Systemkraven för Far Cry 6 skjuter högt och lågt

Permalänk
Medlem

Fixar faktiskt högsta kraven. Nice.
Lär väl inte bli speciellt snyggt på konsol antar jag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av THB:

Hoppas mitt 3090 klarar av FC6 i 2160p 60fps+ med RT påslaget.

Det blir nog tufft eftersom de nämner 3080 för 30 fps med de inställningarna.
Men kanske med FSR ultra quality? (Intern upplösning 1662p)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hanton:

Plockar utvecklarna CPU-kraven ur luften?

Ja, mycket av systemkraven brukar vara ett skämt i detta avseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fyran på 360 ser ju för jävligt ut x)
Fula texturer, allmänt grötig grafik. Karaktärerna ser nästan ut att vara gjorda av lera eller nåt 😁

Tror du tänker tillbaka på trailern för ett år sedan (som inte alls ser ut som spelet gör nu.. som natt och dag) .. för det här ser inte mycket bättre ut än far cry 4:
https://youtu.be/nzaHfpL2AdA?t=74

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Tror du tänker tillbaka på trailern för ett år sedan (som inte alls ser ut som spelet gör nu.. som natt och dag) .. för det här ser inte mycket bättre ut än far cry 4:
https://youtu.be/nzaHfpL2AdA?t=74

Tycker det ser mycket bättre ut än Far Cry 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tycker det ser mycket bättre ut än Far Cry 4?

Håller med. Jag har glasögon, kanske fler som behöver?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller med. Jag har glasögon, kanske fler som behöver?

https://youtu.be/wbsw6YpGq4s?t=51 där är Far Cry 4 på en pc.
Detta spel släppts alltså för snart 7 år sedan. Med tanke på det, så tycker jag faktiskt inte att far cry 6 är speciellt snyggt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att jag skall få Far Cry 6 på köpet av min Tyzen 5900x, varit en ganska lång väntan.

Hm... Fick med en "kod" från inet, när jag skulle lösa in den hade den utgått.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av njosef:

Jag hade satt 3:an som absolut bäst och där man ska börja bland annat tack vare Vaas som är en av de bästa villains i spelhistorien, därefter plojspelet Blood Dragon men av helt andra skäl.

Jag tycker 3-4-5 alla känns ungefär lika moderna i övrigt. 4:ans story grep mig dock aldrig.

Skrivet av Kethsi:

många gamla fans tycker 3an är bäst och javisst den är bra och jag kan rekommendera att du spelar 3an också men själv tycker jag far cry 4 var bäst.
både gameplay och story var bättre i 4an, har dock inte spelat 5an eller new dawn så kan inte uttala mig om dom.

själv sitter man på ett 1070 i 1440p så jag får väl hoppas att ett 3070 finns till salu inom kort

Tack för svaren, jag börjar helt enkelt med 3:an och går framåt så fort tid finnes. Borde finnas till bra pris nu också.
Just nu är det utbyggnad av huset som gäller och även om jag har byggare till det mesta så blir det en del för mig att göra också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Kontakta Inet. Jag hade problem med en kod och fick en ny direkt. Det var nära inpå köpet dock men det kostar inget att prova!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

kontakta amd så kanske dem kan hjälpa dig.
dem hjälpte mig att få en ny kod efter ryzen 5000 kampanjen alla ställen hade.
processorerna blev ju försenade som du vet, därför gick koderna ut. så kontakta amd och förklara läget

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kontakta Inet. Jag hade problem med en kod och fick en ny direkt. Det var nära inpå köpet dock men det kostar inget att prova!

nej, amd. det är dem som har hand om koderna.
inet kan inget göra

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Inställningar

1440p¹, 60 FPS², ray tracing aktiverat

Processor

AMD Ryzen 5 5600X , Intel Core i5-10600

Grafikkort

AMD Radeon RX 6900 XT 16 GB
Nvidia Geforce RTX 3070 8 GB

Primärminne

16 GB

Lagring

60 GB (SSD rekommenderas) +37 GB för HD-texturer

Inställningar

4K UHD³, 30 FPS⁴, ray tracing aktiverat

Processor

AMD Ryzen 7 5800X , Intel Core i7-10700K

Grafikkort

AMD Radeon RX 6800 16 GB
Nvidia Geforce RTX 3080 10 GB

Primärminne

16 GB

Lagring

60 GB (SSD rekommenderas) +37 GB för HD-texturer

Så...
~67% av 2160p¹ och 100% av 60 FPS² = Lägre CPU-krav med 6/12-konfig
100% av 2160p³ och 50% av 60 FPS⁴ = Högre CPU-krav med 8/16-konfig

