Tyskland vill se EU-krav på uppdateringar för mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Tyskland vill se EU-krav på uppdateringar för mobiltelefoner

Tyskland vill att EU:s lagförslag om krav på fem år säkerhetsuppdateringar utökas till sju år. Tillverkare är dock kritiska till mer än tre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"begränsa kraven på reservdelar till att endast omfatta skärmar och batterier"

7 år är väldigt lång tid, 3-5 är väl mer lämpligt. Man ska komma ihåg att enheterna kommer bli (ännu) dyrare om man tvingar tillverkaren att supporta dem längre tid.

Reservdelar dock, borde vara krav på att såna måste tillhandahållas. Tänk om det enda du fick köpa till din bil var batteri och fälgar.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Och ut med scheman så tredjepartsreparatörer enklare kan repa produkterna.
Självklart stöter detta på patrull från tillverkarna då de vill helst inte ge några uppdateringar eller tillhandahålla reservdelar alls.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Frågan är väl mer,
varför ska tillverkare inte leverera säkerhetsuppdateringar?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Bra iniativ. Just denna punkten var prio 1 varför jag bytte till iOS för snart 2 år sen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Frågan är väl mer,
varför ska tillverkare inte leverera säkerhetsuppdateringar?

Utifrån deras egna synvinkel: för att det kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Samsungs utökning ska dock till viss del bero på nya krav i Qualcomms uppdateringspolicy. Tillverkare som vill använda Qualcomms teknik tvingas därmed per automatik utöka sina uppdateringslöften.

Wow jag som gått och trott att det är Qualcomm som är flaskhalsen. Spännande när ens fördomar utmanas.

Permalänk
Medlem

Ja, bra. Varenda smart telefon jag har haft har fysiskt gått sönder innan jag har köpt en ny, givetvis vill jag att tiden från köp till skräp är så lång som möjligt. För entusiaster som gillar att köpa telefoner vart eller vartannat år förstår jag att det kvittar.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

5 år kan väl räcka, men det borde gälla OS-uppdatering med, inte bara säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

5år eller mer helt klart.
Hade vart kul med krav på android uppdatering också med tanke på att bankid tillslut utesluter äldre versioner.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"begränsa kraven på reservdelar till att endast omfatta skärmar och batterier"

7 år är väldigt lång tid, 3-5 är väl mer lämpligt. Man ska komma ihåg att enheterna kommer bli (ännu) dyrare om man tvingar tillverkaren att supporta dem längre tid.

Reservdelar dock, borde vara krav på att såna måste tillhandahållas. Tänk om det enda du fick köpa till din bil var batteri och fälgar.

iPhone 6S kom ut 2015, dvs 6 år sedan, och kommer få iOS 15 nu i höst. Det betyder att den kommer att ha fått senaste mjukvaran i minst 7 år när när den väl överges. Detta gäller alltså för en telefon som, vad jag kan se, lanserades för mindre än 7000 kronor för "instegsmodellen". Om detta gick att göra för 6 år sedan till ett lägre pris än dagens toppmobiler, borde det gå att göra idag utan höjda priser, kan jag tycka.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Vad betyder uppdateringar? Räcker det att tillverkaren ökar ett versionsnummer med "ett" en gång per år?
Man behöver inte gå till överdrift, men det är en stor skillnad att uppdatera det seriöst eller bara göra det lite.

Att sedan uppdatera mjukvaran kostar väldigt mycket pengar och på väldigt billiga mobiler som kanske kostar 800kr nya, så skulle tillverkare inte kunna hålla detta priset om de får en massa extra kostnader.

Bättre är att tillverkare måste skylta med hur länge de uppdaterar dem på förpackningen, sedan får vi konsumenter avgöra vilken vi köper. Som personen som funderar på en Redmi 9A 6,5" för 990kr och frågar vad kostar motsvarande iPhone med samma storlek? Då tänker personen efter 8år kanske bankid slutar att fungera på Redmi mobilen. Men om jag köper en iPhone som typ kostar 8 gånger så mycket, så kan jag säkerligen efter (8*8)=68 år fortfarande använda bankid på dem och jag sparar pengar på att göra detta val.

Permalänk
Snusfri

Hoppas någon tillverkare tänker till och ser detta som ett försäljningsargument, en feature likt vissa biltillverkare kör med lång nybilsgaranti.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

iPhone 6S kom ut 2015, dvs 6 år sedan, och kommer få iOS 15 nu i höst. Det betyder att den kommer att ha fått senaste mjukvaran i minst 7 år när när den väl överges. Detta gäller alltså för en telefon som, vad jag kan se, lanserades för mindre än 7000 kronor för "instegsmodellen". Om detta gick att göra för 6 år sedan till ett lägre pris än dagens toppmobiler, borde det gå att göra idag utan höjda priser, kan jag tycka.

Det är säkert enklare om man själv har kontroll över hela kedjan som Apple har.

