Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Men framförallt så hoppas jag på en rejäl uppsträckning av de båda förarna hur de agerade omedelbart efter kraschen.
För det första så begriper jag inte varför Max inte kollar läget med Hamilton, att ha sin bil parkerad uppe på en annan och knappt bry sig om konsekvenserna är inte bra. För det andra så är det otroligt farligt att Hamilton försöker köra iväg med sin bil medan Max ska hoppa ner från sin.

Tror det är ganska uppenbart för Verstappen att Hamilton mår bra med tanke på upprepade försök att backa ut på banan igen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

La min åsikt om att det borde varit race incident på max/lewis.

Tänkte flika in och kolla hur vi/ni tror mclaren, främst Ricciardo kommer prestera resten av säsongen. Monza var riktigt bra för dem, verkar ha en bra bil för denna banan. Ricciardo har tidigare haft problem att styra in bilen med sin körstil vilket inte direkt är ett problem på monza för chikanerna är så långsamma och de andra är nästan flat.
Känns som detta var lite av en one off för Ricciardo. Hoppas att han presterar liknande som lando men är orolig så fort de kommer tillbaka till andra banor igen där mclarens beteende märks mer så kommer Ricciardo droppa ner igen.
Gillar Ricciardo men den mclarren verkar rätt speciell och svårhanterlig från hans sida, vet att han är duktig.

Ricciardo är en förare som baserar mycket av sin prestation på tidigare prestationer. Han är känd för att komma tillbaka från tuffa mentala situationer och tuffa situationer på banan, men han är också känd för att ta nytta och kapitalisera på bra saker som händer för honom.

Tror att vinsten, speciellt en 1-2 med McLaren kommer att ge honom det han behöver för att fortsätta prestera väldigt bra resterande av säsongen. Man kan tycka vad man vill om att han inte än har 100% kontroll över bilen som förmodligen är den svåraste bilen att köra på banan för stunden, men han satte fastest lap utan tow på sista varvet mot Lando som hade tow (och som anses vara den bättre föraren i just den bilen).

Även om det är Monza så tror jag inte att det spelar så stor roll. Zandvoort var en dålig bana för både bilar, medan vi alla såg vad som hände på Spa där Ricciardo är best of the rest of kvalar in på fjärde plats. Hade inte Lando kraschat (vilket var hans egna fel) så hade han säkert kunna dra till med tredje eller fjärde plats han också.

Ska bli spännande att se var säsongen tar vägen för McLaren men kan nästan garantera att de kommer avsluta säsongen som tredje i konstruktörsmästerskapet. Dessutom tror jag att Ricciardo kommer klättra lite mer i världsmästerskapet och inte avsluta som åtta.

Permalänk
Inaktiv

Fasiken va kul med McLaren på topp igen. två grymma förare och en riktigt bra bil. Tänk om kanske Ferarri, MCLaren Red bull och Mercedes alla kundde slåss i toppen nästa år...och Gasly..vilken grym förare han är i den bilen.

Max och Hamilton, båda hade skuld i situationen enligt mig....bound to happen som man säger. Race incident där båda får skylla sig lite. Känns dock bedrövligt att Hamilton slapp bestraffning i Silverstone om Max får straff för detta och även Ocon i detta lopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Fasiken va kul med McLaren på topp igen. två grymma förare och en riktigt bra bil. Tänk om kanske Ferarri, MCLaren Red bull och Mercedes alla kundde slåss i toppen nästa år...och Gasly..vilken grym förare han är i den bilen.

Max och Hamilton, båda hade skuld i situationen enligt mig....bound to happen som man säger. Race incident där båda får skylla sig lite. Känns dock bedrövligt att Hamilton slapp bestraffning i Silverstone om Max får straff för detta och även Ocon i detta lopp.

Hamilton fick 10s i Silverstone. Hade Max kunna fortsätta igår hade han fått samma straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Tror det är ganska uppenbart för Verstappen att Hamilton mår bra med tanke på upprepade försök att backa ut på banan igen.

Jag har aldrig fått en bil i huvudet förut så helt uppenbart tycker jag inte att det är. Jag tycker det är osnyggt av Max att gå därifrån utan att stämma av med Hamilton att han är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Jag har aldrig fått en bil i huvudet förut så helt uppenbart tycker jag inte att det är. Jag tycker det är osnyggt av Max att gå därifrån utan att stämma av med Hamilton att han är OK.

Hamilton gör sitt bästa för att ta sig och sin bil därifrån, med risk att Verstappens bil kommer att fara ner och Hamiltons bil får fart och är på väg ut på banan om han lyckas och du tycker Verstappen skall gå fram till Hamilton då? Verstappen gör helt rätt som tar sig därifrån.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hamilton gör sitt bästa för att ta sig och sin bil därifrån, med risk att Verstappens bil kommer att fara ner och Hamiltons bil får fart och är på väg ut på banan om han lyckas och du tycker Verstappen skall gå fram till Hamilton då? Verstappen gör helt rätt som tar sig därifrån.

