Openpilot - självstyrning för bilen

Permalänk
Medlem

Openpilot - självstyrning för bilen

Någon på detta forum som provat openpilot/comma two?

Detta är altså en enhet du kopplar in till din bil som gör den delvis självkörande för bilar som inte har den funktionen inbyggd.

Enheten medger självkörning enligt nivå 2 vilket innebär att det fungerar på vissa vägar men måste övervakas av föraren och denne måste vara beredd att ta över när som helst.
Här är en recension

https://comma.ai

Vore kul att höra tankar eller erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Intressant teknik, men aldrig i livet att jag skulle stoppa in det i min bil

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Coolt! jag hade nog kunna tänka mig prova en sån

Permalänk
Medlem

Open source självkörande bil... känner mig lite skeptisk.
"Subaru Outback is not yet supported by the comma two. However, the comma system is open source and you can manually add support yourself."

Då är det bara att börja koda för hur sin egen bil ska styras....
iofs bra om man vill ha ihjäl en vän. "Här, fixade en cool openpilot till dig!"

(självklart skrivs det med en bit ironi, utgår från att det finns mycket säkerhet och att inte vem som helst kan checka in kod)

Men intressant projekt

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Open source självkörande bil... känner mig lite skeptisk.
"Subaru Outback is not yet supported by the comma two. However, the comma system is open source and you can manually add support yourself."

Då är det bara att börja koda för hur sin egen bil ska styras....
iofs bra om man vill ha ihjäl en vän. "Här, fixade en cool openpilot till dig!"

(självklart skrivs det med en bit ironi, utgår från att det finns mycket säkerhet och att inte vem som helst kan checka in kod)

Men intressant projekt

Vad jag läst mig till så finns det gränser för hur mycket Openpilot kan vrida på ratten samt hur snabbt den kan göra det. Den kan alltså inte rycka i ratten som en människa kan utan kan bara vrida den till viss del och med begränsad fart. Openpilot kan exempelvis inte köra på väldigt kurviga vägar eftersom att den inte kan vrida ratten tillräckligt.
Jag tycker det är väldigt intressant teknik, jag kan ju tänka mig att använda bilars inbyggda självkörningssystem så steget till detta är inte så långt.

Permalänk

Väldigt mycket kritiska röster här inne från folk som inte har en aning om tekniken. Trist då det ska vara ett teknikforum. Självfallet är det inte Open pilot perfekt, men hittills har inga allvarliga olyckor skett. Comma ai lägger mycket fokus på säkerhet och har ett övervakningssystem som Tesla nu kopierar i sina bilar.

Ideen är klockren, använd befintlig teknik i bilar med Lane assist och adaptiv farthållning och släng på mobiltekniken som styrenhet med uppladdning till målnet där en AI lär sig köra med regelbundna uppdateringar.

Visionen är "Gör körningen chill" alltså inte helt självkörande, men tillräckligt för att man ska kunna slappna av utan att tappa fokus från vägen såklart.

Geo Hotz är ett geni som vill göra vad Android gjorde med mobilmarknaden. Utmana storjätten Tesla (apple) till självkörande bilar och göra det billigt!

Finns inget att klaga på här.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Hotz for president!

Nu har Comma Three lanserats, ingen banbrytande mot tidigare modell men utvecklingen går åt rätt håll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Väldigt mycket kritiska röster här inne från folk som inte har en aning om tekniken. Trist då det ska vara ett teknikforum. Självfallet är det inte Open pilot perfekt, men hittills har inga allvarliga olyckor skett. Comma ai lägger mycket fokus på säkerhet och har ett övervakningssystem som Tesla nu kopierar i sina bilar.

Ideen är klockren, använd befintlig teknik i bilar med Lane assist och adaptiv farthållning och släng på mobiltekniken som styrenhet med uppladdning till målnet där en AI lär sig köra med regelbundna uppdateringar.

Visionen är "Gör körningen chill" alltså inte helt självkörande, men tillräckligt för att man ska kunna slappna av utan att tappa fokus från vägen såklart.

Geo Hotz är ett geni som vill göra vad Android gjorde med mobilmarknaden. Utmana storjätten Tesla (apple) till självkörande bilar och göra det billigt!

Finns inget att klaga på här.

