Är det värt att vänta på Macbook Pro 2021 ?

Permalänk

Är det värt att vänta på Macbook Pro 2021 ?

Hejsan
Jag undrar om ni vet när/om nya Macbook Pro kommer i höst? Och vet ni något om det kommer med nya M1X ?

En sista fråga på det, har ni något hum om priset?
Funderade först på att beställa en Macbook Pro 2020 M1 OC 8C GPU 16GB 256 - 512 GB

Men om det kommer en ny modell nu i höst så skulle det vara mer intressant!

Vet inte riktigt vart priset kommer ligga, men någon som är lite mer insatt kanske kan vara på om det är värt att ja, vänta och lägga ut pengar på nya Macbook Pro modellen som ska komma i år? Eller skulle ni istället tagit Macbook Pro 2020 ?

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Ryktet säger att vi kommer få se nya modeller nästa vecka. Priset kommer nog inte vara lägre än vad det är idag.

Permalänk

Absolut vänta. Om skillnaden inte är megastor kanske den gamla modellen säljs billigare, den gamla lär ju knappast bli dyrare.

Permalänk
Medlem

Här är bra ställe att hålla koll på vad som är på G inom Mac och om man bör vänta eller köpa:
https://buyersguide.macrumors.com/#mac

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ryktet säger att vi kommer få se nya modeller nästa vecka. Priset kommer nog inte vara lägre än vad det är idag.

Macbook visas aldrig upp under samma event som iphones, brukar vara ett litet event efter, eller så lanseras de utan event också ibland.

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna ha mer än 1 extern skärm inkopplad är det bara att vänta.

Annars är dagens M1:or förmodligen bra nog.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Macbook visas aldrig upp under samma event som iphones, brukar vara ett litet event efter, eller så lanseras de utan event också ibland.

Jag har inte hållit koll på den scenen så värst senaste par åren, så nog kan det vara så! Hoppas vi får se nya modeller innan slutet på Oktober.

Permalänk
Medlem

Dem som säger vänta glömmer också att det är en bristvara idag.
Många butiker har inte just alla modeller i lager och mycket är restat pga den rådande pandemin.

Permalänk
Medlem

Apple uppdaterar MBP under ett av tre fönster:

1) Oktober-november
2) Mars-mitten av maj
3) Strax efter WWDC, dvs sent juni-början av juli

Som det ser ut nu så är det alltså oktober-november som gäller. Det har hänt att uppdateringen kommer första veckan av december, men det är ovanligt. Själva presentationen, om det är någon, kommer en till två veckor innan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Jag avvaktar till Oktober! :)

Tack så mycket för alla svaren!

Jag kanske var otydlig då jag skrev om priserna, jag undrade mest på vad dom nya modellerna kommer ligga på.

22-25000 Skulle jag gissa på? (Om jag förstått det rätt så kommer dom väl alla med 16 GB ram och M1X med 10 cores och dubbla GPU sen tidigare dvs. 16 eller 32 finns att välja mellan.

Och bara så jag inte missförstått, dessa modeller som kommer nu är med 14"-16" uppdateringen också?

Tveksam om priserna kommer gå ner så mycket på vanliga M1 Pro 2020

Men avvaktar och ser som sagt.

Permalänk
Datavetare

Apple M1 har placerat Intels/AMDs kretsar för bärbara i skamvrån. Om man inte måste ha Windows (och Windows for ARM64 inte är ett alternativ) samt inte letar efter en gaming-laptop (då mer för att MacOS har väldigt få spel, GPUn i M1 är med råge den bästa iGPU som existerar) är MBA helt överlägsen konkurrensen samtidigt som den också är relativt billig i sin klass.

Stämmer de läckta prestandasiffrorna för M1X/M2 kommer Intel/AMD nog börja svettas rejält, ryktena skallrar om 35-45 W TDP fast prestandamässigt lägger sig Apple CPU 0-40 % högre än 11700K, d.v.s. högre än en 8C/16T desktop CPU (som i sin tur presterar rätt identiskt med 5800X).

Har både en 5950X och en MacMini M1, för jobb (programmering) föredrar jag konsekvent den senare då den i praktiken är snabbare på allt utom om man bygger stora projekt från scratch.

Kommer köpa 14" MBP med M1X direkt på lanseringsdagen, för det lär vara den bästa dator pengar kan köpa!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellen Degenerous:

Tack så mycket för alla svaren!

Jag kanske var otydlig då jag skrev om priserna, jag undrade mest på vad dom nya modellerna kommer ligga på.

