Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Ja, då skulle vi alla vara miljonärer om det vore busenkelt att avkasta 10% per år i 30år

Jag googlade på "genomsnittlig avkastning stockholmsbörsen"
Avkastning (genomsnitt): 10.93 % Avkastning (median): 9.66 %

Naturligtvis finns det inga garantier och börsen går ner vissa år, men på lång sikt är det rimligt att förvänta sig 10% avkastning från aktier. (utan att vara något slags geni)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Slå ihop USA och Europa och kör på en billig globalfond istället. Europa försöker jag minimera investeringarna i då det är världsdelen som är över sitt peak redan (har ändå Sverigefonder) . "Jordens centrum" rör sig snabbt österut så fundera på en billig Asienfond eller "tillväxtmarknader"

Ja det är nog inte en sån dum idé faktiskt, är det någon större skillnad mellan asienfonder och tillväxtfonder?

Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A ser intressant ut.

eller "Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A" som dom har döpt den till

Dold text
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yaxez:

Ja det är nog inte en sån dum idé faktiskt, är det någon större skillnad mellan asienfonder och tillväxtfonder?

Dold text

Mycket Kina i den fonden.
Jag är själv väldigt skeptisk till att investera där. Staten har lagt sig i väldigt mycket senaste månaderna. Alibaba till exempel som är näst största innehavet gav nyligen bort $15.5 miljarder till någon välgörenhet. Antagligen inte frivilligt. Tencent fick sina musikrättigheter beslagtagna utan ersättning, också det nyligen.

Kanske Kina-aktier är bra köp nu för att många investerare har skrämts bort och aktiekurserna har gått ner, eller kanske problemen bara har börjat.

Permalänk
Medlem

Jag har nog så tråkigt sparande som en kan ha. Men det går sakta men säkert uppåt och svänger inte allt för mycket.

Min portfölj för pension/framtiden:
Länsförsäkringar global indexnära: 70%
Avanza emerging markets: 10%
Plus alla bolag: 10%
Spiltan aktiefond investment bola: 10%
15% avkastning än så länge i år.

Utöver detta har jag och frun sparande på lysa där vi sätter in 10% av inkomsten var månad. I dagsläget fördelar vi följande.
70% på 60/40 (aktie/ränta) målsuma 300k
30% på 90/10 (aktie/ränta)
11% avkastning iår

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Mycket Kina i den fonden.
Jag är själv väldigt skeptisk till att investera där. Staten har lagt sig i väldigt mycket senaste månaderna. Alibaba till exempel som är näst största innehavet gav nyligen bort $15.5 miljarder till någon välgörenhet. Antagligen inte frivilligt. Tencent fick sina musikrättigheter beslagtagna utan ersättning, också det nyligen.

Kanske Kina-aktier är bra köp nu för att många investerare har skrämts bort och aktiekurserna har gått ner, eller kanske problemen bara har börjat.

Jag håller med, jag är inte heller superbekväm med Kinesiska aktier.
Men jag håller även med om det Ibymafayhas sa.

OM man litar på siffrorna som redovisas -
OM man litar på hur aktierna listas på Amerikanska börsen (Reverse mergers, VIE, delisting etc) -
OM man litar på att inte CCP sätter ner stöveln på företagen -

så finns det potential att investera i Kina.

Om jag köper som jag tänkt så kommer Kina representera ungefär 7% av fondportföljen, och riskerna kommer att spridas över flera olika företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Inte speciellt svårt o bli miljonär i svenska kr idag, eller menar du i dollar/euro? Är man duktig på trading och använder hävstång så tar det inte lång tid.

Du får gärna skaffa fram en mille åt mig om du vill. Jag kan ge dig pengar att investera med och för din tid så delar vi 50/50.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Du får gärna skaffa fram en mille åt mig om du vill. Jag kan ge dig pengar att investera med och för din tid så delar vi 50/50.

Behöver inte andras pengar, får mina egna accounts växa så fint så, folk som säger *ge mig pengar för bra investering etc* är scams. Du får nog aldrig se 50/50...mera -100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av six_dice:

Jag har nog så tråkigt sparande som en kan ha. Men det går sakta men säkert uppåt och svänger inte allt för mycket.

Min portfölj för pension/framtiden:
Länsförsäkringar global indexnära: 70%
Avanza emerging markets: 10%
Plus alla bolag: 10%
Spiltan aktiefond investment bola: 10%
15% avkastning än så länge i år.

Utöver detta har jag och frun sparande på lysa där vi sätter in 10% av inkomsten var månad. I dagsläget fördelar vi följande.
70% på 60/40 (aktie/ränta) målsuma 300k
30% på 90/10 (aktie/ränta)
11% avkastning iår

Det där sista är mentalbokföring. Bättre att ni har 10% på ett sparkonto och resten aktier på Lysa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yaxez:

OM man litar på hur aktierna listas på Amerikanska börsen (Reverse mergers, VIE, delisting etc) -

Om jag köper som jag tänkt så kommer Kina representera ungefär 7% av fondportföljen, och riskerna kommer att spridas över flera olika företag.

