Panpricers.com, kräver ytterligare pengar, efter full betalning. Återbetalning dröjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har jobbat flera år med support och kundtjänst inom olika områden och hört det mesta, men ibland krävs det att man signalerar att man menar allvar. Här är det uppenbart att det företaget sysslar med skumraskaffärer och försöker lura till sig mer pengar efter att ett avtal upprättats (samma psykologiska mekanismer som används för att lura av folk enorma summor bit för bit inom många andra typer av bedrägerier). Kanske finns det inte ens några grafikkort.

Jo klart uppsåtet kan ha varit att lura folk till affär, isåfall är det helt rätt!

Visa signatur

>>5G AWARENESS<< // >>NBIRD<< // >>NRUN<<

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala i förväg med kort till litet okänt företag som påstår att de kan erbjuda en bristvara billigare än jätteföretagen. Sen kanske jag inte gråter blod om miners åker på en nit.

Permalänk
Medlem

TLDR:
1. TS skulle varit mer försiktig när han köpte, dvs kollat upp företaget innan han gett pengar till dom.
2. Företaget har defintivt skumma tveksamma taktiker, så där håller jag med TS, samt att dom var otroligt sega att betala tillbaka pengarna. Detta osar bedrägeriförsök i mina öron.
3. Tycker TS var tillräckligt hård mot dom för att göra sin sak sagt mot de brister som dom hade. Han hade trotsallt betalt dom, och avbrytit sin order. Då ska pengarna tillbaka så fort som möjligt.

Tack och hej.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Som någon som jobbat inom support och service generellt så säger jag heja Lauriina. Verkar genuin, men blir likväl bemött som om hon själv är djävulen. Att du inte skäms.

Fast det här är ju så uppenbar fakesupport så varför vara trevlig? Att den ensamme ägaren, utan anställda, använder en strippas namn för att bejaka spelnördar? Får inte mig att bli trevlig iaf.

Och i de övriga fall där kundtjänst tar skit? Det är deras jobb! De vet precis vilket företag de jobbar för och de representerar företaget fullt ut.

Säg upp er och låt skitföretagen självdö. Börja i supporten på ett företag Du tror på (de söker alltid personal). Du kommer må SÅ mycket bättre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det här är ju så uppenbar fakesupport så varför vara trevlig? Att den ensamme ägaren, utan anställda, använder en strippas namn för att bejaka spelnördar? Får inte mig att bli trevlig iaf.

Strippas namn? Lauriina är ett finskt förnamn. Måste finnas tusentals personer med det namnet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ja! De håller 11'000kr av mina pengar, de levererar inte produkten de sålt, de levererar inte pengarna tillbaka.
Hur får du det till att personen försöker hjälpa mig? Att affären gick i putten, var tråkigt, men när jag inte fick pengarna tillbaka förra veckan, blev det mer än tråkigt.
Fientlig? JA
Otrevlig? Har jag ett ovårdat språk? Kallar jag henne för fula saker?
Vad föreslår du att man skall göra? Rycka på axlarna och bjuda dem på 11'000kr?

Okej, om vi börjar så här då:
I första meddelandet hen skickade till dig beklagar de att priset är fel och att du har två val: Antingen betala det rätta eller få pengarna tillbaka.

Du börjar med

Citat:

Nej tack!
Förstår ni inte hur ni framstår?
Rena skojeri verksamheten. Ge mig mina pengar tillbaka!

Fientligt och otrevligt.
Du kunde bara sagt att "Okej, jag förstår. Då är jag inte längre intresserad och önskar mina pengar tillbaks, tack på förhand."

Resten av dina mails är desto mindre trevliga att läsa.
Du är en manlig Karen.

Ja, jag håller med om att Panpricers kunde hållit sig till sitt pris och jag har inte heller någon aning om hur det ligger till juridiskt sett men ditt beteende är inte okej vilket som.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon du konstaterade redan igår sex minuter efter jag postat att jag var otrevlig. Det är ganska etablerat nu.
Ja, jag kunde tagit det på en mängd olika sätt. Men nu saknar jag förmågan att vara inställsam mot folk som lurar till sig mina pengar. Det är ett fel jag besitter, kanske finns någon tre bokstavs förkortning/diagnos för det?

