Intel "Alder Lake" kan debutera den 19 november

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" kan debutera den 19 november

Enligt branschkällor landar toppskiktet av Core 12000-serien på butikshyllorna lagom till julhandeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Ska bli riktigt intressant att se hur Alder Lake presterar.

Får bli antingen en 12900K eller invänta X699 plattformen och se hur den kommer prestera.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Ska bli riktigt intressant att se hur Alder Lake presterar.

Får bli anten en 12900K eller invänta X699 plattformen och se hur den kommer prestera.

Tycker det är tråkigt att AMD Zen 3 V-cache fortfarande kör DDR4. Hade inte Zen 4 varit minst ett år bort hade jag kört AMD men nu kanske jag kör Intel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker det är tråkigt att AMD Zen 3 V-cache fortfarande kör DDR4. Hade inte Zen 4 varit minst ett år bort hade jag kört AMD men nu kanske jag kör Intel istället.

Tråkigt och tråkigt...
Zen 3 är ju en väletablerad arkitektur på marknaden vid det här laget och det hade varit orimligt att vid lansering inkludera ddr5. Och onödigt krångligt att vid en refresh lägga till ddr5 när det antagligen inte kommer göra så stor skillnad i prestanda de första åren.

Så det vore slösad tid, pengar och resurser av AMD att lägga till ddr5 till Zen 3. Det kommer i zen 4 istället. Ha lite is i magen bara. Så vitt jag vet beräknas vår civilisation inte gå under innan dess.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Årets julhandel?

Permalänk

Inte länge, men det är för lite information om ddr5.

Jag vill minnas att när LGA 1151 cpuerna från kom så var folk inte så köpsugna för att ddr4 var dyrt. Och man fick betala väldigt mycket extra för marginell prestandaförbättring emot LGA 1150 cpuerna.

Så min gissning är att Alder Lake framgång hänger mycket på ddr5 framgång, blir ddr5 minne som grafikkort en bristvara och kanske väldigt högt pris, så kan Alder lake floppa trots att de presterar bra.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur stödet för big-little konceptet ser ut i linuxkärnan, för oss som ej använder windows

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Tråkigt och tråkigt...
Zen 3 är ju en väletablerad arkitektur på marknaden vid det här laget och det hade varit orimligt att vid lansering inkludera ddr5. Och onödigt krångligt att vid en refresh lägga till ddr5 när det antagligen inte kommer göra så stor skillnad i prestanda de första åren.

Så det vore slösad tid, pengar och resurser av AMD att lägga till ddr5 till Zen 3. Det kommer i zen 4 istället. Ha lite is i magen bara. Så vitt jag vet beräknas vår civilisation inte gå under innan dess.

Jag har väntat i sju år. Så is i magen har jag och mer därtill. Skulle ha uppgraderat förra året men det blev inte av pga omständigheter.

Permalänk
Avstängd

Någon måste ju ta första steget med DDR5.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hölmiz:

Jag funderar på hur stödet för big-little konceptet ser ut i linuxkärnan, för oss som ej använder windows

Tror nog att det kommer vara på plats innan årets slut eller Jan/feb senast. Lär väl dyka upp i 5.16 kerneln. Så inte nästa release men den efter det.

Dock kommer grundläggande stöd finnas där såklart så prestandan lär ju inte vara usel. Bara inte optimal.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Inväntar Sapphire rapids har inte haft en konsument dator på 15 år så hoppar alder men blir uppgradering till sapphire nästa år
sen blir man förvånad av alla negativa kommentarer på ddr 5 & pci-e5 själv tycker jag det är bra med utveckling & ddr5 har fler nyheter än bara högre frekvens

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har väntat i sju år. Så is i magen har jag och mer därtill. Skulle ha uppgraderat förra året men det blev inte av pga omständigheter.

Första generationen DDR5 kommer inte vara så imponerade. 4800 hastigheter med högre latency

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Nu är inte jag någon mästare på detta men ARM har ju big little också och det måste ju vara rätt etablerat iomed mobilerna. Så troligtvis behöver man inte börja från noll med Intel.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min dator förra året strax innan jul så den får funka något eller några år till.
Blir väl som alla andra datorer innan man hinner byta 2-3 grafikkort innan det är dags att byta processor och resten av det i datorn.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Min i9900k får räcka ett tag till, bästa cpun intel gjort. Men generationen efter alder lake kanske.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Första generationen DDR5 kommer inte vara så imponerade. 4800 hastigheter med högre latency

As is tradition.

Glatt överraskad om första generationen är bra men köpte in min på senaste generationen för att jag antog DDR5 skulle vara ovärt i början.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tror nog att det kommer vara på plats innan årets slut eller Jan/feb senast. Lär väl dyka upp i 5.16 kerneln. Så inte nästa release men den efter det.

Dock kommer grundläggande stöd finnas där såklart så prestandan lär ju inte vara usel. Bara inte optimal.