Även Verstappen försöker köra därifrån, har hjulsnurr på sitt vänstra bakhjul medan han hänger i luften. Sen tycker jag inte Verstappen ser ut att ha överdrivet bråttom ur bilen att han verkar påverkad av att Hamilton försöker komma loss. Med det sagt, även osnyggt av Hamilton att försöka köra loss såklart.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Bra video! Han mer eller mindre säger till Hamilton att skita i apex om du är på insidan. Alltså gjorde Ham rätt på Silverstone och Max får skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Bra video! Han mer eller mindre säger till Hamilton att skita i apex om du är på insidan. Alltså gjorde Ham rätt på Silverstone och Max får skylla sig själv.

Oj det där var en intressant slutsats. Det är väldigt stor skillnad mellan silverstone och monza. Det han säger i denna video är att om man har kontroll över kurvan (bredvid varandra eller framför den andra bilen) kan man tvinga av bilen på utsidan. I silverstone var inte Lewis bredvid och har inte rätt att trycka av Max.

Han har gjort en video om silverstone också så du kanske även vill kika på den.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna har länkats tidigare här: https://twitter.com/wbuxtonofficial/status/143735074830884045...

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argit:

Visst är det fantastiskt ändå hur en situation kan tolkas på många olika sett trots ett ganska tydligt regelverk? Jag hade faktiskt missat att Hamilton får blåflagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Jag säger inte att Hamilton ska parkera och vinka förbi honom eller på något sätt göra det onödigt lätt för honom, lämna honom maximalt 1 bilbredd och utnyttja hans dåliga ingång/utgång för att enkelt slå honom på raksträckan istället. Jag tycker bara Hamilton inte agerar speciellt smart eller med erfarenhet av en sjufaldig mästare med sikte på en åttonde.

Ja man kan ligga sist i fältet och köra smart också beroende på vad du tror är smart.
Men man kommer inte vinna race om man inte vill ta större risker och agera på tillfällen. (Lite det som skiljer Bottas och Ham)
Så ditt argumentet är ganska intetsägande eftersom det alltid går att vara efterklok.

Permalänk
Skrivet av LimeN 43:

Oj det där var en intressant slutsats. Det är väldigt stor skillnad mellan silverstone och monza. Det han säger i denna video är att om man har kontroll över kurvan (bredvid varandra eller framför den andra bilen) kan man tvinga av bilen på utsidan. I silverstone var inte Lewis bredvid och har inte rätt att trycka av Max.

Han har gjort en video om silverstone också så du kanske även vill kika på den.

Det är ingen skillnad på taktiken, det vill säga hur man försvarar. Folk skrek att Ham skulle svängt tidigare och tagit innerspår, något som Max aldrig gör när han har någon på utsidan.

Lewis var före men måste släppa gas tidigare. Han trycker inte ens av honom. Finns gott om plats på utsidan. Hamilton behöver bara ge honom 1 bilbredd på utsidan. Att Max svänger in kan inte han påverka.

Antingen får Max börja lämna space på utsidan och ta apex, eller så får han fortsätta köra in i folk. Max har bara tur att han endast behöver fajta HAM atm. Leclerc och Russel kommer inte vika sig.

Permalänk
Medlem

Drive-thru

Drive-thru straff om förare inte följer gällande regler, och körer farligt, varför har det försvunnit?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Peter4C:

Drive-thru straff om förare inte följer gällande regler, och körer farligt, varför har det försvunnit?

Det finns kvar men är ett hårdare straff. Tror det är 5 sek, 10 sek, drive thru, 10 sek stop and go (i depån) som straffskalan går efter

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=tr8I3jSKKFo

Från sprintracet i lördags. Ricc måste bromsa för att Vers inte ger honom utrymme. Tycker att det är en liknande situation som söndagen, förutom att Ricc är t.o.m jämsides med Vers in i kurva 1.

Resulterade i att Gasly körde in i Ricc för att Ricc bromsade lite oväntat p.g.a inge utrymme.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte släppa diskussionen om Ham vs. Ver från Monza? Se fram emot nästa race istället!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ecthelion:

Kan vi inte släppa diskussionen om Ham vs. Ver från Monza? Se fram emot nästa race istället!

Nejmen nu, sånthär drama är ju varför jag kollar på F1 :D. Men jag kanske är lite kaotiskt som person också.