Jag är lite förvånad att inte fler biltillverkare försöker integrera tekniken direkt i sina bilar. OpenPilot verkar köra mycket bättre än alla andra system (möjligtvis inte Tesla) så varför hålla på och försöka utveckla eget när man kan använda open source som funkar bättre?

Permalänk

Svaret är nog att dom traditionella bilföretagen kan inget om mjukvara. Tesla T.ex är ju mer ett mjukvarumärke än bilfabrik i det traditionella termen. ¨

Dessutom anstränger sig inte Comma ai/George att göra reklam för sin produkt direkt till bilfabrikaten.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Svaret är nog att dom traditionella bilföretagen kan inget om mjukvara. Tesla T.ex är ju mer ett mjukvarumärke än bilfabrik i det traditionella termen. ¨

Dessutom anstränger sig inte Comma ai/George att göra reklam för sin produkt direkt till bilfabrikaten.

Enligt George själv så har dock flera bilföretag hört av sig men dom är enligt honom omöjliga att prata med på så sätt att det går inte att få tag på en person som faktiskt kan ta beslut att börja använda openpilot vilket gör att comma.ai inte vill prata med dom. Sen är ju inte George den bästa personen att sköta företagskontakter så det ligger ju dom i fatet också.

Permalänk

Open pilot är ju som det heter open source. Så inget hindrar bilföretagen från att använda koden själva. Men, dom saknar som sagt kompetens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hotz är ju extremt smart. Han "vann" mot apples hela arme av mjuk och hårdvarudesigners när han ensam låste upp iPhones som de försökt göra omöjliga att låsa upp. En grabb mot en arme proffs som hade obegränsade resurser. Kan man köpa aktier i det här företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hotz är ju extremt smart. Han "vann" mot apples hela arme av mjuk och hårdvarudesigners när han ensam låste upp iPhones som de försökt göra omöjliga att låsa upp. En grabb mot en arme proffs som hade obegränsade resurser. Kan man köpa aktier i det här företaget?

Ja han är väldigt smart, men rätt dålig på att sälja in sina produkter tyvärr. Jag tror inte man kan köpa aktier i företaget, möjligtvis om man jobbar där så finns möjligheten.

Permalänk
Medlem

Hmm tänkt att min 740 behöver bli lite vettigare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Open pilot är ju som det heter open source. Så inget hindrar bilföretagen från att använda koden själva. Men, dom saknar som sagt kompetens.

Det är klart att biltillverkare är just biltillverkare och inte mjukvaruföretag i första hand. Men de har ju byggt mjukvara i många år nu och de flesta har ju byggt upp en ganska bra kompetens. Jag som jobbar inom utveckling i Göteborg ser ju ganska tydligt vilka det är som poachar mina kollegor liksom, Volvo, CEVT, Polestar, Bosch, Delphi och liknande har stora mjukvaruavdelningar med enorma mängder kompetens. Sen är företagen lite trögare än mjukvaruföretag förstås men det kommer inte bara av traditionen med långa utvecklingstider och så utan de har ju ett väldigt mycket större ansvar för deras produkter än vad mjukvaruföretag har. Om Word kraschar precis är du ska spara en viktig uppsats eller något så kan det vara irriterande, men i allmänhet är det bara att starta mjukvaran igen och fortsätta, om en Autopilot kraschar på motorvägen är det rätt mycket värre liksom.

Skrivet av cracko:

Jo samtidigt är det inte nödvändigtvis så att kompetens inom cracking går att överföra till att bygga självkörande system liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

De saknar inte kompetens, de vill inte sätta in open source I sina bilar då det öppnar delar av bilen för modifikation, de vill hålla dig inom deras ekosystem så de kan klämma dit på pengar för uppdateringar mm.
Väldigt få bolag vill sätta i open source I sina produkter, kolla Android telefoner där företagen gör allt de kan för att se till att kunder inte låser upp telefonerna så som Samsung som dödar kameror etc. Det har att göra med att open source även kommer med nackdelar för företaget och om du exempelvis integrerade en licensierad produkt med din open source gör du vägarna in mycket tydligare och dina lösningar blir allmänna utan inkomst.