Kan du inte se bortom det?
Saknar du förmågan att se felet i säljarens beteende?
Då tycker jag du skall kliva tillbaka och sluta bumpa tråden med hur otrevlig jag är.

Det är inte jag som narras och lägger beslag på andras pengar.
Finns ingen anledning att jag skall vara glad och trevlig när de lägger vantarna på mina pengar.
Det har snart gått två veckor sedan de drog pengarna. Jag är fortfarande 11'000kr kort.

Det är ju inte konstigt att internet är full av bedragare, med den attityden en del sitter med?
Man skall vara glad ock trevlig mot folk som roffar åt sig?

Varför dröjer återbetalningen? Borde man undra, men istället så är det "Turbonisse otrevlig" som står i fokus. Hallå???

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@solomon du konstaterade redan igår sex minuter efter jag postat att jag var otrevlig. Det är ganska etablerat nu.
Ja, jag kunde tagit det på en mängd olika sätt. Men nu saknar jag förmågan att vara inställsam mot folk som lurar till sig mina pengar. Det är ett fel jag besitter, kanske finns någon tre bokstavs förkortning/diagnos för det?

Kan du inte se bortom det?
Saknar du förmågan att se felet i säljarens beteende?
Då tycker jag du skall kliva tillbaka och sluta bumpa tråden med hur otrevlig jag är.

Det är inte jag som narras och lägger beslag på andras pengar.
Finns ingen anledning att jag skall vara glad och trevlig när de lägger vantarna på mina pengar.
Det har snart gått två veckor sedan de drog pengarna. Jag är fortfarande 11'000kr kort.

Det är ju inte konstigt att internet är full av bedragare, med den attityden en del sitter med?
Man skall vara glad ock trevlig mot folk som roffar åt sig?

Varför dröjer återbetalningen? Borde man undra, men istället så är det "Turbonisse otrevlig" som står i fokus. Hallå???

Nästa gång du ska beställa från mindre okända företag så rekommenderar jag starkt att använda kreditkort, då ligger du inte ute med pengarna samtidigt så är du också skyddad av konsumentkreditlagen. Det sista är speciellt viktigt om bolaget har betalningsanmärkningar eller av andra orsaker kan komma på obestånd.

Hoppas du får tillbaka dina pengar snart

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nästa gång du ska beställa från mindre okända företag så rekommenderar jag starkt att använda kreditkort, då ligger du inte ute med pengarna samtidigt så är du också skyddad av konsumentkreditlagen. Det sista är speciellt viktigt om bolaget har betalningsanmärkningar eller av andra orsaker kan komma på obestånd.

Hoppas du får tillbaka dina pengar snart

VD för Panpricer ringde mig idag. Har också mailat mig info om återbetalning.
Erbjöd ett kort för original priset, men om jag förstår det rätt, skulle det då bli ett LHR kort, helt ointressant om så är fallet.
Kan de lösa ett Non-LHR, köper jag gärna, men denna gång löser jag det via klarna.
Men än så länge är det bara löften. Har inte sett pengarna ännu.
I alla fall försöker de lite mer nu. Gör de rätt för sig, kommer jag editera första inlägget med den infon också.
Jag håller er uppdaterade.

Angående att handla med kredit, eller betalkort.
Min erfarenhet av VISA/Mastercard, är att det är för många inblandade:
Jag - Min bank - VISA/Mastercard - Säljarens bank - Säljaren.
Debit, eller Credit spelar mindre roll, lite mer hjälp från banken kanske med credit, men de skiter i vilket, du är jobbig!

Med AMEX där emot, var det ord och inga visor!
När man hade en claim, ringde jag, de frågade om jag hade nått underlag, jag mailade till dem. Fem minuter senare fick jag besked att pengar var åter crediterade till min credit. Tyvärr sade jag upp mitt AMEX pga att färre säljare tar kortet. (För höga avgifter) Och att jag inte längre reste i jobbet. (Alla perks är mot resande.)
Där gäller: Jag - AMEX - Säljaren. (Två ointresserade banker mindre i transaktionen.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Nej tack!

Förstår ni inte hur ni framstår?
Rena skojeri verksamheten. Ge mig mina pengar tillbaka!

