Köpa Geforce RTX: Ska du köa utanför Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Vad är den allmänna uppfattningen om klientelet?

Gamers?

Miners och scalpers?

Berätta, hur ser jag skillnad på dem? Hade älskat en liten snabbguide för att identifiera vem som är vem om det så är BMI, kläder eller vad det nu är man ska gå på....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Hur såg det ut för de andra korten?

3090 och 3070 gick fort början, sen var det blandat. En del långt fram i kön köpte "bara" 3060 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Hur ser man skillnad?

Skrivet av linnnet:

Berätta, hur ser jag skillnad på dem? Hade älskat en liten snabbguide för att identifiera vem som är vem om det så är BMI, kläder eller vad det nu är man ska gå på....

Ja jag vet inte, står man i kö i ett par timmar kanske man pratar med folk hör folk prata?
Jag skrev allmänna uppfattningen.

Folk med samma intressen brukar matcha rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

Man får nog använda öronen i första hand. Personerna före mig är handelsmän i grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Vad är den allmänna uppfattningen om klientelet?

Gamers?

Miners och scalpers?

Mest gamers på sveavägen. Någon hade tagit med sin typ farmor som garanterat inte visste vad ett grafikkort är, uppenbar scalper och borde nekas i kassan.

Permalänk
Medlem

Kan rapportera att det generellt fungerade bra på Sveavägen. Märkte inte av att någon trängde sig.

Själv kom jag vid 08 och hanmade kanske 40 platser bak. Blev en beställning på ett 3070 för mig. De hade tydligen fått in 3 st. i lager med de tog givetvis slut direkt.

Av de jag snackade med verkar det främst vara gamers eller folk som ska köpa åt en kompis. Många som jobbar hemifrån som köade åt vänner som inte gör det. Själv satt jag på onlineföreläsning under största delen av kötiden.

Permalänk
Medlem

Nordstan borde specificerat EN ingång med lappar redan där, nu var det 2-4 ingångar och alla bara sprang hejdlöst......

@Webhallen tänk på detta nästa gång!

Visa signatur

- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kan rapportera att det generellt fungerade bra på Sveavägen. Märkte inte av att någon trängde sig.

Själv kom jag vid 08 och hanmade kanske 40 platser bak. Blev en beställning på ett 3070 för mig. De hade tydligen fått in 3 st. i lager med de tog givetvis slut direkt.

Av de jag snackade med verkar det främst vara gamers eller folk som ska köpa åt en kompis. Många som jobbar hemifrån som köade åt vänner som inte gör det. Själv satt jag på onlineföreläsning under största delen av kötiden.

Jo det fungerade bra. Vid 8 var det faktiskt <30 i kö så om man kom då behövde man bara köa 2 timmar för att få vilket kort man ville i princip. Rätt bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Mest gamers på sveavägen. Någon hade tagit med sin typ farmor som garanterat inte visste vad ett grafikkort är, uppenbar scalper och borde nekas i kassan.

Såg också det. Lite störande, men finns väl inte så mycket Wehallen kan göra. De kan ju knappast bevisa att hon skulle sälja det vidare även om alla förstår att det är avsikten.

Stod strax bakom henne och hon var så förvirrad när hon väl kom till kassan. Plockade fram någon lapp och läste modellen från den.

Permalänk
Medlem

Mycket bra hanterat av webhallen Sveavägen! Vakt på plats och munskydd delades ut. Kom vid 8:20 och kom precis därifrån med ett 3070ti. Känns overkligt!! Fanns ett tiotal kvar av 70 och 80 ti vad jag kunde se. Övriga kort fokuserade jag inte på.
Kön ringlar sig fortfarande lång runt kvarteret och den blir bara längre. Är nöjd med att jag gick upp lite tidigare idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Såg också det. Lite störande, men finns väl inte så mycket Wehallen kan göra. De kan ju knappast bevisa att hon skulle sälja det vidare även om alla förstår att det är avsikten.

Stod strax bakom henne och hon var så förvirrad när hon väl kom till kassan. Plockade fram någon lapp och läste modellen från den.