Que? 🥴

Ingen aning om de har gjort så att view distance varierar beroende på vilken upplösning man kör eller om de har andra saker kopplat till upplösningen, men upplösning ska väl vanligtvis inte påverka processorn ändå så länge FPS är lägre också? (Inte för jag tror att högre upplösning med samma FPS ökar CPU-kraven något märkbart egentligen) Så det blir ju lite bakvänt.

Värt att nämna att det inte är finns någon uppskalningsteknik i deras tester vars beräkningar kan tänkas bli tyngre vid högre upplösningar om något körs på CPU också,

"These recommendations are based on tests performed with the AMD FidelityFX Super Resolution feature disabled"

Jag blir gärna motbevisad, men detta är annars varför jag håller mig långt ifrån rekommenderade systemkrav från spelutvecklare då de oftast väljer komponenter helt slumpmässigt känns det som. Duger knappt som fingervisningar helt ärligt, så jag väntar hellre på riktiga tester från diverse sidor, som denna exempelvis

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

nej, amd. det är dem som har hand om koderna.
inet kan inget göra

Jaha, koden ligger i kartongen alltså? Jag fick med en lös kupong med en kod. Det var ett grafikkort jag köpte då så kanske fungerar annorlunda än en CPU.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jaha, koden ligger i kartongen alltså? Jag fick med en lös kupong med en kod. Det var ett grafikkort jag köpte då så kanske fungerar annorlunda än en CPU.

funkar det så funkar det
jag tänkte på cpu kampanjen alla återförsäljare hade i vintras.
köp en ryzen 5000 cpu och få far cry 6 på köpet

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

https://youtu.be/wbsw6YpGq4s?t=51 där är Far Cry 4 på en pc.
Detta spel släppts alltså för snart 7 år sedan. Med tanke på det, så tycker jag faktiskt inte att far cry 6 är speciellt snyggt.

Visst ser det bra ut för ett så gammalt spel, men man ser att det är ett tag sen.

Permalänk
Avstängd

Frågan är om man får 100fps i 3440x1440p med 5900x + 3090? Mer än så klarar inte skärmen så då är jag nöjd.

Jag kan leva utan RT för det är något jag ändå inte brukar lägga märke till så mycket ändå!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

"AMD is sponsoring the PC version of Far Cry 6"

Jag vet, men deras PC trailer säger "utilizing all pc hardware" eller liknande, men det är i detta fall långt ifrån sant ifall 20% av marknaden som har ett rtx kort inte får använda sin ai till DLSS.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

I nuvarande skick ser man ju fan ingen skillnad med ray tracing på, förutom att ens framerate åker ner i golvet. Eller ja, JAG ser ingen skillnad i alla fall. Hoppas på åtminstone high med 120 fps utan den skiten på 😁

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Inte kört ett enda Far Cry, första verkade inte så intressant och övriga får bedömas när backloggen kommer så långt i tid att de är aktuella.

Bra att de specar olika nivåer och vad som krävs för viss prestanda. Det här borde fler göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

kontakta amd så kanske dem kan hjälpa dig.
dem hjälpte mig att få en ny kod efter ryzen 5000 kampanjen alla ställen hade.
processorerna blev ju försenade som du vet, därför gick koderna ut. så kontakta amd och förklara läget

Ja det är min Farcry 6 cod från min 5900x som var försenad. Får väl prova med det då, tack för tipset.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Ja jag håller med.
Enligt ubisofts store sida, så är 1440P och 4k req. för ultra-settings, så allt bör vara likadant.

