Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag skulle gärna vilja se lite förändring här. Om någon nu börjar med att gå över till Linux och har distrohoppat lite men sedan söker stabilitet. Varför föreslår alla att testa mindre beprövade distros eller mindre beprövade Desktop Environments? Varför inte rekommendera det mest stabila och låta personen lära sig krypa innan de ska lära sig gå?

Det känns ofta som att folk kommer hit har har problem med X,Y,Z och svaren är ofta "byt distro" eller "byt desktop environment". I detta fallet så vänligen testa det mest stabila och sedan kan vi börja polera upplevelsen efter behov. Det går alltid att installera andra desktop environments, windows managers, display managers etc efter att man kommit igång.

Håller med här.
När det dyker upp problem och man försöker googla så är det ju inte lättare med
en mindre distro. Och det första jag gör när det dyker upp problem är att googla.
Hittar jag inget svar där så börjar man uppgivningsfasen.
Ibland skriver jag här men det har vart så mycket så jag har helt enkelt installerat om
vid fel och kört på nytt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Förstår vad du menar men som jag sa så spyr jag personligen på Ubuntu's default GNOME desktop.

Första intrycket av ett GUI är viktigt för en ny användare för det är det hen skall titta på/hantera under tiden hen lär sig alla fördelar (och nackdelar) med Linux som ett Desktop OS och Kubuntu är lika enkelt att installera som Ubuntu, det ser bara annorlunda ut när man väl ser sin Desktop.

Jag har testat KDE några gånger.
Första gången var väl nån gång tidigt 2000-tal med Suse Linux jag hade köpt
med manual cd/dvd och hela baletten.
Tycker än idag att det är för mycket. Jag behöver något minimalistiskt och rent.
Och fungerande...

Permalänk
Medlem

@Superthug vad har du haft för issues med Pop! ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Förstår vad du menar men som jag sa så spyr jag personligen på Ubuntu's default GNOME desktop.

Första intrycket av ett GUI är viktigt för en ny användare för det är det hen skall titta på/hantera under tiden hen lär sig alla fördelar (och nackdelar) med Linux som ett Desktop OS och Kubuntu är lika enkelt att installera som Ubuntu, det ser bara annorlunda ut när man väl ser sin Desktop.

Jag förstår men det är högst personligt. Jag tycker både Ubuntu och Kubuntu är diskreta men personligen föredrar jag Ubuntu över Kubuntu och om jag skulle valt för mig själv så hade det inte var något av dom. Problemet för användaren blir när man exempelvis får problem med att Display managern slutar att fungera och man googlar på det. Eftersom jag misstänker att Ubuntu är mer välanvänd så kommer hjälpen att referera till gdm och inte kdm. Jag tror inte att en ny användare kommer att klara av att förstå skillnaden och hur man ska lyfta över att lösningförslag från gdm till kdm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag har testat KDE några gånger.
Första gången var väl nån gång tidigt 2000-tal med Suse Linux jag hade köpt
med manual cd/dvd och hela baletten.
Tycker än idag att det är för mycket. Jag behöver något minimalistiskt och rent.
Och fungerande...

Låter som du letar efter XFCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

@Superthug vad har du haft för issues med Pop! ?

Kommer ej igåg då jag testade den ganska tidigt. Jag kommer ihåg att den funkade ganska smidigt
men sen kanske jag gick vidare till nästa distro. Nu har jag ju sållat bort en hel del så den kan
jag testa igen. Åker på kvällens att göra lista

Skrivet av Extrapaj:

Låter som du letar efter XFCE

Ska kika på den med. Har ej testet en distro med XFCE

Återkommer med åsikter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orp:

Det går tyvärr inte att komma till slutsatsen från det hållet, eftersom kärnan inte innehåller nvidia-drivarna. Drivrutiner fungerar som moduler som man slår på för att kärnan ska ge dom tillgång och högre prio till hårdvara. Man får kolla på vilken version av nvidia-drivarna som introducerade stöd för RTX3070 och sedan kan dom ställa krav på kärnversion. Exempelvis om de kräver interface eller lågnivå stöd som introducerats i en nyare version av kärnan.