Antingen vill jag ha kortet, för de pengar jag betalat. (Vi hade iom min inbetalning ett avtal, ni väljer att bryta.)
Eller så vill jag ha tillbaka mina pengar väldigt snabbt, så jag kanske hinner hitta ett Non-LHR kort någon annan stans.

Med vänlig hälsning.
Kristian Lundell.

Är/var turbonisse otrevlig/väldigt otrevlig här?
Jag analyserar svaret så här.

Nej tack!
Ganska trevligt svar.

Förstår ni hur ni framstår?
En ganska legitim fråga som enligt mig varken är trevlig heller otrevlig.
Och JA deras sätt att ta betalt och sen kräva mer pengar är nåt som man bör fråga dom om och då både hur dom tror att dom framstår och legitimiteten i detta förfarande.

Skojeri verksamhet ge mig mina pengar!
Ett varken otrevligt heller trevligt svar svar fast med en stor del sanning (skojeri delen) och ytterligare ett svar på vad dom ska göra.
Och ja denna affärsmetod får dom att se ut som ett skojeri företag och det är det snälla sättet att påpeka hur deras affärsmetoder är, finns betydligt värre/otrevligare ord att påpeka detta med.

Resten är varken otrevligt heller trevligt (för utom med vänlig hälsning).

Summeringen är nej inte otrevligt alls, lite åt det hårdare hållet genom att påpeka brister eventuella lagförbrytelser JA men det är ju nåt man alltid BÖR göra till mindre nogräknade företag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ett seriöst internetföretag skulle inte skicka meddelande om att denne efter ha fått betalt för en vara skulle behöva betala mer efteråt.

Ett seriöst företag skulle inte behöva vänta med att betala tillbaka tills företaget själv får sina pengar.

Jag har för mig att jag såg reklam på SweC för detta företag i förrgår. Tänkte göra skärmdump, synd att jag inte gjorde det. Kollar nu i historiken och tittade på Trustpilot och Swedroid om företaget ifråga. Tänkte direkt att det var konstigt företag. Hade visst rätt.

Enligt kommentar ett på Swedroid är det en mer köpförmedlingstjänst, och om man läser på deras sida är det inte dom själva som säljer utan tar dina pengar och handlar för dom på andra ställen i Europa.
Det förklarar lite de två sakerna jag tog upp i början av detta meddelande.

Jag hoppas och tror att du får tillbaka dina pengar.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Är ni seriösa med att sitta och försvara denna typen av otrevliga kommentarer till en underbetald serviceperson? Tror du det är den 20-åriga någonting med ett slitigt kundservicejobb som fått för sig att kräva dig på pengar?

Jag förstår att du blir upprörd, men oavsett vad måste man ändå kunna uttrycka sig på ett vänligt sätt till människor. I alla fall tills personen du pratar med ger dig en anledning till att inte tilltala personen med respekt. Håller helt med om att det är ett vedervärdigt sätt att göra affärer på från företagets sida, men att ta ut den på stackars kundserviceanställde är inte rätt alternativ.

Lycka till och jag hoppas du får pengarna tillbaka!

Permalänk
Medlem

Drömmen om att kunna spara på några hundralappar är något som vi alla har. Tyvärr har jag också lärt mig den hårda vägen att om något är för bra för att vara sant så är det nog det. Nu vet jag inte riktigt hur "bra" ett 3070 kort för 10K är.

Verkar konstigt att VD ringer upp och erbjuder ett annat kort efter att dom har återbetalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hade de bara betalat tillbaka pengarna, så hade jag bara varit missnöjd! Denna tråd hade inte skapats.
Varna andra inte varit nödvändigt. Men när man måste vänta på pengar, läsa deras lögner.
De skrev att återbetalning skulle ske 3-5 dagar, idag var det dag-6.
Tror jag på dem, när de skriver att de gjort en återbetalning idag? NEJ!
Hoppas jag att jag har fel? JA!
Är jag en grinig djävul? Antagligen! Många verkar tycka det. Den får jag ta. Men jag tycker det är synd att det finns så många som hänger upp sig på att jag är otrevlig. Om det var vad man tog med sig från inlägget, då har man missat bollen, helt!
Detta "konstiga" Är inget som är begränsat till swec, större delen av befolkningen verkar vara lika i tycke.
Bilar brinner i förorterna, det skjuts rena vilda western i landet, nätföretag luras och så hänger man upp sig på att den drabbade blir lite grinig? Bra där!

