Ingen som är taggad på att se nya Dune?, Bioprimär idag 15 sep

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gurrrra:

Jag har varit på IMAX-bion i MoS jag blev nästan lite arg så fort bilden gick igång, deras 2K-projje ger pixlar större än hus. Har dom bytt projje än eller har dom andra salongerna i MoS fortfarande bättre bild?

Ja det har tyvärr alltid varit en mycket begränsande faktor på (L)I(E)MAX i Solna. Pixelstrukturen är mycket tydlig även om man sitter långt bak och ger en väldigt pixlig bild. Och mig veterligen har de inte bytt ut något alls i någon av salongerna.

Sammantaget är IMAX i Solna lite som en halvlitersmugg med ljummen och avslagen läsk från någon maskin, medan deras VIP-biografer är 33cl glasflaska med väl kyld Coca-Cola eller vad man nu vill ha. Trist att det ser ut så men men...

Skrivet av Nr42:

Jag gillar Lynch-filmen så kalkon tycker jag är lite hårt, ska vi samsas om "speciell"?

Jag har sett den flera gånger och sist (ca två år sedan) på 35mm, på bio. Och även om jag håller den väldigt högt, ja det är t.o.m. Lynchs bästa i min bok, så kan jag inte för mitt liv tro att någon i hela filmteamet förstod vad de faktiskt höll på med. Varken pre, post eller inspelning kan ha varit särskilt lätt. Och tveklöst så blev den inte något vidare väl mottagen av vare sig kritiker eller gemene man vid release men de sista ca 10-15 åren känns det som att många har fått upp ögonen för den. Det glädjer mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Ber om ursäkt om jag trampat nån på tårna, det var inte meningen!
Jag har ju inte läst böckerna på extremt många år, det var nog på typ 80-90-talet, så mycket är glömt. Nu menade jag mest att ge en jämförelse med Stargate Universe vilket en frände här, liksom jag, hade synpunkter på. Det gjorde jag på en rätt "hög" nivå utan att gå in på de detaljer jag ju glömt. Jag kommer att både läsa om böckerna och se den nya filmen och efter det kan vi säkert ha en mer ingående analys oss emellan.

Lynchfilmen har jag sett två gånger och den var inte urdålig, absolut inte. Men heller ingen av de filmer jag minns och myser av...

Det här ser jag framemot

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kände precis samma sak, jäkligt pixligt nu. Minns inte att det var så här dåligt förut..

Skrivet av Nissling:

Ja det har tyvärr alltid varit en mycket begränsande faktor på (L)I(E)MAX i Solna. Pixelstrukturen är mycket tydlig även om man sitter långt bak och ger en väldigt pixlig bild. Och mig veterligen har de inte bytt ut något alls i någon av salongerna.

Sammantaget är IMAX i Solna lite som en halvlitersmugg med ljummen läsk från någon maskin, medan deras VIP-biografer är 33cl glasflaskor med väl kyld Coca-Cola eller vad man nu vill ha. Trist att det ser ut så men

Misstänkte väl det, då kvarstår min starka rekommendation att istället gå på nån av Dolby Atmos-salongerna i MoS för betydligt bättre bild, o även ljud som inte är riktigt lika högt men ändå mer än tillräckligt högt. Våga vägra LIEMAX!
Själv går jag dock o ser Dune på måndag på IMAX-bion här i Oslo, där har dom dubbla 4K lazer-projar, riktigt nyfiken på hur det kommer se ut! Hoppas o tror att filmen håller hög kvalitet också, har hittills lyckats undvikit att läsa alla åsikter om den hittills

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Misstänkte väl det, då kvarstår min starka rekommendation att istället gå på nån av Dolby Atmos-salongerna i MoS för betydligt bättre bild, o även ljud som inte är riktigt lika högt men ändå mer än tillräckligt högt. Våga vägra LIEMAX!
Själv går jag dock o ser Dune på måndag på IMAX-bion här i Oslo, där har dom dubbla 4K lazer-projar, riktigt nyfiken på hur det kommer se ut! Hoppas o tror att filmen håller hög kvalitet också, har hittills lyckats undvikit att läsa alla åsikter om den hittills

2X 4K Så det bör vara

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Gurney Halleck : Behold, as a wild ass in the desert, go I forth to my work.