2560*1440*60 = 221184000 pixlar att beräkna
3840*2160*30 = 248832000 pixlar att beräkna

Verkar ju lite bakvänt om Far Cry 6 klarar av att beräkna 248miljoner pixlar med ett 6800xt, men när vi ska beräkna 221miljoner så krävs det ett 6900xt helt plötsligt.

MEN något stämmer ju inte, för Ubisofts egna sida säger inget om raytracing
edit: länken verkar inte vilja gå direkt till system req, men man får klicka på pc som plattform och sedan system req.

edit2: eller så har ubisoft inte uppdaterat sin egna sida när de kanske uppdaterat sysreq.

https://store.ubi.com/us/game/?lang=en_US&pid=5ecd2c925cdf9a1...

RECOMMENDED - 1440P / 60FPS, Ultra preset:
CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz / Intel Core i7-9700 3.6 GHz
GPU: AMD RX 5700XT /NVIDIA GeForce RTX 2070 Super
VRAM: 8 GB
RAM: 16GB (Dual-channel setup)
STORAGE: 60GB

ULTRA - 4K / 30FPS, Ultra preset:
CPU: AMD Ryzen 7 3700 3.6 GHz / Intel Core i7-9700 3.6 GHz
GPU: AMD RX 6800 /NVIDIA GeForce RTX 3080
VRAM: 10 GB
RAM: 16GB (Dual-channel setup)
STORAGE: 60GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lite OT
Ni FarCry proffs, har spelat lite på någon av de äldre, kanske ettan eller tvåan för länge sen men funderar på att dra igång lite igen. Vart ska man börja för att iallfall få en ok grafik och inte för gammal spelkänsla?
Jag kör bara singelspel.

Mitt 1080 ser ut att även klara 6:an när jag kommer dit. Tungt när inte ens toppkorten kan driva det i 60fps i 4k.

Ettan är typ en föregångare till crysis.

2an känns väldigt tidstypiskt med samtidigt modernt. Jag tycker verkligen om det, då det har mycket fokus på frihet men det finns inte så mycket gemensamt med det och de nyare spelen. Flyter på bra på moderna maskiner och ser fortfarande bra ut, dock så kan det eventuellt behövas lite trixande för att få igång det.

3an är det spelet som sätter standarden för moderna farcry-spel, så jag hade nog börjat på det!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Hejsan.
Undra hur min Ryzen 1800x 1070 8gb 16 gb ram klarar trycket.
Min cpu lär väll klara det ganska bra eller, men grafikkortet får nog jobba en hel del för att klara det någorlunda eller.

Permalänk
Medlem

Se där. Klarar precis kraven när jag får mitt grafikkort som jag beställde ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lite OT
Ni FarCry proffs, har spelat lite på någon av de äldre, kanske ettan eller tvåan för länge sen men funderar på att dra igång lite igen. Vart ska man börja för att iallfall få en ok grafik och inte för gammal spelkänsla?
Jag kör bara singelspel.

Mitt 1080 ser ut att även klara 6:an när jag kommer dit. Tungt när inte ens toppkorten kan driva det i 60fps i 4k.

Jag har spelat ganska mycket och gillar serien.

Ettan var ju helt bananas när det kom. Idag vet jag inte riktigt hur det håller sig. Det var länge sedan jag spelade det.

Tvåan kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Trean är enligt mig peak i serien. Jag tyckte de fångade den härliga söderhavskänslan från 1:an, samtidigt som det var väl utformat, både till story och gameplay.

Far Cry: Blood dragon är ett roligt sidospår. Mer av 3:an fast med en helt wacko setting. Tycker det var modigt och asroligt att Ubisoft vågade göra den DLC:n. Spelar den just nu.

Fyran var mer av trean, men kändes mer som en DLC till trean, inte dåligt. Men kändes inte så nytt. Vidarepolering.

Primal har jag heller inte spelat.

Femman kändes inte så meddragande. Fanns lite mer content i form av fordon och vapen. Lite snyggare och lite bättre.

Heart of darkness och lost om mars. Spelade aldrig färdigt dem, men jag uppskattar dom här sidospår en dom gör.
Det är ett bra sätt som ger en massa mer extra content till spelet. Med en intressant twist.
Zombie spelet till femman hade jag missat helt, så den får jag ta upp.

