Blizzard dödar moddning med Diablo II: Resurrected – hänvisar till originalet

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är "So what?"

Vad kan man egentligen förvänta sig av ett så gammalt spel? :S

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Blizzard går från klarhet till klarhet. Ggwp.

Permalänk
Medlem

och jag som hoppades på Path of diablo för resurrected... Ger så mycket mer lore-friendly content!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Personligen är jag väldigt kluven till D2:R nu när modd-stödet plockas bort då jag tror att jag kommer att tröttna på det vanliga spelet rätt så snabbt.

Jag har kört originalet tusentals timmar när det begav sig, men nu de senaste åren svängt över till Path of Diablo och primärt Project Diablo 2. Det jobb som utvecklarna gjort för spelet tycker jag är suveräna och svåra att leva utan, så mycket QoL-grejer som inte finns i originalet.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Jahapp. Där dog D2R för mig. Project Diablo 2 och Path of Diablo har gjort spelet så otroligt mycket bättre, utan att gå ifrån originalet allt för mycket som andra mods. Extremt dåligt av Blizzard.

Skrivet av pixelshader:

Coolt att inte ha stöd för bildformat från forntiden, typ 2017. Tar man "nästan" nypris för en remaster så bör även 32:9 stödjas.

Hade stora förhoppningar, men Blizzard kan faktiskt dra åt helvete, helt och hållet.

Skrivet av Cimlite:

... är det inte lite meningen med en remaster? Att det uppdateras för just moderna system och teknologi? Tycker själv det är lite dåligt. Känns som de gör minimum de kan komma undan med. :/

Varför? de sa att de skulle ha samma gamplay som tidigare dårav även kunna spela med gamla sparfiler. Nu stöds de bara i non lader iofs.
Så de håller sig inom 19:9 vilket även Project Diablo 2 gör. Där fyller man ut kanterna med lite pixel grafik i stället för svarta ränder. Kan ändå rekommendera Project Diablo 2 även om man kan diskutera det autentiska i storleken på inventoryn.

Det är en remaster inte en remake. Precis som i Monkey Iland remsterna kan du byta mellan gammal och ny grafik. Skulle bli ganska konstigt om någon kommer in med en skärm som kör över 19:9 på servern och fixar eggro på halva området så att monsterna börjar döda de andra i partyt utan att de ser det. Var ett problem i vanilj ganska tidigt i spelets historia då man kom till Arcane Sanctuary.

Denna är en klassiker men det är mer MMOs
http://thenoobcomic.com/comic/27/
Train to Zone.
Priset samt lite GU problem kan jag klaga på I tristram så fick jag ändra till gamla grafiken för att få benet. Men det är nog ganska många som raporterat den bland andra buggar. Sedan tyckte jag de fick till 60FPS helt ok. Till skillnad från 30FPSen på WC3 Remastern.

32:9 stretchat kanske är det nya svarta. Kolla på CS nissarna, de kör nog gladeligen 1024:768 eller 800:600 på 40"+ 32:9.
Har även mött några som moddat Windows för att få lägre upplösning. Undantagen som bekräftar reglerna.

Edit:
Den heter ju inte ens remastered i titteln.
Så spelet återuppstår utan att varigt dött.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Jahapp. Där dog D2R för mig. Project Diablo 2 och Path of Diablo har gjort spelet så otroligt mycket bättre, utan att gå ifrån originalet allt för mycket som andra mods. Extremt dåligt av Blizzard.

Yup, dom skjuter sig själva i foton. Har hävt mitt köp av DII.

Permalänk
Medlem

Var lite orolig över att det skulle bli försenat till Switch då man hört noll om det där, men tydligen är det fortfarande on track. Hoppas det flyter lika bra som Diablo 3 gjorde bara!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Vilket skräp företag Blizzard blivit senaste åren de har gått om EA många gånger om!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Jahapp. Där dog D2R för mig. Project Diablo 2 och Path of Diablo har gjort spelet så otroligt mycket bättre, utan att gå ifrån originalet allt för mycket som andra mods. Extremt dåligt av Blizzard.