Aaah. Lyxkonsumtion i samma andetag som brinnande bilar och mördade ungdomar. Att du ens jämför dessa saker är..... intressant i bästa fall.

Personligen tycker jag du har all rätt att bli grinig. Men det finns snyggare sätt att sköta det på (som du vet). Och "lite grinig" kan man absolut bli när företag har konstiga policys, men vetefan om folk klagar på att man blir "lite grinig" när bilar bränns och människor mördas?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Är ni seriösa med att sitta och försvara denna typen av otrevliga kommentarer till en underbetald serviceperson? Tror du det är den 20-åriga någonting med ett slitigt kundservicejobb som fått för sig att kräva dig på pengar?

Jag förstår att du blir upprörd, men oavsett vad måste man ändå kunna uttrycka sig på ett vänligt sätt till människor. I alla fall tills personen du pratar med ger dig en anledning till att inte tilltala personen med respekt. Håller helt med om att det är ett vedervärdigt sätt att göra affärer på från företagets sida, men att ta ut den på stackars kundserviceanställde är inte rätt alternativ.

Hur vet du att det är en underbetald 20 åring som sitter där? Är det du Lauriina?
Skämt åsido. Hur var jag otrevlig? De kör med i bästa fall underlig affärsmodell, där man ber om mera pengar, efter affären är uppgjord. (VD tog den kritiken till sig.) Min första tanke när jag läste första mailet var "Nigeriabrev". Och det är rent skojeri.
Jag påpekade att det framstår (=Ser ut.) som sådant. Var det fel?
Om du har på dig skjortan ut och in, så säger jag det, istället för att du skall springa runt på stan hela dagen och göra bort dig. Är det fel?

Skrivet av Aja82:

Aaah. Lyxkonsumtion i samma andetag som brinnande bilar och mördade ungdomar. Att du ens jämför dessa saker är..... intressant i bästa fall.

Personligen tycker jag du har all rätt att bli grinig. Men det finns snyggare sätt att sköta det på (som du vet). Och "lite grinig" kan man absolut bli när företag har konstiga policys, men vetefan om folk klagar på att man blir "lite grinig" när bilar bränns och människor mördas?

Ja, vad kan man säga? Det spelar ingen roll hur man försöker formulera sig, så är det alltid någon som blir kränkt!
Välkommen i klubben.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hur vet du att det är en underbetald 20 åring som sitter där? Är det du Lauriina?
Skämt åsido. Hur var jag otrevlig? De kör med i bästa fall underlig affärsmodell, där man ber om mera pengar, efter affären är uppgjord. (VD tog den kritiken till sig.) Min första tanke när jag läste första mailet var "Nigeriabrev". Och det är rent skojeri.
Jag påpekade att det framstår (=Ser ut.) som sådant. Var det fel?
Om du har på dig skjortan ut och in, så säger jag det, istället för att du skall springa runt på stan hela dagen och göra bort dig. Är det fel?

Ja, vad kan man säga? Det spelar ingen roll hur man försöker formulera sig, så är det alltid någon som blir kränkt!
Välkommen i klubben.

Om du själv inte förstår din otrevliga underton i dina skickade meddelanden så vet jag inte riktigt hur jag ska förklara det för dig. Det finns inget bättre sätt att garantera dålig service än att vara otrevlig mot personen som försöker hjälpa dig. Kanske förklarar varför pengarna har tagit tid.

Men men, detta är inte vad din tråd är om. Bra att du delar med dig av dina erfarenheter och som sagt, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Vad är det alla yrar om? Väldigt snyggt hanterat Turbonisse. Perfekta och sakliga formuleringar av dig utan några som helst konstigheter. Kräv din rätt som konsument och tråkigt att du råkat ut för ett till synes skojarbolag. Håll oss uppdaterade med hur det går!

Håller med, folk sitter och försvarar ett lurendrejeriföretag. Helsnurrigt.