Det kommer vara spännande och skoj att se hur Ricciardo kommer prestera framöver, han lär ju ha fått en del kött på benen och framförallt självförtroende inför senare halvan av säsongen. Det blir kul att se vart han lägger sig inför nästa Grand Prix
Vem vågar hoppas på ett podium för australiensaren?

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Schumacher dokumentär ute på netflix! https://www.netflix.com/watch/81399204?trackId=13752289&tctx=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nejmen nu, sånthär drama är ju varför jag kollar på F1 :D. Men jag kanske är lite kaotiskt som person också.

Det kommer vara spännande och skoj att se hur Ricciardo kommer prestera framöver, han lär ju ha fått en del kött på benen och framförallt självförtroende inför senare halvan av säsongen. Det blir kul att se vart han lägger sig inför nästa Grand Prix
Vem vågar hoppas på ett podium för australiensaren?

//Pontus

Inget podium i Ryssland, inte en särskilt bra bana för McLaren överlag mer än de sista kurvorna. Lando har säkert bra flyt genom första sektionen av banan, men inte Ricciardo i och med att han fortfarande har lite problem i medel-högfartskurvor. Monza kan argumenteras har "högfartskurvor" men det är ju knappt kurvor... bara chikanerna som är långsamma och fördelaktiga.

Ryssland kommer nog bara ett tufft piller att svälja, men någonstans i topp 8 kan vi nog se båda McLaren. Turkiet, Mexico, Saudi Arabien och Brasilien tror jag på podium för McLaren! Med Ricciardo i alla fall två av dom.

Permalänk
Skrivet av Beino:

https://www.youtube.com/watch?v=tr8I3jSKKFo

Från sprintracet i lördags. Ricc måste bromsa för att Vers inte ger honom utrymme. Tycker att det är en liknande situation som söndagen, förutom att Ricc är t.o.m jämsides med Vers in i kurva 1.

Resulterade i att Gasly körde in i Ricc för att Ricc bromsade lite oväntat p.g.a inge utrymme.

Då var den diskussionen helt avslutad. Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Fulci:

Av alla team i år är jag nog mest förvånad över bristen på prestanda hos just Aston Martin. Jag trodde de skulle kämpa med Ferrari och MacLaren om 3:e-platsen med tanke på hur starka de verkade förra året.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Fasiken va kul med McLaren på topp igen. två grymma förare och en riktigt bra bil. Tänk om kanske Ferarri, MCLaren Red bull och Mercedes alla kundde slåss i toppen nästa år...och Gasly..vilken grym förare han är i den bilen.

Max och Hamilton, båda hade skuld i situationen enligt mig....bound to happen som man säger. Race incident där båda får skylla sig lite. Känns dock bedrövligt att Hamilton slapp bestraffning i Silverstone om Max får straff för detta och även Ocon i detta lopp.

Jag hoppas verkligen att Ferrari blir bättre nästa år..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av benonikenobi:

Av alla team i år är jag nog mest förvånad över bristen på prestanda hos just Aston Martin. Jag trodde de skulle kämpa med Ferrari och MacLaren om 3:e-platsen med tanke på hur starka de verkade förra året.

Tror det är lite nackdelen med att "kopiera" Mercedes-bilen som dom (typ) gjorde. Känns inte som att dom riktigt förstår filosofin med bilen på samma sätt som Mercedes gör, och därmed inte har lika lätt att förbättra bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tror det är lite nackdelen med att "kopiera" Mercedes-bilen som dom (typ) gjorde. Känns inte som att dom riktigt förstår filosofin med bilen på samma sätt som Mercedes gör, och därmed inte har lika lätt att förbättra bilen.

Precis,

De kör low-rake, vilket blev betydligt sämre med denna säsongens regeländringar gällande golvet kring bakhjulen.
Mercedes har lyckats ta tillbaka en del av prestandan som regelförändringen tog bort, men Aston Martin verkar inte lyckats lika bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Precis,

De kör low-rake, vilket blev betydligt sämre med denna säsongens regeländringar gällande golvet kring bakhjulen.
Mercedes har lyckats ta tillbaka en del av prestandan som regelförändringen tog bort, men Aston Martin verkar inte lyckats lika bra..

Men samtidigt kanske de sparat mycker pengar som de kan använda till nya reglementet istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men samtidigt kanske de sparat mycker pengar som de kan använda till nya reglementet istället.

Inte omöjligt!

Oklart hur man får flytta pengar mellan säsonger med tanke på budgettaket dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Inte omöjligt!

Oklart hur man får flytta pengar mellan säsonger med tanke på budgettaket dock

Det är nog mer att de spenderat tid och pengar på utveckling för kommande reglemente redan nu, isf...
Har svårt att tro att man får föra över pengar som begränsas enligt budgetrestriktionerna till en annan säsong.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304