Permalänk
Medlem

Min mobil lyckas ändå alltid gå sönder inom 3 år. Visserligen är det mitt eget fel, men känner ändå att 5 år är fullt tillräckligt för majoriteten av människor i rikare länder. Däremot borde 7 år vara mer riktat mot fattigare länder.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Skrivet av danskung:

Min mobil lyckas ändå alltid gå sönder inom 3 år. Visserligen är det mitt eget fel, men känner ändå att 5 år är fullt tillräckligt för majoriteten av människor i rikare länder. Däremot borde 7 år vara mer riktat mot fattigare länder.

Fast samtidigt slutar telefonen att fungera fast inga uppdateringar kommer? Säg att en vanlig billig telefon idag fungerar i 10år med de uppdateringar den får, är detta något större problem? Om vi tar personer i fattiga länder så köper de ofta billiga telefoner som Redmi 9A och det finns inte mycket marginaler på dem för något.

*edit*
Jag är dock för regleringar. Google Android store borde rensas upp. Helt vanliga spel kan kräva på tok galna behörigheter som behörighet att se ens foton. Sedan monopolen måste slopas, både för google och Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

iPhone 6S kom ut 2015, dvs 6 år sedan, och kommer få iOS 15 nu i höst. Det betyder att den kommer att ha fått senaste mjukvaran i minst 7 år när när den väl överges. Detta gäller alltså för en telefon som, vad jag kan se, lanserades för mindre än 7000 kronor för "instegsmodellen". Om detta gick att göra för 6 år sedan till ett lägre pris än dagens toppmobiler, borde det gå att göra idag utan höjda priser, kan jag tycka.

Och iPhone 5s släpptes oktober 2013 här och kan köra iOS 12 som senast uppdaterade i juni i år. https://www.macrumors.com/2021/06/14/apple-releases-ios-12-5-...

Så det är verkligen inte omöjligt att hålla med säkerhetsuppdateringar i 5 eller 7år visar vissa bolag.

Permalänk
Medlem

Håller inte EU på med något direktiv angående 5 år?
Och Tysklands regering försöker få det att se ut som att "vi förhandlade ned till 5". Eller har jag förstått fel?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vettigt ☺️.

Tycker dock inte att billiga mobiler ska räknas med här. Men mer tydligt uppmärkt när man köper sin mobil om hur mycket uppdateringar man kan förvänta sig.

Hade varit intressant att se hur många som valt tex iphone 12 fast med bara 1års mjukvaru/säkerhetsuppdateringar eller iPhone 12 fast som idag med säkert en 5år mjukvaruuppdateringar och ytterligare nått år säkerhetsuppdateringar. Hur stor prisskillnad hade det behövt vara tex 1000kr mindre för varje år man inte fått uppdateringar dvs typ halva priset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Impressive

Bättre exempel, tycker den här bilden säger mycket:

Nu börjar en del Android tillverkare anamma längre cykler, vilket så klart är bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Usch, vill inte ens tänka tanken hur mycket segare en sådan mobil skulle vara med massa updates. Måste först bli enklare att byta batteri också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av varget:

Och iPhone 5s släpptes oktober 2013 här och kan köra iOS 12 som senast uppdaterade i juni i år. https://www.macrumors.com/2021/06/14/apple-releases-ios-12-5-...

Så det är verkligen inte omöjligt att hålla med säkerhetsuppdateringar i 5 eller 7år visar vissa bolag.

Jag har mjukvara som är tillverkad på 70talet och den supportas än idag dygnet runt, bara ringa tillverkaren och de svara direkt. Och detta bevisar att Apple kan göra likadant?

Felet med din jämförelse är att du tog en dyr premiumtelefon som sålts i extremt stora volymer, där tillverkaren har full kontroll över alla led. Detta blir inte på något sätt jämfört emot en tillverkare vars mobil kostade en bråkdel av iPhonen, volymen av försäljningen var också en bråkdel. Och de har väldigt liten kontroll över det mesta. Det tillverkaren gör är designa mobilen med hårdvara från olika tillverkare och sedan monteras det ihop i någon annans fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

iPhone 6S kom ut 2015, dvs 6 år sedan, och kommer få iOS 15 nu i höst. Det betyder att den kommer att ha fått senaste mjukvaran i minst 7 år när när den väl överges. Detta gäller alltså för en telefon som, vad jag kan se, lanserades för mindre än 7000 kronor för "instegsmodellen". Om detta gick att göra för 6 år sedan till ett lägre pris än dagens toppmobiler, borde det gå att göra idag utan höjda priser, kan jag tycka.

Apple har en klar och stor fördel jämfört med andra tillverkare, de har historiskt sett haft väldigt få modeller/sku:s.
Mindre antal versioner gör att det är lättare att utveckla, testa och validera. Detta leder till att det är ekonomiskt att kunna supporta över en längre tid.

Apple har inga låg och mellanklass-modeller, man kan eventuellt argumentera att SE är en mellanklass men 5000kr+ är fortfarande mycket pengar.
Så andra tillverkare har modeller inriktade till dessa kunder, men med lägre marginaler, vilket gör det mer kostsamt att supporta över tid.
Skulle denna lag träda i kraft är det mycket möjligt att alla dessa modeller kommer att försvinna för att det inte är ekonimiskt.