Jag har medvetet och omedvetet undvikit hårdvara som jag vet är spökig med Linux, efter min erfarenhet med mitt föråldrade Nvidia grafikkort som jag testa och som gav mig huvudvärk i flera dagar innan jag gav upp och bara nyttjade interna grafiken enbart.
Det var därför jag skrev i samma mess raden under det du klippte bort. Citat: ((Här kan nog de erfarna Linux anvädarna svara på den teorin...)) då min erfarenhet är för begränsad då jag gav upp istället för att försöka få det att funka.

Men det ska bli intressant när Intel släpper sitt gaming grafikkort och se om det underlättar för linuxanvändarna när man kan undvika Nvidia
För egen del nöjer jag mig med det inbyggda och jag har satt ner till lägsta i bios så det bara nyttjar 256MBram... jag gör inget grafikkrävande mer än kollar på några foton eller spelar upp någon enstaka youtubeklipp om jag blir tipsad om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Låter som du letar efter XFCE

Testade nyss. Såg lite föråldrad ut
Provade dock Gnome OS som än så länge är bara dev version.
Exakt i min smak
Vet dock ej hur jag får in nvidia drivisar i den och nouveau gör ont i ögonen.
Annars var den clean och fin. Inga onödiga program installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Testade nyss. Såg lite föråldrad ut
Provade dock Gnome OS som än så länge är bara dev version.
Exakt i min smak
Vet dock ej hur jag får in nvidia drivisar i den och nouveau gör ont i ögonen.
Annars var den clean och fin. Inga onödiga program installerade.

I standardutförande kan den nog se lite föråldrad ut, finns ju lite olika teman. Såhär såg mitt XFCE ut i Manjaro. Precis som jag vill ha det.

https://ibb.co/47FgjLc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har medvetet och omedvetet undvikit hårdvara som jag vet är spökig med Linux, efter min erfarenhet med mitt föråldrade Nvidia grafikkort som jag testa och som gav mig huvudvärk i flera dagar innan jag gav upp och bara nyttjade interna grafiken enbart.
Det var därför jag skrev i samma mess raden under det du klippte bort. Citat: ((Här kan nog de erfarna Linux anvädarna svara på den teorin...)) då min erfarenhet är för begränsad då jag gav upp istället för att försöka få det att funka.

Men det ska bli intressant när Intel släpper sitt gaming grafikkort och se om det underlättar för linuxanvändarna när man kan undvika Nvidia
För egen del nöjer jag mig med det inbyggda och jag har satt ner till lägsta i bios så det bara nyttjar 256MBram... jag gör inget grafikkrävande mer än kollar på några foton eller spelar upp någon enstaka youtubeklipp om jag blir tipsad om något.

Körde länge med Nvidia GPU och det var lite udda beteenden och hår som slets ett antal gånger. Lyckades få det att funka ett tag, sen kunde det strula med något efter uppdateringar och tänkte att det är sånt här man får räkna med i Linux.
Sen förändrades allt när jag bytte till AMD GPU, allt bara funkar och jag kommer aldrig köpa Nvidia mer.

Nyfiken på när Intel släpper GPU, hoppas det blir lika enkelt som deras iGPU är i Linux. Då lär man välja mellan AMD eller Intel i framtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Testade nyss. Såg lite föråldrad ut
Provade dock Gnome OS som än så länge är bara dev version.
Exakt i min smak
Vet dock ej hur jag får in nvidia drivisar i den och nouveau gör ont i ögonen.
Annars var den clean och fin. Inga onödiga program installerade.