Permalänk
Medlem

Kul att swec gör reklam för sidan.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju inte swecklockers i sig som gör reklamen.. det är ju adnami.io och doubleclick.net samt om de använder sig av google ads... så swec bestämmer ju inte vad som visas.. det är nog riktad reklam som 90% av alla andra ställen på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det är ju inte swecklockers i sig som gör reklamen.. det är ju adnami.io och doubleclick.net samt om de använder sig av google ads... så swec bestämmer ju inte vad som visas.. det är nog riktad reklam som 90% av alla andra ställen på nätet

Jo jag vet, men fick upp reklamen samtidigt som jag läste den här tråden vilket ju var lite kul eller ironiskt eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Om du själv inte förstår din otrevliga underton i dina skickade meddelanden så vet jag inte riktigt hur jag ska förklara det för dig. Det finns inget bättre sätt att garantera dålig service än att vara otrevlig mot personen som försöker hjälpa dig. Kanske förklarar varför pengarna har tagit tid.

Men men, detta är inte vad din tråd är om. Bra att du delar med dig av dina erfarenheter och som sagt, lycka till!

Jag har ganska bra koll på min ton i texten.
Jag säger ingenting som inte är riktigt.
Jag går definitivt inte till person angrepp.

Det finns ingen anledning att försöka vara trevlig, när de tar mina pengar och sedan inte levererar, utan vill ha mer.
(Kritik som vi ventilerade över telefon igår.)
Jag påpekade vad de i mina ögon framstod som och bad om återbetalning.

I samtal igår, verkade de ändå vilja göra rätt.
De skickade kopior på dokument att återbetalning var initierat av dem, igår! (En dryg vecka för sent, detta är de medvetna om och bad om ursäkt. Och de försöker nu lösa produkten för lovat pris. Men det blev lite fel. Igen.)
Vi får se var det slutar.

Jag är medveten om risken med kort betalning, men det var alternativet jag hade, när jag gjorde beställningen.
Blir det nu ny affär, blir det med Klarna. (Se där, mera reklam på swec.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Vi har fått återbetalning från återförsäljaren idag och därför återbetalat dig idag.

Från första inlägget svarar Panpricers med att de har betalat tillbaka efter de har fått pengarna från återförsäljaren. Där har du förklaringen till fördröjningen. Inte att han varit otrevlig. De har nog garanterat det i affärsmodell.

Skrivet av anon309108:

Skrivet av cracko:

Jo jag vet, men fick upp reklamen samtidigt som jag läste den här tråden vilket ju var lite kul eller ironiskt eller något sånt.

Jag hade rätt att Sweclockers hade den reklamen alltså. Och det är Sweclockers som har reklamen, inte adnami.io, doubleclick.net eller Google ads eller något annat. Att reklamen hämtas från en annan sida spelar ingen roll. Och SweC kan ju styr sin reklam rätt hårt, det är därför vi har adblock av.

Tror att panpricers är ett startupföretag eftersom en adress har en C/O SSE BUSINESS LAB (Stockholm School of Economics)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk

Jag ser att det redan diskuterats, men lite roligt när man först går in i tråden.

Permalänk
Medlem

Mycket oseriöst företag, hoppas verkligen Sweclockers plockar bort deras annonser..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

Jag ser att det redan diskuterats, men lite roligt när man först går in i tråden.
https://i.ibb.co/L1S4Xqh/Screenshot-20210908-112704.png

Att de skriver i reklamen "begränsat lager" när de inte själva är återförsäljaren är ju intressant. Vad utgår de ifrån då?

Visa signatur

Permalänk
Butiksrepresentant

Mitt namn är Tom och jag är VD på Panprices. Hoppas det är OK att jag hoppar in i tråden och bemöter några av frågorna runt vår tjänst.

Jag har sett vår medarbetare Lauriina's namn florera i tråden. Beträffande det vill jag inledningsvis bara klargöra att Lauriina är suverän på det hon gör och att ansvaret för TS köpupplevelse vilar på mig som VD och inte Lauriina. All kritik runt vår tjänst skall ni därför rikta mot mig. Jag finns bland annat här på SweC men jag är också tillgänglig på telefon/WhatsApp/Signal genom +46 704 33 57 08 närsomhelst.

