Permalänk

Nytt tangentbord

Hej, tycker att det börjar bli dags att uppgradera mitt membran tangetbord till ett mekaniskt. Har kollat runt lite och då hamnat på ett Varmilo eller Keychron bräda.

Mina krav:

  • Pris: Max 2000 kr

  • Function raden ska vara egna knappar

Använder det mest för programmering men även lite gaming om det spelar någon roll på vad man ska välja.

Tack på förhand.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

bruna eller blå brytare är skönt när man skriver mycket som man tex gör när man programmerar.

edit: jag saknar dock numkeypad som bara den på mitt TKL-keyboard... så nästa tangentbord måste ha det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Beroende på ration kod:gaming skulle jag säga att om det första står högst kan du lika gärna kolla på Cherry eller Ducky. Spelar du en hel del kanske du vill ha RGB eller några makro-/mediatangenter? Isåfall säger jag Razer.
Själv spelar jag med ett Razer Blackwidow Elite (gröna Razer) och kodar med ett XTRFY K4 RGB TKL (röda Cherry) och en trådlös kass numpad från Plexgear som när pengar och ork att leta ska ersättas med ett mekaniskt dito vart man nu kan hitta ett sådant eller om man måste bygga ett själv.
Har du någon uppfattning om vilken sort brytare du vill ha förresten?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Beroende på ration kod:gaming skulle jag säga att om det första står högst kan du lika gärna kolla på Cherry eller Ducky. Spelar du en hel del kanske du vill ha RGB eller några makro-/mediatangenter? Isåfall säger jag Razer.
Själv spelar jag med ett Razer Blackwidow Elite (gröna Razer) och kodar med ett XTRFY K4 RGB TKL (röda Cherry) och en trådlös kass numpad från Plexgear som när pengar och ork att leta ska ersättas med ett mekaniskt dito vart man nu kan hitta ett sådant eller om man måste bygga ett själv.
Har du någon uppfattning om vilken sort brytare du vill ha förresten?

Skulle säga att jag kodar ganska mycket mer än vad jag spelar. Är inne på bruna brytare.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem

Hugget som stucket skulle jag säga, både Keychron och Varmilo är vettiga val. Bruna brytare, åtminstone Cherry, är inte speciellt taktila så jag vet inte om du kanske hellre ska köra på blå om du inte stör dig på klickljudet. Oavsett vilket du väljer så kommer ett färdigbyggt mekaniskt tangentbord låta en del så du ska nog inte stirra dig blind på myten om att bruna brytare är "taktila, men tysta". Det kommer låta ca 1000% mer än ditt membrantangenbord oavsett vilka brytare du väljer, men klickljudet från blå brytare är naturligtvis lite mer genomträngande.

För 2000kr skulle du även kunna köpa ett GMMK barebones i lämplig storlek och stoppa in några bra brytare istället.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/gmmk-tkl-tange...
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/gmmk-mekaniskt...

Beroende på om du vill ha TKL eller fullsize

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-pro-keyca...

Finns roligare hattar på Maxgaming med, bara att kolla runt. Dessa är dock billiga och verkar vara standardlayout så det ska passa.

Tittar du på bruna brytare så kanske dessa två kan vara alternativ

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/koala-taktil-62g-10-pack
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/panda-switches-36-pack

Du får räkna på hur många du behöver bara.

Du landar runt 2000kr ungefär på det sättet, kanske lite mer om du kör på Pandabrytarna och vill ha fullsize (gissar att du kommer behöva tre paket då nämligen).

Den uppsättningen kommer däremot springa cirklar kring valfritt Varmilo eller Keychron om skrivkänsla är något du prioriterar. Utseende kanske får lida däremot beroende på vad man tycker är snyggt.

Släng på en switchöppnare och lite glidmedel om du vill "go the extra mile" och göra ditt tangentbord till något som fullständigt förnedrar ett färdigbyggt Varmilo med Cherrybrytare på alla sätt och vis.

https://www.maxgaming.se/sv/tangentbords-verktyg/switch-oppna...
https://www.maxgaming.se/sv/lube/switch-lubricant

Jag kan inte understryka nog hur stor skillnad det gör att smörja brytare på ett tangentbord. Det är däremot tidskrävande och lägger på några hundra till på kostnaden så det är kanske inte så aktuellt, men i prisklassen 2000kr ungefär är man ju ändå uppenbart intresserad av att köpa ett bra tangentbord så det är ju något jag hade övervägt i ditt fall. Med ett hotswaptangentbord som GMMK kan du ju faktiskt fundera på saken och köpa det i efterhand, med ett Varmilo har du inte möjligheten.