Om du vill ha "rent" GNOME, så skulle jag testa Fedora eller om du har tid och vill lära, Arch.
Kanske finns fler bra distros som kör "rent" GNOME, har inte så bra koll då jag fastnat för KDE.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Körde länge med Nvidia GPU och det var lite udda beteenden och hår som slets ett antal gånger. Lyckades få det att funka ett tag, sen kunde det strula med något efter uppdateringar och tänkte att det är sånt här man får räkna med i Linux.
Sen förändrades allt när jag bytte till AMD GPU, allt bara funkar och jag kommer aldrig köpa Nvidia mer.

Nyfiken på när Intel släpper GPU, hoppas det blir lika enkelt som deras iGPU är i Linux. Då lär man välja mellan AMD eller Intel i framtiden.

Du hängde i o fixa problemet asså Jag gav upp efter ettpar dagar(jag var relativt ny på linux då) Nu kommer jag o tänka på en kommentar jag fick av @Allexz i en annan tråd.. där han tyckte jag hade lite masochistiskt självplågeri som försökte lösa problemet än att simpelt gå förbi det. *hihi*
Det är nog så med Nvidia oxå... kan man undvika det, så är det ju bara mentalt hälsosamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har medvetet och omedvetet undvikit hårdvara som jag vet är spökig med Linux, efter min erfarenhet med mitt föråldrade Nvidia grafikkort som jag testa och som gav mig huvudvärk i flera dagar innan jag gav upp och bara nyttjade interna grafiken enbart.
Det var därför jag skrev i samma mess raden under det du klippte bort. Citat: ((Här kan nog de erfarna Linux anvädarna svara på den teorin...)) då min erfarenhet är för begränsad då jag gav upp istället för att försöka få det att funka.

Men det ska bli intressant när Intel släpper sitt gaming grafikkort och se om det underlättar för linuxanvändarna när man kan undvika Nvidia
För egen del nöjer jag mig med det inbyggda och jag har satt ner till lägsta i bios så det bara nyttjar 256MBram... jag gör inget grafikkrävande mer än kollar på några foton eller spelar upp någon enstaka youtubeklipp om jag blir tipsad om något.

Mitt inlägg var inte till för att sätta dig på plats utan att förklara flödet i mitt resonemang, jag ber om ursäkt ifall det uppfattades som oartigt. Jag klippte bort de andra delarna av citatet eftersom de var utanför kontexten till vilken jag riktade mitt svar.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Testade nyss. Såg lite föråldrad ut
Provade dock Gnome OS som än så länge är bara dev version.
Exakt i min smak
Vet dock ej hur jag får in nvidia drivisar i den och nouveau gör ont i ögonen.
Annars var den clean och fin. Inga onödiga program installerade.

Gnome OS är inte för normala människor och är mer en testdistro för Gnomes utvecklare, allt i distron är nyaste nya beta-nytt.
Du kommer inte att få Nvidias drivrutiner att fungera på det. Och får du det ändå att fungera så går det snart sönder igen.
https://itsfoss.com/gnome-os/

Edit: Ser på ditt första inlägg att du har grafik inuti din Intel-processor. Kanske värt att testa med det istället för det externa kortet så du får mer av en Intel/AMD upplevelse istället, alltså inbyggda drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du hängde i o fixa problemet asså Jag gav upp efter ettpar dagar(jag var relativt ny på linux då) Nu kommer jag o tänka på en kommentar jag fick av @Allexz i en annan tråd.. där han tyckte jag hade lite masochistiskt självplågeri som försökte lösa problemet än att simpelt gå förbi det. *hihi*
Det är nog så med Nvidia oxå... kan man undvika det, så är det ju bara mentalt hälsosamt.