Vi är ett startupbolag (som någon här i tråden påpekade) skapat av prylnördar precis som ni. Vår tjänst kom till ur en ren frustration över hur komplicerat det är att handla hemelektronik från utlandet när produkterna antingen inte finns att tillgå i Sverige eller då de är betydligt dyrare att köpa hemma. Vår vision är att göra det smidigt och säkert att e-handla från utlandet genom att agera som köpmäklare på uppdrag av konsumenten.

I TS fall har köpupplevelsen inte varit smidig och inte heller har TS (samt övriga i tråden) upplevt tjänsten som särskilt säker. Detta är ett misslyckande från vår sida och vi sympatiserar med att TS blev upprörd.

Vad som hände i detta specifika fall var att det presenterade priset på produkten var inkorrekt varpå vi inte kunde utföra vår tjänst som köpmäklare. Detta är ovanligt men med grafikkort är läget särskilt knepigt just nu med starkt fluktuerande priser. Vår process i detta läge är att höra av oss till konsumenten med alternativen att antingen avbryta ordern och få den återbetald eller erbjuda produkten mot betalning av eventuell mellanskillnad. Mellanskillnaden som TS blev presenterad var här reducerade från vår service-avgift vilket innebär att oavsett återbetalning eller köp till det korrigerade priset hade vi tjänat 0 kronor.

TS samt övriga i trådens feedback är dock glasklar i att denna hantering väcker frågor. Även om vi inte kan bli helt perfekta i detta avseende då vi förlitar oss på information från e-handlare som ibland är felaktig så kan vi se till att detta blir ytterst ovanligt när man handlar genom Panprices.

När TS sedan valde att bli återbetald brast våra interna rutiner vilket gjorde att återbetalningen från vår sida triggades först 2021-09-06. Denna process håller vi på att ändra internt vilket tyvärr inte gynnade TS. Det vanligaste förekommande för oss är att konsumenter väljer att betala med Klarna vilket har fördelen att konsumenten inte behöver ligga ute med slanten och att vi helt enkelt hade kunnat stryka fordran.

Avslutningsvis vill jag bara nämna det att vi trots ovan hoppas det finns någon/några läsare som vågar ge oss en ny chans framöver. För även om vi är ett ungt företag och ständigt hittar saker vi kan göra bättre så har vi hjälpt ett betydande antal svenskar som kommer tillbaka till oss månad efter månad för att hjälp med inköp av hemelektronik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panprices_sverige:

Mitt namn är Tom och jag är VD på Panprices. Hoppas det är OK att jag hoppar in i tråden och bemöter några av frågorna runt vår tjänst.

Jag har sett vår medarbetare Lauriina's namn florera i tråden. Beträffande det vill jag inledningsvis bara klargöra att Lauriina är suverän på det hon gör och att ansvaret för TS köpupplevelse vilar på mig som VD och inte Lauriina. All kritik runt vår tjänst skall ni därför rikta mot mig. Jag finns bland annat här på SweC men jag är också tillgänglig på telefon/WhatsApp/Signal genom +46 704 33 57 08 närsomhelst.

Vi är ett startupbolag (som någon här i tråden påpekade) skapat av prylnördar precis som ni. Vår tjänst kom till ur en ren frustration över hur komplicerat det är att handla hemelektronik från utlandet när produkterna antingen inte finns att tillgå i Sverige eller då de är betydligt dyrare att köpa hemma. Vår vision är att göra det smidigt och säkert att e-handla från utlandet genom att agera som köpmäklare på uppdrag av konsumenten.

I TS fall har köpupplevelsen inte varit smidig och inte heller har TS (samt övriga i tråden) upplevt tjänsten som särskilt säker. Detta är ett misslyckande från vår sida och vi sympatiserar med att TS blev upprörd.

Vad som hände i detta specifika fall var att det presenterade priset på produkten var inkorrekt varpå vi inte kunde utföra vår tjänst som köpmäklare. Detta är ovanligt men med grafikkort är läget särskilt knepigt just nu med starkt fluktuerande priser. Vår process i detta läge är att höra av oss till konsumenten med alternativen att antingen avbryta ordern och få den återbetald eller erbjuda produkten mot betalning av eventuell mellanskillnad. Mellanskillnaden som TS blev presenterad var här reducerade från vår service-avgift vilket innebär att oavsett återbetalning eller köp till det korrigerade priset hade vi tjänat 0 kronor.