Verkar som att intel petade ut ett grundläggande stöd redan förra sommaren för deras atom kärnor: https://linustechtips.com/topic/1225008-intel-sends-alder-lak...

Samt att 5.14 som kom förra veckan lade till lite mer stöd för alder lake: https://www.omgubuntu.co.uk/2021/08/linux-kernel-5-14-new-fea...

Så om jag förstår det rätt så kommer linuxanvändare få en rätt duglig upplevelse direkt när alder lake släpps

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vill gärna se en NUC med Alder Lake, men tyvärr brukar NUCar eftersläpa 6-12 månader.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett bra tillfälle att byta ut min dator ifrån 2016.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Alder Lake med ny bräda nya DDR5 minnen får en känsla att de kommer att kosta mer än vad det ger tillbaka
sen har vi eventuella barnsjukdomar som bruka dyka upp när det är massa nya saker.
Jag har mer kapacitet än vad jag behöver nu med sakerna jag har

Men ska inte sticka under stolen att jag är nyfiken på Alder Lake cpu och vad de kommer att prestera

Så in med sakerna till testlabbet på Sweclockers så dom får sätta tänderna i det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Egentligen är jag supernöjd med min i5 9600k. Men den bottleneckar i Warzone i 1440p vilket är det spel jag spelar mest, så det är en motvillig uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ska finns 5600 MHz minne vid lanseringen.

Det är bättre än när vi gick från DDR3 till DDR4 då DDR4 lanserade med 2133/2400 MHz det fanns redan DDR3 2133/2400 minnen vid lanseringen av DDR4.

Priserna var inte heller helt galna för DDR3 2400 Minnen men allt över 4800 MHz kostar väldigt mycket för DDR4.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ostbullen:

Verkar som att intel petade ut ett grundläggande stöd redan förra sommaren för deras atom kärnor: https://linustechtips.com/topic/1225008-intel-sends-alder-lak...

Samt att 5.14 som kom förra veckan lade till lite mer stöd för alder lake: https://www.omgubuntu.co.uk/2021/08/linux-kernel-5-14-new-fea...

Så om jag förstår det rätt så kommer linuxanvändare få en rätt duglig upplevelse direkt när alder lake släpps

Jo precis de har börjat lägga grunden. Men stödet är så vitt jag förstår inte komplett. Och kommer inte att bli komplett i 5.15 heller. Så troligen nästa version efter det:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.1...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Egentligen är jag supernöjd med min i5 9600k. Men den bottleneckar i Warzone i 1440p vilket är det spel jag spelar mest, så det är en motvillig uppgradering.

Bara sätta i en i9900k då, borde garanterat inte bottlenecka, gör den det är det ditt grafik-kort. Förstår inte varför folk köpte 9600, jäkla kass cpu utan hyperthreading.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vad kommer typ 16 gig DDR5 kosta i början?

Permalänk
Skrivet av Megaman9:

Och finns de att köpa eller ska man boka och vänta ett halvår som en playstation 5?
Tillgängligheten för ddr5 avgör hur bra Alder Lake kommer att sälja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megaman9:

DDR5 kommer ju i större storlekar. Tror lanseringen av ddr5 kommer hjälpa på att pressa ner gb priset ganska fort när det blir överskott på ddr4 produktion.

Permalänk
Medlem

Kanske äntligen kan bli dags att byta ut min 4770K 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo precis de har börjat lägga grunden. Men stödet är så vitt jag förstår inte komplett. Och kommer inte att bli komplett i 5.15 heller. Så troligen nästa version efter det:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.1...

Aha, då är jag med på bananen! Lite synd att intel inte har varit snabbare ut med det här så att de har det färdigt till releasen av alder lake då; dock så vill de kanske hålla så mycket som möjligt under wraps fram till att de släpps?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av anon56869:

DDR5 kommer ju i större storlekar. Tror lanseringen av ddr5 kommer hjälpa på att pressa ner gb priset ganska fort när det blir överskott på ddr4 produktion.

Alla nya minnen jag kan minnas till pc har alltid varit dyrare i början och med medioker prestandaförbättring för den stora skaran med hänseende priset. Värst var såklart rambus som aldrig blev billiga.
Hade det inte varit för en konstig marknad med brist på hårdvaror så hade jag inte oroat mig så mycket, men nu är jag skeptisk till hur bra de blir i början.
Sedan efter ett tag lär ddr5 minne bli billigare än ddr4, jag tror denna händelse med små minnesmoduler dröjde typ 2år för ddr4 emot ddr3 minne. Där det senare blev så att dddr3 minnen blev mycket dyrare.

*edit*
När jag kollar på priserna ddr4 minnen så tusan vad billiga de har blivit nu. Det kan innebära att för den stora skaran som monterar ihop sin egen dator är dubbla priset såklart inte roligt, men ändå köpbart.
Om priserna blir: 1000kr för 16GB ddr4 vs 2000kr 16GB ddr5 så är det inte hela världen för en gamigdator som kostar långt över 20 000kr.