Permalänk
Medlem

En sak de även måste bli bättre på är ju att släppa uppdateringarna i tid. Är inte ok att det dröjer nästan ett år på ny androidversion. Flera tillverkare släpper ju inte säkerhetsuppdateringar varje månad heller. Säga vad man vill om Apple men mjukvara kan de.

Permalänk
Medlem

Känns som att utbytbara batterier är viktigare om man vill få folk att behålla sina mobiler längre. Efter redan tre år t.ex. har batteriet tappat väldigt mycket av sin ursprungskapacitet. Detta är väl extremt ovanligt numera då de flesta batterier är fastlödda?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bättre är att tillverkare måste skylta med hur länge de uppdaterar dem på förpackningen, sedan får vi konsumenter avgöra vilken vi köper. Som personen som funderar på en Redmi 9A 6,5" för 990kr och frågar vad kostar motsvarande iPhone med samma storlek? Då tänker personen efter 8år kanske bankid slutar att fungera på Redmi mobilen. Men om jag köper en iPhone som typ kostar 8 gånger så mycket, så kan jag säkerligen efter (8*8)=68 år fortfarande använda bankid på dem och jag sparar pengar på att göra detta val.

Det här tycker jag är en riktigt bra idé.
Marknadsför det på samma sätt som skärmstorlek, laddningshastighet osv.

Skrivet av Scarabeo:

Känns som att utbytbara batterier är viktigare om man vill få folk att behålla sina mobiler längre. Efter redan tre år t.ex. har batteriet tappat väldigt mycket av sin ursprungskapacitet. Detta är väl extremt ovanligt numera då de flesta batterier är fastlödda?

De flesta är limmade, inte lödda.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte bygga telefoner som inte kräver uppdateringar öht?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Känns som att utbytbara batterier är viktigare om man vill få folk att behålla sina mobiler längre. Efter redan tre år t.ex. har batteriet tappat väldigt mycket av sin ursprungskapacitet. Detta är väl extremt ovanligt numera då de flesta batterier är fastlödda?

Många batterier är ju tyvärr fastlödda som du säger. Orkar man inte leta igenom spcsheetsen hos varje enskild modell man kollar på kan man alltid hoppas att exJerryRigEverything, iFixit eller nån annan youtube/sida har plockat isär telefonen, då uppenbara sig sanningen om batteriet.
Problemet och det lite krångliga annars som jag ser det om man ska byta batteri är ju att få isär telefonen. I många (dom flesta jag sett på modernare telefoner) så är en värmepistol ex ett måste för att värma upp limmet, och därefter försiktigt skära sig runt telefonen med en sugkopp eller liknande för att få bort skärmen. Är man däremot inte försiktig finns alltid risken att man går för djupt och skär sönder en displaykabel eller liknande, och så är hela telefonen obrukbar utan en ny skärm exempelvis.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Apple har en klar och stor fördel jämfört med andra tillverkare, de har historiskt sett haft väldigt få modeller/sku:s.
Mindre antal versioner gör att det är lättare att utveckla, testa och validera. Detta leder till att det är ekonomiskt att kunna supporta över en längre tid.

Apple har inga låg och mellanklass-modeller, man kan eventuellt argumentera att SE är en mellanklass men 5000kr+ är fortfarande mycket pengar.
Så andra tillverkare har modeller inriktade till dessa kunder, men med lägre marginaler, vilket gör det mer kostsamt att supporta över tid.
Skulle denna lag träda i kraft är det mycket möjligt att alla dessa modeller kommer att försvinna för att det inte är ekonimiskt.

Apple har också ett mindre intresse av att sälja nya telefoner, relativt naturligtvis.

När kunden väl är inne i ekosystemet är det appstore som drar in pengarna.
Då är det en klar fördel att hålla kvar kunden snarare än att riskera att de byter till Android.

Android tillverkare däremot, de är intresserade av att sälja så många telefoner som möjligt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Min Galaxy S7 rullar på hur bra som helst. Beställde trots det en Galaxy S20 FE från comviq nu för 295:- i månaden i 24 månader (telefon 120 kr, abonnemang 175 kr). Det gjorde jag kanske till största del på grund av just uteblivna säkerhetsuppdateringar. Föredrar egentligen skärmen/pixeldensiteten och storleken på S7an mer än S20 FE. Och S7an fyllde 5 år i år. Hade jag fått uppdateringar och optimeringar för den här i två år till så hade jag nog kört vidare på den.
Har jämfört kameran på S7an och farsans S10 och min lur har bättre autoexponering när man filmar inomhus i halvmörka miljöer vilket sänker brusnivån till användbar nivå till skillnad från farsans. Är lite nojjig att jag kommer tycka färgerna på bilder tagna med den här kommer vara bättre än dom tagna med S20 FE. Enda fördelen som jag kan se bortsett från lite mer ram och snabbare processor är två kameralinser till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...