Virus på mobilen? McAfee notifikationer med adressen wikibath.ru

Permalänk
Medlem

Virus på mobilen? McAfee notifikationer med adressen wikibath.ru

Misstänker att min far kan ha fått något slags virus på sin mobiltelefon, en Samsung Galaxy S9. Han har börjat få notifikationer om bl.a DN-artiklar, nån artikel om Claes Elfsberg, virusnotifikationer, nåt om att uppdatera processorn osv från Chrome, alltid med wikibath.ru angivet i övre högra hörnet. Nu senast varnade Chrome för 5 virus med hänvisning till McAfee och där var wikibath.ru också angivet.

Kan detta vara ett virus och bör han fabriksåterställa telefonen?

Foto på de senaste notifikationerna han fick ikväll:

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Din far har nog bara råkat tillåta notiser (aviseringar) från en bedräglig webbplats. Det är i så fall helt ofarligt. Öppna notisinställningarna i Chrome och ta bort webbplatserna som får skicka notiser till honom.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns en installerad app som heter wikibath? Ta bort den isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Kolla om det finns en installerad app som heter wikibath? Ta bort den isåfall.

Det står att notifieringen är från Chrome, och specifikt webbsajten wikibath.ru. Så det är nog precis som @nikka säger, att han råkat eller lurats att trycka att han vill ha ha notifieringar. Och nu utnyttjar sajten detta för att skicka hittepå-meddelanden som försöker se ut som något slags virusvarningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@favouredhawk
Å vad drygt och irriterande. Jag har också fått sådana liknande notiser, på både min mobil och dator, dock utan att McAfee (som jag har båda mina enheter) har påtalat att jag är utsatt för virus.
På datorn löste jag det med att avinstallera Chrome och installera om det på nytt och vipps så var notiserna borta. På mobilen har jag detta problem just nu, även om det har kommit väldigt få notiser, och därför har jag inte ansett det vara värt att kika närmare på ”problemet”.

Lycka til, och hoppas att ni löser det här problemetl!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

@favouredhawk
Å vad drygt och irriterande. Jag har också fått sådana liknande notiser, på både min mobil och dator, dock utan att McAfee (som jag har båda mina enheter) har påtalat att jag är utsatt för virus.
På datorn löste jag det med att avinstallera Chrome och installera om det på nytt och vipps så var notiserna borta. På mobilen har jag detta problem just nu, även om det har kommit väldigt få notiser, och därför har jag inte ansett det vara värt att kika närmare på ”problemet”.

Lycka til, och hoppas att ni löser det här problemetl!

McAfee verkar dock inte vara inblandat i TS problem? Det är två Chrome-notifieringar från samma webbsajt wikibath.ru.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

McAfee verkar dock inte vara inblandat i TS problem? Det är två Chrome-notifieringar från samma webbsajt wikibath.ru.

Ok. Tänkte dock att McAfee ändå var inblandat på något vis då det anges i notifikationen. Kanske är en del av ett virus och att det där med McAfee är fake.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Ok. Tänkte dock att McAfee ändå var inblandat på något vis då det anges i notifikationen. Kanske är en del av ett virus och att det där med McAfee är fake.

När notifieringen kommer från Chrome som i sin tur anger "wikibath.ru" som avsändare så ska man nog applicera en rejäl dos källkritik även om det i meddelandet att det är McAfee Antivirus som sagt det ena eller det andra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

När notifieringen kommer från Chrome som i sin tur anger "wikibath.ru" som avsändare så ska man nog applicera en rejäl dos källkritik även om det i meddelandet att det är McAfee Antivirus som sagt det ena eller det andra.

Så är det naturligtvis. Dock kan den som faktiskt har McAfee, men som ändå inte är observant, bli lurad av dessa meddelanden. Själv är jag väldigt försiktig och observant.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Ok. Tänkte dock att McAfee ändå var inblandat på något vis då det anges i notifikationen. Kanske är en del av ett virus och att det där med McAfee är fake.

Dvs, som jag noterade tidigare och som Nikka också skrev, detta ser väl ut att ett exempel på att man svarat "ja" (av misstag eller att man på något sätt lurats att göra det) på någon fråga om att tillåta någon skum webbsajt att skicka notifieringar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs, som jag noterade tidigare och som Nikka också skrev, detta ser väl ut att ett exempel på att man svarat "ja" (av misstag eller att man på något sätt lurats att göra det) på någon fråga om att tillåta någon skum webbsajt att skicka notifieringar.