Japp, jag kan vara väldigt envis 😂. Och när jag körde fast, bytte jag till en annan distro.
Lyssnar mycket på linuxpoddar och distrohoppade en hel del, då man hörde om nya saker hela tiden, så det gjorde inte så mycket när saker slutade fungera. Fanns alltid lite grönare gräs i nästa distro 😂.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orp:

Mitt inlägg var inte till för att sätta dig på plats utan att förklara flödet i mitt resonemang, jag ber om ursäkt ifall det uppfattades som oartigt. Jag klippte bort de andra delarna av citatet eftersom de var utanför kontexten till vilken jag riktade mitt svar.

inget att be om ursäkt för. Jag förklara bara ur mitt perspektiv som var just en fråga till er kunnigare hur ni såg på det.. Så du svarade ju bara på messet ju.
Jag lär mig fortfarande saker varje gång systemet spökar eller det blir en hicka.. Just nu ska jag försöka ta reda på varför mitt system kraschat två gånger efter att ha försökt återgå från viloläge.. så när jag orkar/känner för det att undersöka varför, så kommer jag lära mig något nytt igen. Men det är inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Gnome OS är inte för normala människor och är mer en testdistro för Gnomes utvecklare, allt i distron är nyaste nya beta-nytt.
Du kommer inte att få Nvidias drivrutiner att fungera på det. Och får du det ändå att fungera så går det snart sönder igen.
https://itsfoss.com/gnome-os/

Edit: Ser på ditt första inlägg att du har grafik inuti din Intel-processor. Kanske värt att testa med det istället för det externa kortet så du får mer av en Intel/AMD upplevelse istället, alltså inbyggda drivrutiner.

Har bytt dator sedan dess och nu har jag inget inbyggt längre :/

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, bara skummat lite här och där.
Min erfarenhet är att det inte är Linux-distrona som är problemet, utan hårdvaran.
Jag har installerat olika linuxdistros på ett dussin datorer utan problem, sedan har jag stött på ett par datorer där jag inte lyckas installera någon linuxdistro alls.
Det svaret hjälper inte dig, för du vill köra Linux på din dator, inte köpa ny dator (eller nytt grafikkort).

Som jag förstår har du fått vissa distros att fungera, men du är inte nöjd med hur de distrona ser ut.

Här är mina blandade tips:

1. Testa inte helt nya distros. När Ubuntu 21.04 kom i slutet av april tog det någon månad innan den blev stabil. Det var inte förrän i juni den blev så stabil så jag skulle rekommendera den.

2. Har du testat både Xorg och Wayland?
De senaste åren har Ubuntu kommit med både Xorg och Wayland förinstallerade och man kan växla mellan dem när man loggar in.
På min vanliga dator (som jag använder 80+ % av tiden) har jag jätteproblem att köra Wayland, men Xorg fungerar utmärkt (på mina andra datorer är Waylad inget problem).

3. En av hemligheterna med distrohopping är att man gör det för att hitta en distro som fungerar med hårdvaran, för att hitta en pakethanterare man tycker om, och för att man vill komma åt en speciell distros repositories - INTE för att hitta en snygg distro.
I princip alla distros kan fås att se ut hur som helst.
Om du kör Ubuntu, tröttnar på GNOME och vill testa Linux Mint med Cinnamon - distrohoppa inte till Linux Mint, utan installera bara Cinnamon i Ubuntu:
$ sudo apt install cinnamon
Sedan kan du växla mellan GNOME och Cinnamon när du loggar in.

För tillfället kör jag Ubuntu 21.04, men jag tvivlar på att du skulle gissa att min dator var Ubuntu om du såg mitt skrivbord.

Ett alternativ är att installera GNOME Classic som ger ett mer windows-likt utseende:
$ sudo apt install gnome-shell-extensions
Efter installationen är det bara att logga ut och välja Classic när man loggar in.

Tycker man om Pop!_OS kan man installera pop shell i Ubuntu.
https://github.com/pop-os/shell

Sedan kan man ändra både teman, ikoner, Fan och hans moster med GNOME Tweaks och GNOME Extensions.

