöver bli upprörd.

Du vet, sådär som dagböcker brukade funka innan alla fick för sig att publicera en kraftigt retuscherad version på nätet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ibland är det skönt att bara skriva ner sina tankar, även om ingen annan får chansen att läsa dom. Ibland är det tillochmed att föredra.

Händer ibland att jag skriver relativt långa, passiv-aggressiva inlägg och när jag är nästan färdig känner jag att hela skiten är irrelevant och jag backar bara ifrån sidan och poff så är allt borta. Men jag har på nåt sätt ändå fått ut tankarna och rett ut vissa begrepp för mig själv i processen. Och ingen behöver bli upprörd.

Du vet, sådär som dagböcker brukade funka innan alla fick för sig att publicera en kraftigt retuscherad version på nätet.

Håller med. Ingen som dör av att inte ha läst min vägg. Surt bara att lägga ner tid till...... nada.

Var inget aggressivt från min sida jag skrev.

Lite gubbgnäll som avslutning på inlägget:

Älska ögontjänarna vid fartkamerorna! Kör om en som Formel 1 förare för att lalla förbi fartkameror som en mormor i mopedbil och tillbaks till F1 efter kameran.

Visa signatur

Permalänk

1L flaska Kosken, skäll och gråt i ensamhet på lördagen. Funkar klockrent. Du vaknar ödmjuk och fin på söndagen för att under resten av veckan bygga upp mer frustration till nästa lördag.