Kollar du på bilar idag så kan du inte ens byta batteri utan att ha tillgång till att kunna programmera bilen då du måste (trots att det inte är något "smart") berätta för bilen att du bytt det annars tänder den lampor på saker som ålder. Kompetens är inte problemet, det är att man enbart ser till sin egen vinst och inte till kunden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är klart att biltillverkare är just biltillverkare och inte mjukvaruföretag i första hand. Men de har ju byggt mjukvara i många år nu och de flesta har ju byggt upp en ganska bra kompetens. Jag som jobbar inom utveckling i Göteborg ser ju ganska tydligt vilka det är som poachar mina kollegor liksom, Volvo, CEVT, Polestar, Bosch, Delphi och liknande har stora mjukvaruavdelningar med enorma mängder kompetens. Sen är företagen lite trögare än mjukvaruföretag förstås men det kommer inte bara av traditionen med långa utvecklingstider och så utan de har ju ett väldigt mycket större ansvar för deras produkter än vad mjukvaruföretag har. Om Word kraschar precis är du ska spara en viktig uppsats eller något så kan det vara irriterande, men i allmänhet är det bara att starta mjukvaran igen och fortsätta, om en Autopilot kraschar på motorvägen är det rätt mycket värre liksom.
Jo samtidigt är det inte nödvändigtvis så att kompetens inom cracking går att överföra till att bygga självkörande system liksom.

Det argumentet hörde jag runt 2008 på en bilshow när någon ställde frågan varför bilunderhållning och navigationsystem är så usla i bilar när det finns så mycket utvecklare och mjukvarukompetens att anställa. Jag köpte argumentet då, men sen kom Tesla... En bil helt byggt på mjukvara. En rullande dator. Och är den speciellt farlig? Nej.

Elon Musk har ett motto "first principles thinking" som går ut på att gå tillbaka till grunderna. Det är precis vad bilföretagen saknar, och kan helt enkelt inte ställa om pga för mycket byrokrati som du själv erkänner.

Jag håller fast i att dom saknar komptens, inte för att det inte finns smarta människor som jobbar där. Men för att dom är för tröga att ställa om och ligger ca 10 år efter Tesla på elbilen och kanske 5 år efter i automation.

Geo Hotz har lösningen, men dom vet nog inte ens vem han är i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Det argumentet hörde jag runt 2008 på en bilshow när någon ställde frågan varför bilunderhållning och navigationsystem är så usla i bilar när det finns så mycket utvecklare och mjukvarukompetens att anställa.

Det finns absolut strategiska beslut som jag inte håller med om, men usla är ändå att ta i tycker jag. 2008 var rätt länge sedan liksom, Iphone var ny och Android fanns knappt, definitivt inga surfplattor eller liknande. Ändå hade de flesta bilar aux redan då exempelvis, och ganska snart kom det gränssnitt på stora skärmar med BT-koppling och så. Men biltillverkning är ju en relativt långsam bransch liksom, det tar år att utveckla en ny modell och sen byggs den i åratal, uppdateras och byggs i några år till. Min bil exempelvis är en 2019 ("årsmodell 2020") men modellen lanserades 2012 och uppdaterades en aning typ 2016.

Citat:

Jag köpte argumentet då, men sen kom Tesla... En bil helt byggt på mjukvara. En rullande dator. Och är den speciellt farlig? Nej.

Speciellt farlig beror förstås på vad man jämför med, jämfört med bilar i samma prisklass så verkar Tesla vara rätt dålig på säkerhet exempelvis. Minst fyra gånger högre risk att dö som förare än om man hade kört en Audi, BMW eller Mercedes låter ju sådär, eller tre gånger högre risk än "lyxbilar" totalt sett. Sen är det rätt gammal data så förhoppningsvis har de bättrat sig en del nu, men siffrorna är också i underkant enligt artikeln.

Citat:

Elon Musk har ett motto "first principles thinking" som går ut på att gå tillbaka till grunderna. Det är precis vad bilföretagen saknar, och kan helt enkelt inte ställa om pga för mycket byrokrati som du själv erkänner.

Men vilka grunder? Knappast grunderna i biltillverkning för det är de ju rätt dåliga på. Byråkratin ligger ju inte så mycket hos bolagen utan externt, olika länder och regioner har olika krav och det tar tid att gå igenom den processen helt enkelt.

Sen tar det förstås tid att få fram rätt komponenter, en touchskärm som funkar i -30 grader likväl som i +50, som funkar efter tjugo år, som inte splittras vid en våldsam kollission så att det blir en massa vassa bitar och liknande är lite mer komplicerat än en Ipad liksom.