Håller med, det var ända anledning till att köpa D2R, för en finare PD2 och PoD upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Visst är det så. Men dock så får man vara lite realistisk också på vad en remaster klarar av med modern teknologi. Vill man ha alla nya trevliga funktioner och teknologier som har kommit dom senaste åren på en 25 årig gammal titel så får man nog vänta på en remake och inte en remaster

Visst är det så, men jag tänker det borde ju finnas lösningar som alla hade blivit nöjda med.

Ursäkten de använder här är ju att så här bred upplösning skulle få AIn att sluta fungera - vilket okej, det är ju mycket begärt att omprogrammera hela AIn. Det jag tänker dock är att de skulle kunde exempelvis rendera spelet i 21:9 upplösning, fast exempelvis endast visa miljön och inte fienderna utanför en viss range. Att ha en slags "fog of war" bortom vad spelet klarar att visa fienderna på helt enkelt.

På så sätt hade det ju sett väldigt mycket bättre ut än bara ha svarta kanter bortom 19:9 upplösning.

Permalänk
Medlem

Gamers - Vilket jävla skitföretag. Efter allt skit med Diablo 3, WC3, WOW samt hur de behandlar sina arbetare som skit så är jag trött på dem. Blizzard bara gräver sin grav djupare. Någon borde göra något åt detta.

Också gamers - Förbeställer Diablo II: Resurrected...

Permalänk
Medlem

Det är ju därför D2 har överleft så länge pga moddning eller? fan vilken dålig ursäkt... de vill att folk skall vara online som med alla andra deras spel...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ja där försvann ju någon form av längre livslängd på D2R. Det blir säkert kul spela igenom en gång och nöta en vecka eller två. Men utan moddar har jag svårt att se det hålla i sig speciellt länge.

Hade varit jäkligt trevligt med typ Median XL, Project Diablo 2 eller Path of Diablo i Resurrected format...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se siffror på hur många D2-nycklar Blizzard sålt de senaste åren som endast använts för de stora moddarna. Åtminstone Project Diablo 2 kräver en giltig Diablo 2:LoD-nyckel.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

För mig personligen kvittar detta fullständigt. Jag vill bara spela D2 igen med den trevligare grafiken och förmågan att läsa och förstå engelska, vilket är en förmåga jag saknade när D2 var nytt men den har liksom kommit på plats sedan dess

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Såg hyfsat fram emot detta trots Acti-Blizzards fadäser.

Sen hörde jag att Owlcat släppte ett nytt pathfinder-spel för några dagar sedan så nu kunde jag inte bry mig mindre om D2 ressurected.

Varje nyhet man hört om remaken på sistone har bara gjort en mindre och mindre sugen ändå, och jag tror genuint att Acti-Blizzard inte har en aning om hur lite goodwill dom har kvar i sin (krympande) kundkrets.
Ellet så bryr dom sig inte vilket är minst lika illa...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj om dom kunde klämma ut en tredje expansion...

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Kan dom inte fixa 21:9 så förlorar dom mig som Kund. Skit företag blizzard blivit. /Spit

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

I see what you did there

Ja, det var inte roligt det de gjorde. Tog ett av mina favoritspel från förr och sinkade det i realtid. Det var bättre förr, eller vad säger en. Total besvikelse.

Nåväl, det GÅR att spela standardversionen, men jag tycker den är ganska fattig jämfört med alla egentillverkade kartor.

Permalänk
Medlem

Blizzard har verkligen en förmåga att ta korkade beslut på korkade beslut men det är väl kanske inte så konstigt nu när det uppdagats vad det är för typer som jobbar där...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lyckas hacka D2R att fungera med mods.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag hoppas alla D2 fans förbereder sig på att bli besvikna, WC3:Reforged har ju fortfarande inte kommit med flera helt grundläggande saker som utlovades innan release.

Starcraft Remastered var ändå rätt lyckat men dom har inte tagit tag i och fixat massor med saker dom lovat.

Ingenting tyder på att D2 kommer visa på ett mer engagerat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är dock mer än en remaster, dessutom betalar vi alla fullpris.

Mja, inte mycket mer än en remaster ändå? I bakgrunden går ju gamla D2 i sina 24hz eller vad det var och sen lägger de på nyare grafik över det bara. Så spelet styrs ju av gamla D2 i grunden.