Spelet som kom i början av 90-talet innan Dune 2000 var fan episkt!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Får nog ta och vänta till 4K släppet för att se den på hemmabion istället. Biografer har oftast haft kasst ljud och bild de gånger jag varit där senaste gångerna.

Är väl en Dune-fanatiker lite grann, böckerna läser jag om då och då eftersom man alltid upptäcker något nytt i dem som man inte tänkt på innan. Inte i själva handlingen men i allt filosoferande runt om som han skriver så bra om

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den nya var episkt bra. Synd att del 2 inte ens har börjat filmas än. kommer bli en lång väntan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Något som däremot kanske inte lockar är den gamla trötta klyschan "Hmm... vi behöver någon att spela en udda filur ... JAG VET, VI TAR EN SVENSK SKÅDIS, svenskar som är så knäppa HAHAHAHA-OJ-ROLIGT-NYSKAPANDE-JAAAAAAAAAAA!!!!!!111one".

Tänker du på Rebecca Ferguson eller Stellan Skarsgård?
Jag tycker både gjorde karaktärerna bra.
Den jag var mest tveksam till innan jag såg filmen var Jason Momoa.

Jag blev inte riktigt övertygad av Jason Momoa ibland kändes det som en scen ur see.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Göteborg har en IMAX-salong med sen 2019. Den i Stockholm har två 2K-projektorer som typ motsvarar 4K. Den i Göteborg har en modernare laser-projektor som visar äkta 4K och bättre kontrast så den borde den bättre av dom två.

Kan inte hitta hur stor duken i Göteborg är men den i Stockholm är på 22x11 meter som väl i IMAX-nörd-kretsar klassar in under "LieMAX" eftersom duken inte är tillräckligt stor men oavsett storleken på duken så är det fortfarande det största/bästa man kan få utan att åka utomlands.

Man behöver inte förlöjliga personer som grundar sig på fakta att man missar hela poängen med IMAX om man ser en film i LieMAX som var filmad för äkta IMAX.

Kollade IMDB tekniska detaljer och det verkar vara just en sån film Dune är filmad för:

Aspect Ratio
1.43 : 1 (IMAX Laser: some scenes)
1.78 : 1 (Blu-ray release: some scenes)
1.90 : 1 (Digital IMAX: some scenes)
2.39 : 1

Man missar alltså mer än 50% av filmformatet i vissa scener om man går på "vanlig" bio. Skitkul.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

kollade bilderna från biografen på google och ser tyvärr ut som det även är en LieMAX biosalong. Ok dubbla 4K laser projektorer är ju najs, men det är trist att det inte är 1.43:1 AR som är IMAX standard.

https://www.google.com/maps/place/Odeon+Cinema+Oslo/@59.94719...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

kollade bilderna från biografen på google och ser tyvärr ut som det även är en LieMAX biosalong. Ok dubbla 4K laser projektorer är ju najs, men det är trist att det inte är 1.43:1 AR som är IMAX standard.

https://www.google.com/maps/place/Odeon+Cinema+Oslo/@59.94719...

Pja, personligen så har jag inga som helst problem med att dom klipper toppen o botten lite, IMAX-ration är för hög ändå imo. Dessutom har jag förstått det som att den är filmad i 2.39:1 ändå, så jag hoppas verkligen inte dom kör nån fulare IMAX-beskärning. Nu gör du mig lite orolig faktiskt!
Aja, får se på måndag. Sålänge jag slipper se tydliga pixlar, kontrasten är okej (för att vara projje) o ljudet låter åtminstone hälften så bra som hemma så är jag nog ändå nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tillhör nog en minoritet som tycker att David Lynchs version från tidigt 80-tal är riktigt bra. Jag läste boken innan jag såg filmen, och tyckte att filmen gjorde boken rättvisa.

Undrar verkligen hur denna nya version är. Jag befarar att den, liksom nästan allt som görs nu, är överlastad med överdrivna effekter och överspelad "dramatik".