Citat:

Jag håller fast i att dom saknar komptens, inte för att det inte finns smarta människor som jobbar där. Men för att dom är för tröga att ställa om och ligger ca 10 år efter Tesla på elbilen och kanske 5 år efter i automation.

Men så är det ju inte. Tesla vinner inte alla tester och slår inte allt annat i försäljning, däremot har de absolut en del fördelar som andra märken inte har, som nätverket med laddare, men de har också nackdelar som kvalitetsproblem. De ständiga förändringarna lär också skapa problem i framtiden när det blir väldigt svårt för en verkstad att veta vad för komponenter som en viss bil faktiskt har och liknande.

Citat:

Geo Hotz har lösningen, men dom vet nog inte ens vem han är i dagsläget.

Jag vet inte om man kan säga det idag. Han har absolut några bra idéer men många andra har också haft bra idéer, och dessutom resurser och testplattformar i trafik under lång tid, på detta område och ändå misslyckats. Sen handlar det om konfidensen i systemet förstås, jag såg senast igår Volvos "autonoma" testrigg köra runt utanför kontoret, de har kört dem i ganska många år nu men de anser fortfarande inte att det är såpass mogen teknik att de säljer den. Vilket är en ganska stor kontrast mot Tesla som började sälja "full self driving" för ganska länge sedan men inte levererat det till någon.

Permalänk
Vila i frid

Apropå självkörande fordon och gamnackar. WALL-E https://www.youtube.com/watch?v=Yw7WAq_GZY8
"I don't want to survive, I wan't to live!"

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Apropå självkörande fordon och gamnackar. WALL-E https://www.youtube.com/watch?v=Yw7WAq_GZY8
"I don't want to survive, I wan't to live!"

Ja självklart är det så att om man löser självkörande bilar så är det ett stort steg närmare total automation som vi ser i filmen WALLE. även en mkt bra film.

Men självkörande bil har i sig själv inget med lathet att göra. Inte heller endast för säkerheten. Men det är en kombination och något som skulle berika oss. Man kan tex sitta och jobba eller se en film medan man kör bil eller står i långa köer.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av dealerovski:

Man kan tex sitta och jobba eller se en film medan man kör bil eller står i långa köer.

Du menar "åker bil". Själv tycker jag att inget av ovanstående är berikande utan bara ett plågsamt ont men ibland tyvärr nödvändigt för ens överlevnad. T.ex. krokvägar på en motorcykel ute i spenaten är berikande (dvs ger dopaminkickar), för mig. Så även skruvandet på hojarna i garaget. Enda "nackdelen" är att en resa oftast blir längre än tänkt, t.ex. en lunch blev helst plötsligt 30 mil t/r. Bör kanske tilläggas att jag kan gå i pension om 6 månader och inte längre anser att t.ex. ett hotellrum i ett regnigt Melbourne, Nanjing eller Toronto är berikande. Sista 3 åren har jag iaf sluppit pendla till Sickla Industriväg och istället fjärrat från busken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Svaret är nog att dom traditionella bilföretagen kan inget om mjukvara.

Eller så är det så enkelt att mjukvaran inte levererar.

Bilföretagen har pumpat in miljarder i något som för 10 år sen sas ligga 5 år fram i tiden, och sen 5 år tillbaka alltid ligger 1 år framåt..

Och dom som ligger i framkant med att "inte leverera" är ju Tesla.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Eller så är det så enkelt att mjukvaran inte levererar.

Bilföretagen har pumpat in miljarder i något som för 10 år sen sas ligga 5 år fram i tiden, och sen 5 år tillbaka alltid ligger 1 år framåt..

Och dom som ligger i framkant med att "inte leverera" är ju Tesla.

Jag tror vi pratar om helt olika saker. Tesla har levererat något som mer liknar en elektronisk produkt än en traditionell automobil. Det är det vi syftar på att andra biltillverkare inte verkar kunna kopiera eller ens förstå betydelsen av.

Inom 10 år kommer Tesla dominera bilmarknaden och vi kommer se flera stora biltillverkare gå i konkurs. Det är min framtidsanalys. Dom biltillverkare som är kvar kommer överleva tack vare statliga subventioner, aka to-big-to-fail bidrag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag tror vi pratar om helt olika saker. Tesla har levererat något som mer liknar en elektronisk produkt än en traditionell automobil. Det är det vi syftar på att andra biltillverkare inte verkar kunna kopiera eller ens förstå betydelsen av.