Apple gillar att behålla sina amerikanska priser exakt på dollarn. De kan lägga till eller ta bort modeller längst upp i pyramiden, och ibland också längst ner, men de kommer sannolikt att kosta $1299 - 1499 - 1799 - 1999 - 2399 - 2799. Sen återstår att se vad man får vid varje pris.

Citat:

22-25000 Skulle jag gissa på? (Om jag förstått det rätt så kommer dom väl alla med 16 GB ram och M1X med 10 cores och dubbla GPU sen tidigare dvs. 16 eller 32 finns att välja mellan.

Det får vi se. Personligen skulle jag tippa att de billigaste 13” forsätter med M1 eller M2 utan X.

Citat:

Och bara så jag inte missförstått, dessa modeller som kommer nu är med 14"-16" uppdateringen också?

Det är ryktena. Jag tror att vi kan vara säkra på att de fyller ut med Arm-baserade CPUer i hela rangen nu, möjligen med någon äldre modell som blir kvar, men om uppdateringen från 13” till 14” kommer nu (eller alls) återstår att se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta på 2025's modeller eller om du behöver en nu så köp nu...

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Ryktena säger Oktober-November, men med tanke på nuvarande situation med kretskort kan det ju ändras. Jag väntar själv på nya 14". Angående priser så sägs de inte alls vara lika prisvärda som m1, så man bör inte förvänta sig m1 priser. 14" kommer nog starta upp mot $1800-$2000 dvs närmare 25tkr i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tycker du ska vänta på 2025's modeller eller om du behöver en nu så köp nu...

Vilken konstig kommentar? OT undrar ju om den modell som eventuellt släpps om bara några veckor och är väl ganska tydlig i sin frågeställning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Apple M1 har placerat Intels/AMDs kretsar för bärbara i skamvrån. Om man inte måste ha Windows (och Windows for ARM64 inte är ett alternativ) samt inte letar efter en gaming-laptop (då mer för att MacOS har väldigt få spel, GPUn i M1 är med råge den bästa iGPU som existerar) är MBA helt överlägsen konkurrensen samtidigt som den också är relativt billig i sin klass.

Stämmer de läckta prestandasiffrorna för M1X/M2 kommer Intel/AMD nog börja svettas rejält, ryktena skallrar om 35-45 W TDP fast prestandamässigt lägger sig Apple CPU 0-40 % högre än 11700K, d.v.s. högre än en 8C/16T desktop CPU (som i sin tur presterar rätt identiskt med 5800X).

https://i.imgur.com/MPgFen0.png

Har både en 5950X och en MacMini M1, för jobb (programmering) föredrar jag konsekvent den senare då den i praktiken är snabbare på allt utom om man bygger stora projekt från scratch.

Kommer köpa 14" MBP med M1X direkt på lanseringsdagen, för det lär vara den bästa dator pengar kan köpa!

Skrivet av mpat:

Apple gillar att behålla sina amerikanska priser exakt på dollarn. De kan lägga till eller ta bort modeller längst upp i pyramiden, och ibland också längst ner, men de kommer sannolikt att kosta $1299 - 1499 - 1799 - 1999 - 2399 - 2799. Sen återstår att se vad man får vid varje pris.

Det får vi se. Personligen skulle jag tippa att de billigaste 13” forsätter med M1 eller M2 utan X.

Det är ryktena. Jag tror att vi kan vara säkra på att de fyller ut med Arm-baserade CPUer i hela rangen nu, möjligen med någon äldre modell som blir kvar, men om uppdateringen från 13” till 14” kommer nu (eller alls) återstår att se.

Skrivet av Fantgrenen:

Ryktena säger Oktober-November, men med tanke på nuvarande situation med kretskort kan det ju ändras. Jag väntar själv på nya 14". Angående priser så sägs de inte alls vara lika prisvärda som m1, så man bör inte förvänta sig m1 priser. 14" kommer nog starta upp mot $1800-$2000 dvs närmare 25tkr i Sverige.

Skrivet av Jumpcut:

Vilken konstig kommentar? OT undrar ju om den modell som eventuellt släpps om bara några veckor och är väl ganska tydlig i sin frågeställning.

Tack för alla svar!

Ja det lutar nog mer åt en M1 8OC 16GB 512GB SSD

Jag nyttjar inte datorn på samma sätt som förr ändå... och den videoredigeringen jag tänkt hålla på med är nog inte nämnvärt då det verkligen ligger på hobbynivå.

Om det hade gått att spela HOTS eller WOW på datorn hade det varit en bonus. Men är knappast därför jag köper en Macbook Pro. Bara för att förtydliga.

Och så långt fram ARM-baserade M1 är, så känns det som en dator som kommer hålla sig pigg i flera år framöver.