Vet du vad hon köpte? Så dyrt som möjligt kan man gissa.

Permalänk

Sveavägen fungerade bra bland de första ~40 där jag stod, många "typiska gamers" men fanns även ett gäng med killar som verkade vara där för ockerförsäljning. Stod sedan ca 8 och var väldigt lugnt i fören. Fick tag på ett fint 3080Ti så är nöjd.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

Allmän uppfattning =/= ser

Man kan till exempel lyssna på andra människor när de pratar. Är det ett nytt fenomen för dig?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur är köläget i Nordstan nu? Jag funderar på om det är det värt att åka in under lunchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Blev min tur rätt så snabbt men jag hörde att hon frågade om 3090 åtminstone. Vet inte om hon fick ett eller om de hade tagit slut då. Hörde att de var populära på Sveavägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Den kan ju också vara så att hon har fler barnbarn än det som medföljde.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Hur ser man skillnad?

Gamers gör kullerbyttor på trottoaren och slänger cola-burkar som om de vore handgranater medans de utbrister "fire in the hole".

Scalpers går runt med plakat i stil med " sista 3090 på jorden, endast 459 995 kr"

Miners går runt i labbrockar och solglasögon i mörker.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Indeed https://www.tradera.com/item/341372/494631874/asus-tuf-gaming-nvidia-rtx-3080-ti-sealed-package

Permalänk
Medlem

Haha den jäveln hann inte ens hem innan det skulle ut. Fyfan vilka människor det finns.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Då var ett 3070 DUAL bokat efter 1,5 timme i kö

Permalänk

Vet nån om BF2042-kampanjen gäller vid köp av enskilt kort på webbis? Jag kanske ska ta och skicka ett meddelande till kundtjänsten.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Men vad vet du om det? Kan ju vara någon som vill fixa ett till någon annan i familjen som måste vara på jobbet och så.

Tror du dom stora miniingfarmarna enns bryr sig om och lägger tid på enstaka kort som man bara kanske kan få tag på. Dom köper ju för tusan Bullk patcher pallvis via helt andra kanaler och säkert personliga kontakter ibland....

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Min kompis fick tag på ett 3060ti till mig 😊 Kom ca 09.45 till Medis. Äntligen dags att bygga dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haha den jäveln hann inte ens hem innan det skulle ut. Fyfan vilka människor det finns.

Måste vara farmodern som folk pratar om som försöker dryga ut pensionen lite!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av GrisKarln:

Vet nån om BF2042-kampanjen gäller vid köp av enskilt kort på webbis? Jag kanske ska ta och skicka ett meddelande till kundtjänsten.

BF2042 kampanjen på RTX3000-serien gäller bara laptops, och färdigbyggda desktops, inte enskilda kort.

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett 3080ti på sveavägen, kom klockan 09.

Fanns gott om 3080ti kvar och bokningsbara 3090

Update:
Ser inget LHR märke på mitt TUF 3080ti 🤩

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frallishpc:

Min kompis fick tag på ett 3060ti till mig 😊 Kom ca 09.45 till Medis. Äntligen dags att bygga dator!

Grattis ett väldigt bra kort drar inte så mycket ström jämfört med andra kort.

Vill ha exaakt sånt kort och tänkt bygga nytt men får väll kanske stå ut med 2600k och gtx 1070 ett år till. Fick tag på en låda men tappade inspirationen helt på grund av bristen...gamingen helt nedlagd.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Men vad vet du om det? Kan ju vara någon som vill fixa ett till någon annan i familjen som måste vara på jobbet och så.

Tror du dom stora miniingfarmarna enns bryr sig om och lägger tid på enstaka kort som man bara kanske kan få tag på. Dom köper ju för tusan Bullk patcher pallvis via helt andra kanaler och säkert personliga kontakter ibland....

Nu nämndes ju inte mining alls, utan scalping, alltså att sälja dessa bristvaror till mycket högre pris än vad de köpts in för.

Permalänk
Medlem

Är det någon mening i att åka in och försöka få tag i ett 3080ti nu?

Visa signatur

Då säger vi så da