Virtualiseringsmaskin på 5950X

Permalänk
Medlem

Virtualiseringsmaskin på 5950X

Hej!

Jag uppgraderade för ett tag sedan min huvudburk med en 5950x och 64GB ram, samt lite annat lull. Då saker har ändrats så gejmar jag mest på den burken nu, och känner då att den skulle kunna utnyttjas bättre genom Proxmox.

Min tanke är att köra Proxmox, och sedan installera Windows som en virtuell maskin med ett GTX 1070 genompassat till sig som får fortsätta vara min gamingrigg. Men parallellt med detta så tänkte jag även köra ex filserver, webserver etc på den. Kraften i en 5950X skulle betyda att jag kunde släcka ner 3 andra maskiner som står och gör diverse och ändå ha krut över.

Är det här en vettig grejj att göra eller dagdrömmer jag bara? Har AM4 plattformen bra stöd i Proxmox och har Proxmox bra stöd för passthrough?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, går i liknande tankar så den här tråden följer jag med intresse! Insåg efter laborering med virt-manager och gpu passtrough att en 3400g är på tok för klen hehe. I det här fallet gick ubuntu som host.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jives:

Mycket intressant, går i liknande tankar så den här tråden följer jag med intresse! Insåg efter laborering med virt-manager och gpu passtrough att en 3400g är på tok för klen hehe. I det här fallet gick ubuntu som host.

Ja 3400G är nog i lägsta laget, när jag kör lite KVM'er på min 5950X så märker man snabbt vilket monster det är. Och när man gejmar så märker man att 8 kärnor hade vart tillräckligt i Windowsmaskinen

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne lite på samma bana, och använda begagnade Tesla M40 och sen Parsec för att låta barnen bara ha raspberry pi:s på sina rum som klienter, men har inte orkat / haft råd.

Craft Computing har mycket intressant på youtube i ämnet.

https://www.youtube.com/c/CraftComputing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag har varit inne lite på samma bana, och använda begagnade Tesla M40 och sen Parsec för att låta barnen bara ha raspberry pi:s på sina rum som klienter, men har inte orkat / haft råd.

Craft Computing har mycket intressant på youtube i ämnet.

https://www.youtube.com/c/CraftComputing

Yes, Craft Computing har jag tittat på mycket, borde kanske kolla igenom hans Proxmox-videos en gång till. Jag tänkte göra något liknande som du fast för TV'n, och då endast köra nått enklare grafikkort så att jag kan streamspela CIV i vardagsrummet på en helt headless maskin när sambon spelar Anno direkt vid maskinen. Nu när Nvidia har släppt lite på sina hemska restriktioner så kan man ju få till det riktigt bra verkar det som