Far Cry New Dawn har jag inte heller spelat. Så vet inte hur det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanton:

Plockar utvecklarna CPU-kraven ur luften? Min processor är jättegammal nu (köpt 2012) och har legat under minimikraven rätt länge, men allt har flutit på rätt bra ändå. De senaste spelen jag spelat genom på PC var Doom eternal, RDR2 och Cyberpunk, och jag märkte inga prestandaproblem i något av dem.

Tror det har att göra med att de flesta utvecklarna inte har testriggar som är av äldre snitt att de kan speca ut äldre än ett par generationer.
Det gäller ju att de som playtestar innehar motsvarande riggar för att kunna ge en rättvis bedömning av kraven.
Vet man med sig att en äldre processor presterar ungefär som en annan som är nyare (tex om man överklockat) så kan man ju lika gärna gå på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hejsan.
Undra hur min Ryzen 1800x 1070 8gb 16 gb ram klarar trycket.
Min cpu lär väll klara det ganska bra eller, men grafikkortet får nog jobba en hel del för att klara det någorlunda eller.

Ingen vet, än.
Men med FSR kan du få högre fps helt gratis.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Ettan är typ en föregångare till crysis.

2an känns väldigt tidstypiskt med samtidigt modernt. Jag tycker verkligen om det, då det har mycket fokus på frihet men det finns inte så mycket gemensamt med det och de nyare spelen. Flyter på bra på moderna maskiner och ser fortfarande bra ut, dock så kan det eventuellt behövas lite trixande för att få igång det.

3an är det spelet som sätter standarden för moderna farcry-spel, så jag hade nog börjat på det!

Skrivet av Beltet:

Jag har spelat ganska mycket och gillar serien.

Ettan var ju helt bananas när det kom. Idag vet jag inte riktigt hur det håller sig. Det var länge sedan jag spelade det.

Tvåan kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Trean är enligt mig peak i serien. Jag tyckte de fångade den härliga söderhavskänslan från 1:an, samtidigt som det var väl utformat, både till story och gameplay.

Far Cry: Blood dragon är ett roligt sidospår. Mer av 3:an fast med en helt wacko setting. Tycker det var modigt och asroligt att Ubisoft vågade göra den DLC:n. Spelar den just nu.

Fyran var mer av trean, men kändes mer som en DLC till trean, inte dåligt. Men kändes inte så nytt. Vidarepolering.

Primal har jag heller inte spelat.

Femman kändes inte så meddragande. Fanns lite mer content i form av fordon och vapen. Lite snyggare och lite bättre.

Heart of darkness och lost om mars. Spelade aldrig färdigt dem, men jag uppskattar dom här sidospår en dom gör.
Det är ett bra sätt som ger en massa mer extra content till spelet. Med en intressant twist.
Zombie spelet till femman hade jag missat helt, så den får jag ta upp.

Far Cry New Dawn har jag inte heller spelat. Så vet inte hur det är...

Tack så mycket båda två. Ser ut att bli trean man får börja med och gå framåt tills man ledsnar. Fler som svarat ungefär samma som er två så då är det en sanning👍👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Tror det har att göra med att de flesta utvecklarna inte har testriggar som är av äldre snitt att de kan speca ut äldre än ett par generationer.
Det gäller ju att de som playtestar innehar motsvarande riggar för att kunna ge en rättvis bedömning av kraven.
Vet man med sig att en äldre processor presterar ungefär som en annan som är nyare (tex om man överklockat) så kan man ju lika gärna gå på det.

Och du kör den i originalfrekvenser med originalkylare också va?

Drar lite siffror ur en hatt men jag har för mig att t ex en ordentligt överklockad 2500K presterar ungefär som en orörd 7700K. Så jag visste att står det 7700K eller mindre så var det lugna puckar för min 2500K, men den som sätter systemkraven kan ju inte förutsätta att alla som sitter på äldre hårdvara har valt att pressa upp den 25-30 % över originalfrekvenser...

Edit: Citerade fel person, detta var riktat till @Hanton

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)