Keychron finns väl däremot som hotswap så du kan ju skita i 90% av det jag skrivit och bara köpa ett sånt med hotswap och lite bättre brytare så kanske det blir billigare med. Men överväg i så fall att smörja dem. Och låt bli Cherry MX Brown.

Permalänk
Medlem

Håller 100 % med vad Icetec skrev!

Jag tror också på att nyckeln till satisfaction när det gäller tangentbord är: Hotswap och möjlighet att modda.

Jag köpte också en Varmilo eftersom alla här i forumet rekommenderar att det är så hög kvalité blah blah blah. Fick dock tyvärr sälja Varmilo igen eftersom det var svårt att modda och byta ut brytare om man inte är expert på att löda och även det tar ju evighet + finns alltid risk för något kan gå fel.

När man väl börjat att modda, byta ut brytare osv så kan man tyvärr inte gå tillbaka till alla dessa generic tbord längre. Det finns ingen glädje.

Jag fick väldigt mycket hjälp från våra kära medlemmar här på Sweclockers med att välja rätt brytare, lube och alla möjliga tips vilka hemsidor man kan beställa dem ifrån osv. Jag har mycket att tacka er alla för!

Detta var min tråd angående Keychron K8 när jag sökte tips hur man moddar det:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639717-vart-koper-ni-...

Jag blev helt positivt överraskad av resultatet! Det har tusen gånger bättre än vad jag trodde!

Nu har jag typ världens tystaste tangentbord med de exakt brytarna jag själv vill ha, med de keycaps jag vill ha osv. Man kan också byta ut alla stabs om man så vill (jag gjorde inte det på K8 eftersom jag tycker att K8 har redan bland de tystaste stabsen jag varit med om, trots att den känns kanske lite "svampig").

Jag skulle aldrig kunna bli nöjd med att välja ett valfritt generic tbord längre - speciellt när man vet att man kan få sååååååå mycket bättre av att modda och göra det till sitt eget. Ser att många rekommenderar G915 här i forumet där det är svårt att köpa keycaps till då det är speciellt format på det, svårt att byta ut brytare osv osv.... Dessutom kostar G915 redan skjortan, och då är det endast bare bone.

Tror jag lade också ner runt 2000 kr på K8+ alla tillbehör (nya brytare, Tai-Hao keycaps, switch-öppnare, stemhållare, Krytox lube, penseln). Lätt värt varenda slant - speciellt när man använder tangentbordet dagligen!

Permalänk

Får bli beställning på glorious barebone tkl och panda switches samt några snygga caps ikväll. Tack för hjälpen.

Edit: Vad behöver man om man skulle vilja smörja switchar? Räcker det med en switch öppnare och pensel eller skulle man behöva något mer?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Får bli beställning på glorious barebone tkl och panda switches samt några snygga caps ikväll. Tack för hjälpen.

Edit: Vad behöver man om man skulle vilja smörja switchar? Räcker det med en switch öppnare och pensel eller skulle man behöva något mer?

Har du små och smidiga fingrar så behöver du ej stemhållare. Har du tjocka fingrar däremot så kan det bli trixigt att hålla i dessa stem.

Jag beställde en sådana här:
https://www.amazon.se/TANCUDER-Professionell-diamanth%C3%A5ll...

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0428/5402/3330/products/DSC...

Ganska värt det om du ska smörja alla 90-140 keys, beroende på TKL eller full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Får bli beställning på glorious barebone tkl och panda switches samt några snygga caps ikväll. Tack för hjälpen.

Edit: Vad behöver man om man skulle vilja smörja switchar? Räcker det med en switch öppnare och pensel eller skulle man behöva något mer?

Det går bra med en switchöppnare och en pensel. Den jag länkade kostar ju 300kr men om du har tillgång till en 3d-skrivare så finns det en hel del ritningar på öppnare som du kan skriva ut. Då sänker du nog kostnaden rejält. Jag länkade mest den för att den är i lager.

Alternativt kan man i nödfall öppna dem med en plattmejsel men jag hade inte rekommenderat det i längden. Det blir snabbt drygt och chansen att du råkar deformera brytarhuset är bra mycket större.