Inom 10 år kommer Tesla dominera bilmarknaden och vi kommer se flera stora biltillverkare gå i konkurs. Det är min framtidsanalys.

Nej vi pratar om samma sak. Du hävdar att dom traditionella biltillverkarnas sätt att se på mjukvara står i vägen för deras framgång, jag säger att ingen mjukvaruutvecklare levererar (på det här området).

Skrivet av dealerovski:

Dom biltillverkare som är kvar kommer överleva tack vare statliga subventioner, aka to-big-to-fail bidrag.

Här inkluderar du Tesla antar jag? Dom är ju där redan idag, utan "miljöpremier", vilket är direkta subventioner, så hade ju Teslas resultat sett helt annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Nej vi pratar om samma sak. Du hävdar att dom traditionella biltillverkarnas sätt att se på mjukvara står i vägen för deras framgång, jag säger att ingen mjukvaruutvecklare levererar (på det här området).

Här inkluderar du Tesla antar jag? Dom är ju där redan idag, utan "miljöpremier", vilket är direkta subventioner, så hade ju Teslas resultat sett helt annorlunda ut.

Ja dom hade troligen inte klarat sig utan dessa miljöpremier fram till idag. Men jag menar att den punkten har redan passerat och idag är dom inte lika beroende av det. Och framåt kommer dom på många sätt revolutionera hur bilindustrin ser ut. Störst skillnad blir det när dom lyckas med FSD. Då pratar man om att dom inte ens behöver sälja personbilar längre till privatpersoner. Självkörande taxibilar kommer helt ta över upp till 90% av daglig bilkörning. Jag tror inte det är löst förens om minst 10 år dock. Men även utan FSD så är Tesla en mycket attraktiv produkt fram till dess.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Ja dom hade troligen inte klarat sig utan dessa miljöpremier fram till idag. Men jag menar att den punkten har redan passerat och idag är dom inte lika beroende av det. Och framåt kommer dom på många sätt revolutionera hur bilindustrin ser ut.

På ett plan har de ju redan gjort det, alla tillverkare satsar ju på elbilar nu, och på riktigt inte någon bil de helst inte vill sälja bara för att slippa straffskatter eller så (som Chevy Bolt). Men efter det vet jag inte om de har så mycket revolutionärt egentligen.

Citat:

Störst skillnad blir det när dom lyckas med FSD. Då pratar man om att dom inte ens behöver sälja personbilar längre till privatpersoner. Självkörande taxibilar kommer helt ta över upp till 90% av daglig bilkörning. Jag tror inte det är löst förens om minst 10 år dock. Men även utan FSD så är Tesla en mycket attraktiv produkt fram till dess.

Det är rätt många som tänker i de banorna dock. Det finns företag som bygger små förarlösa budbilar, taxi, bussar och lastbilar liksom, på experimentstadiet eller i väldigt begränsade områden eller så för det mesta men i alla fall. När vi kommer dit, vilket jag tror ligger ganska långt bort i tiden, så kan hela marknaden absolut ändras, men det är inte säkert. Folk köper fortfarande elsparkcyklar exempelvis trots att de ligger i drivor överallt bara att plocka (och betala för sig förstås), men säkert hade folk köpt fler om det inte fanns ett överflöde av billiga och lättillgängliga alternativ.

Permalänk
Avstängd

Självkörande bilar är nog tyvärr en utopi och en dröm så länge inte flertalet bilar är just självkörande. Så länge vi har svenssons i trafiken så kommer de självkörande bilarna att få det svårt. Vi svenssons följer inte alltid trafikreglerna som gäller, allt vi gör är inte alltid genomtänkt och vi kan ta snabba beslut utan att titta oss omkring för att försäkra oss om att det är möjligt. Här i Sverige och andra nordliga länder så har vi dessutom snö och is att ta med i beräkningen.
Både min senaste passat och nu min volvo går inte att köra 100% med självstyrande funktionen igång när vädret är dåligt eller ibland räcker de att de vita linjerna syns dåligt.