Nu är du ute och cyklar. Du är nog den lilla minoritet som anser att det är en av de bästa filmer gjorda. Då den kom på DVD så fick jag inte tag på den då den var slutsåld. Köpte den senare på budget DVD. Tycker i dagskäget att Si-Fi channels variant är bäst. Då de berättar lite mer runtomkring.
Kollat på flera remasters. Men osäker på om jag tycker att slöjdarna vart bättre eller sämre. En smaksak så klart.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jo en av få riktiga imax biosalonger i Sverige ligger där. Kanske den enda? Så har väl allt med bio att göra

Finns en i Göteborg också. Om ja inte minns fel så fanns den innan den i Mos, Solna. (Borde det inte vara MoS? Mall off Scandinavia)

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu är du ute och cyklar. Du är nog den lilla minoritet som anser att det är en av de bästa filmer gjorda. Då den kom på DVD så fick jag inte tag på den då den var slutsåld. Köpte den senare på budget DVD. Tycker i dagskäget att Si-Fi channels variant är bäst. Då de berättar lite mer runtomkring.
Kollat på flera remasters. Men osäker på om jag tycker att slöjdarna vart bättre eller sämre. En smaksak så klart.

Dune och Waterworld verkar va två filmer det var politik att ogilla. Får ta och se om 1984 för ärligt talat minns jag inte mycket om den men tyckte den var rätt kul att se iaf. Om det var för att den var så konstig det blev kul eller faktiskt bra låter jag va osagt var lite speciell vill jag minnas men det är ju sådana filmer man bör minnas. Tror jag ska ha den i filmhyllan någonstans

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist.
Finns en mini serie som heter Children of Dune från 2003. Jag har inte kollat färdiigt på den. Aldrig blivigt av, men de jag känner som tyckte om Dune från 1984 brukar gilla även den.

Waterworld tycker jag är sådär. Helt klart sevärd i mitt tycke. Känns lite som med Terminator 2 i media, var en hel del skriverier om hur dyr den var att göra snarare än om filmen i sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Finns en i Göteborg också. Om ja inte minns fel så fanns den innan den i Mos, Solna. (Borde det inte vara MoS? Mall off Scandinavia)

Skriv "Mall Of Scandinavia" med ett "f". Undvik förkortningen MoS eftersom i princip ingen utanför lokalområdet där den ligger har en aning och antar att det är korv med mos eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Får nog ta och vänta till 4K släppet för att se den på hemmabion istället. Biografer har oftast haft kasst ljud och bild de gånger jag varit där senaste gångerna.

Är väl en Dune-fanatiker lite grann, böckerna läser jag om då och då eftersom man alltid upptäcker något nytt i dem som man inte tänkt på innan. Inte i själva handlingen men i allt filosoferande runt om som han skriver så bra om

Håller med, är man ute efter bäst ljud och bild är bio bäst hemma. Så är det.
Väntar till 4k släppet jag med för att få ultimata upplevelsen från filmen.
Det är kul att gå på bio....men bilden är alltid kass och ljudet antingen för högt eller lågt. Saknar även LFE, det skall fladdra i byxbenen när det mullrar 😄

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Såg den igår. IMAX Göteborg.
Helt underbar film. Älskar tempot, detaljerna, djupet… en episk och riktigt riktigt bra film!

Hoppas den klarar sig såpass bra finansiellt att det blir en fortsättning.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dealerovski:

Man behöver inte förlöjliga personer som grundar sig på fakta att man missar hela poängen med IMAX om man ser en film i LieMAX som var filmad för äkta IMAX.

Kollade IMDB tekniska detaljer och det verkar vara just en sån film Dune är filmad för:

Aspect Ratio
1.43 : 1 (IMAX Laser: some scenes)
1.78 : 1 (Blu-ray release: some scenes)
1.90 : 1 (Digital IMAX: some scenes)
2.39 : 1

Man missar alltså mer än 50% av filmformatet i vissa scener om man går på "vanlig" bio. Skitkul.