Ett varningens ord, försök inte installera allt bara för att du kan det.
En gång försökte jag installera alla skrivbord som fanns i Ubuntu:
Förutom GNOME installerade jag KDE, XFCE, LXDE, LXQt, Mate, Budgie, Deepin, Cinnamon, Unity.
Datorn kraschade fullständigt.
Efter ominstallation försökte jag installera alla GNOME Extensions som fanns, datorn kraschade igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Nu har jag inte läst hela tråden, bara skummat lite här och där.
Min erfarenhet är att det inte är Linux-distrona som är problemet, utan hårdvaran.
Jag har installerat olika linuxdistros på ett dussin datorer utan problem, sedan har jag stött på ett par datorer där jag inte lyckas installera någon linuxdistro alls.
Det svaret hjälper inte dig, för du vill köra Linux på din dator, inte köpa ny dator (eller nytt grafikkort).

Som jag förstår har du fått vissa distros att fungera, men du är inte nöjd med hur de distrona ser ut.

Här är mina blandade tips:

1. Testa inte helt nya distros. När Ubuntu 21.04 kom i slutet av april tog det någon månad innan den blev stabil. Det var inte förrän i juni den blev så stabil så jag skulle rekommendera den.

2. Har du testat både Xorg och Wayland?
De senaste åren har Ubuntu kommit med både Xorg och Wayland förinstallerade och man kan växla mellan dem när man loggar in.
På min vanliga dator (som jag använder 80+ % av tiden) har jag jätteproblem att köra Wayland, men Xorg fungerar utmärkt (på mina andra datorer är Waylad inget problem).

3. En av hemligheterna med distrohopping är att man gör det för att hitta en distro som fungerar med hårdvaran, för att hitta en pakethanterare man tycker om, och för att man vill komma åt en speciell distros repositories - INTE för att hitta en snygg distro.
I princip alla distros kan fås att se ut hur som helst.
Om du kör Ubuntu, tröttnar på GNOME och vill testa Linux Mint med Cinnamon - distrohoppa inte till Linux Mint, utan installera bara Cinnamon i Ubuntu:
$ sudo apt install cinnamon
Sedan kan du växla mellan GNOME och Cinnamon när du loggar in.

För tillfället kör jag Ubuntu 21.04, men jag tvivlar på att du skulle gissa att min dator var Ubuntu om du såg mitt skrivbord.

Ett alternativ är att installera GNOME Classic som ger ett mer windows-likt utseende:
$ sudo apt install gnome-shell-extensions
Efter installationen är det bara att logga ut och välja Classic när man loggar in.

Tycker man om Pop!_OS kan man installera pop shell i Ubuntu.
https://github.com/pop-os/shell

Sedan kan man ändra både teman, ikoner, Fan och hans moster med GNOME Tweaks och GNOME Extensions.

Ett varningens ord, försök inte installera allt bara för att du kan det.
En gång försökte jag installera alla skrivbord som fanns i Ubuntu:
Förutom GNOME installerade jag KDE, XFCE, LXDE, LXQt, Mate, Budgie, Deepin, Cinnamon, Unity.
Datorn kraschade fullständigt.
Efter ominstallation försökte jag installera alla GNOME Extensions som fanns, datorn kraschade igen.

Note taken.
Det jag sett hittills är att så fort man börjar leka med utseendet så börjar saker krasha så därför rör jag inget
utan låter det hellre vara default.
Jag vet inte vilket som krashar mer här eftersom jag testat många olika distros och nu på 2 olika datorer.
Hur kan jag byta mellan xorg och wayland i ubuntu? Är väl default Wayland i Ubuntu?
Igår skulle jag ta bort libre office som jag inte använder. Det fick jag ångra.
Googlade lite och hittade tips att man gör såhär.
apt remove --purge libreoffice-core
apt autoremove (denna tog bort en massa paket)
apt clean.