Skulle en större mängd bilar vara självkörande och de kunde prata med varandra så tror jag absolut på möjligheten men vi har en bit dit. Jag håller gärna i ratten ett tag till iallafall.

Tesla tycks ha en förkärlek till att köra in i stillastående utryckningsfordon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/annu-en-tesla-har-krockat-m...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle en större mängd bilar vara självkörande och de kunde prata med varandra så tror jag absolut på möjligheten men vi har en bit dit. Jag håller gärna i ratten ett tag till iallafall.

Så är det ju, vilket jag även påpekat tidigare. På det sättet finns det en teoretisk möjlighet att göra bilar självkörande, men jag är skeptiskt till det även då.

Sen undrar jag lite över marknadsanalysen, det är möjligt att den finns där och att jag missat den.

Men var är marknadsanalysen som säger att självkörande är vad kunderna vill ha?

Okej att det är ett kittlande problem att lösa, men det säljer ju "inga" bilar.

Skrivet av dealerovski:

Då pratar man om att dom inte ens behöver sälja personbilar längre till privatpersoner. Självkörande taxibilar kommer helt ta över upp till 90% av daglig bilkörning.

Så det här t.ex.

Varför skulle det hända? Om den marknadsandelen var så stor, varför skulle inte alla dom åka taxi redan idag? För kunden är dagens taxibilar självkörande.

Och ersätter du personbilarna med taxi, så säljs ju färre bilar. Personbilar är ju i väldigt stor utsträckning outnyttjade, så 10 personbilar som nyttjas 10% av tiden ersätts av 2 taxibilar med en nyttjandegrad på 50%.

Så då säljs det 1/5 så många bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Så är det ju, vilket jag även påpekat tidigare. På det sättet finns det en teoretisk möjlighet att göra bilar självkörande, men jag är skeptiskt till det även då.

Sen undrar jag lite över marknadsanalysen, det är möjligt att den finns där och att jag missat den.

Just nu känns det som ex. Teslas självkörande bilar egentligen bara är en gimmick som de säljer in men som än så länge inte helt och fullt fungerar. Fortfarande så krävs det att personen som kör har full koll på vägen. Jag skulle säga att mycket av den teknik som sätts in i bilar idag gör de mer och mer farliga då de tar bort koncentrationen från själva bilkörningen. Det krävs en mindre IT expert för att få in rätt radiokanal. Ska man sen koppla upp telefoner liknande i bilen så är det ännu värre. Mycket av det som man bara anser ska funka är inte helt perfekt kan man tycka, och det är ändå saker som har funkat i andra sammanhang.
Blåtanden i min volvo - 20 är absolut inte perfekt och missar många gånger att koppla upp, ställer man in GPS:en med rösten så kan man bli fnuttrig av alla upprepningar innan man får den att förstå vad man egentligen vill.
Vi har en lång väg att gå innan bilarna är självkörande från A -> B, så är det bara.

Alla har väl hört om damen som körde sin husbil och satte in cruisecontrollen och sen gick och kockade kaffe då hon trodde att bilen skulle köra själv, jag tror tyvärr hon vann i rätten men inte säker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Så det här t.ex.

Varför skulle det hända? Om den marknadsandelen var så stor, varför skulle inte alla dom åka taxi redan idag? För kunden är dagens taxibilar självkörande.

Och ersätter du personbilarna med taxi, så säljs ju färre bilar. Personbilar är ju i väldigt stor utsträckning outnyttjade, så 10 personbilar som nyttjas 10% av tiden ersätts av 2 taxibilar med en nyttjandegrad på 50%.

Så då säljs det 1/5 så många bilar.

Jag tror att självkörning ligger längre bort än de flesta tror, men när det väl kommer så kommer det sannolikt att förändra bilmarknaden rejält. Jag tror att en del fortfarande kommer att köpa en egen bil men att de flesta inte kommer att göra det utan bara köpa transporter liksom. Jag hade exempelvis jättegärna åkt taxi överallt om det alltid fanns en taxi redo utanför och det inte kostade så förbannat mycket. Ser man på de rikaste i samhället, alltså de där höga kostnader eller ens anställd personal för småsaker inte är något bekymmer, så väljer ju många av de att bli körda idag. Om det innebär att biltillverkarna snarare blir "taxibolag" än biltillverkare får vi se, det kan ju landa i någon annan modell också.