Så saker som ultrabreda skärmar kan de ju inte hux flux ta in i spelet utan de fokuserade på att behålla känslan och sen ge oss finare grafik. Typ.

Så jag sett det hela tiden iaf, och jag tycker detta har vart väldigt tydligt hela tiden, men kanske missar ngt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag köper deras ursäkt för både TCP/IP och 21:9.

Vad de skulle kunna fixa för UW är t.ex. att ha en inställning för folk med UW där det mesta av all UI hamnar på sidorna (porträtt, chatt, karta osv. med någon fast bakgrund där det svarta är idag, och sen behålla samma storlek på det som man ser utav världen.. vilket gör att man får en mycket renare ruta där man ser världen.
Men det kräver att ni som har UW tänkter utanför "ramarna" och skickar sånt här som feedback.

Läser man hela uttalandet så avslutar de faktisk med att kunna vara öppna med förbättringar för just UW
"We recognize that players have spent a lot of money to assemble their 21:9 hardware setups and seeing black bars may be frustrating for their experience. So, we’ll continue to watch these discussions and explore possible solutions that don’t change how the game is played."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hoppas alla D2 fans förbereder sig på att bli besvikna, WC3:Reforged har ju fortfarande inte kommit med flera helt grundläggande saker som utlovades innan release.

Starcraft Remastered var ändå rätt lyckat men dom har inte tagit tag i och fixat massor med saker dom lovat.

Ingenting tyder på att D2 kommer visa på ett mer engagerat företag.

Jag var med och gav 1/10 i betyg till WC3R och fick senare försvara mig när folk hux flux började påstå att vi var troll som gav ettor! "Vad, en etta kan en inte ge, så dåligt är aldrig något!" bland flera kommentarer.

Visar sig i efterhand att jag och alla andra som gav ettor hade rätt. Har ingen anledning att ändra mitt betyg och det blev inte bättre heller.

Permalänk
Medlem

Okej. Hur blir det för oss som kör den enda vettiga förhållandet, 16:10? Kommer också få lida?

Permalänk
Medlem

Utan TCP/IP är det här spelet stendött, det finns bättre gratisspel idag. Då har jag ändå spenderat oförskämt många timmar i originalet men till 99% singleplayer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag var med och gav 1/10 i betyg till WC3R och fick senare försvara mig när folk hux flux började påstå att vi var troll som gav ettor! "Vad, en etta kan en inte ge, så dåligt är aldrig något!" bland flera kommentarer.

Visar sig i efterhand att jag och alla andra som gav ettor hade rätt. Har ingen anledning att ändra mitt betyg och det blev inte bättre heller.

Jag spelade spelat i kanske ett par minuter, insåg att dom inte alls skeppat vad dom lovade, kollade upp infon kring vad dom påstod skulle vara förändrat och att mer än hälften av punkterna hade dom inte levererat.

Att jag fick en refund omgående är det mest positiva jag har att säga om det spelet.

Permalänk
Medlem

Dom skulle bara släppt spelet med bättre grafik.
Inga ändringar i menyer, UI, inga remastreade video-sekvenser, inget annat ljud utan bara uppdaterat grafiken. Då hade man sluppit alla milslånga diskussioner om QoL ändringar och om ändringen påverkar grunden i spelet eller ej.
Försök att lösa bottar med mera är poänglösa. Det kommer garanterat finnas oavsett vad dom gör.

Så låt D2 vara som det är men lägg för all del till uppdaterad grafik.
Vill man ha QoL finns fantastiska moddar.
För konsolspelare kan dom lika väl släppa ett nytt spel.

Dom har gjort ett fantastiskt jobb med motorn, men jag tycker spelet ser "suddigt" ut. Dom har gjort det grått och trist på något sätt. Även om spelet är mörkt så är originalet inte grått och trist utan det är ljust och klart. Det är som att dom lagt på ett dåligt instagramfilter över hela motorn. Dom har till och med lagt till en vinjett.

Permalänk

Blir inget köp för mig då. Moddar är vad som gjort spelet bra de senaste tio åren. Det finns så många QoL saker som behövs. Utöver det så har Blizzard betett sig som rövar de senaste åren så jag tackar vänligt men bestämt nej till detta.