Tyckte inte alls jag förlöjligade någon och det var absolut inte meningen. Det jag menade var att begreppet "LieMAX" främst förekommer bland dom riktigt filmintresserade. Vanligt "folk på stan" vet ju knappt vad IMAX är över huvud taget liksom. Om det är ordet "nörd" du hänger upp dig på så är det inget nedvärderande, jag är själv en stolt nörd men kanske inte inom just film

Personligen har jag noll erfarenhet av Dune-universumet men filmen ser ju helt klart intressant ut, blir inte IMAX för mig utan får nöja mig med lilla Norrköping.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tillhör nog en minoritet som tycker att David Lynchs version från tidigt 80-tal är riktigt bra. Jag läste boken innan jag såg filmen, och tyckte att filmen gjorde boken rättvisa.

Nä, verkligen inte. Jag gillar den gamla filmen väääldigt mycket. Riktigt bra. Jag spelade spelet först, såg filmen sen och läste böckerna sist :). Sen såg jag några tv-serier som baserade sig på universumet: Children of Dune och Dune.

Älskar fan Dune och dess universum!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Ni som är hängivna Dune-fantaster kan jag rekommendera dokumentären Jodorowsky's Dune - filmen om Dune som aldrig blev av. Fantastiska ideér, material, cast..

För övrigt skall filmen ses ikväll på MoS Vip.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av hACmAn:

Arrows nya utgåva är riktigt bra. Mycket fin restaurering, originalljudspår och Dolby vision samt en massa trevligt extramaterial.

Annars gillar jag verkligen den japanska Laserdiscboxen fråb 1994, fast den passerar ju av förklarliga skäl under radarn för många.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu är du ute och cyklar. Du är nog den lilla minoritet som anser att det är en av de bästa filmer gjorda.

Va?

Inte i närheten. Den kommer nog inte på min personliga topp 20-30 ens.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Var så skönt att slippa all politiskt korrekthet och fjantiga skämt. Denna filmen var fan perfekt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

imax

Jo en av få riktiga imax biosalonger i Sverige ligger där. Kanske den enda? Så har väl allt med bio att göra

Bergakungen i Göteborg

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

https://www.moviezine.se/nyheter/bekraftat-hbo-max-slapps-i-s...
Verkar lösa sig samtidigt som Windows 11, typ.

Eller ja, lite senare. 26 oktober.

Vet man om svenska HBO Max kommer få alla WarnerTime bio-releaser som USA?

Permalänk
Medlem

Tack för varningarna, ni som varit på IMAX på MoS.
230 spänn för 2K och skadad hörsel, Nej Tack! Dessutom tycker jag att arenakomplexet är en hemsk byggnad som jag helst undviker.

Skrivet av cyklonen:

Lynchs film är en klassiker för mig, men den innehåller Lynchiska vämjeligheter som jag helst tycker skulle varit bortklippta.
Kyle MacLachlan var så perfekt som Paul, och vi hade också en svensk i den här: Max von Sydow var riktigt bra som Liet Kynes.

Hur är den franske unge killen och den kvinnliga (!) Liet Kynes i jämförelse?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Bokat och klart inför söndagen på MOS ska bli spännande att se denna version av dune!

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

230 spänn för 2K och skadad hörsel, Nej Tack! Dessutom tycker jag att arenakomplexet är en hemsk byggnad som jag helst undviker.

Lynchs film är en klassiker för mig, men den innehåller Lynchiska vämjeligheter som jag helst tycker skulle varit bortklippta.
Kyle MacLachlan var så perfekt som Paul, och vi hade också en svensk i den här: Max von Sydow var riktigt bra som Liet Kynes.

Är inte Timothy canadensare? Jag tycker nog att han var bättre än Kyle även om jag gillade Kyle's rolltolkning. Liet är inte en så stor roll i någon av filmerna eller i boken, dock behöver karaktären finnas där. Några av scenerna med nya Liet känns lite krystade men det är bara de scener som måste vara med, annars tycker jag att hon gjorde ett bra jobb, så att jag tycker att det känns krystat är nog mest på grund av scenen inte henne. Att dom har valt att göra Liet kvinnlig har jag inga problem med, inte riktigt så att det spelade någon särskild roll i boken.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Så högt var det dock inte nu, tror dom dragit ner på volymen, men 2k grynigt skit för 220 kr är ju rätt sjukt..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none