TS samt övriga i trådens feedback är dock glasklar i att denna hantering väcker frågor. Även om vi inte kan bli helt perfekta i detta avseende då vi förlitar oss på information från e-handlare som ibland är felaktig så kan vi se till att detta blir ytterst ovanligt när man handlar genom Panprices.

När TS sedan valde att bli återbetald brast våra interna rutiner vilket gjorde att återbetalningen från vår sida triggades först 2021-09-06. Denna process håller vi på att ändra internt vilket tyvärr inte gynnade TS. Det vanligaste förekommande för oss är att konsumenter väljer att betala med Klarna vilket har fördelen att konsumenten inte behöver ligga ute med slanten och att vi helt enkelt hade kunnat stryka fordran.

Avslutningsvis vill jag bara nämna det att vi trots ovan hoppas det finns någon/några läsare som vågar ge oss en ny chans framöver. För även om vi är ett ungt företag och ständigt hittar saker vi kan göra bättre så har vi hjälpt ett betydande antal svenskar som kommer tillbaka till oss månad efter månad för att hjälp med inköp av hemelektronik.

Tummen upp för att du kliver in o bemöter frågor och kritik

Ett litet förslag utifrån när jag jobbade på en firma som handla med datadelar som hade rörliga priser på grund av leverantörer och valutakurser osv.
Nu har inte jag inspekterat eran hemsida. Men om ni skriver ut priser, och ni vet att de fluktuerar.. skriv aktuellt pris och datum för priset och en notering, kontakta oss för aktuellt dagspris.
Lika så när vi gjorde beställningar Måndagar och Torsdagar.. om någon beställde på tisdagen så nämnde vi att vi beställer först på torsdag och beroende på valuta och aktuell marknad kan priset variera tills beställningsdag, Vi återkommer med aktuellt pris när varan är beställd ifall priset ökar, om det minskar får du mellanskillnaden tillbaka. På så vis var kunden förberedd på att priset kan ändras.
Försök införa fakturor mot era leverantörer, så behöver inte era kunder som TS här lägga ut pengarna innan varan är beställd.
Detta medför en ökad risk som företagare, men med tanke på att vissa produkter är lättsålda, så är risken minimal då någon annan garanterat hugger ifall en kund drar sig ur.

Bara en liten tanke från mig.

Permalänk
Sötast
Skrivet av panprices_sverige:

Välkommen.

Har du lust att ta ställning till skillnaderna mellan de regler som till synes upprättats godtyckligt här
https://panprices.com/se-sv/returns-and-refunds

jämfört med det som kan läsas här?

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
https://lawline.se/answers/angerratt-vid-bruten-forpackning

Tänker främst på att konsumenten i Sverige har rätt till 14 dagars ångersrätt från det att de emottar produkten.
Detta innefattar att man får lov att bryta förpackning och testa varan och ta ställning till om man vill behålla eller ej.

Samt att (lite av ett antagande här, då jag inte gjort ett köp med er och faktiskt inte vet) ni vill att man returnerar direkt till ursprungssäljaren, trots att man ingått i ett avtal med er, och inte tredjepart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Du hittar på att detta är en underbetald 20-åring. Om man jobbar för företag som engagerar sig i bedrägerier och är delaktiga i dem förtjänar man inte att personer ska vara trevliga. Hon tjänar pengar på att vara en del av en process som skadar folk och förtjänar därmed ingen mer respekt än andra svin.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du hittar på att detta är en underbetald 20-åring. Om man jobbar för företag som engagerar sig i bedrägerier och är delaktiga i dem förtjänar man inte att personer ska vara trevliga. Hon tjänar pengar på att vara en del av en process som skadar folk och förtjänar därmed ingen mer respekt än andra svin.

Nej, du har rätt. Hon är ett svin, absolut. Bra där!

Ber du kassörskan på Ica dra åt helvete när köttfärsen går in för 99kr/kg ist för 94kr/kg?