När jag bootade om hade den avinstallerat mina nvidia drivisar också och jag kunde inte längre välja
några drivrutiner i "Ytterligare drivrutiner" programmet.
Jag körde apt install nvidia-drivers-470 och det funkade.
När jag bootade in igen så funkade det som vanligt tills jag startade Firefox.
Den hadde pajjat helt och hela rutan var kritvit och kunde inte stängas ner längre.
När det blir så har jag ju inga andra alternativ än att installera om och tillbaks på ruta 1.
Det var på Ubuntu 21.04

/S

Permalänk
Medlem

Nu är det helg igen så nu är jag redo att testa mera.
Jag följer tips från @orp och håller mig till större distar med god support.
Har nu testat Ubuntu 21.04, Manjaro, Fedora.
Clear Linux var länge sedan jag testade. Inte direkt stor eller ämnat för desktop men kan vara kul att testa
nu när jag ändå håller på

Permalänk
Medlem

ClearLinux funkade fint ett tag. Lyckades installera drivisar för nvidia kortet och allt funkade fint... tills jag startade Gnome Musik
Hände inte mycket. Musen bara snurrade och snurrade... Nåja det var en utflykt till okända marker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

ClearLinux funkade fint ett tag. Lyckades installera drivisar för nvidia kortet och allt funkade fint... tills jag startade Gnome Musik
Hände inte mycket. Musen bara snurrade och snurrade... Nåja det var en utflykt till okända marker

Ska bli spännande att höra om du får samma problem med Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Ska bli spännande att höra om du får samma problem med Ubuntu

Jo men den körde jag igår.
Gjorde ju misstaget att avinstallera libreoffice...
Behöver någon buggtrack så är jag man för det säger jag bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo men den körde jag igår.
Gjorde ju misstaget att avinstallera libreoffice...
Behöver någon buggtrack så är jag man för det säger jag bara

Hur fungerade Ubuntu i övrigt, drivare, Gnome 40 osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Hur fungerade Ubuntu i övrigt, drivare, Gnome 40 osv?

Det fungerade väl bra tills jag försökte ta bort LibreOffice. Sen provade jag annan distro.
Efter jag installerade drivisarna tillbaka så försörde jag FireFox på något sätt.
När jag startade FF så var hela FF rutan vit förutom på vissa ställen det var lite blå färg
efter den tjejen med kapmaskin eller vad hon nu håller i.
Jag kunde flytta runt det fönstret men inte stänga den mer så jag gav upp.
Andra program fungerade som vanligt dock.

Permalänk
Medlem

En liten update då:

Manjaro har jag nu kört i 3 dagar.
Default install. Installerade Mozzilla Thunderbird, Gnome Weather, Remmina, Rhythmbox och hör och häpna Virtualbox med tillhörande extensions.
Allt funkar klockrent. Inte pillat med tema eller Gnome Extensions utan allt är vanilla.
Tänkte låta den rulla en stund och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

En liten update då:

Manjaro har jag nu kört i 3 dagar.
Default install. Installerade Mozzilla Thunderbird, Gnome Weather, Remmina, Rhythmbox och hör och häpna Virtualbox med tillhörande extensions.
Allt funkar klockrent. Inte pillat med tema eller Gnome Extensions utan allt är vanilla.
Tänkte låta den rulla en stund och se.

Manjaro med XFCE? Det är den distro som funkat bäst personligen. Hoppas den rullar på

Permalänk
Medlem

Sjukt vad folk rekommenderade distros hej vilt! Älskar engagemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Sjukt vad folk rekommenderade distros hej vilt! Älskar engagemanget.

Precis, om någon känner för att distrohoppa så har jag listan här (detta är ett skämt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Manjaro med XFCE? Det är den distro som funkat bäst personligen. Hoppas den rullar på

Nä det är med Gnome men som sagt låter den vara vanilla bara för att se om jag kan försöka fånga
lättare vad som orsakar ev krash.
Rullar på fint
Testade en VM i Virtualbox och det funkade också utan problem.
3D Accelererad grafik var väl inget vidare i Vbox men stänger man av animationer i VM så
blir det perfekt