Tacksam för svaren, jag avvaktar faktiskt och ser vad priserna och hur stor tillgång det finns på dom nya.

Annars kanske det går att få förra åretse modell liiite billigare eller under blackfriday/mellan dagarna (har ingen koll om dom sänks något då) men går ju alltid att hoppas lite.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Tycker du ska vänta på 2025's modeller eller om du behöver en nu så köp nu...

Du har suttit här i över 18 år... och detta är svaren du ger då någon söker råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellen Degenerous:

Tack för alla svar!

Ja det lutar nog mer åt en M1 8OC 16GB 512GB SSD

Jag nyttjar inte datorn på samma sätt som förr ändå... och den videoredigeringen jag tänkt hålla på med är nog inte nämnvärt då det verkligen ligger på hobbynivå.

Om det hade gått att spela HOTS eller WOW på datorn hade det varit en bonus. Men är knappast därför jag köper en Macbook Pro. Bara för att förtydliga.

Och så långt fram ARM-baserade M1 är, så känns det som en dator som kommer hålla sig pigg i flera år framöver.

Tacksam för svaren, jag avvaktar faktiskt och ser vad priserna och hur stor tillgång det finns på dom nya.

Annars kanske det går att få förra åretse modell liiite billigare eller under blackfriday/mellan dagarna (har ingen koll om dom sänks något då) men går ju alltid att hoppas lite.

Ja, att vänta några veckor är nog smart hur du än sedan väljer att göra. Det kommer dessutom finnas beggade att köpa till bra pris när folk uppgraderar till nya versionen. Jag är en av dom som absolut kommer uppgradera och därmed sälja min gamla M1:a.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig köpa Pro framför Air idag. Visst, du får en något ljusstarkare skärm och större batteri. Men prestandan är densamma (först burst workloads, sustained kanske kylningen på Pro orkar hålla frekvensen uppe längre), Pro är tyngre, kostar mer och har en vedervärdig touchbar (tack och lov med riktig escape till skillnad från den äldre Pro jag skriver detta på).

När nästa generation Pro kommer är situtationen förhoppningsvis helt annorlunda. För att differentiera produkterna mer i nästa generation verkar det rimligt att Pro får snabbare CPU och GPU som inte samtidigt kommer till Air. Förhoppningsvis även större skärm utan att göra datorn större (mindre sorgkanter), fler fysiska portar och GPU som klarar fler skärmar. Det sistnämnda är den främsta anledningen till att min primära jobbdator för tillfället är en Mac mini.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv

Har första m1 om jag inte skulle behövt 32GB ram skulle jag aldrig köpa nya. Är toknöjd med denna.
Så om de inte kommer en med 32GB ram kommer jag skippa att uppgradera detta år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Själv skulle jag aldrig köpa Pro framför Air idag. Visst, du får en något ljusstarkare skärm och större batteri. Men prestandan är densamma (först burst workloads, sustained kanske kylningen på Pro orkar hålla frekvensen uppe längre), Pro är tyngre, kostar mer och har en vedervärdig touchbar (tack och lov med riktig escape till skillnad från den äldre Pro jag skriver detta på).

När nästa generation Pro kommer är situtationen förhoppningsvis helt annorlunda. För att differentiera produkterna mer i nästa generation verkar det rimligt att Pro får snabbare CPU och GPU som inte samtidigt kommer till Air. Förhoppningsvis även större skärm utan att göra datorn större (mindre sorgkanter), fler fysiska portar och GPU som klarar fler skärmar. Det sistnämnda är den främsta anledningen till att min primära jobbdator för tillfället är en Mac mini.

Denna PRO är ju motsvarande ”low” PRO som den ersatte dvs den med endast en Två TB portar

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis slipper vi Touchbar som inte varit såå lyckad och vi som ibland måste köra omkring med väldigt, väldigt tunga stenar kan få 32GB gör att det är väntläge. Det finns referenser till två modeller med upplösningarna 3024 x 1964 och 3456 x 2234 pixel i Monterey och med lite tur är det mini-LED som belysning på dessa.

Avvakta således till Black Friday om det inte är nödläge.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med minnspriserna? Sure. Apple har alltid haft horribla priser. Men nu börjar det bli löjligt.
Gick in och skulle se lite konfigurationer på 13" MBP inför släppet av den nya, och ser till min fasa att dom ska ha 5000:- (FEM TUSEN SPÄNN) för 16->32 GB.

Jaja, "Corona" / "komponentbrist" etc, men detta är ju bara löjligt. Vad låg denna upgrade på tidigare? Måste ju ha kommit någon höjning nyligen?