Helt ok, så länge du känner till riskerna. Jag trodde att du kanske var ovetande.

Permalänk
Medlem

quickbit

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Dold text

Idag? Nej. Imorgon, vem vet? Tillväxtmarknads fonden är väl mer "dynamisk" där länder kommer skiftas in och ut när de utvecklas.

https://www.avanza.se/fonder/lista.html?indexFund=true&sortFi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Kina är absolut ett möjligt "problem". Ett nuvarande "problem" är Indien med en befolkning på drygt 1 miljard människor men levnadsstandard på en låg nivå. Tänk om de får ordning på sig osv. Kollar man dessutom på Asien / Tillväxtmarknader så är största innehavet det inte helt okända bolaget TSMC så stirra er inte blinda på Kina, det finns så mycket mer där borta. Sydvästra Asien är också en region med stor potential men en mer eller mindre lång väg att vandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det där sista är mentalbokföring. Bättre att ni har 10% på ett sparkonto och resten aktier på Lysa.

Vi har ett buffertkonto för oförutsedda utgifter och planerade utgifter närmsta året . Med med tanke på att tråden handlar om investeringar så tas det inte med i min post.
Förstår inte riktigt vad du menar som skulle vara bättre än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av six_dice:

Vi har ett buffertkonto för oförutsedda utgifter och planerade utgifter närmsta året . Med med tanke på att tråden handlar om investeringar så tas det inte med i min post.
Förstår inte riktigt vad du menar som skulle vara bättre än.

Därför att ombalanseringen i de inbyggda algoritmerna för Lysa gör att roboten säljer för tidigt mellan räntor och aktier vid tvära kast på börsen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Behöver inte andras pengar, får mina egna accounts växa så fint så, folk som säger *ge mig pengar för bra investering etc* är scams. Du får nog aldrig se 50/50...mera -100.

Bra läst.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

can't Stop won't Stop

• Oslagbar fundamental transformation

• Ryan Cohen bakom Chewy.com och hela hans drömlag som han rekryterat

• Målsättning att slå Amazon och mycket mer än så

• Oslagbar relation med sina investerare

• Helt skuldfria vid det här laget, med ca. $1.7 miljarder kapital tillgängligt

• ... tack vare allt detta – grävs allt ut till roten till vad som pågår bakom kulisserna på Wall Street, dess alla kopplingar och hur maktspelet fungerar här i världen

I korthet gillar jag aktien helt enkelt. Jag tror på företaget långsiktigt och är glad att jag valde att djupa mig ned i investeringsvärlden förra året.

Permalänk
Inaktiv

Vad tror ni, blir det sedevanligt September-blodbad?

Börsen har gått plus varje månad sedan november 2020 med utdelning. Min brosciene-känsla säger korrektion i höst, liknande den vi hade 2018. Antingen nu i September eller senare under året, även om det snackas om starkt fundamenta är det rätt sjukt med oavbruten uppgång i 10 månader...

Gött om man kan köpa på lite lägre nivåer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon218488:

Jag googlade på "genomsnittlig avkastning stockholmsbörsen"
Avkastning (genomsnitt): 10.93 % Avkastning (median): 9.66 %

Naturligtvis finns det inga garantier och börsen går ner vissa år, men på lång sikt är det rimligt att förvänta sig 10% avkastning från aktier. (utan att vara något slags geni)

Beror på vilket tidsspan du tar bla, från 2000 fram till 2020 såg det ut såhär:

"De senaste 20 åren har Stockholmsbörsen (OMXS30) gett en avkastning på +51,9% vilket i runda slängar innebär en årlig avkastning på 2,11% men räknar vi med återinvesterad utdelning så tar vi oss upp en bit över 300%, alltså en årsavkastning på 7,2% i snitt. Detta alltså trots att vi haft två mycket stora krascher under totalt 1 420 dagar eller närmare 20 procent av tiden under de senaste 20 åren."

PPM snittade ca 7,4% sedan start och endast 1% av alla PM sparare snittade 14%

Så enkelt, nä.

Permalänk
Medlem

Kör en portföljtävling mot en kompis sen några år tillbaka. Tävlingen löper över ett år i taget och varje söndag postar vi screenshots på sitt respektive ISK och berättar om eventuell handel vi gjort under veckan och hur tankarna går. Vinnaren på året får bjuda på middag!

Tycker det ett kul sätt att engagera sig lite mer själv och samtidigt få nån annans analys på det man gör. Och så blir det ett bra sparande varje år också för vi toppar upp kontot till någon rund summa som båda är bekväma med innan nästa tävling börjar.

Börjar dock få lite väl många bolag nu för att kunna hålla koll när jag både har det ISK-kontot och mitt vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kan ni ta detta i meme stock-tråden istället tack.

Detta är en investeringstråd och det finns olika strategier för att investera.