Ja precis. Och jag har själv (av misstag) råkat tillåta en skum webbsajt att skicka notiser, men har dock oftast skett på min dator och inte mobil. i dessa fall har jag valt att antingen rensa webbläsaren, eller att avinstallera den helt och hållet, och sedan installera om den.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Ja precis. Och jag har själv (av misstag) råkat tillåta en skum webbsajt att skicka notiser, men har dock oftast skett på min dator och inte mobil. i dessa fall har jag valt att antingen rensa webbläsaren, eller att avinstallera den helt och hållet, och sedan installera om den.

chrome://settings/content/notifications kan väl annars rekommenderas

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av nikka:

Din far har nog bara råkat tillåta notiser (aviseringar) från en bedräglig webbplats. Det är i så fall helt ofarligt. Öppna notisinställningarna i Chrome och ta bort webbplatserna som får skicka notiser till honom.

Uppföljning: Jag har låtit webbplatsen skicka notiser till min påhittade vän Alices mobiltelefon i en timme nu. Det är bara klassiska spamnotiser för att försöka kränga onödiga antivirus, lura av oss betalkortnummer och delta i tramstävlingar (alltså ingenting att oroa sig för).

Permalänk
Inaktiv

Får dagligen McAfee spam på samtliga outlook-addreser just nu, hjälper inte att markera som spam, dom trillar igenom från nya domäner. Verkar vara the latest and greatest and pumpa ut McAfee-stuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

chrome://settings/content/notifications kan väl annars rekommenderas

Tack. Jättesmidigt.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Din far har nog bara råkat tillåta notiser (aviseringar) från en bedräglig webbplats. Det är i så fall helt ofarligt. Öppna notisinställningarna i Chrome och ta bort webbplatserna som får skicka notiser till honom.

Stort tack!

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Hej! Min mor har dessa notiser, hon använder inte chrome utan kör med samsung internet. Jag själv använder iphone så jag hittar ju fan inte ett skit i en android, finns det något sätt att stänga av /hindra webbplats i samsung internet på en samsung telefon? Jag lyckades stänga av notiser helt, men vad jag förstått kan man stänga av en specifik hemsida från att skicka notiser, eller är det bara i chrome?
Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av PorrisCobranXoXo:

Hej! Min mor har dessa notiser, hon använder inte chrome utan kör med samsung internet. Jag själv använder iphone så jag hittar ju fan inte ett skit i en android, finns det något sätt att stänga av /hindra webbplats i samsung internet på en samsung telefon? Jag lyckades stänga av notiser helt, men vad jag förstått kan man stänga av en specifik hemsida från att skicka notiser, eller är det bara i chrome?
Tacksam för svar.

tippar att "Samsung Internet" är chrome med ett skin.

så kolla i inställningarna generellt kan du stänga av notiser från webläsaren helt väldigt sällan på en mobiltelefon man behöver notiser från webläsaren iom att apparna för x,y,z tjänst har gör sina egna notiser i rullgardinen och inte behöver att webläsaren har tillåtelse att göra notiser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att "Samsung Internet" är chrome med ett skin.

så kolla i inställningarna generellt kan du stänga av notiser från webläsaren helt väldigt sällan på en mobiltelefon man behöver notiser från webläsaren iom att apparna för x,y,z tjänst har gör sina egna notiser i rullgardinen och inte behöver att webläsaren har tillåtelse att göra notiser.

Nej, Samsung internet är inte Chrome med skin, men det finns nog i inställningarna i webbläsaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, Samsung internet är inte Chrome med skin, men det finns nog i inställningarna i webbläsaren

Jag hittade inte i inställningar att stänga av specifik sida, bara stänga av notiser helt och hållet från hela samsung internet.
Så om någon vet ifall det går att stänga av specifik sida så får man gärna citera och gärna en beskrivning vart man klickar sig in så man kommer rätt.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av PorrisCobranXoXo:

Jag hittade inte i inställningar att stänga av specifik sida, bara stänga av notiser helt och hållet från hela samsung internet.
Så om någon vet ifall det går att stänga av specifik sida så får man gärna citera och gärna en beskrivning vart man klickar sig in så man kommer rätt.
Mvh

Samsung har instruktioner för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PorrisCobranXoXo:

Jag hittade inte i inställningar att stänga av specifik sida, bara stänga av notiser helt och hållet från hela samsung internet.
Så om någon vet ifall det går att stänga av specifik sida så får man gärna citera och gärna en beskrivning vart man klickar sig in så man kommer rätt.
Mvh

Inställningar - plats och hämtningar - aviseringar - tre punkter uppe i höger - tillåt eller blockera webbplatser

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Samsung internet är inte Chrome med skin, men det finns nog i inställningarna i webbläsaren

Det är baserat på Chromium, så påståendet är mer rätt än fel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av perost:

Tack så mycket för den länken, ska försöka detta nästa gång jag träffar på mor👌

Skrivet av Pamudas:

Inställningar - plats och hämtningar - aviseringar - tre punkter uppe i höger - tillåt eller blockera webbplatser

Tack 👍🙂