Problem med x570, PCIE-banor och NVME diskar som spökar

Permalänk
Avstängd

Problem med x570, PCIE-banor och NVME diskar som spökar

Nu när jag börjat snöa in mig på virtualisering i allt större grad så bestämde jag mig till slut att vad jag verkligen saknade i mitt liv var ett par NVME diskar med tillräcklig kapacitet att frigöra mig från allt vad lagringsproblem innebär. Köpte därför ett par 2tb diskar begagnat här på marknaden och installerade dem men stötte genast på patrull och har sen dess bara kommit att förstå att jag inte förstår någonting. Frågar därför om hjälp.

Först trodde jag Windows storage spaces var boven i dramat, sen visade det sig att jag kunde bara fylla upp den write cache som en disk hade och sedan stendog den (helt oberopbar från operativsystemet). Gjorde antagandet att det var ett problem med kontrollern i disken och lämnade in båda som ett garantiärende då jag tappat tillit till Seagate som ssd-tillverkare (de har dålig service men är annars ej att klandra i detta) och ersatte med ett par 970 Evo Plus diskar. Här sitter jag nu med ett par diskar som är totaldöda igen och som dyker upp i explorer som oformaterade, i diskmgmt som formaterade och i diskpart inte alls.
Båda funkade fint när jag installerade dem och jag kunde både skriva och läsa stora mängder data från dem (>100GB) men en dag senare så kan jag bara testa dem i bios (inga fel alls) medans Windows inte ger mig någon som helst åtkomst till någon av paret.

Uppenbarligen är diskarna inget problem. Båda uppsättningar fungerade precis när jag installerat dem, båda uppsättningar uppvisade precis samma symptom när de slutade fungera. De enda gemensamma nämnarna finns i övriga systemet.

Frågan är då, är det Windows LTSC som är problemet eller mitt moderkort som är ett Asus Crosshair VIII Hero? Jag kör dubbla grafikkort i de översta och understa PCIE-uttagen och har de båda diskarna installerade i de två m.2 anslutningar som finns på moderkortet.

Rimligtvis borde det inte vara några som helst problem för moderkortet att dela upp PCIE-banorna mellan grafikkort och NVME-diskar så att grafikkorten får x8 vardera och x4 vardera till diskarna. När jag läser mer om hur banorna på Crosshair VIII är uppdelade mellan de olika anslutningsmöjligheterna så ser jag att det undre x16 uttaget går via sydbryggan och bara har fyra PCIE-banor vilket också delas med en av de två m.2 anslutningarna. Vad jag inte förstår över huvud taget är om detta alltså är en ogiltig kombination av grafikkort och NVME-diskar varför fungerar allting felfritt under de två timmar när jag belastar hela systemet till max men inte nästa dygn när jag kommer hem från jobbet och förväntar mig att kunna göra någonting med mina nya diskar? Om det är en konflikt som uppstår mellan grafikkort och NVME som slåss om samma banor, varför uppstår då precis samma fel med den andra disken som är direkt kopplad till CPU?

Permalänk
Medlem

Det kan vara pcie gen4 vs gen3/2/1 problem du har.
Klistrar in inlägg från mig och annan tråd om detta.

Skrivet av grizzly666:

Vad är det för moderkort?
Cpu?
Kernel power? Låter som det finns risk för dåligt nätagg så märke/model/watt på det?
Andra prylar?

Frågar för det finns heller i alla fall fanns stabilitets problem med M.2 på en del AMD och intel moderkort.
Tex asus z97 moderkort hade problem i början och var en stor anledning att jag aldrig skaffade en m.2 till den burken med min 4790K Devils Canyon cpu, dom släppte en del bios uppdateringar som om jag minns rätt hjälpte en del men några fick det aldrig helt stabilt.
Blev en m.2 för min del när jag byggde en burk med 9900K.

Skrivet av grizzly666:

Nyare moderkort med pcie gen4 portar kan ha problem med främst grafikkort men även m.2 (hittar dock väldigt lite nu när jag söker på m.2 pcie gen4 problem men vet att jag läst om problem ett par gånger).
Och detta kort är ett av dom som det finns en hel del om när man söker på tex Gigabyte x570 master pcie gen3.

Om du kollar i denna pdf så har du hur du ändrar från gen4 till gen3 (eller gen2/gen1 men gen 3 är det som rek).
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_x570-aorus-master_1002_e.pdf
Sida 51 och heter PCIe Slot Configuration.

Sf750 är ett bra nätagg och bör hålla i många år så troligen inte det som är boven.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!