GameStop har en extremt ljus framtid och fortsattvis undervärderat i mina ögon. Är det inte vad investering handlar om? Där du investerar i någonting där ditt kapital kan öka i värde? Att jag gjort 1000% på GME och är fortsattvis investerad i företaget säger en del. Det enda jag gjort är att köpt mer det senaste året.

Att folk anser att det är ett skämt och definierar det som en "meme stock" skiter jag fullständigt i och är överlag inte öppna för att se verkligheten och att lägga ned sin tid att göra sin research -- för att de tror att de har "missat" tåget.

Vill mer än gärna höra mer konstruktiv kritik till "the bull case". Är genuint öppen för diskussion och höra mer from the "bear case".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

GameStop har en extremt ljus framtid och fortsattvis undervärderat i mina ögon. Är det inte vad investering handlar om? Där du investerar i någonting där ditt kapital kan öka i värde? Att jag gjort 1000% på GME och är fortsattvis investerad i företaget säger en del. Det enda jag gjort är att köpt mer det senaste året.

Att folk anser att det är ett skämt och definierar det som en "meme stock" skiter jag fullständigt i och är överlag inte öppna för att se verkligheten och att lägga ned sin tid att göra sin research -- för att de tror att de har "missat" tåget.

Vill mer än gärna höra mer konstruktiv kritik till "the bull case". Är genuint öppen för diskussion och höra mer from the "bear case".

Men vi har sedan tidigare konstaterat att detta tenderar att fylla tråden med massa strunt, och förpassat det till sin egna tråd. Dessutom är hausse av specifika aktier inte tillåtet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Men vi har sedan tidigare konstaterat att detta tenderar att fylla tråden med massa strunt, och förpassat det till sin egna tråd. Dessutom är hausse av specifika aktier inte tillåtet.

samma strunt som höll på ifall en bostad var en investering eller inte?

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

vad har du för belägg för att gamestop kommer skjuta iväg?
det har redan hänt. aktien är slut. gå vidare.
det är väldigt intressant att se folk som sitter och hoppas på att exakt samma sak ska hända igen.
eller komiskt menar jag. roliga drömmare
lambo lambo!!

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

vad har du för belägg för att gamestop kommer skjuta iväg?
det har redan hänt. aktien är slut. gå vidare.
det är väldigt intressant att se folk som sitter och hoppas på att exakt samma sak ska hända igen.
eller komiskt menar jag. roliga drömmare
lambo lambo!!

haha alltid kul att läsa dessa kommentarer. 😂

@Cable, jag överlåter det till dig.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

OT: köper mer apple idag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om ASML? Det är dom som gör maskinerna som TMSC bla använder för att bygga chipsen.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/732279/asml-holdi...
Upp 80% i år och det lär i inte behövas mindre färre processorer i framtiden
Synd bara att den är så jävla dyr, 725 EUR nu.
Sitter man på AMD, Nvidia, TMSC, och ASML är det bara kiselgruvan som saknas för att ha hela ledet

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Vad tror ni om ASML? Det är dom som gör maskinerna som TMSC bla använder för att bygga chipsen.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/732279/asml-holdi...
Upp 80% i år och det lär i inte behövas mindre processorer i framtiden
Synd bara att den är så jävla dyr, 725 EUR nu.
Sitter man på AMD, Nvidia, TMSC, och ASML är det bara kiselgruvan som saknas för att ha hela ledet

Är inte mindre processorer precis det man eftersträvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Vad tror ni, blir det sedevanligt September-blodbad?

Börsen har gått plus varje månad sedan november 2020 med utdelning. Min brosciene-känsla säger korrektion i höst, liknande den vi hade 2018. Antingen nu i September eller senare under året, även om det snackas om starkt fundamenta är det rätt sjukt med oavbruten uppgång i 10 månader...

Gött om man kan köpa på lite lägre nivåer

Känns väl oundvikligt, nån slags korrigering eller krasch lär dyka upp. It's just a matter of time, sen om det händer om 1 vecka eller 6 år är svårt att sia om. The market can remain irrational longer than you can remain solvent.

Skrivet av Cable:

Jag är genuint intresserad, hur ska dom gå från förlust till vinst i framtiden?

Om vi sätter 2025 som mål, vad du tror:

1. Omsättningen kommer ligga på?

2. Omsättningstillväxten ligger på (årsbasis %)?

3. Från vilka källor kommer intäkterna komma från (fördelning)?

4. Vilket börsvärde kommer dom ha?

5. Vinstmarginaler?

Vet inget om GameStop och deras framtid, har bara kikat på siffrorna bakåt i tiden.
Önskar dom lycka till iaf, skulle vara roligt om dom lyckades. Om något så har dom ett ypperligt tillfälle att vända på skutan just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Personligen stör jag mig mest på memestockjargongen, inlägg som motiveras som de ska är inget problem tycker jag. Men jag är ingen mod förstås så vad jag tycker har inte så stor betydelse ändå